Gå til innhold

Hvordan hjelpe student? Noen studenter her?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min datter skal begynne å studere etter å ha jobbet i par år. Hun har lagt opp penger og har cirka 150.000 kr. i banken som er satt av til studier i tillegg til studielån. Mens hun jobbet bodde hun i kollektiv, men har nå funnet en leilighet til 5000 inkl. strøm i mnd. Hun jobbet i sommer og tjente cirka 30.000.

Jeg vil så gjerne hjelpe, men er uføretrygdet og har dårlig økonomi. Siden hun bor nært skolen, vet jeg ikke om hun kommer til å kjøpe mnd.kort. Hvis hun ikke gjør det, vil det ikke lønne seg for henne å komme hjem til meg og spise middag av og til.

Hun har ikke dypfryser pga. plassmangel, men kan lage mat. Kan jeg foreslå at jeg kommer av og til og at vi lager middag sammen og at jeg kjøper inn og lager sunn middag som hun enda ikke har lært å lage? Hun har kjæreste så vet ikke hvor velkomment det vil være selv om de ikke bor sammen. Eller er det bedre å overføre par hundre kroner i mnd. inn på hennes konto?

Jeg skulle gjerne hjulpet mer økonomisk, men jeg har dårlig råd. Hun er flinkere enn meg til å disponere pengene sine og jeg er redd hun vil se det som påtrengende hvis jeg foreslår at jeg kommer 2-3 ganger i mnd. og lager mat sammen. Hvis hun skaffer seg mnd.kort, kan jeg be både henne og kjæresten på middag av og til. De er veldig opptatte med studier, trening, hytteturer og hobbyer.

Det er vel jeg som har litt lite å gjøre og jeg vil helst ikke være noen hønemor. :)

Hva tenker dere om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ut fra de tallene der virker det som om hun har mer enn nok til å klare seg.

Skrevet

Tenker det samme som Berentsens.

Hvis du vil hjelpetil litt kan du jo sponse henne med månedskort? Da kan hun komme til deg og spise middag også. :)

AnonymBruker
Skrevet

Det var en god ide å sponse månedskort. Hvor mye koster det for studenter i Oslo?

Hun har planlagt å studere i tre år og ikke jobbe mens hun studerer bortsett fra om sommeren. Siden hun har en utdannelse tjener hun ganske godt på fire ukers sommerjobb og er sikret jobb i samme firma neste sommer.

Jeg vil gjerne bidra litt selv om jeg har dårlig råd. Et månedskort skal jeg klare og par middager i måneden er også overkommelig. Takk for tipset. Vil penger bli satt større pris på enn at jeg bestemmer at beløpet skal gå til månedskort? Det vil kanskje ikke lønne seg å ha et månedskort hvis bruk av kollektivtransport ikke skjer så ofte. Hun pleide å spise middag også hos besteforeldrene, men når studiene begynner har hun kanskje ikke tid eller lyst å bruke par timer bare på å reise for å spise middag så ofte som før da hun bodde nærmere...

Jeg kan jo spørre henne, men vil gjerne ha noen råd om hva som blir satt mest pris på.

Skrevet

Du kan jo kanskje opprette en sparekonto, hvor du setter inn et fast beløp. Dersom din datter får uventede utgifter, f.eks. at hun trenger en ny pc, ny mobil, tannlegebesøk o.l. så kan hun få tilgang på de pengene?

Skrevet

Jeg er student, det samme er samboeren min, men vi er flinke til å disponere pengene våre, så jeg vil ikke på noen måte si at vi har dårlig råd. Likevel går mesteparten av pengene mine (våre) til huslån og generelle utgifter hver måned.

Jeg vet mamma setter av noen kroner på egen konto til både meg og søsteren min i tide og utide, også får vi av og til en telefon/sms om at nå har hun satt inn (feks) 500 kroner på kontoen, så da kan vi kose oss ekstra i helga, eventuelt hvis hun vet jeg trenger en ny jakke så kan hun ringe og si at hun sponser litt. Det er veldig koselig, og gjør at jeg av og til kan unne meg/oss litt ekstra som jeg kanskje ikke ellers hadde kunne tatt meg råd til. Det trenger ikke være så mye. Når man er student kan femhundrekroner, eller trehundre kroner for den sags skyld være en liten formue.

Skrevet

Jeg mener å huske at månedskort koster 340 kroner for studenter i Oslo.

Skrevet

Først av alt vil jeg bare si at du virker som en veldig god mor. Kunne ønske min egen hadde vært like omsorgsfull som det virker som du er :)

Jeg hadde nok satt mest pris på at pengene skulle gå øremerket til månedskort, for på den måten ville det bli enklere å opprettholde kontakten mellom dere. Det er jo til stor fordel for deg også. Om hun ikke vil ta imot "gaven"så får det være hennes problem. Dessuten ser det jo ut som om hun klarer seg rimelig bra uansett. Jeg kjenner ikke mange(unge) studenter som har så god økonomi.

Skrevet

Jeg syns det med månedskort var en kjempe ide, selv om hun kanskje ikke bruker det så ofte siden hun bor så nærme skolen. Men uansett vil hun jo få nye venner og noen av de bor sikkert et stykke unna så da er det lettvint å bare hoppe på bussen/trikken, og dessuten må hun jo hjem til mamman sin innimellom... :)

Skrevet

Jeg synes det virker som om datteren din kommer til å ha ganske god studentøkonomi, siden hun har spart seg opp så mye penger samtidig som hun skal ha studielån. Hadde jeg vært i hennes situasjon tror jeg at jeg hadde foretrukket å få hjelp til eventuelle større ting, enn hjelp i hverdagen. Med større ting mener jeg for eksempel tannlege, optiker/briller, vinterklær osv. Så hvis du kunne ha spart 200 kr i måneden til henne, slik at hun kan få en litt større sum når hun trenger det ville jo det vært en løsning.

AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Det med å opprette en konto er kanskje en god ide. Kan jeg opprette en konto i hennes navn? Hun er veldig flink til å disponere penger. Det er ikke jeg dessverre. Hvis jeg setter inn penger på min sparekonto uten at hun vet det, er jeg redd de til syvende og sist ender i mine lommer. På slutten av måneden er jeg som regel nesten tom for penger, fordi jeg disponerer feil, har for høye mobilutgifter og foretar impulskjøp.

Hun har en sparekonto og hvis jeg snakker med henne og overfører et fast månedelig beløp, er jeg sikker på at hun ikke vil sløse de bort hvis vi avtaler at det er til ekstrautgifter, som pc, tannlege eller annet.

Jeg har så lyst til å bidra litt og får dårlig samvittighet når jeg kjøper noe jeg egentlig ikke trenger. Jeg er elendig på økonomi og min egen sparekonto er tom så jeg har ingen buffer mer, men jeg betaler alle regninger og har ikke problemer med purringer og inkasso.

Hun har kalkulert med å bruke av sine sparepenger mens hun studerer, så da kan jeg vel like gjerne sette inn 2-300 i måneden på hennes konto. Jeg stoler på at hun disponerer de fornuftig. Men jeg synes 2-300 kroner virker så lite, men det er vel bedre enn ingenting. Noen måneder kan jeg sette inn mer, samtidig må jeg begynne å legge opp penger på min sparekonto så jeg har en buffer selv.

Jeg føler meg litt tåpelig når jeg ikke har mer igjen på sparekontoen, men synes ikke det skal gå utover henne og tror de fleste foreldre prøver å hjelpe etter evne når barna studerer.

Hun vet ikke at min sparekonto er tom, visste hun det ville hun sagt at jeg må spare til meg selv før jeg begynner å spare til henne, men jeg tror det vil få en positiv virkning på meg hvis jeg sparer det samme til meg som jeg setter på hennes konto.

Skrevet

Så vidt jeg vet kan du ikke opprette en konto i en annen persons navn. Men siden hun er så flink med penger, synes jeg ideen om å overføre penger til hennes sparekonto var et godt forslag.

Skrevet

I sparepenger har hun 50 000 per år, i studielån og stipend får hun vel rundt 90 000 i året, og med sommerjobb hver sommer til 30 000, hvor det bare går noen tusen i skatt, kommer hun opp i nesten 170 000 i året som hun kan bruke. Det er mye mer enn de fleste studenter har, og nok til at hun kan klare å beholde en egenkapital til leilighetskjøp senere.

Du er en supersnill mor, men jeg tror du kan senke skuldrene og være glad for at du har en fornuftig jente som kan ta ansvar for seg selv. Sett i forhold til hvor lite faste utgifter studenter har, har hun antagelig bedre økonomi enn deg :) Da vil hun antagelig også at du skal ha anledning til å kunne bruke pengene dine på å kunne kose deg litt selv :)

Skrevet

Så flott tenkt TS, du virker veldig omsorgsfull :)

Jeg er akkurat ferdig å studere, og har ikke hatt så god økonomi som det din datter ser ut til å ha i løpet av min studietid. Men jeg klarte meg fint for det :) Men de kjipeste tingene å dekke var de uforutsette, som for eksempel tannlegetime, legetime og eventuelle medisiner, optiker og så videre.

AnonymBruker
Skrevet

Ts igjen. Ja, hun har nok bedre økonomi enn jeg har og er flinkere til å dispoenere pengene sine. Jeg er veldig glad for det, men vil gjerne bidra litt likevel. F.eks. sette av penger til en ferie. I sommer har hun bare vært på hytteturer. Det er mer enn jeg har muligheten til, men hun har stor omgangskrets og mange venner og er veldig sosial. Hun røyker ikke og drikker minimalt når hun er ute på byen.

Jeg er veldig takknemlig for det. Hvor hun har disse genene fra er vanskelig å si, men mine foreldre er sparsommelige selv om de unner seg goder og ikke er gjerrige.

Jeg kan jo spørre henne om hun vil ha behov for mnd.kort når studiene begynner eller om jeg heller skal hjelpe litt med penger til uforutsette utgifter, det vil si at vi blir enige om at hun ikke bruker de fortløpende. Vennene hennes bor litt spredt i byen og skal hun handle billige grønnsaker eller besøke venninner, er det kanskje praktisk å ha mnd.kort.

Jeg kjøper mnd.kort til meg selv for å være mer fri til å dra på besøk uten å tenke mer over hva det koster. Tror ikke det er lønnsomt for meg siden de fleste bor i gangavstand, men har ikke regnet så mye over det.

Hun er så ryddig av seg at hun betaler tv-lisens og abbonerer på kanaler. Dette tror jeg kommer på cirka 5-600 kroner i måneden. Så da er jo utgiftene raskt oppe i 5600 i mnd. pluss innboforsikring. Hun kan trene billig på høyskolen. Det var også en av grunnene til at hun flyttet sentrumsnært.

Men jeg synes det blir litt merkelig å lage avtale om hva hun skal bruke penger på når hun er så fornuftig som hun er. Og som dere sier, hun har 170.000 i året pluss skattepenger hun får igjen å leve for.

Har lyst å spare opp og gi henne noen tusen til foreksempel en ferie, eller i desember når det blir utgifter til julegaver. Tror hun skal reise til sin far denne jula, men han bruker ikke legge i penger til billetten.

Jeg savner henne når vi ikke bor i samme nabolag, men hun klarer å ta vare på seg selv. Jeg er imponert og ikke lite stolt. Det er hun som har klart å spare og som klarer å leve etter evne. Det hendte i ungdommen at hun kjøpte alt mulig av teknisk utstyr og sportsutstyr, som jeg ikke så poenget i, men jeg lot henne bestemme over egne penger.

Skjemte også henne litt bort og ga penger når hun spurte da hun var 13-14 år. Men allerede da jobbet hun og gikk med avisa i en periode.

Til konfirmasjonen hadde jeg heldigvis klart å spare så hun både fikk selskapet og noen tusner i gave. Men da sparte jeg inn på alt jeg kunne.

Har regnet litt på det og hun har 14.000 i mnd. Men jeg ønsker jo ikke at hun skal bruke alt hun har spart på å studere. Hun har også BSU.

Hun utdannet seg, men pga helsen anbefalte legen henne å få en annen jobb. Hun er ikke så gammel at hun har krav på omskolering fra Nav, men det ser ikke ut som hun trenger det heller.

Jeg synes det er litt fælt når barna flytter ut og blir selvstendige, men det er min egoisme for selvsagt er jeg takknemlig for at hun har tæl og bruker sunn fornuft.

Gjest Constanze
Skrevet

Hvis hun ikke har førerkort for bil så kunne du kanskje bidra med hjelp der?

Det er noe jeg har støttet barna mine med fordi jeg vet hvor deilig det er å ha førerkort og kunne kjøre dit jeg vil når jeg vil. Førerkortet blir dyrere og dyrere så det er greit å ta det så kjapt som mulig.

Skrevet

Synes ikke hun trenger så mye fast hjelp, jeg...

Selv satte jeg pris på at de feks. betalte studenttreningskortet, nye brilleglass og andre større engangsutgifter. Hva om du setter av penger for deg selv til slikt?

Gjest Cipheria
Skrevet

Får litt vondt av deg, jeg, ts. Du minner om min mor. Jeg, som student, hadde sannsynligvis mer å rutte med enn henne, men allikevel ville hun hjelpe. Den beste gaven hun kunne gitt var å bli mer egoistisk. Unne seg selv mer.

Skrevet

Det er snilt av deg å ville hjelpe, men det høres ikke ut som din datter (som jo er en voksen person nå?) trenger økonomisk hjelp. De fleste studenter jeg kjenner, meg selv inkludert har dårligere råd enn henne, men det går helt fint. Så du skal ikke føle at du må.

Skrevet

Jeg hadde satt veldig stor pris på om mamma kunne stikki innom og lagd orntlig hjemmelagd mat innimellom, SAMMEN med med.. Morsomt, sosialt, og lærerrikt! For meg hadde det betydd mye mer enn pemger:) LYKKE TIL!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...