Gå til innhold

Lisens

MissMas

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det flere enn meg som synes man burde hatt lisens for å ha lov til å ha dyr?

At man tar en gratis test (eller en test til 50 kr eller noe) et eller et annet sted, så hvis man svarer riktig på alle spørsmålene, får man lisens og lov til å ha dyr. Nesten som førerkort :jepp:

Og så kunne det vært en test for hver dyreart.

Jeg er så lei av folk som ikke behandler dyrene sine bra osv :(

Det hadde sikkert oppstått tilfeller der folk hadde behandlet dyr dårlig selvom de hadde lisens, men jeg føler at det kanskje hadde hjulpet litt i hvertfall.

Da blir man tvunget til å vite hva slags kosthold et dyr skal ha, hvordan dyret skal aktiviseres hver dag, sykdomstegn osv.

Jeg synes det virker som en god ide jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Pucifer

Nei, ikke helt enig i det, men ... om det hadde vært mulig så syns jeg at alle nye dyreeiere skal gå kurs. Og de med hunder skal gå valpekurs og ett oppfølgingskurs når hunden er 1 år gammelt.

Men problemet er jo bare at det er vel nærmest umulig å følge opp dette :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Pucifer skriver, det er ikke mulig å følge det opp.

Eller så liker jeg tanken, og det er absolutt mange mennesker som ikke hadde skaffet seg dyr dersom de visste at det faktisk innebar et ansvar. Men jeg tror MYE kan hjelpe med tvungen kastrering, og at man tar betalt for dyrene.

Og mye kunne også ha hjulpet dersom Matilsynet faktisk forstod at de må jobbe for lønnen sin.

Vi trenger en helt ny dyrelov. Det vi har nå er noe som bare er snekret sammen på 1-2-3, bare fordi det forventes at rike Norge tar godt vare på dyrene våre. Yeah right! Det er sikkert derfor alle DB-avdelinger for øyeblikket har sprengt kapasiteten sin for flere måneder siden. Jeg skjønner ikke hva som er så vanskelig med å gi litt statlig støtte til de som står på 24/7 for dyr andre kaster fra seg. De gir jo i hytt pine til det ene og det andre - men dyr har altså null rettigheter i et av verdens rikeste land i 2010. Det er rett og slett flaut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Jeg har lenge mast om at dyrehold og atferd, skal inn i undervisningen på barneskolen jeg da. Alle mennesker kommer i kontakt med kjæledyr om de vil eller ei. Og da hadde det vært en fordel om de visste frem og tilbake på dyrene. Barn er mer ærlige og motakelige og vil lære mye av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, noe må gjøres i hvertfall.

Og det at man må være over 16 for å ha hovedansvaret for et dyr tror jeg svært få respekterer faktisk.

Jeg vet om mange "fjortiser" og unger yngre enn det som har fullt ansvar for dyr, bortsett fra når det kommer til økonomi.

Dyr er for lite verdt i Norge! Istedet for å gi alle nye landsmenn trygd med en gang de kommer inn i Norge, kunne man brukt mer penger på å støtte f.eks dyrebeskyttelsen eller å ha dyrepoliti osv.

Eller snakker jeg bare tulliball nå? :fnise:

Har ikke sovet så godt i natt, så er litt fjern, men prøver å skrive litt selvom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...