Gå til innhold

Sunn lunsj!

Sarafina

Anbefalte innlegg

Jeg følger ingen spesiell diett, men hadde hatt godt av mindre karbohydrater i kostholdet mitt (magen er et problemområde, og ofte oppblåst). Ønsker også å gå ned 2-3 kilo. Sitter og lurer på hva som er gode alternativer i lunsjen. Her er alternativene jeg ofte velger blant:

– Rett i koppen med nudler eller pasta, ca 250 kalorier i en porsjon.

– Selvplukk-salat fra ICA, en lunsjboks (med salat, pasta, mais, tomater, kylling og skinke, fetaost og oliven. Og dressing, Thousand Island. Burde jeg kutte fetaosten eller dressingen?)

– Stor baguette fra bensinstasjon, grovt brød med kylling, litt remulade og salat.

– 3 knekkebrød med smøreost, kokt skinke og agurk.

– 2 brødskiver / rundstykker med skinke, smøreost, agurk.

Har på følelsen av at de 3 øverste er altfor kaloririke...?

Jeg er en kvinne på 29 år, 166 centimeter høy og 62 kilo.

Håper noen kan hjelpe meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er jeg ingen ekspert på området, men jeg ville nok holdt meg til salat eller knekkebrød av både mage- og slankemessige grunner :)

(Og da mener jeg salat uten fetaost eller dressing)

Endret av Bliss84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ingen ekspert på området, men jeg ville nok holdt meg til salat eller knekkebrød av både mage- og slankemessige grunner :)

(Og da mener jeg salat uten fetaost eller dressing)

Takk skal du ha! Hehe, men synes salaten blir rimelig smakløs uten verken fetaost eller dressing jeg... jeg kan jo kanskje prøve med bare littegrann dressing.

Knekkebrød føler jeg ikke jeg blir så mett av... vil det ikke da gjøre at jeg bare spiser mer på kvelden / til middag..? Men enig med deg, dette er nok det beste alternativet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du sliter med oppblåsthet, og føler at du blir bedre av å spise mindre lettforødyelige karbohydrater, så er jo både nudler, pasta og baguette svært dårlige alternativ.

Kroppen trenger fiber, og det får den fra frukt, grønt, helkorn, fullkorn, nøtter/mandler, linser, bønner og alt som er grovt/helt. Er du ikke vant til mye fiber, spesielt inntak av uløselige karbohydrater, så lønner det seg å sakte trappe opp i mengder, samt variere på matvarer og kombinasjoner. Mange blir litt for ivrige på kostfiberfronten, og opplever fort at det å leve på cannelonibønner og kål gjør magen kjempeaktiv og "luftig" ;) Dagens prosesserte mat gir lite næring til livsviktige tarmbakterier, så de trenger å jobbe seg opp i mengder, proporsjoner og effektivitet for å kunne fordøye fiberrik mat.

Det kan også være lurt å hive innpå et glass biola, probiotisk yoghurt e.l. for å gi magen et ekstra dytt i riktig retning. Alt dette forutsetter selvsagt at du ikke har noen matintoleranser eller allergier, og er du usikker så undersøk dette.

Salat med masse grønt, samt noe fullkornspasta eller helkornsbrød er knall det, det samme er grove knekkebrød med egg, salat, skinke, kylling, lett smøreost, kvark, druer, agurk, paprika osv, alt etter hva du liker og har lyst på :)

Endret av bergans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager med meg lunsjboks med salat selv. Den består stort sett av salat, tomat, agurk, noe fetaost og noen ganger et egg. Egget har meg med meg med skallt på, og skreller og deler opp rett før jeg skal spise. Jeg bruker ikke dressing, men har litt olivenolje og salatkrydder på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett i koppen nudler og ferdig-baguetter ville jeg holdt meg unna! Men resten hørtes jo normalt, greit og godt ut! ;)

Men hva med å lage salat hjemme og ta med? Da kan du velge litt mer spennende ingredienser. Da jeg var i jobb og hadde kjøleskap på jobben så hadde jeg gjerne stående en boks med reker, fetaost, skinkebokser osv. der -så tok jeg med meg en enkel salat hjemmefra og "blandet den ferdig" på jobben etter hva jeg hadde lyst på der og da.

Hvorfor kan du ikke spise feta? Heller et par feta-terninger og litt solsikke/rapsolje med krydder på salaten enn mye av det andre du nevner -du spiser jo både nudler, baguetter og pasta dynket i olje med dressing på toppen fra ICA. Og det trenger jo ikke være noe galt i det, men da lurer jeg på hvorfor feta er så ille i forhold?

Jeg utforsket muligheter for pålegg en periode og prøvde all verdens frukt og grønnsaker i tillegg til vanlig pålegg. Avocado smurt på brødskive ble en stor vinner, skinke med ananasskive, tynne skiver grillet aubergine (med salt) på knekkebrød, banan på brød/knekkebrød (også rød banan, men den er litt søtere) osv. osv. man må egentlig bare utforske selv siden smaken er så forskjellig. Druer, paprika, agurk og oliven er jo kjente "toppinger".

Liker du smøreost så kan du jo gjøre mye rart. En ting er jo å putte alt mulig av frukt og grønt på toppen, men du kan også blande sammen f.eks philadelfia naturell med litt hvitløk og feta, hakke oliven og blande, røbeter, chili osv.

Og ikke glem tunfisk og evt. makrell i tomat om du liker. Er kanskje ikke det som ser mest delikat ut for alle, men er jo kjempesunt og godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nanne70

Det kan være lurt å kutte ned på karbohydrater og spise mer proteiner og sunt fett.Det gir også bedre metthetsfølelse. Kutt ut pastaen fra salaten, og velg enten litt fetaost eller oliven - ikke begge deler. Bytt ut Thousand Island med f.eks. mager kesam tilsatt krydderurter og sitronsaft. Nudlene er nesten rent karbohydrat og inneholder masse salt, så de er ikke så sunne. Lag deg en omelett av 2 egg, 2 ss vann, litt salt/seltin, ferskmalt pepper og urter i stedet. Eventuelt kan du ha litt mager smøreost og/eller skinke og grønnsaker som fyll i omeletten.

De grove baguettene fra bensinstasjonen er ikke spesielt grove eller sunne i det hele tatt, de inneholder mest raske karbohydrater og en god del usunt fett. Det kan være en fordel å kutte ned på brød, og spise det groveste brødet du kan finne, med proteinrikt pålegg (magert kjøttpålegg, pålegg av fet fisk, egg/omelett, cottage cheese osv.)og masse grønnsaker. Eventuelt kan du prøve å bake dette proteinbrødet.

Knekkebrød er fint, så lenge det er av groveste sort.

Du finner flere gode tips til lunsj med mindre karbohydrater her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kan være lurt å kutte ned på karbohydrater og spise mer proteiner og sunt fett.Det gir også bedre metthetsfølelse. Kutt ut pastaen fra salaten, og velg enten litt fetaost eller oliven - ikke begge deler. Bytt ut Thousand Island med f.eks. mager kesam tilsatt krydderurter og sitronsaft. Nudlene er nesten rent karbohydrat og inneholder masse salt, så de er ikke så sunne. Lag deg en omelett av 2 egg, 2 ss vann, litt salt/seltin, ferskmalt pepper og urter i stedet. Eventuelt kan du ha litt mager smøreost og/eller skinke og grønnsaker som fyll i omeletten.

De grove baguettene fra bensinstasjonen er ikke spesielt grove eller sunne i det hele tatt, de inneholder mest raske karbohydrater og en god del usunt fett. Det kan være en fordel å kutte ned på brød, og spise det groveste brødet du kan finne, med proteinrikt pålegg (magert kjøttpålegg, pålegg av fet fisk, egg/omelett, cottage cheese osv.)og masse grønnsaker. Eventuelt kan du prøve å bake dette proteinbrødet.

Knekkebrød er fint, så lenge det er av groveste sort.

Du finner flere gode tips til lunsj med mindre karbohydrater her.

Dama ligger sikkert mer enn lavt nok på kaloriinntaket allerede, så hvorfor i alle dager skal hun måtte velge mellom enten fetaost eller olivenolje? Begge disse to produktene er kjempesunne matvarer! Det er ingen grunn til at hun skal leve anorektisk bare fordi hun ønsker å gå ned et par kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanne70

Dama ligger sikkert mer enn lavt nok på kaloriinntaket allerede, så hvorfor i alle dager skal hun måtte velge mellom enten fetaost eller olivenolje? Begge disse to produktene er kjempesunne matvarer! Det er ingen grunn til at hun skal leve anorektisk bare fordi hun ønsker å gå ned et par kilo.

Neida for all del, det var bare et forslag til hvordan hun kunne spare kalorier siden hun nevnte at hun hadde lyst til å gå ned noen kilo:)Men helt enig med deg - et anorektisk kosthold er absolutt ikke å anbefale!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange gode råd, tusen takk for bra respons! :) Jeg skal teste ut tipsene deres!

Kom på at: kanskje lunsjen burde vurderes i lys av hva jeg spiser resten av dagen..? Skriver det ned her jeg. Kanskje noen av dere har kommentarer?

Frokost: frokostblanding (2 weetabix med litt jordbærsyltetøy, ett glass juice eller saft.)

Lunsj: som nevnt, med et glass juice

Mellommåltid: en banan eller annen frukt.

Middag: f eks pasta og kjøttdeig, chicken tikka masala, kyllingsalat, pizza, skinkesalat, Mia fullkornspai med salat eller tomatsuppe med egg.

+ masse vann, og ca 2 kopper kaffe, ett glass Pepsi Max.

Hvordan ser dette ut i forhold til ønske om litt vekttap og mindre oppblåsthet? Tipper jeg spiser for mange karbo-rike middager, og også kanskje for store porsjoner..?

Dette er en hverdag.. i helgene hender det jeg "tar av" litt med sjokolade og potetgull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For store porsjoner?? Du spiser jo knapt noenting! :klø: Lider du av spiseforstyrrelse?

Spis MER MAT og bytt gjerne ut de raske karbohydratene (lys pasta, juice, visse frukter, hvit ris, syltetøy, saft) med langsommere karbohydrater (grønnsaker, grov pasta, fullkornknekkebrød). Og få i deg mer fett og proteiner.

Som hun over meg sier, dropp juicen (og saften, selvsagt). Den består av raske karbohydrater og er lite gunstig for helse og vekt. Dersom du ønsker appelsinsmaken, spis en appelsin. Fruktkjøttet vil hindre den i å bli fordøyd like raskt som juicen blir, og dermed påvirker den blodsukkeret i langt mindre grad. I stedet for enda mer frukt til mellommåltidet, få i deg noe med næring. Grønnsaker og/eller bær i tillegg er bare bra, men prøv å få i deg mer fett og proteiner. En omelett f.eks, med grønnsaker ved siden av, ville vært en langt bedre lunsj enn et par frukter.

Og for all del: Kutt ut ferdigpaier og pizzaer som hverdagsmat! Dette er ting man kan kose seg med en gang i blant, men som ikke hører hjemme i et sunt hverdagskosthold. Spis middager med gode fettkilder (dvs naturlig fett), proteiner (kjøtt, ost, egg osv) og grønnsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, kjære, behold vettet og nyt det glasset med juice hver dag. Det gir deg i overkant av 100 kcal for et par desiliter, er en av dine fem om dagen, og sammen med rødt kjøtt så sikrer f.eks appelsinjuice svært godt opptak av Fe3+ (noe som jenter ofte har for lite av). Det er lov å tenke fornuftig, og det er rimelig bærturaktig å bli helt fanatisk over ett glass juice. Skal man tenke sånn så er ingen matvarer helt sikre, da omtrent alt i feil doser er usunt.

Du er normalvektig, frisk og har nå fått mange gode tips til sunne måltider. Hiv på litt fysisk aktivitet oppi de hele, og nyt livet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For store porsjoner?? Du spiser jo knapt noenting! :klø: Lider du av spiseforstyrrelse?

Spis MER MAT og bytt gjerne ut de raske karbohydratene (lys pasta, juice, visse frukter, hvit ris, syltetøy, saft) med langsommere karbohydrater (grønnsaker, grov pasta, fullkornknekkebrød). Og få i deg mer fett og proteiner.

Grønnsaker og/eller bær i tillegg er bare bra, men prøv å få i deg mer fett og proteiner. En omelett f.eks, med grønnsaker ved siden av, ville vært en langt bedre lunsj enn et par frukter.

hei! tror du misforstod litt :) Som jeg skrev i begynnelsen av innlegget, spiser jeg en ganske stor lunsj (baguett, brød eller nudler etc.) Derfor gjentok jeg ikke dette i innlegget med dagsmenyen min. Hvis jeg bare hadde spist et par frukter til lunsj, skjønner jeg at du blir skeptisk! :)

Jeg spiser ganske normalt, tror jeg - frokost, lunsj og en ganske stor middag, pluss litt frukt ved siden av. Hender jo jeg tar et kakestykke eller noe også, men i ukedagene prøver jeg å la det være. Helgene er en annen historie - da blir det omeletter, sjokolade og potetgull..

Jeg er normalvektig og en vanlig medium, men kunne godt tenke meg å vært litt slankere, bare (særlig siden jeg har endel ekstra rundt magen, og ikke føler meg vel i bikini). Har en mistanke om at jeg spiser feil, derfor var jeg ute etter tips.

Tusen takk for alle gode tips i denne tråden! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En "rett i koppen" eller baguette fra bensinstasjon er da ikke en stor lunsj? Jeg spiser mer enn deg, til alle måltider, og er en del mindre.

Jeg synes du spiser for lite. Trener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

Dropp nudler eller fin baguette til lunsj, og gå for mat med tregere karbohydrater. Grovere brød og mat som metter lenger.

Salat er fint, og du kan med fordel beholde både fetaost og oliven. Begge disse inneholder sunt fett som er med på å gi deg energi iløpet av dagen. Dressing er heller ikke farlig, men du trenger ikke drepe salaten med det. :)

Jeg hadde puttet inn mist ett mellommåltid til iløpet av dagen. Mellom frokost og lunsj. Knekkebrød med smøreost, frukt, et eller annet som er med på å holde konsentrasjonen igang.

Og et glass juice er neppe farlig iløpet av en dag. :)

Endret av SmallTalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En "rett i koppen" eller baguette fra bensinstasjon er da ikke en stor lunsj? Jeg spiser mer enn deg, til alle måltider, og er en del mindre.

Jeg synes du spiser for lite. Trener du?

hmm, kan du fortelle hva du spiser i løpet av en dag da? Tror egentlig ikke jeg spiser for lite, jeg er matglad generelt og hopper aldri over et måltid. Og jeg skriver jo heller ikke hvor store porsjoner jeg spiser. En baguette fra bensinstasjon er en stor lunsj synes jeg, tilsvarer vel 2-3 brødskiver der jeg kjøper den..

Jeg trener ikke noe særlig, men går mye turer (nesten hver dag), gikk på aerobic før men kuttet det ut, så nå er det kun turer med hunden som gjelder.

Mulig et mellommåltid til kunne vært en ide ja.. og ja, godt å kunne kose seg med et glass juice :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, kan du fortelle hva du spiser i løpet av en dag da? Tror egentlig ikke jeg spiser for lite, jeg er matglad generelt og hopper aldri over et måltid. Og jeg skriver jo heller ikke hvor store porsjoner jeg spiser. En baguette fra bensinstasjon er en stor lunsj synes jeg, tilsvarer vel 2-3 brødskiver der jeg kjøper den..

Du listet jo opp noen alternativer til en lunsj (2 brødskiver/3 knekkebrød/baguette/rett i koppen) og syntes dette er store porsjoner, så da gikk jeg ut fra de andre måltidene dine heller ikke er så store. Er jeg på jordet?

Hvor mye jeg spiser varierer om jeg jobber eller ikke (jobber kun i perioder), men en dag hvor jeg jobber ser ca. slik ut;

- Frokost; 4 knekkebrød med pålegg som ost/kylling/leverpostei og grønnsaker, 3-4 dl melk, en halv boks cottage cheese/yoghurt med noen ss. linfrø/gresskarkjerner/solsikkefrø.

- Lunsj; 1-2 grove brødskiver og 2 grove rundstykker med pålegg som ost/kylling/leverpostei/egg og grønnsaker, 3-4 dl melk, en skål salat av grønnsaker, feta, egg, oliven o.l.

- Middag; wok med grønnsaker, kylling og litt ris, svinefilet med grønnsaker, grillet kjøtt og grønnsaker, wraps med kjøttdeig, salat og salsa. Lager alltid ca. 4 porsjoner, det er passende for meg og samboeren min (vi spiser ca. like mye :P).

- Kvelds; 2-3 knekkebrød med pålegg som ost/kylling/leverpostei og grønnsaker, 2-3 dl melk og noe annet småtteri jeg har lyst på, f.eks en halv boks cottage cheese/yoghurt med noen ss. linfrø/gresskarkjerner/solsikkefrø.

- Mellommåltider er ofte grønnsaker, frukt, skyr, nøtter o.l. Spises mellom lunsj/middag og middag/kvelds og ellers hvis jeg har lyst på noe i løpet av dagen.

Jeg (og samboeren) går tur med hunden, trener styrke 3 ganger i uka, kardio 2 ganger i uka og svømmer 1 gang i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager med meg lunsjboks med salat selv. Den består stort sett av salat, tomat, agurk, noe fetaost og noen ganger et egg. Egget har meg med meg med skallt på, og skreller og deler opp rett før jeg skal spise. Jeg bruker ikke dressing, men har litt olivenolje og salatkrydder på.

Jeg syns ikke denne salaten høres så bra ut. For lite protein (utenom egg) for lite fett og for lite fiber. Viktig å ha alle disse ingrediensene i måltidet pga næringsstoffene og fordi blodsukkeret skal være jevnere. Salaten du spiser vil for de fleste føre til lite metthetsfølese og at man spiser mer til kvelds...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...