LukaFrost Skrevet 5. august 2010 #1 Skrevet 5. august 2010 Jeg registrerer at mange mener at i det øyeblikket man mottar noe som helst penger via NAV så snylter man på NAV/staten/skattebetalerne. Hvor lenge mener dere at det er legitimt å motta penger og når "snylter" man? Spiller det noen rolle hvor lenge man har vært i arbeid og betalt skatt? Har summen man mottar noe å si?
Gjest strykebrett Skrevet 5. august 2010 #2 Skrevet 5. august 2010 Jeg mener at man snylter på NAV når man mottar trygdeytelser fordi man foretrekker det, ikke fordi man må. De som egentlig kunne ha jobbet, men som heller går på NAV altså, de er snyltere.
Karmosin Skrevet 5. august 2010 #3 Skrevet 5. august 2010 Jeg mener at man snylter på NAV når man mottar trygdeytelser fordi man foretrekker det, ikke fordi man må. De som egentlig kunne ha jobbet, men som heller går på NAV altså, de er snyltere. Enig.
Gjest Vitaminbjørn Skrevet 5. august 2010 #4 Skrevet 5. august 2010 Jeg mener at man snylter på NAV når man mottar trygdeytelser fordi man foretrekker det, ikke fordi man må. De som egentlig kunne ha jobbet, men som heller går på NAV altså, de er snyltere. I et nøtteskall.
Lykkelig eks-frue Skrevet 5. august 2010 #5 Skrevet 5. august 2010 Den dagen man mottar en ytelse man ikke har krav på ihht loven snylter man. Samtidig er min mening at flere ytelser skulle vært behovsprøvd, og at enkelte ytelser kunne økes.
Gjest smoothie22 Skrevet 5. august 2010 #7 Skrevet 5. august 2010 jeg signerer også den. Om 14 dager er jeg arbeidsledig igjen, tar alt jeg kan av jobber selv om jeg er under utredning for sykdom og nok skulle vært sykemeldt, så vil jeg ikke inn i nav systemet på den måten, og vil så fort som mulig finne meg en jobb. Mennesker som derimot tar imot penger fordi ¨det er så greit¨ ødelegger for resten av dem som faktisk trenger det. synd og si det , men jeg tror at dersom ytelsene hadde blitt øket, noen av dem - ville det også blitt flere snyltere. men, det kan bli en evig debatt utav det - fordi for dem som faktisk trenger dem, er ytelsene ikke akkuratt til og skryte av. Dersom man feks sitter på et stort boliglån og blir langvarig syk. Jeg har ikke det selv, men tenker ofte på dem som har det, og kun får 60 og noe prosent resten av livet kanskje.. nei uff, jeg skulle ikke skrive så mye, men temaet engasjerer.. hilsen ¨forhåpentlig i ny jobb snart - men takknemmlig for at det finnes noe i mellomtiden¨
(-: Aurora :-) Skrevet 5. august 2010 #8 Skrevet 5. august 2010 Man snylter når man mottar penger fordi man ikke gidder, man snylter ikke når man må.
Gjest strykebrett Skrevet 5. august 2010 #9 Skrevet 5. august 2010 Den dagen man mottar en ytelse man ikke har krav på ihht loven snylter man. Samtidig er min mening at flere ytelser skulle vært behovsprøvd, og at enkelte ytelser kunne økes. Jeg er litt uenig der altså. Mange som har krav på dagpenger for eksempel, og som går arbeidsledige i akkurat så lenge som de har dagpenger (tror det er 2 år) og så får de seg veldig tilfeldigvis arbeid like før dagpengeperioden går ut. De har jo krav på disse pengene i og med at de ikke har arbeid for så vidt, men i mine øyne er de fortsatt snyltere, i og med at de kunne fått seg jobb dersom de gikk inn for det.
Lykkelig eks-frue Skrevet 5. august 2010 #10 Skrevet 5. august 2010 Jeg er litt uenig der altså. Mange som har krav på dagpenger for eksempel, og som går arbeidsledige i akkurat så lenge som de har dagpenger (tror det er 2 år) og så får de seg veldig tilfeldigvis arbeid like før dagpengeperioden går ut. De har jo krav på disse pengene i og med at de ikke har arbeid for så vidt, men i mine øyne er de fortsatt snyltere, i og med at de kunne fått seg jobb dersom de gikk inn for det. Da oppfyller de jo ikke kreavene for å motta dagpenger. Man skal være aktiv jobbsøker, og søker man ikke jobb så er man ikke det.
Rødtoppen86 Skrevet 5. august 2010 #11 Skrevet 5. august 2010 Vanskelig å definere snyltere, men at det er en del av dem er sikkert. Jeg blir irritert over folk som ikke gidder å jobbe mer. De får plutselig en "sykdom" feks og lurer til seg penger som de ikke har rett på. Dette er samme folkene man ser som jobber svart og nyter livet. Har heller ingenting til overs for folk som er i full stand til å jobbe, men ikke gidder å få seg jobb så lenge de mottar dagpenger.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2010 #12 Skrevet 5. august 2010 Jeg registrerer at mange mener at i det øyeblikket man mottar noe som helst penger via NAV så snylter man på NAV/staten/skattebetalerne. Da mener de isåfall at det ikke burde eksistere noe offentlig apparat å motta sosiale ytelser fra i det hele tatt, og da må de jo rette kritikken mot staten istedet for mot mottakerne. Ut over det er meningen uinteressant. Hvor lenge mener dere at det er legitimt å motta penger Så lenge som NAV mener det er legitimt. Vår mening er irrelevant medmindre vi går til kilden og engasjerer oss for en regelendring. og når "snylter" man? Når man oppgir uriktige opplysninger for å motta noe man ikke har krav på iht. regelverket. Spiller det noen rolle hvor lenge man har vært i arbeid og betalt skatt? Har summen man mottar noe å si? For hva? Om man snylter eller om det er legitimt? Det er det NAVs regler som avgjør.
The Kitten Skrevet 5. august 2010 #13 Skrevet 5. august 2010 Man snylter når man mottar stønader man ikke har krav på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå