Gå til innhold

Hvordan hjelpe student? Noen studenter her?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ts igjen. Takk for mange gode råd. Hun har heldigvis førerkort og trengte ikke mange timene da jeg øvelseskjørte med henne. Jeg skal tenke over forslagene, og når en av svarene er at det mest postive jeg kan gjøre er å spare og lage en buffer til meg selv, som også kan hjelpe henne hvis hun får uforutsette utgifter er det kanskje det beste akkurat nå. Jeg har et lite forbrukslån jeg blir ferdig med innen desember. Jeg venter også på et arveoppgjør og selv om det ikke dreier seg om mange penger, kan jeg kanskje gi henne noen tusen da under forutsetning at de går på sparekontoen.

Hun har en kjæreste som også studerer, men der hjelper foreldrene og har økonomi til å gjøre det. De har bare vært sammen siden mai, så jeg kjenner ikke hans vaner men tror kanskje forbruket hennes øker hvis han har et høyere forbruk enn henne. Han jobber ved siden av studiene og har jobbet i sommer, men vet ikke til høsten.

Dette handler ikke så mye om penger, men heller at jeg vil bidra litt. De pengene jeg arver er rundt 30.000 og da har jeg nedbetalt forbrukslånet for resten. Som dere har forstått er jeg lite økonomisk, men har klippet mastercardet i stykker for lenge siden.

Når hun begynner på studiene, ser hun selv i praksis om hun har behov for månedskort. Hun står i alle fall friere med månedskort så jeg tror jeg kanskje dekker det for henne, men siden hun aldri er uten penger og har et budsjett er jeg litt usikker.

Jeg kan jo spare opp en sum som hun får i desember, som et tillegg til en liten julegave. Vet at hun har brukt litt for mye i sommer etter at hun traff kjæresten fordi hun har solgt noe sportsutstyr og noen andre ting, men vet ikke egentlig grunnen til at hun har solgt, om det er noe hun mener hun ikke har bruk for på de årene hun studerer eller om hun har fått andre interesser. Samtidig vet jeg at hun er på utkikk etter et nytt musikkinstument og da har hun vel råd til det.

Jeg føler ikke at jeg bidra økonomisk, men jeg vil gjerne. Tror å komme og lage middag sammen når hun har kjæreste, studier, trening vil oppta for mye av hennes tid. Jeg kan jo foreslå det i blant, men ikke som noe vi må planlegge å gjøre fast.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En snill mamma er du!

Skrevet

En snill mamma er du!

Litt dumsnill, vel.

TS: Hvis du faktisk ikke har en buffer, så må du da for guds skyld prioritere det. Tror du datteren din klarer å sette pris på støtten hun får av deg den dagen du har en ødelagt vaskemaskin og eller går med tannverk fordi du ikke har råd til den heftige tannlegeregningen?

Gjest mynona
Skrevet

Ts igjen. Takk for mange gode råd. Hun har heldigvis førerkort og trengte ikke mange timene da jeg øvelseskjørte med henne. Jeg skal tenke over forslagene, og når en av svarene er at det mest postive jeg kan gjøre er å spare og lage en buffer til meg selv, som også kan hjelpe henne hvis hun får uforutsette utgifter er det kanskje det beste akkurat nå. Jeg har et lite forbrukslån jeg blir ferdig med innen desember. Jeg venter også på et arveoppgjør og selv om det ikke dreier seg om mange penger, kan jeg kanskje gi henne noen tusen da under forutsetning at de går på sparekontoen.

Hun har en kjæreste som også studerer, men der hjelper foreldrene og har økonomi til å gjøre det. De har bare vært sammen siden mai, så jeg kjenner ikke hans vaner men tror kanskje forbruket hennes øker hvis han har et høyere forbruk enn henne. Han jobber ved siden av studiene og har jobbet i sommer, men vet ikke til høsten.

Dette handler ikke så mye om penger, men heller at jeg vil bidra litt. De pengene jeg arver er rundt 30.000 og da har jeg nedbetalt forbrukslånet for resten. Som dere har forstått er jeg lite økonomisk, men har klippet mastercardet i stykker for lenge siden.

Når hun begynner på studiene, ser hun selv i praksis om hun har behov for månedskort. Hun står i alle fall friere med månedskort så jeg tror jeg kanskje dekker det for henne, men siden hun aldri er uten penger og har et budsjett er jeg litt usikker.

Jeg kan jo spare opp en sum som hun får i desember, som et tillegg til en liten julegave. Vet at hun har brukt litt for mye i sommer etter at hun traff kjæresten fordi hun har solgt noe sportsutstyr og noen andre ting, men vet ikke egentlig grunnen til at hun har solgt, om det er noe hun mener hun ikke har bruk for på de årene hun studerer eller om hun har fått andre interesser. Samtidig vet jeg at hun er på utkikk etter et nytt musikkinstument og da har hun vel råd til det.

Jeg føler ikke at jeg bidra økonomisk, men jeg vil gjerne. Tror å komme og lage middag sammen når hun har kjæreste, studier, trening vil oppta for mye av hennes tid. Jeg kan jo foreslå det i blant, men ikke som noe vi må planlegge å gjøre fast.

Tror du vil få mest ut av å finne ut sammen med hun hva hun vil :) Pga kanskje syns hun det er en bra ting å være uavhengig økonomisk og ikke få noe fast fra deg- som jo ikke har ubegrensa med penger sjøl. Men at du avogtil kan hjelpe - visst det er en dyr bok eller nye sko eller vinterjakke(som er dyrt for studenter).

Min dame får penger fra sin mor til å gå til frisøren- pga det er jo dyrt for damer med klipp og farving av håret.

Månedskort syns jeg var en bra ide vistt det kan hjelpe med å komme hjem innimellom. (Men kanskje hun ikke vil det- når hun har førerkort.)

Får sjøl ikke penger fra foreldre- men har fått penger avogtil når det var spesiellt dyre ting.

Feks laptop er dyrt utstyr- men som man må investere i som student.Og da kan kanskje foreldre bidra med noe av pengene til det visst dem vil det.

Så jeg ville ha spurt hun og sakt det som du sier her- om at du gjerne vil hjelpe med noe- men hørt hva hun ville ønsket seg mest fra deg :)

Å komme hjem hos meg å lage middag- da tror jeg at jeg ville følt det litt mye. Men det er meg. Jeg ville ikke ønsket det (og ikke min dame heller). Men det kan være annerldes for deg og datra di.

Men jeg ville ha spurt hun sjøl hva hun ønsket :)

Skrevet

Det beste er nok å spørre henne ja.

Jeg fikk en del økonomisk hjelp som student, noe jeg satte stor pris på. Men så kunne jeg ta imot med god samvittighet fordi foreldrene mine hadde råd til det. Hadde foreldrene mine levd fra måned til måned selv så hadde jeg nok følt det som veldig ille å ta imot penger.

Jeg for min del ville i en sånn situasjon satt mer pris på å bli invitert til en god søndagsmiddag med tradisjonsrik mat, gjerne sånt som var favorittene mine som barn og som jeg ikke orket å bruke tid på å lage selv som student. Eller å få hjelp med praktiske ting som å stryke gardiner som skal henges opp (jeg hater strykejernet dypt og inderlig), vaske seg ut av leiligheta når man skal flytte osv. Men det er meg det da.

Skrevet

dårlig samvittighet?

din datter vil nok være en av de studentene med aller best økonomi, hun har jo mye sparepenger.....

hun trenger ikke økonomisk hjelp, tilby heller å hjelpe med noe annet.

det man virkelig trenger hjelp til som "ung" er jo når man kjøper sin første bolig og skal pusse opp.......hjelp til malestrøk/pussing av gulv og alt annet som tar mye tid.

hun kommer til å ha såpass romslig økonomi at jeg synes ikke noen som uføretrygdet skal gi henne penger hun faktisk overhodet ikke trenger.

hun kommer også til å ha mer romslig økonomi i ettertid siden hun ikke trenger studielån over en lengre periode

lillebroren min studerer nå, betaler sikkert det samme som henne i kollektivleie, må i tillegg betale vanvittige summer for å gå på BI, og får ingen hjelp hjemmefra.

han tar studielån og jobber som alle andre.

ikke heng deg opp i på skulle hjelpe med den ene tingen hun ikke trenger:)

Skrevet

Hei TS!

Jeg har selv verdens beste mamma og noen av de tingene jeg synes er kjempekoselig å gjøre sammen, som hun spanderer på meg er:

-Dra ut å handle inn god mat for en uke, gjerne litt ekstra gode ting som jeg ikke kjøper til vanlig.

-Handle en fin genser/andre klær/fine planter og dra ut og spise sammen (trenger ikke være noe dyrt, vi stikker ofte innom et bakeri og kjøper noe godt)

-Oppussing, kjøpe maling/pensler til å fikse opp en gammel kommode eller annet sammen.

-Invitert til favorittmiddag (som bare mamma greier å lage "riktig")

Jeg er nok veldig bortskjemt og får også økonomisk støtte, men det er alle de små tingene vi gjør sammen som gir gode minner og jeg setter aller størst pris på. Synes du har fått mange gode forslag, bare husk at det som betyr mest for henne trenger ikke være det som koster mest :klemmer:

Skrevet

Min datter skal begynne å studere etter å ha jobbet i par år. Hun har lagt opp penger og har cirka 150.000 kr. i banken som er satt av til studier i tillegg til studielån. Mens hun jobbet bodde hun i kollektiv, men har nå funnet en leilighet til 5000 inkl. strøm i mnd. Hun jobbet i sommer og tjente cirka 30.000.

Jeg vil så gjerne hjelpe, men er uføretrygdet og har dårlig økonomi. Siden hun bor nært skolen, vet jeg ikke om hun kommer til å kjøpe mnd.kort. Hvis hun ikke gjør det, vil det ikke lønne seg for henne å komme hjem til meg og spise middag av og til.

Hun har ikke dypfryser pga. plassmangel, men kan lage mat. Kan jeg foreslå at jeg kommer av og til og at vi lager middag sammen og at jeg kjøper inn og lager sunn middag som hun enda ikke har lært å lage? Hun har kjæreste så vet ikke hvor velkomment det vil være selv om de ikke bor sammen. Eller er det bedre å overføre par hundre kroner i mnd. inn på hennes konto?

Jeg skulle gjerne hjulpet mer økonomisk, men jeg har dårlig råd. Hun er flinkere enn meg til å disponere pengene sine og jeg er redd hun vil se det som påtrengende hvis jeg foreslår at jeg kommer 2-3 ganger i mnd. og lager mat sammen. Hvis hun skaffer seg mnd.kort, kan jeg be både henne og kjæresten på middag av og til. De er veldig opptatte med studier, trening, hytteturer og hobbyer.

Det er vel jeg som har litt lite å gjøre og jeg vil helst ikke være noen hønemor. :)

Hva tenker dere om dette?

Så omtenksom og snill mor! Sånn skulle alle vært;) Regner med din datter kommer til å klare seg helt fint uansett, hun har jo et veldig bra utgangspunkt iallefall ! :)

Skrevet (endret)

Selv om temaet er troverdig, får jeg inntrykk av at dette ikke er et reelt problem for ts. At dette er et tulleinnlegg. Det er for mange undvendige detaljer og gjentakelser. eks at ts har månedskort, samtidig har hun øvelsekjørt med datteren.

Utover dette synes jeg en morsk tanker om å hjelpe barna under studier er veldig hyggelig, men ikke når det går så til de grader utover dem selv. Jeg selv ville bare fått dårlig samvittighet om jeg viste at mine uføretrydede foreldre bidro til min studietid, spes hvis jeg ikke hadde dårlig økonomi.

Hvis du har lyst å hjelp henne kan du jo hjelpe henne ved at du inviterer til middag av og til. Herlig hvis man har det travelt å komme til ferdig mat. Hjelpe henne med husarbeid el.

Endret av lulle
Skrevet

Det er veldig hyggelig at du ønsker å hjelpe datteren din.

Men slik du beskriver økonomien din, er det viktig at du prioriterer å spare deg opp en liten buffer, til når det kommer uforutsette ting.

Du har ei kjempeflink jente som kommer til å ha det veldig komfortabelt økonomisk som student.

Som flere andre er inne på, kan du heller prioritere å gjøre koselige ting med dattera di, som ikke nødvendigvis koster så mye.

Inviter henne på favorittretten, inviter henne med på kafé, tilby deg å hjelpe til med praktiske ting, hvis det skulle være aktuelt.

Jeg har selv en forelder med anstrengt økonomi periodevis mens jeg har studert. Det har gjort at jeg har måtte være forsiktig med pengene, og sikret meg en god buffer uten å hvile på foreldrene. Det har gått helt fint, men man må jo prioritere.

Samtidig merker jeg at forelderen ønsker å spandere f.eks middag på restaurant o.l på meg og være snill, men det føles ille å ta i mot, siden jeg vet at forelderen sliter økonomisk, og at jeg klarer meg selv uten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...