AnonymBruker Skrevet 5. august 2010 #1 Skrevet 5. august 2010 Normalt så heter det seg jo at det skal være nattero etter klokken 23... Men hva med feks festivaler ol som foregår i byer/tettsteder? Jeg vet, at så lenge jeg har valgt å bo i sentrum, så må jeg tåle litt støy, og normal helgestøy plager meg ikke nevneverdig. Men her blir det hvert år arrangert en festival, midt i sentrum, og lydnivået blir høyere og høyere år for år. Nå er klokka kvart på ett natt til fredag, og i stua nå så måler vi 50-60 dB alt etter hvilken sang som spilles... Natt til lørdag og søndag blir det enda verre, erfaringsmessig..... Kan kommunen selv bestemme at dette er OK, uten at beboerene har noe de skulle ha sagt?
AnonymBruker Skrevet 5. august 2010 #2 Skrevet 5. august 2010 Ts her! Med en rettelse! Vi måler ca 70-75 dB! Jeg hørte rett og slett ikke samboeren skikkelig når har leste av for meg!
AnonymBruker Skrevet 5. august 2010 #3 Skrevet 5. august 2010 Sjekk politivedtektene for din kommune. Dette er stort sett regulert der. Kommunen (ved politiet) kan oftest gi disp i forhold til slike ting ved arrangementer som foregår i en gitt periode.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2010 #4 Skrevet 6. august 2010 Jeg har bodd rett ved Gamle Kirkeplass i Drammen, der konsertene under Elvefestivalen arrangeres hvert år. Det er ikke alltid like stas, greit nok at jeg hørte alle konsertene like godt som de som betalte billett, men når man har dette to kvelder på rad fra 20-tiden på kvelden til godt over midnatt ble det slitsomt. Jeg vet noen av naboene klagde til politiet på støy, men fikk beskjed om at det var festival og de hadde dispensasjon frem til 01:30 eller noe sånt.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2010 #5 Skrevet 6. august 2010 Usj ja... føler med deg! er er det høy musikk fra 12-01.00 4 dager i strekk...... Og hos kommunen så hører vi bare" Dere må leve med det"....
AnonymBruker Skrevet 6. august 2010 #6 Skrevet 6. august 2010 Gjelder det Notodden bluesfestival? Der er jo hele "byen" satt på hodet noen dager. Uansett. Litt må dere faktisk tåle. Er ikke verre enn at dersom det er veldig plagsomt så tar dere ferie på den tiden eller reiser bort på besøk. Tulla
Frøken Helene Skrevet 6. august 2010 #7 Skrevet 6. august 2010 Jeg er ikke glad i bråk fra andre, men hvis dette gjelder spesielt under festivaler, er dere jo forsåvidt forberedt. Da burde det kanskje være lettere å takle? Plager det dere veldig, er det jo ikke verre enn at dere tar dere en ferie akkurat under festivalen?
AnonymBruker Skrevet 6. august 2010 #8 Skrevet 6. august 2010 70 dB er mykkje, og særskild om dette er på kveld/natt på kvardag. Om de ikkje har noko som gjev eksta ljod, slik som lufteanlegg eller liknande? 70-80 dB skal visstnok vær jamnt med å ha ein gammal støsugar gåande på 1 meters avstand til å oppleva eit godstog på 15 meters avstand. Om dykk har dette kontinuerleg ville eg mogligens vurdert å leige inn nokon til å ta kontinuerlege målingar over 12-24 timer og kontakte kommunen.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2010 #9 Skrevet 6. august 2010 Er det en festival som er en gang i året så er det bare å godta. Tenk på hva den festivalen faktisk betyr for byen, folket og næringslivet. Kjøp deg sov i ro og lukk vinduet og kom det igjennom de få dagene.
Koh-i-Noor Skrevet 6. august 2010 #10 Skrevet 6. august 2010 Slik er det å bo midt i byen, årlige festivaler får man ikke gjort noe med.
estrella Skrevet 9. august 2010 #11 Skrevet 9. august 2010 Jeg mener at så lenge det er såpass sjeldent som en gang i året og man har valgt å bo der man bor så får en leve med det. Vanligvis så har de ikke lov å spille musikk etter 01.30, vet ikke om det gjelder for der du bor? Men når jeg har vært på konserter o.l som skjer i en by(utendørs) så er alt ferdig innen 01.30 HVIS de har søkt om det. Har de ikke søkt om det er det ferdig til rundt midnatt... Hvis det er slik at du er som meg, som ikke får sove ved den minste lyd så kjøp deg noen ørepropper! Det fungerer for meg Jeg får fortsatt med meg litt lyder, men ikke på samme nivå. Jeg er skikkelig vanskelig når det kommer til lyder og søvn - jeg får ikke sove hvis kjæresten har sovna før meg og lager lyder i form av snorkelyder og tung pust. Når vi har hatt gjester og jeg har lagt meg før dem så MÅ jeg bruke ørepropper eller så blir jeg gal
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå