¤Pernille¤ Skrevet 7. august 2010 #1 Skrevet 7. august 2010 Jeg skal til en MR-scann av hjernen om noen dager, og har fått brev i posten som sier at jeg må fjerne piercinger. Har googlet litt, og har forstått at begrunnelsen (fra mennesker på nettet) er at det er at de er magnetiske. Jeg vet at min egen nesepiercing ikke er magnetisk, men den er litt usikker på hva den er laget av, da det er mange år siden jeg satt den inn. Det kan vel være både kirurgisk stål og titan, men sølv er det ikke. I USA har jeg skjønt at hvis man setter inn noe i for eksempel plast i stedet, så går det greit. Er det noen som vet som samme regler gjelder for Norge, eller om man må være helt fri for alt av piercinger, uansett materiale? Får ikke ringt dem før på mandag, og skulle gjerne visst dette før den tid.
AnonymBruker Skrevet 7. august 2010 #2 Skrevet 7. august 2010 Du må fjerne alt av metall. Også sminke.
Gjest Blondie65 Skrevet 7. august 2010 #3 Skrevet 7. august 2010 Hvorfor er det viktig for deg å ha på en nesedobb eller ring mens du blir scannet? Du kan vel ta den ut like før du scannes og sette den inn når du er ferdig? Hva er egentlig problemet? Hvorfor skal du gå til anskaffelse av en i plast?
cyanid Skrevet 7. august 2010 #4 Skrevet 7. august 2010 Hvorfor er det viktig for deg å ha på en nesedobb eller ring mens du blir scannet? Du kan vel ta den ut like før du scannes og sette den inn når du er ferdig? Hva er egentlig problemet? Hvorfor skal du gå til anskaffelse av en i plast? noen gror fortere enn andre.. husker da jeg fjernet mandlene, hadde nippel(eller brystvorte for dem som foretrekker dette vakre norske ord) og navle nesten grodd igjen. Flaks for meg at jeg var så svimmel etter narkose da jeg satt dem inn igjen, for jeg tror ikke det var noe godt
Gjest Pucifer Skrevet 7. august 2010 #5 Skrevet 7. august 2010 Vel...man kan ha det i også. Kommer litt ann på hvem man møter på der. Har vært inn og ut av MR, CT, operasjoner og mer, og hadde piercing i tunga. Fikk den ikke ut selv, så de sa det var greit. Måtte bare si ifra om jeg opplevde noe ubehag underveis.
Gjest Blondie65 Skrevet 7. august 2010 #6 Skrevet 7. august 2010 Gror en nesepiercing i løpet av en dag? Noen timer? Når den er flere år gammel?
Gjest tatt masse mr Skrevet 7. august 2010 #7 Skrevet 7. august 2010 MR tar oftest bare 14-45 min, tviler på at det gror i løpet av den tiden! Ta den av når du skifter på sykehuset, og sett den inn rett etterpå. enkelt og greit
Nuith Skrevet 7. august 2010 #8 Skrevet 7. august 2010 Jeg har en god del piercinger og har måttet ta ut alle de 3 gangene jeg har vært til røntgen-fotografering. Det gikk da helt greit å ta dem ut 2 minutter før fotografering og sette dem inn igjen noen minutter etterpå... Dersom jeg har dem ute mer enn et par timer får jeg problemer med å sette dem inn igjen ja, men ikke SÅ fort... Så du kan jo bare gjøre det?
DesertRose Skrevet 7. august 2010 #9 Skrevet 7. august 2010 (endret) Du må ta ut alle smykkene når man tar MR. Det finnes plastsmykker som ikke koster så mye som man helt fint kan ha i. Jeg har tatt MR 2 ganger og begge gangene byttet jeg ut de vanlige smykkene med plastsmykker. Endret 7. august 2010 av DesertRose
Gjest SmallTalk Skrevet 7. august 2010 #10 Skrevet 7. august 2010 Er det noen som vet som samme regler gjelder for Norge, eller om man må være helt fri for alt av piercinger, uansett materiale? Får ikke ringt dem før på mandag, og skulle gjerne visst dette før den tid. Du kan ha i smykker av plast, men ikke av metall. Dette gjelder også dersom du f.eks noen gang skal opereres. Grunnen til at du ikke kan ha i smykker under MR er pga ekstrem magnetisme. Under en operasjon pga fare for hjertestans og eventuelt metall vil da føre til forbrenninger på kroppen under gjenoppliving. Og til dere som lurer: Ja, en piercing kan gro iløpet av en dag. Selv om den er flere år gammel. Opererte foten på morgenen og fjernet alle piercinger rett før. De eneste smykkene jeg klarte å få inn igjen var de i øreflippene. Tragus og brystvorta kunne jeg bare glemme å få satt inn rundt kl 14 samme dag.
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2010 #11 Skrevet 7. august 2010 Gror en nesepiercing i løpet av en dag? Noen timer? Når den er flere år gammel? Det kan veldig gjerne skje. Jeg tok mine ørehull da jeg var kun fem år gammel, de gror fremdeles igjen om jeg ikke har noe i på en stund, men ørene er som regel mye greiere å ha med å gjøre enn nesevinger og slikt. Alt i alt kommer det helt an på gener og hudtype osv.
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2010 #12 Skrevet 7. august 2010 Spesielt når du skal ta bilde av hjernen, er det viktig at metall på hode og hals er fjernet. Metallet lager forstyrrelser på bildet, sånn at det kan bli vanskelig eller umulig å tolke bildet. Og da er jo vitsen med undersøkelsen borte. Pluss at metallet kan dras ut pga magnetismen. Skal du ta bilde av hodet, kan du som regel beholde bh på. Det bare "nøkker" litt i låsen pga magnetismen.
mgr Skrevet 8. august 2010 #13 Skrevet 8. august 2010 Tok selv MR av hodet for noen uker siden og når jeg tenker tilbake så glemte jeg å ta ut piercingen i navelen. Gikk helt fint-merket ingen dragning i den. Men selvfølgelig anbefaler de å ta den ut.Anbefaler deg å spørre først.
mgr Skrevet 8. august 2010 #14 Skrevet 8. august 2010 Tok selv MR av hodet for noen uker siden og når jeg tenker tilbake så glemte jeg å ta ut piercingen i navelen. Gikk helt fint-merket ingen dragning i den. Men selvfølgelig anbefaler de å ta den ut.Anbefaler deg å spørre først.
¤Pernille¤ Skrevet 12. august 2010 Forfatter #15 Skrevet 12. august 2010 Hei, takk for alle svar! Har vært uten internett lenge, og har derfor ikke sett svarene. Blondie: Det er ikke viktig for meg å ha ringen i under undersøkelsen, nei. Problemet mitt er at min kropp er slik at den lager en kjempetjukk hinne over piercinghull allerede iløpet av minutter, og jeg overdriver ikke. Denne hinnen gjør enda mere vondt å trenge igjennom enn helt ny brusk/hud. Jeg aner ikke hvorfor, men det er min erfaring.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå