Gå til innhold

Riper i giftering etter noen dagers bruk - er dette vanlig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi giftet oss for under en uke siden, og har kun brukt ringene våre siden da.

Ringene er i gult gull, kjøpt i Norge (Panorama).

Ser dessverre at det allerede nå er masse riper i de. Særlig på undersiden (altså inn mot håndflaten).

Er det virkelig vanlig at det riper så fort? Eller kan det være at vi har fått et dårlig parti?

Ser ut til at min ring har flere riper enn mannens, men det kan jo være bare tilfeldig. I utgangspunktet er jo jeg mye mer forsiktig av meg enn mannen :fnise:

Kan man levere inn ringene til en "oppfrisking", slik at gullsmeden fjerner alt av riper og evt "forsterker" graveringene om de har blitt slitt også?

Blir litt lei meg om vi bare har vært uheldige med ringene våre, så derfor fint å høre om det faktisk bare er slik det er med gult gull. Alternativt må vi jo klage!

Tenkte ærlig talt ikke en gang muligheten for at det skulle ripe så raskt.... :sukk:

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er du sikker på det er riper? På min ser det av og til ut som om det er riper, men når jeg vasker den med litt såpe går det vekk.

AnonymBruker
Skrevet

TS igjen - ganske sikker på at det er riper ja, har prøvd å fukte de litt og pusse på det, uten at det går bort. Har også forsøkt å skrape det bort meg neglen, men ser dessverre ut til at det er riper...

Skrevet

Ringer kan restaureres av en gullsmed.

Skrevet

tror det er helt vanlig! Våre har også litt riper- eller det vil si, ingen tydelige sådan, men ringene er langt fra så skinnende blanke som det de var:) Gull er jo et mykt materiale, platina eller titan er hardere/sterkere og bruker lenger tid på å se brukt ut. Men jeg syns det er litt av sjarmen jeg:)

Skrevet

Dette er nok helt normalt. Gull er, som Bringebærdrops skrev, et mykt materiale, og sånne riper vil derfor dukke opp ganske så kjapt!

Klart du kan få ringene 'oppfrisket' hos gullsmeden, men små ujevnheter vil dukke opp fortere enn du kan si bobleplast likevel!

Skrevet

Min Sølv ring som snart er 1 år gammel har nesten ingen riper

Skrevet

Vi har vært gift i halvannen måned, og jeg ser helt klart riper i ringen min - gullring. Vi fikk ringene pusset opp før bryllupet, men før det hadde vi brukt dem i halvannet år og jeg kan skrive under på at de blir ripete. Om du ikke pakker den inn på fingeren din, tror jeg det er lite du kan gjøre for å unngår ripene, de kommer med daglig bruk...

Skrevet

det er helt normalt.. min er også ripete,men jeg synes de er finest når de ser litt brukt ut og ikke helt blanke.. men kommer nok til og pusse den når vi skal gifte oss =)

Skrevet

vi har ringer med riflet og ujevn overflate, i gult gull. har brukt dem i snart et år uten ruter, men overflaten blir glattere og glattere med tiden. Det er litt morsomt, for de blir blankere også av det :) tror du må regne med litt slitasje ja.

Skrevet

Våre er også litt ripete. Mannen sin mer enn min. Jeg er frisør, så jeg er i vann og såpe store deler av dagen! Sikkert defor min holder seg blankere :)

Vi har hatt våre i 1 1/2 år siden vi brukte de samme ringene som forlovelsesringer. Før bryllupet leverte vi de til gullsmeden for pussing og gravering! De ble som splitter nye!!

Fikk beskjed om at det var helt vanlig med overflate riper. Man kan holde de ved like ved å levere de ca en gang i året til pussing.

Gjest Sommerjenta*
Skrevet

Oppdaget det samme med våre forlovelsesringer. Gikk faktisk innom gullsmeden og spurte om det var noe feil på de, men det var de ikke. De vil med tiden få så mange små riper at man ikke legger så godt merke til det lenger.

Har også hørt at gult gull holder seg bedre enn hvitt gull pga. mykheten. Vi har hvitt gull. Er jo en bruksring dette så man får se på ripene som en positiv greie om man kan :gjeiper:

AnonymBruker
Skrevet

Det blir bedre med tiden når de blir jevnt slitte.

Skrevet

Vi fikk ringene våre i gult gull pusset til bryllupet for 14 dager siden, og nå ser de nesten like slitte ut igjen... Dette er ikke dyre ringer, jeg vet ikke om det har noe å si.

Skrevet

Ja, det er helt vanlig. Våre er i hvitt gull og har maaange striper og riper allerede. Det vises ikke like godt når ripene blir bedre fordelt. :ler:

AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk ringene våre i gult gull pusset til bryllupet for 14 dager siden, og nå ser de nesten like slitte ut igjen... Dette er ikke dyre ringer, jeg vet ikke om det har noe å si.

Dyre ringer har ofte mer gull f.eks. 18 karat. Jo mer gull (høyere karat), jo mykere blir gullet. Så dyre ringer riper enda fortere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...