Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man tilbreder kjøpt pommes frites hjemme, på et brett i stekeovnen med litt olivenolje på, er dette sunnere enn den friterte varianten, unngår man transfettet?

Og hvordan er det med potetgull? Inneholder alle typer potetgull transfett?Også de som reklamerer med planteoljer/olivenolje osv.?

Er det slik at alt som er blitt fritert, uavhengig av type olje vil inneholde transfett?

:sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det burde være pålagt å skrive på posen!

Skrevet

I sist uke lagde jeg pommes frittes til noen av brukerne på jobb, da sto det på posen at de var forfrittert...

Gjest brutal_mann
Skrevet

Hvem bryr seg? Transfetthysteriet er patetisk.

Skrevet

Det er satt en grense på maks to gram transfett som totalt inntak per dag per person. Dette oppnår de fleste lett, da det finnes noe transfett naturlig i endel vanlige matvarer.

Problemet oppstår når mat blir ritert i olje og fett som har svært høye temperaturer, og hvor den samme oljen blir brukt flere ganger. De største synderne er nettopp pommes frittes, men også løkringer, frityrstekt kylling (KFC burde ha vært forbudt, fatter ikke at folk spiser den søpla) og burgere i ymse format (avhenger av innhold og kokemetode). Både Mcdonald`s og BK kommer svært, elendig, dass dårlig ut, men KFC er verst mtp saltinnhold, transfett, fettinnhold og ikke minst energitetthet per 100 gram vare.

Kettle co er det eneste selskapet jeg vet om som produserer potetgull uten transfett. Vet ikke helt hvordan store norske selskaper som Maarud og Kims er i denne sammneheng, men jeg kan prøve å finne ut, om enn for å stille min egen nysjerrighet ;)

Transfett kan kun dannes ved hydrogenering og herding av umettete fettsyrer, som da går fra cis- til transkonfigurasjon av de doble hydrogenbånd, under høy temperatur, mellom 140-170 grader hvis jeg husker rett (gjerne rett meg her hvis det er feil). En viss andel transfett vil dannes når du bruker olje ved baking av pommes frittes, men mengdene olje brukt er så utrolig mye mindre, det samme er energiinnholdet. Pommes frittes er jo uansett ikke noe som er kvardagskost, så unner du deg dette en gang i blant, så er det super kosemat :)

Mye jeg har glemt ang dette med transfett, så jeg må finne fram lesestoffet igjen.

Skrevet

Dette er et kunnskapsløst utsagn. Et kjapt søk gir deg god kjennskap til prosessen som skjer med transfett hos mennesker; fordi lipase ikke bryter ned transett i plasma (blod), så økes mengdenen LDL frastisk, og HDL synker tilsvarende. Resultat: gode sjanser for koronar hjertesykdom og kreft. Velbekomme.

Skrevet

ett slikt utsagn får Guri Malla til å fremstå som en rakettforsker

Skrevet

Jeg kan ikke så mye om transfett, bortsett fra at det ikke er bra.

Hvilke matvarer er det egentlig transfett i?

Gjest brutal_mann
Skrevet

ett slikt utsagn får Guri Malla til å fremstå som en rakettforsker

Her er Malla på forfatterlisten.

Mens Charles Guri liker stjernetåker.

Om ikke direkte raketter, så i alle fall hos NASA :cool:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...