Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Starter nytt emne for ikke å kuppe en annen tråd. Jeg prøver å finne ut hva som er normalen blandt 1-2. klassinger nå til dags.

Når legger 6-7-åringen din seg når de skal på skolen dagen etterpå?

OG: Har de SFO-plass, og hvis Ja; Når begynner/ leveres de om morgenen og når er de ferdige/ blir hentet om ettermiddagen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

bruker ikke SFO, går på skolen kl 07.45, står opp 07.00

legger seg kl 19.30 på hverdag, kl 20.30 i helg.

AnonymBruker
Skrevet

Har en 6- åring og en 7- åring. De bruker ikke sfo, står opp alt fra 0630-0730 avhengig av om de tar buss eller blir kjørt. De legger seg rundt 20, men kan fort bli både 2030 og 21. Men vi prøver på 20. I helgene legger de seg rundt 21. Nå i sommer har det sklidd helt ut. Har vært opp både til 22 og 23 enkelte kvelder. Men nå sover de lengre om morgenen hvis det blir sent på kvelden da.

AnonymBruker
Skrevet

Vår 7 åring legger seg kl 1930(sånn ca) når det er skole dagen etter. I helgene lar vi det drøye til ca 2015-2030.

Hun står opp rundt klokken 07, og blir levert til SFO ca kl 0800, der er hun til skolen begynne klokken 0830. På ettermiddag er hun der fra skoleslutt rundt klokken 13, til ca klokken 1615.

Skrevet

"Sovekarin (Karin Naphaug) sier vi skal huske at barn som har underskudd på søvn sover kortere og dårligere enn barn som får det de trenger. I tillegg er det lett å tro at barna trenger mindre søvn enn de faktisk gjør.

- Barn som sover for lite blir grinete, klengete, uopplagte, urolige, aktive, får dårlig appetitt, nedsatt konsentrasjon og et dårlig samspill med andre barn, sier Naphaug"

Hentet fra artikkel her: http://www.klikk.no/...ticle433584.ece

Ergo er det vanskelig å se om barnet er uthvilt eller ikke og foreldre kan kanskje ikke bruke det som argumentasjon...

• Liker 1
Skrevet

Lurer forresten på om årsaken til dette fenomenet med senere leggetid kan være forskyving av alle ettermiddagsrutiner. For en generasjon tilbake spiste man middag kl. 16/17, mens nå er det mange som ikke spiser før 18/19. Deretter skal man ha litt tid sammen i sofaen (eller liknende) ... og så forskyves leggetiden også...

Kanskje vi (moderne foreldre) burde bli flinkere til å planlegge måltidene: Storhandle en gang i uken og spare tid på butikken og planlegge morgendagens middag kvelden i forveien. Ingen storkjøkken drives uten forberedelser på forhånd ;-)

• Liker 1
Gjest Gjestis
Skrevet

Hei!

Her i huset har vi både en på 6 og en på 7. De står opp 07.30 og i hverdagen legger de seg rundt 20-20.30

I helgene lar vi det derimot drøye til både 21 og 21.30. Men det skal sies at de heller ikke står opp før rundt 9.

Gjest gjest- silje
Skrevet

Barnet er 6 år og legger seg klokka 1900- 2000 hver dag. Står opp fra 0700- 0900.

Skrevet

*Dytte* Ønsker flere svar :)

Skrevet (endret)

Min sønn fyller 7 år denne mnd og han legger seg 20.00. Er oppe kl. 7.30, drar til skolen ca 8.15

Endret av Beauté
Skrevet

Når barnet vårt var 7 la h*n seg 1930. H*n stod opp igjen 7-730. Vi har samme leggetid i uke og helg.

Skrevet

7-åringen blir lagt ca. kl, 19.30, men kan gjerne ligge og turne i senga til over kl. 21. Han får derfor nå lese litt på senga før han legger seg til å sove. Han har alltid vært sånn at han ikke får sove før lenge etter at vi har lagt ham.

• 1 år senere...
Skrevet

Ser det er mange som har forskjellige rutiner på ukedager og helg? Hvorfor det? Det er veldig viktig for barn i denne alderen at de har faste rutiner på sengetid og kveldsstell. Det gjelder også på helg. Dette har mye å si for barn i vekst og utvikling.

Skrevet

min 7åring (2.klasse) legger seg mellom 19.00 og 19.30 i hverdagene. Helgene blir det noen gange litt senere, men ikke så veldig mye, ca 20.00/20.30.

Hun blir vekket mellom 7 og 7.30 på hverdager, helgene står hun opp veldig forskjellig, alt mellom 7.00 og 9.30..

Skrevet

Min legger seg 20.00 (da er han i seng og lyset er slukket). Slukner på tre min.

Står opp 06.30-07.00 ca.

I helgene er det gjerne 20.30-21.00 før leggetid..

Skrevet

Har ei på 8, hun har i mange år lagt seg mellom kl 19 og 19.30. Det siste halvåret har det blitt nærmere kl 19.30. To kvelder i uken blir klokka 20 pga fritidsaktiviteter.

Hun er skikkelig a-menneske, kveldstrøtt og morgenfugl. Spretter opp av seg selv kl 6, uten at vi trenger å vekke henne. Også på helg....

Drar hjemmefra kl 7.15, og har sfo til skolen begynner. Etter skolen har hun Sfo til kl 15.15 eller 14.45, alt etter når jeg slutter på jobb. Far leverer og jeg henter. De dagene jeg har fri har hun ofte ikke sfo.

Ser noen nevnte middag og rutiner ift leggetid. Her er det ikke noe problem da jeg slutter tidligst, henter henne, gjør lekser og lager middag til mannen er hjemme 16.15. Handler inn alt av mat og middager vi trenger til neste uke fredags formiddag eller ettermiddag. Kveldsmat er etter barnetv, sånn ca 18.45. Vi leser litt for henne hver kveld, også leser hun selv litt før lyset slukkes. Går max 5min så sover hun tungt.

Gjest Mandalas
Skrevet

Jeg har en på 5 og en på 8. Akkurat nå for tiden er ikke eldste på sfo, men for noen mnd siden ble han levert kl 7.30 og hentet kl 15. Nå legger yngste seg kl 19.30 og våkner selv mellom 5 og 6. Eldste legger seg kl 20 og må vekkes eller våkner kl 7.

Skrevet

Senest klokken 20, ellers blir han fryktelig trøtt dagen etter. Vi må stå opp 06:30, og jeg merker stor forskjell når det har blitt litt for sent...

SFO tre dager i uka, da hentes han 16:30.

Skrevet

Han legger seg innen kl 20 hver kveld, veldig trøtt 1930. Hvis han ikke er så trøtt legger han seg innen kl 20 og blir liggende 1 time eller mer og vri seg.

Står opp 7 hverdager som helger. Den klokka inni hode hans er ikke til å snu på.

Skrevet

Har tvillinger på snart 7 år. Gutt og jente.

De ligger i seng ca.19:30 hver dag, mest fordi de er trøtte da og ber om å få legge seg.

Noen ganger har de lagt seg 19 om de er supertrøtte, og noen ganger har de vært oppe til 20.

De våkner av seg selv rundt 5:30-6:00 hver dag, også helg ...

Tror de er typisk A-mennesker! Mens deres stakkars mamma er B-menneske! :fnise:

Faren deres er A-menneske også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...