AnonymBruker Skrevet 5. august 2010 #1 Skrevet 5. august 2010 Etter årevis med sosial angst og depresjon, har jeg endelig kommet over denne tida, og kjenner jeg har lyst til å være sosial og møte andre mennesker. Jeg er i en periode hvor jeg har flytta til et nytt sted og holder på å bli kjent med nye folk, og merker at jeg faktisk ikke "kan" dette med å prate sammen og være sosial. Ikke uten grunn, da jeg ikke har "vært i trening" angående dette på mange år! Her er meg: Jeg merker at jeg ikke er den som setter i gang samtalen, men er hyggelig og blid når noen prater med meg. De spør, jeg svarer.Kan være som "hvor kommer du fra", "hvordan kjenner du X da?" eller lignende. Etter ei stund, prøver jeg å dreie samtalen mer over på samtalepartneren, ved at jeg stiller noen tilsvarende spørsmål til han/henne også. Men det stopper seg liksom! Etter hvert føler jeg at jeg responderer med "Ja, det er bra typisk", "Ja, sånn har jeg det også", "åja, så kjipt da!", "ja men det høres jo bra ut!" Altså, ikke noe spennende, bare sånn vanlig respondering på det den andre sier. Jeg føler at det stopper opp, og jeg kommer liksom ikke på noe mer å si angående den saken. Jeg tenker at enten er det fordi jeg ikke interesserer meg, eller har på en måte ikke nok kunnskap om eller interesse av emnet, og at det stopper seg av den grunn. Jeg tenker at kanskje burde jeg oppdatere meg på ting som folk er opptatt av, som f.eks fotballkamper som har gått, ting som har skjedd nylig osv, men jeg kan ikke late som for meg selv heller, og regner med jeg blir fort "avslørt" hvis dere skjønner hva jeg mener.. Har noen tips, eller er i samme situasjon? Hva gjorde/gjør du når man føler seg så fastlåst, men så veldig gjerne vil?
Capt. Awesome Skrevet 5. august 2010 #2 Skrevet 5. august 2010 Les aviser. Les blader. Les bøker. Les om ting som interesserer deg. Snakk om dette. Snakk med folk hver dag, så dette blir en vane. Smil og vær positiv, da vil samtalepartneren(e) oppfatte deg som et positivt og hyggelig menneske.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2010 #3 Skrevet 5. august 2010 Les aviser. Les blader. Les bøker. Les om ting som interesserer deg. Snakk om dette. Snakk med folk hver dag, så dette blir en vane. Smil og vær positiv, da vil samtalepartneren(e) oppfatte deg som et positivt og hyggelig menneske. TS her. Jeg leser avisene på nett flere ganger daglig, og leser mange bøker. Gjerne de som er "i media" som Knausgård etc. Så jeg er ikke helt uoppdatert, men på en måte greier jeg ikke få dette inn i samtalen. Jeg kan f.eks si "hørte du om de som bla bla (fra avisa) eller?", for så ikke å kunne si så mye mer om saken, syns det er vanskelig dette! Jeg får tilbakemelding via andre at folk oppfatter meg som hygelig og koselig, men det hjelper meg ikke når jeg likevel føler at samtalen bare stopper opp...
Gjest gjest Skrevet 5. august 2010 #4 Skrevet 5. august 2010 Så bra at du har lyst til å være sosial og bli kjent med folk Det virker som du i allefall har forstått det mest grunnleggende når det gjelder å være sosial, etter min mening er det å være blid og i møtekommende, og at du viser interesse for samtalepartneren din. Når det gjelder å følge med på hva folk er opptatt av, så lønner nok det seg, sånn generelt sett på mange områder i livet. Men hvis du hater f.eks fotball, så syns jeg ikke du skal tvinge deg selv til å følge med på det.. Da kan du heller si rett ut at å se på fotball har jeg igrunn aldri skjønt poenget med, med et glimt i øyet selvfølgelig.. Da kan man jo prate om det. Det gjør ingen ting og si at du ikke vet/har følgt med på en ting, da kan kanskje de du prater med forklare deg litt om det.. Jeg tror det er en bedre fremgangsmåte enn å late som om man vet mye om det.. Også syns jeg du skal tenke igjennom hva du interesser deg for, og hva som er spesielt med deg, også kan du jo prate litt om de tingene også. Jeg syns det er kjempe spennende å snakke med folk som har litt sære hobbyer og meninger, så har du det så prat litt om det og gi litt av deg selv.. Hvis du syns du sliter litt med å holde en samtale gående, kan du jo f.eks. si noe av det du har skrevet her, at du har mista litt treningen på det sosiale området. Lykke til!
Gjest gjest Skrevet 5. august 2010 #5 Skrevet 5. august 2010 Hvis du syns du sliter litt med å holde en samtale gående, kan du jo f.eks. si noe av det du har skrevet her, at du har mista litt treningen på det sosiale området. Lykke til! Det ville jeg ikke anbefalt. Jeg har selv prøvd dette og endte med at folk på det nye stedet trakk seg unna og baksnakket meg etterpå. Sånne ting tar man ikke opp før man har kjent hverandre en goood stund. Kan hende TS bare ønsker for "hardt" å lykkes, så han/hun stille for store krav til seg selv. Kanskje de andre slett ikke synes at samtalen stopper opp, men er fornøyd med den? Kanskje samtalen bare naturlig slutter av seg selv så det ville blitt "kunstig" å holde den igang? Det kan jo hende at TS kan kjenne litt på om samtalen er ok slik den er og om den ikke egentlig stopper opp, men at den faktisk er "over for denne gang"? Det kan jo hende?
AnonymBruker Skrevet 5. august 2010 #6 Skrevet 5. august 2010 TS her. Så bra at du har lyst til å være sosial og bli kjent med folk Det virker som du i allefall har forstått det mest grunnleggende når det gjelder å være sosial, etter min mening er det å være blid og i møtekommende, og at du viser interesse for samtalepartneren din. Takk! Ja, jeg føler litt at jeg har lest mye om dette og "kan" teorien men ikke praksisen... Det gjør ingen ting og si at du ikke vet/har følgt med på en ting, da kan kanskje de du prater med forklare deg litt om det.. Jeg tror det er en bedre fremgangsmåte enn å late som om man vet mye om det.. Ja, men da virker jeg bare så uvitende, hvis det er en opplagt ting, som hvordan et hussalg foregår, eller prosessen i hvordan sjekke inn på et fly.... Da responderer jeg heller med "Ja, det er jo sånn det er det!" Også syns jeg du skal tenke igjennom hva du interesser deg for, og hva som er spesielt med deg, også kan du jo prate litt om de tingene også. Jeg syns det er kjempe spennende å snakke med folk som har litt sære hobbyer og meninger, så har du det så prat litt om det og gi litt av deg selv.. Ja, jeg driver jo og tenker igjennom, hva er det jeg brenner for? Eller virkelig interesserer meg for? Men tror kanskje ikke jeg er så ivrig på ting, er mer sånn... gjennomsnittlig interessert? Hehe kanskje jeg bare ER sær....
AnonymBruker Skrevet 6. august 2010 #7 Skrevet 6. august 2010 Det høres ut som om du er på rett vei i prosessen for å lære mer. Du har kanskje vært litt innesluttet og ikke fått samme muligeht som andre til å lære. En god måte å ha kontakt med andre på er å gjøre nettopp som du gjør, lede samtalen over på den og stille spørsmål til dem. Det er faktisk slik at de fleste liker beder å snakke om seg selv enn å høre på dine meninger. Det er kanskje litt trist, men slik er det. Forskning har vist at folk føler seg bedre med seg selv og liker samtalepartneren bedre når samtalepartneren spør mer spørsål til dem og snakker mindre selv. Så det er en veldig fin start det du gjør, la dem snakke mest. De liker dette, og du slipper å ha så mye fokus på å finne på hva du skal snakke om. Jeg bruker dette med spørsmål når jeg snakker med folk jeg ikke kjenner så godt, ala "hva har du gjort i ferien", "ikke reist nor særlig nei, men du var på reise for ikke så lenge siden var du ikke?" "frankrike i påsken ja, hovor da? Jeg har så lyst til å reise til Paris, hvordan likte du deg i landet?" og slik fortsetter samtalen. Etter hert integrerer man jo selvsagt litt om seg selv for at det ikke skal høres ut som et avhør, som at man selv ønsker å reise dit, at man selv liker dette, at man selv også har opplevd dette, at man selv lurer på hvordan dette er etc. Ellers er det helt ok å starte en samtale om noe man leste i avisen. Vi snakker mye om dette på lunchen i jobb når vi går tom for ting å snakke om ala "leste du om foreldrene som kallte barnet Adolf Hitler, som nå mistet foreldreretten for ham? det var kanskje ikke så overraskende eller hva...". Å se filmer er også bra samtaleemner, det samme med serier, folk liker gode filmer og serier og det kan være lett å starte en samtale om "har du sett noen bra filmer i det siste?" og utveksle hva man har sett og anbefale filmer etc. Du behvøer ikke lese deg opp på ting som ikke interesserer deg. Når noen snakker om fotball kan du si "jeg tror ikke helt jeg skjønner dette med fotbal jeg, for for meg er det litt kjedelig.. klarer ikke å bli revet med sånn som deg. Men det virker ganske kjekkt å være så engasjert i noe at jeg skulle ønske jeg kunne like det" feks... Så for å oppsummere spør spørsmål, fyll på med egne opplevelser og meninger men ha fokuset mer på dem enn på deg selv. Da får du mye trening, lytt til hva de snakker om, hvordan de snakker etc. Når du har fokuset mer på dem får du tid til å observere og lære en del av dem. Smil og se dem litt i øynene av og til mens du snakker med dem, det gir en følelse av personlig kontakt.. men det er viktig å ikke stirre også, haha. Lykke til.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2010 #8 Skrevet 6. august 2010 Ja, men da virker jeg bare så uvitende, hvis det er en opplagt ting, som hvordan et hussalg foregår, eller prosessen i hvordan sjekke inn på et fly.... Da responderer jeg heller med "Ja, det er jo sånn det er det!" Hva med å heller respondere med feks "ja, det er mye lettere nå hvor de har disse selv insjekkingsautomatene" eller "jeg syntes det er litt vanskelig med de automatene og foretrekker gamlemetoden" eller "jeg liker ikke å fly egentlig" eller "ja, det er så greit å fly. Det tar jo selvsagt tid med insjekkinga og alt ting men det er verdt det likevel". Finn på fyll å legge til om egne meninger og erfaringer heller enn "ja, det er sånn det er det". Det er litt det som er kunsten i en dialog, og fortsette på ballen de har sendt ut heller enn å stoppe den. Hva du sier er faktisk ikke så nøye, det som er nøye er at du kan spille den tilbake og det er kanskje der du nå kjenner at du kommer til litt for kort. Selv ved trivielle samtaler som insjekking på fly er egentlig målet med samtalen ofte samtalen i seg selv, heller enn infoen som kommer ut av den. En samtale er kommunikasjon, det bringer oss nærere hverandre og gir oss en følelse av samhørighet. Det er en ganske elementær menneskelig egenskap det å samtale, vi starter med slik turtakingkommunikasjon allerede før vi kan og snakke. Målet er ikke nødvendigvis innholdet men det er mer dansen, det sosiale i å spille ballen frem og tilbake. Så om du fokuserer mindre på hva du faktisk sier (for kom ann, hvor mye av det andre har sakt til deg husker du selv egentlig særlig av, i alle fall ordrett? Tenk over en dag og alle samtalene du hadde, hvor mye husker du egentlig av det de sa? Det som sies ord for ord er mindre viktig og folk husker langt mindre av det du sier enn du tror) og fokuser mer på å dele små personlige meninger og erfaringer når folk snakker om noe. Å kjøpe et hus er det i alle fall mye å spille tilbake på som "ja, jeg er enig, det må være nervepirrende med den budgivingen" eller personlige erfaringer som å fortelle når en selv kjøpte hus eller hvor mye man gruer/gleder seg til man selv skal gjøre dette. Spørre samtalepartneren om hvor de ville kjøpt hus om de kunne kjøpe hvor som helst, eller hvor de helst vil bo for så å fortelle hvor du selv vil bo etc... samtalen er ikke nødvendivis i seg selv om info om hvordan man kjøper et hus, det er en start på en kommunikasjon hvor dere kan snakke videre om egne erfaringer om huskjøp, egne drømmer og forhåpninger om fremtidige huskjøp etc.
Gjest navnelapp Skrevet 6. august 2010 #9 Skrevet 6. august 2010 Å finne seg nokre tema som ein kan og meiner noko om er fint i slike samanhengar. Vi byttar ofte hus i feriane, og dersom samtalen stoppar opp kan eg alltids bringe opp det, og fortelje om korleis det er. Du har sikkert dine ting du held på med, interesserer deg for eller er oppteken av som du kan fortelje om, og få til ein dialog rundt.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2010 #10 Skrevet 6. august 2010 Jeg kom til å tenke på en ting da du skrev hva du ville svart hvis noen snakket om et hussalg, som du ikke har noe kunnskap om. Jeg tror at i en slik situasjon ville jeg smilt og sagt noe som at "jeg har aldri eid egen bolig jeg, hvordan fungerer egentlig den prosessen?". Så begynner gjerne den andre og fortelle,og da kan du skyte inn litt her og der når det passer, og så har dere noe å snakke om i lang tid. Denne teknikken fungerer på mange områder, for eksempel hvis du snakker med en som jobber med noe du ikke kan noe om i det hele tatt. Jeg liker å gjøre det på denne måten fordi man får kontakt samtidig som man får sjansen til å lære om noe det ikke alltid bare er å søke opp på wikipedia. En annen ting er at man bør være litt obs på hvor ofte man gjør det, og heller ikke gjøre det i situasjoner hvor du faktisk har kunnskap om temaet (men da trenger man vel ikke å gjøre det heller). Faren er jo til stede for at man fremstår som mer kunnskapsløs og kanskje litt mindre smart enn det man egentlig er
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå