Smilla78 Skrevet 30. september 2003 #1 Skrevet 30. september 2003 Hvilken trenings/forbrenningseffekt har ridning? Jeg har egen hest og rir så å si hver dag og da sier det seg selv at jeg ikke har tid til å trene på sats. Lurer derfor på om noen vet om ridning har noen effekt. Rir ca en time hver dag i ukedagene og 2-4 timer i helgene avhengig av vær og sånn. Rir mye i høyt tempo da både jeg og hesten min er svært fartsglade! Jeg går ofte turer på kvelden også etter at jeg har vært i stallen. Er dette nok trening? Har inntrykk av at andre trener så mye...
Gjest lekebøll Skrevet 30. september 2003 #2 Skrevet 30. september 2003 Du får ikke den store treningseffekten av ridning. Riktignok kan du fokusere på øvelser som gjør deg sterkere i beina/magen, for eksempel, men som trening ville jeg ikke valgt ridning. Som gøy derimot - ja. :D
Gjest sexysadie Skrevet 30. september 2003 #3 Skrevet 30. september 2003 Ridning er kjempebra for sete/magemuskler på sikt
xeyes Skrevet 30. september 2003 #4 Skrevet 30. september 2003 Ville nå tro at hvis man red barbak så ville man bruke lår og setemuskler mer. Det merker iallefall jeg. (tenker ikke da på skritteturer, men klatring, galoppering osv. )
Gjest lekebøll Skrevet 30. september 2003 #5 Skrevet 30. september 2003 På èn måte så vil jo barbak gi bedre styrke, men samtidig så er det jo et poeng å slappe av i kroppen så du ikke faller av da... Når du bruker sal, kan du øve på balanse, samtidig som du styrker ulike muskelgrupper. En øvelse går ut på at du holder hendene slapt nedover sidene, og løfter opp knærne, så "sitte-arealet" (dæven, jeg og forklaringer ) blir minst mulig. Dette er egentlig for balansen, men du kjenner det relativt godt i bein- og setemuskler også! En annen ting, er jo å utnytte mulighetene; å hoppe av et stykke for eksempel, og løpe ved siden av, eller slikt.
m_h Skrevet 30. september 2003 #6 Skrevet 30. september 2003 Jeg også rir masse,har gjort det i mange år,og musklene trenes masse,jeg har fått veldig kraftige muskler i lårene,og i hendene av det,og mener kanskje de har vorte litt for store,men jeg elsker nå å ri så det bryr jeg mej ikke om..men når en har hest følger det nå med mye annet arbeid så en får trent annet enn musklene på det også..
BlackCat Skrevet 2. oktober 2003 #7 Skrevet 2. oktober 2003 Ridning virker som mange former for trening på en gang! Hvis du lettrir i trav, trener du kondisjonen, og særlig i økt trav om du rir en travhest. Hvis du arbeider hesten med dressur i banen, vil du først og fremst få styrketrening, spesielt til mage/korsrygg og hofter, som skal fungere støtabsorberende, i tillegg til øvre og nedre del av sjenkel (beina). Armene/skuldre og ryggen ellers vil få såkalt sekundær trening, både i form av styrke og muskeltonus. MEN - jeg vil gjøre deg oppmerksom på hvor viktig det er med riktig sits, og det å senke skuldrene, for dette kan gi både muskelspenninger og andre problemer på sikt. Forutenom at du selvsagt påvirker hesten galt, og at den også vil få unnødvendige muskelspenninger...!!! Uansett, så får du veldig allsidig trening, og selvfølgelig en utmerket balanse og muskelkoordinasjon. Dette beviste vi flere ganger den gangen jeg gikk på idrettslinja med fordypning i konkurranseridning. Så bare fortsett å ri med god samvittighet du!!!! BC
Gjest Hulderjenta Skrevet 3. oktober 2003 #8 Skrevet 3. oktober 2003 Kjekt å se at det er andre hestefolk her inne på KG! :D Et eller annet sted i et eller annet blad det siste året, har jeg lest hvor mange kalorier som forbrennes pr. tidsenhet under ulike aktiviteter, bla. riding (puh! Lang setning!) - men finner jeg det nå? Nei... :oops: Som garvet hestejente burde det sitte som spikret, så jeg kunne argumentere med det i diskusjoner, men desverre... Men riding er nå god trim i alle fall, om ikke trening i så måte. Men jeg blir alltid anpusten og varm etter noen skikelige galopprunder eller lettriding i trav, så litt hjerte/kondisjonstrening er det likevel! Ellers får man trent balansen, bevegeligheten, koordinasjonsevnen, armene (tenk bare på stallarbeidet... Puh!) og lårmuskulaturen, og man får løst opp muskler og ledd i rygg, nakke og skuldrer, man får masse frisk luft, naturopplevelser, glade stunder, opplevelse av mestring, psykisk velvære og overskudd gjennom samvær med andre mennesker og ikke minst dyr, og sist men ikke minst: Du koser deg og tilbringer tid med verdens beste firbeinte venn! :D Og så blir vi hestejenter veldig rytmiske og gode til å - hmmm *kremt kremt* Men tilbake til det du egentlig tok opp, Vanja? Riding&stallarbeid og gåturer i skog og mark er perfekt til å holde seg i form på. men vil du øke formen, må du enten øke tempoet på gåturene dine, eller finne en treningstype med høyere intensitet enn du trener med nå. Kos deg uansett med hesten din!!! *din heldiggris* Hilsen fra "Heste-Huldra" *25 år og fremdeles med egen heste-sparebøsse....*
Gjest lekebøll Skrevet 3. oktober 2003 #9 Skrevet 3. oktober 2003 Skriver under på innlegget til Huldre-Lise! :D
Gjest Hulderjenta Skrevet 4. oktober 2003 #10 Skrevet 4. oktober 2003 Skriver under på innlegget til Huldre-Lise! :D :D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå