Gjest bente85 Skrevet 6. august 2010 #1 Skrevet 6. august 2010 Hjemme her så har typen min før jeg flyttet sammen med han vært veldig glad i grillpølser fra firstprice og eventuelt gilde. Pizza fra firstprice, grandiosa eller big one. Drikke så gikk det i firstprice cola eller noe annen brus. Når vi, eller jeg er ute å handler nå om dagen, og kommer inn igjen i bilen og sier hvor mye alt kom på, så får han sjokk. Vel jeg syns ikke 1000 kr per uke er mye når man skal ha litt av hvert, ikke bare mat men også middag og noe lørdags kos. Også tror han jo ikke på meg da, også sier jeg, hvor mye tror du det kom på da? Nei, 400 kr liksom. Hallo, maten og sånt er da ikke så billig. Hvor mye bruker dere i mnd eller per uke på mat og annet dere måtte trenge til husholdningen?
AnonymBruker Skrevet 6. august 2010 #3 Skrevet 6. august 2010 Vi bruker ca 4000 i mnd til mat, er to voksne. Handler nesten bare på kiwi, og kjøper mye billigprodukter.
Gjest bente85 Skrevet 6. august 2010 #4 Skrevet 6. august 2010 Vi bruker ca 4000 i mnd til mat, er to voksne. Handler nesten bare på kiwi, og kjøper mye billigprodukter. Vi har sittet og diskutert dette da, hvor mye vi skal bruke til forskjellige poster, og blant annet mat er vel den som er høyest forutenom strøm. Vi har nok sagt 4500 tror jeg i mnd på mat og det som trengs til husholdningen. Jeg betaler 1500 kr ekstra siden samboeren min har noen flere utgifter enn meg. VI handler på kiwi vi også, noe er firstprice, men andre ting må vi bare ha det vanlige. Men det går.
Medlem Skrevet 6. august 2010 #5 Skrevet 6. august 2010 Uten å ha finregnet er jeg rimelig sikker på jeg bruker bortimot tusenlappen i uken. Mat i dagligvarebutikker, lunsj i kantinen på jobb, samt midager ute på restauranter/spisesteder.
Zealuu Skrevet 6. august 2010 #6 Skrevet 6. august 2010 (endret) 1000 i uken er ikke urimelig, iallefall hvis man kjøper ting som er sunne i stedet for billige. Selv pleier vi budsjettere 100-150 kr/dagen til mat for to personer. Noen dager bruker man jo mer, men da er det gjerne til basisprodukter som varer en stund (f.eks. en svær osteblokk), eller "ting man har i (kjøle)skapet" som poteter, pasta, mel, osv, slik at man kan bruke mindre andre dager. Om noen har levd utelukkende på First Price-pølser og frossenpizza tidligere, så kan det nok føles veldig dyrt å handle inn "vanlig" mat, men det er jo også en betydelig utgiftsforskjell på å bare fôre seg selv, og på å skulle ha mat til to personer. Da blir det fort til at man tar middagsrutiner og sånt litt mer seriøst også, og det koster naturlig nok mer enn det gjør hvis man et par dager i uken tillater seg å bare lage seg et par skiver når man er sulten. Endret 6. august 2010 av Zealuu
Tulling Skrevet 7. august 2010 #7 Skrevet 7. august 2010 Jeg har også en samboer som levde på pølser og nudler før vi ble sammen. Han trodde heller ikke på meg da jeg fortalte hvor mye penger jeg bruker på maten. Bruker omkring 1000kr uka, noen ganger mer, typisk første uka eter lønning I en periode vi ikke hadde så god råd levde vi på ca 500 (noe andregreier også da, sjampo osv). Da spiste vi alt for mye søppelmat (pølser og hermetikk). Ett matbudsjett på 500kr uka for to personer er ikke ett sunt budsjett om du skal ha middag hver dag og litt kos i helgen.
Kenneth199 Skrevet 7. august 2010 #8 Skrevet 7. august 2010 Lever alene på 4000-5000kr måneden. Er prisbevisst, men det går mye mat.
AnonymBruker Skrevet 7. august 2010 #9 Skrevet 7. august 2010 Wow, her var det mange som kjøpte mat for mye. Vi er tre stykker, en voksen og to relativt store barn som spiser mye. Men jeg bruker faktisk ikke mer enn 600 kroner i uka på mat og andre ting jeg får i dagligvarebutikken. Men; jeg lager all mat fra bunnen i store porsjoner og jeg lager mye selv. Kjøper alt av grønnsaker og frukt i innvandrerbutikker. Kjøtt og egg kjøper jeg gjerne rett fra bonden - i store kvanta. Drar på harryhandel innimellom og hamstrer inn det som er billigere der av tørrfor, bl.a. fullkornspasta og dopapir. Vi er aktive alle tre og trener mange timer i uka, jeg er opptatt av sunt kosthold og passer på å variere kosten gjennom måneden. Kanskje er det bare jeg som har stålkontroll men... Kan nevne at ungene spiser 3 brødskiver hver til lunsj og kvelds, havregrøt til frokost og til middag fortærer vi tre 6-700 gram med kjøtt eller fisk. Synes 1000 kroner på 2 er ekstremt mye jeg da, når jeg ser hvor mye mat vi konsumerer i måneden.
Nuith Skrevet 7. august 2010 #10 Skrevet 7. august 2010 Vi er 2 personer og bruker ca 2500 i måneden tilsammen på matvarebutikken. Stort sett brød, knekkebrød eller frokostblanding til frokost og kvelds, og middagen blir lagd fra bunnen av stort sett med potet/pasta/ris og mye grønnsaker, og veldig lite kjøtt. Drikker sjeldent annet enn vann og kaffe. "Helgekos" er stort sett det samme som ellers, kanskje en pose chips eller vi baker en kake...
Piper Skrevet 7. august 2010 #11 Skrevet 7. august 2010 Wow, her var det mange som kjøpte mat for mye. Vi er tre stykker, en voksen og to relativt store barn som spiser mye. Men jeg bruker faktisk ikke mer enn 600 kroner i uka på mat og andre ting jeg får i dagligvarebutikken. Men; jeg lager all mat fra bunnen i store porsjoner og jeg lager mye selv. Kjøper alt av grønnsaker og frukt i innvandrerbutikker. Kjøtt og egg kjøper jeg gjerne rett fra bonden - i store kvanta. Drar på harryhandel innimellom og hamstrer inn det som er billigere der av tørrfor, bl.a. fullkornspasta og dopapir. Vi er aktive alle tre og trener mange timer i uka, jeg er opptatt av sunt kosthold og passer på å variere kosten gjennom måneden. Kanskje er det bare jeg som har stålkontroll men... Kan nevne at ungene spiser 3 brødskiver hver til lunsj og kvelds, havregrøt til frokost og til middag fortærer vi tre 6-700 gram med kjøtt eller fisk. Synes 1000 kroner på 2 er ekstremt mye jeg da, når jeg ser hvor mye mat vi konsumerer i måneden. Kan ikke si at dine barn spiser mye, om de bare spiser tre skiver til lunsj og kvelds. To av mine spiser mellom 6 og 10 skiver til frokost, lunsj og kvelds, drikker en halv liter melk om dagen, og kan fint få i seg 300 gram kjøttdeig eller kabonadedeig alene. Så her i huset går det 2000-2500 hver uke, og jeg prøver det jeg kan å spare inn der jeg kan. Og vi bruker mye penger på grønnsaker og frukt, men jeg klarer ikke å handle for under 2000 kr uken.
Illuminati Skrevet 7. august 2010 #12 Skrevet 7. august 2010 Det går 1.000 kr bare på helgehandelen her i huset! Bruker sikkert 7.000 -8.000 på mat i mnd., vi er 2 voksne og 2 barn. Men det skal sies at vi handler det vi har lyst på og spare ikke på maten.
AnonymBruker Skrevet 7. august 2010 #13 Skrevet 7. august 2010 Så flott det må være at han interesserer seg sånn for handelen. Fremover gjør nok han det! Da sparer du både tid og en hel masse penger når han får samme varer for halve prisen
AnonymBruker Skrevet 7. august 2010 #14 Skrevet 7. august 2010 Vi tok vare på kvitteringer et års tid for å holde følge med dagligvareutgiftene, vi er 2 voksne og et barn på 2 år. Før vi begynte å tenke på forbruket, brukte vi 7-8000 i mnd. Da var vi på butikken hver dag, men vi spiste ikke spesielt dyr mat. Svært sjelden biff osv, men vi drakk endel juice og litt fancy pålegg. Det året vi tok vare på kvitteringer brukte vi 5500 hver måned. Dette var alltid en tilfeldighet, da vi ikke prøvde å bruke akkurat denne summen, men fortsatte å handle som vanlig. Vi har ikke sjans til å komme under dette beløpet. Vi spiser mye fiskmat som er gratis, og mye datovarer fra Kiwi. Mannen drikker 2 bokser øl i uka, og det blir en isboks/potetgull/smågodt i helgene. Vi handler dyrere hvis det betyr sunnere, altså fullkornspasta framfor vanlig osv, og akkurat den utgiften unner vi oss. Vi har ganske dårlig råd ellers, har ikke råd til ferieturer osv, men mat er et punkt jeg nekter å spare inn på! Det vil ikke si at vi spiser indrefilet og dyre viner, men at vi bruker friske råvarer, grove (=dyre) brødsorter og variert middag.
AnonymBruker Skrevet 7. august 2010 #15 Skrevet 7. august 2010 Vi er to som er veldig glad i mat, så det brukes en del på den posten. Rundt 1500-2000 kr/uken (Ikke bare på mat med også husholdingsprodukter) Kjøper ikke first price fordi vi ikke har anledning. Men bruker mye Coop sine produkter (x-tra for eks.) Handler flere ganger i uken, det passer oss best.
Antoinette Skrevet 8. august 2010 #16 Skrevet 8. august 2010 Man skal huske at det ikke bare er mat som kommer under posten "dagligvarer". Nødvendigheter som toalettpapir, tørkepapir, hygieneartikler, vaskemidler og alle slags småting til huset havner også under her. De fleste menn som går ifra å leve alene og inn i samboerskap får nok litt sjokk fordi de selv ikke kan stelle hus & hjem skikkelig og finner ut av at "smarte ungkarsløsninger" på alt ikke lengre aksepteres =)
Gjest bente85 Skrevet 8. august 2010 #17 Skrevet 8. august 2010 Man skal huske at det ikke bare er mat som kommer under posten "dagligvarer". Nødvendigheter som toalettpapir, tørkepapir, hygieneartikler, vaskemidler og alle slags småting til huset havner også under her. De fleste menn som går ifra å leve alene og inn i samboerskap får nok litt sjokk fordi de selv ikke kan stelle hus & hjem skikkelig og finner ut av at "smarte ungkarsløsninger" på alt ikke lengre aksepteres =) Det er sant, men vi kjøper firstprice og blenda, ofte sånne refillposer og bare fyller på kannen. Vasker vel ikke klær hver uke så det går greit. Jeg bruker skyllemiddel, typen gjør ikke det for han tåler det ikke. Toalett og tørkepapir går det ikke sånn kjempemye av, minst tørkepapir kanskje. Og vi kjøper sånne sekker med dopapir på Europris og av tørkepapir blir det firstprice. Ikke sant.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2010 #18 Skrevet 8. august 2010 Kan ikke si at dine barn spiser mye, om de bare spiser tre skiver til lunsj og kvelds. To av mine spiser mellom 6 og 10 skiver til frokost, lunsj og kvelds, drikker en halv liter melk om dagen, og kan fint få i seg 300 gram kjøttdeig eller kabonadedeig alene. Så her i huset går det 2000-2500 hver uke, og jeg prøver det jeg kan å spare inn der jeg kan. Og vi bruker mye penger på grønnsaker og frukt, men jeg klarer ikke å handle for under 2000 kr uken. Hvis jeg ikke husker feil så er dine barn tenåringer? Mine går fortsatt i barneskolen, så de er ikke så store. De spiser mye sammenlignet med sine venner.
estrella Skrevet 8. august 2010 #19 Skrevet 8. august 2010 Vi har satt opp 4100 kr under posten dagligvarer. Det skal dekke mat og andre ting vi trenger som f.eks toalettpapir, såper ++ Vi er to voksne
Fakse Skrevet 8. august 2010 #20 Skrevet 8. august 2010 Jeg har ikke som mål at maten vi spiser skal være spesielt billig. For meg er det viktig at den er sunn, variert og velsmakende. Vi kjøper mye økologisk, mye fullkornsprodukter og ellers mye friske grønsaker. Bruker nok glatt 5-6000,- i måneden på to voksne mennesker og et lite barn, og det synes jeg det er verd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå