Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei- håper det er noen der ut som kan gi meg et råd når det gjelder følgende situasjon:

Jeg er gift på sjette år med en mann med katastrofalt dårlig økonomisk sans. Dette har ført til at han ikke har betalt studielånet sitt som nå er gått til inkasso (Statens Innkrevningssentral). Dette fant jeg ut nylig etter at jeg var i min bank og undersøkte mulighetene for et førstehjemslån. Jeg har en BSU konto med ca 30 000 i min bank og har derfor muligheter til å få et lån med 100% finansiering, har ingen egenkapital utover dette.

I banken gav de klart uttrykk for at de ikke vil låne oss penger til bolig så lenge min mann har en betalingsanmerkning på studielånet. Dette er selvsagt forståelig, spesielt siden lånet er stort (ca 470 000). Bankens forslag var at vi skulle be familie ta opp et ordinært banklån for oss for å bli kvitt betalingsanmerkningen- utfordringen er at vi av ulike grunner ikke har noen i familien vi kan be om å ta opp et slikt lån. Vi har begge god inntekt og lite annet lån utenom studielån (jeg har ca. 200 000) så hvis min manns studielån ikke hadde gått til SI kunne vi fått låne opptil 2,2 millioner uten problemer.

Jeg foreslo for min kontakt i banken at jeg kunne ta opp boliglån bare i mitt navn- jeg er klar over at dette blir mye mindre enn hvis vi er to, men det er et sted å begynne, men dette avviste hun raskt, blant annet med henvisning til ekteskapsloven som sier at man har gjensidig underholdningsplikt og at min og min manns økonomi uansett vil sees i sammenheng.

Så til mitt spørsmål: har banken rett til å nekte meg å ta opp et boliglån bare i mitt navn så lenge jeg kan dokumentere at min mann har 100% inntekt og kan forsørge seg selv? Har de juridisk belegg/praksis på dette eller er det fordi de selger et produkt- nemlig boliglån og selvsagt vil at vi skal låne så mye som mulig? Bør jeg forsøke å ta kontakt med andre banker for å se om de vil kunne mer imøtekommende eller er det ikke verd bryet?

Ser frem til å høre fra dere- alle gode råd mottaes med takk

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde virkelig sjekket med andre banker jeg, selv om du har BSU i den banken. BSUen kan kanskje også flyttes?

Først til SI: Har selv hatt studielånet mitt hos dem, av mange grunner. Men selv uten å ta opp lån klarte jeg å få det tilbake på ordinære vilkår etter hvert. Snakk med SI, de er faktisk veldig ok å gå i dialog med :) Forresten fikk jeg mitt første boliglån selv om jeg hadde studielånet mitt der.

Kan det være en ide om du tar opp lån og løser ut gjelden hans? Det kan jo være en midlertidig løsning, og senere kan du bake det inn i et evt. boliglån.

Når min siste samboer og jeg kjøpte hus fikk han lån alene. Jeg satt igjen med gjeld etter salg av felles bolig med min eks-mann. Han fikk lån utfra begges inntekt, men jeg sto ikke på lånet av den grunn at jeg hadde gjeld.

Så jeg kan egentlig ikke skjønne din banks holdning. Du har jo også lov til å søke lån alene og kjøpe noe alene selv om du er gift.

Gjest brutal_mann
Skrevet

Aner ikke, men du bør ta mer enn en runde med mannen din. Og seriøst vurdere fremtiden med fyren. Spesielt om dere ikke har barn.

AnonymBruker
Skrevet

Aner ikke, men du bør ta mer enn en runde med mannen din. Og seriøst vurdere fremtiden med fyren. Spesielt om dere ikke har barn.

:ler:

Hahaha! Du har skjønt KG-koden og må nå levere inn testiklene dine!

Plakett kommer i posten!

:ler:

Skrevet

De kan ikke nekte deg å ta opp lån, men når du låner alene er det kun din økonomi lånet baseres må og vil da gi en vesentlig strammere låneramme. Samtidig er det jo innskrenkninger hos bankene i forbindelse med det med 100% finansiering.

Du kan kjøpe bolig og sette i ditt navn, banken kan ikke låne ut pengene til boligen til deg, og så la den eies 50% av person som ikke er økonomisk ansvarlig for lånet. Frem til boligen er betalt er den en sak mellom deg og banken. Men det er jo også eventuelt mulig for samboeren din å kjøpe seg inn på ett senere tidspunkt.

Selv om dere er gift mener jeg at det skal være mulig å sette boligen som særeie på deg, men der er det mulig at jeg tar feil for jeg er ikke så inne på lover og regler om det der.

Prat med banken din, gå også gjerne i møte med andre banker.

Skrevet

Hei- håper det er noen der ut som kan gi meg et råd når det gjelder følgende situasjon:

Jeg er gift på sjette år med en mann med katastrofalt dårlig økonomisk sans. Dette har ført til at han ikke har betalt studielånet sitt som nå er gått til inkasso (Statens Innkrevningssentral). Dette fant jeg ut nylig etter at jeg var i min bank og undersøkte mulighetene for et førstehjemslån. Jeg har en BSU konto med ca 30 000 i min bank og har derfor muligheter til å få et lån med 100% finansiering, har ingen egenkapital utover dette.

I banken gav de klart uttrykk for at de ikke vil låne oss penger til bolig så lenge min mann har en betalingsanmerkning på studielånet. Dette er selvsagt forståelig, spesielt siden lånet er stort (ca 470 000). Bankens forslag var at vi skulle be familie ta opp et ordinært banklån for oss for å bli kvitt betalingsanmerkningen- utfordringen er at vi av ulike grunner ikke har noen i familien vi kan be om å ta opp et slikt lån. Vi har begge god inntekt og lite annet lån utenom studielån (jeg har ca. 200 000) så hvis min manns studielån ikke hadde gått til SI kunne vi fått låne opptil 2,2 millioner uten problemer.

Det er flere risikomomenter i saken deres. Din mann har rotet til økonomien sin, som i neste omgang kan gå ut over din økonomi. Dere har omtrent ikke egenkapital, noe som er et risikomoment i seg selv. Det blir sett på bl.a. tilbudt sikkerhet, betalingsevne og ikke minst betalingsvilje i en lånesak. I saken deres er sikkerheten dårlig i tillegg til at dere ikke har vist noen betalingsvilje (dårlig med sparing og inkassosak).

Jeg foreslo for min kontakt i banken at jeg kunne ta opp boliglån bare i mitt navn- jeg er klar over at dette blir mye mindre enn hvis vi er to, men det er et sted å begynne, men dette avviste hun raskt, blant annet med henvisning til ekteskapsloven som sier at man har gjensidig underholdningsplikt og at min og min manns økonomi uansett vil sees i sammenheng.

Det stemmer at ektefeller har gjensidig underholdningsplikt.Det skal likevel være mulig for deg å kjøpe en bolig alene så lenge han har nok inntekt til å forsørge seg selv. Vær da oppmerksom på at din ektefelle ikke kan ha hjemmel i boligen. Ønsker han det må han være realkausjonist eller medlånetager. Ingen av de alternativene er aktuelle så lenge han har betalingsanmerkning. Selv om din ektefelle ikke skal være med på lån eller ha hjemmel må han undertegne på lånepapirene på det punktet som sier noe om "ektefelle i felles bolig".

Selv om du ønsker å være alene på et lån er det ikke sikkert banken går med på det. Når den ene parten i et ekteskap har vist dårlig betalingsevne- og vilje, vil dette være et risikomoment i saken. Hans dårlige økonomiske sans kan bety at han faktisk ikke klarer å forsørge seg selv, og det vil da naturlig nok gå ut over din økonomi. Hadde dere vært samboere ville ikke dette vært noe problem i en lånesøknad da samboere ikke har gjensidig underholdningsplikt.

Så til mitt spørsmål: har banken rett til å nekte meg å ta opp et boliglån bare i mitt navn så lenge jeg kan dokumentere at min mann har 100% inntekt og kan forsørge seg selv? Har de juridisk belegg/praksis på dette eller er det fordi de selger et produkt- nemlig boliglån og selvsagt vil at vi skal låne så mye som mulig? Bør jeg forsøke å ta kontakt med andre banker for å se om de vil kunne mer imøtekommende eller er det ikke verd bryet?

Bankene velger selv hvem de ønsker å gi lån, og har dermed all rett til å nekte deg lån. Ingen har rett eller krav på lån.

Mitt råd blir å betale det som er utestående på studielånet og dermed se på muligheten for at lånekassen tar det tilbake. Deretter bør dere starte med sparing. Det virker ut fra innlegget som dere har en grei inntekt og det bør være rom for å spare.

Skrevet

Jeg har ingen tips i forhold til banken, men et tips til husholdningsøkonomien:

Har du vurdert å ta over økonomistyringen i hjemmet? Få ham til å sette opp månedlig sparing inn til en brukskonto som bare du disponerer og betaler alle faste regninger fra, inkludert hans studielån. Denne bør gå ut fra kontoen hans dagen etter lønning. Han kan ha et begrenset beløp igjen på sin konto som han kan disponere fritt.

Sett opp budsjett på hva dere har av faste utgifter, sånn at dere vet ca hvor mye hver av dere bør bidra med til fellesøkonomien. Han kan selvfølgelig være med på å bestemme beløpet, men det bør være beregnet utifra hvilke kostnader dere har. Sånn kan forholdet vare mye lenger enn enkelte KG-ere her forutsier.

Kanskje en slik opprydding også vil overbevise banken om at dere har bedre kontroll sammen enn han har alene?

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...