Gå til innhold

Inngangsdør som vender innover:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leier en leilighet tredje etasje i en gammel bygård i Oslo. Noen som var på besøk kommenterte at det var uvanlig med en inngangsdør som vender innover til leiligheten. Han trodde at den kanskje var feilmontert fordi den normalt sett skal vende utover. Jeg hadde aldri tenkt på dette før men nå lurer jeg på om han kan ha et poeng. Hvis f.eks noen vil bryte seg inn er det jo bare et lite spark som skal til for å slå inn døren. Det er en gammel tredør som ikke virker særlig solid, så jeg er blitt litt bekymret for dette siden jeg bor alene og vil føle meg trygg. Lurer også på om det kan være en ulempe ved en eventuell brann, at det kan være vanskelig å bryte opp døren innenfra for å komme seg ut hvis en ikke får opp låsen eller noe. Alle dørene i bygården her er av samme type og vender innover. Vet noen om det finnes noen forskrifter om dette? Vil gjerne ta det opp med utleier men skulle likt å visst hva som er vanlig når det gjelder inngangsdører i blokk. Håper der er noen byggfagkyndige der ute som kan svare meg. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke noe krav om at dør skal slå utover i en leilighet, eller vanlig privatbolig.

Felles ytterdør i en boligblokk skal derimot slå utover.

DSB skriver dette:

""Dør til rømningsvei fra branncelle beregnet for et lite antall personer (f.eks.10) kan slå mot rømningsretning. Slike brannceller kan være leilighet, sykerom, hotellrom og mindre kontorlokaler og salgslokaler."

Du kan jo montere en ekstra lås eller sikkerhetslenke på innsiden av døren hvis det gjør at du føler deg tryggere.

AnonymBruker
Skrevet

Noen som var på besøk kommenterte at det var uvanlig med en inngangsdør som vender innover til leiligheten. Han trodde at den kanskje var feilmontert fordi den normalt sett skal vende utover. :)

Jøss, samtlige dører til de leilighetene jeg har bodd i har vendt innover. Det ville vært sært om de vendte utover, da riskerer man jo å smelle døra i fleisen på noen som er på vei ned trappa! Kan ikke være noe tryggere det dersom det skulle oppstå brann.

Hoveddøren til oppgangen har derimot vendt utover, ja.

AnonymBruker
Skrevet

Vendt utover er ikke noe jeg anser som vanlig (kommer ikke på noen som har det igrunn). Da kan uvedkommende lett ryske døra mot seg, og som nevnt, du kan slå døra i fleisen på noen.

Skrevet

Jeg er vandt med at dørene vendes utover hvis det er et hus eller en sokkel-leilighet. Er det leiligheter inni ei blogg har jeg kun opplevd at døra vender innover.

Skrevet

Jeg er vant til at ytterdørene går utover, men det er vel en smakssak.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...