Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fikk et fordømt brev i dag om at jeg snart ikke har krav på sykeepenger mer....

Jeg var delvis sykemeldt en periode i 2009, for så å bli delvis borte igjen på våren i år. Mellom disse sykeperiodene hadde det ikke gått lang nok tid, så de ble slått sammen, og har nå da i følge NAV vært borte så lenge at jeg ikke lenger har krav på sykepenger.

Ringte å sjekket, og fikk beskjed om å søke arbeidsavklaringspenger. Dette er da 66% av inntekten, noe jeg ikke kan leve med mht huslån osv.

Noe annet jeg ikke kan leve med er jobben, så jeg har ikke så forbanna mange valg. Jeg har søkt jobber siden mars, men det er ikke så lett å få noe i dagens arbeidsmarked.

Fins det noe annet i tillegg til arbeidsavklaringspenger man kan søke om å få?

-og hvor lenge kan man få disse?

Sier jeg opp jobben min må jeg jo vente to måneder på arb. ledighetstrygd..

Erfaringer? Råd? Tips?

Jeg trenger definitivt hjelp her.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Til opplysning er dagpenger i samme størrelsesorden som AAP.

har du kontaktet alt av vikar-/bemanningsbyråer? Utvidet jobbsøket til andre typer jobber?

Du kan søke om bostøtte fra Husbanken i tillegg til AAP, det er bostøttekalkulator inne på Husbankens sider som viser om du kan få det eller ei. Håper du snart finner en løsning.

Skrevet

Det stemmer det du har fått beskjed om i brevet fra nav. Når sykepengeperioden er over må du søke om arbeidsavklaringspenger. For å krav på arb.avkl. må du oppfylle visse vilkår..legen må erklære at du fortsatt er syk (her er det viktig med spesialistvurderinger) og ikke kan gå tilbake til den jobben du har. Dersom det ikke slår inn kan du søke om arb.ledighetstrygd. Ang karantenetiden på arb.ledighetstrygd når du selv sier opp jobben finnes det løsninger...du kan be arbeidsgiver om å si deg opp. Du må uansett få time hos legen snartest og drøfte problemstillingen. En søknad om arb.avkl. tar tid å behandle og det er ikke gitt at du får utbetalinger mens du venter, spesielt gjelder dette hvis nav ser søknaden som noe tynn. Da jeg søkte i fjor var det 3 mnd behandlingstid...og da er det sosialhjelp som er alternativet.

Du kan imidlertid søke om bostøtte :)

Lykke til, nå er det bare å brette opp ermene.

AnonymBruker
Skrevet

Men hvor og hvordan søker man om bostøtte? Blir man skyldig penger til en eller annen etat dersom det blir innvilget?

Kan man søkeom det når man har samboer? og kan man få det om man går på arb. ledighetstrygd?

AnonymBruker
Skrevet

Det stemmer det du har fått beskjed om i brevet fra nav. Når sykepengeperioden er over må du søke om arbeidsavklaringspenger. For å krav på arb.avkl. må du oppfylle visse vilkår..legen må erklære at du fortsatt er syk (her er det viktig med spesialistvurderinger) og ikke kan gå tilbake til den jobben du har. Dersom det ikke slår inn kan du søke om arb.ledighetstrygd. Ang karantenetiden på arb.ledighetstrygd når du selv sier opp jobben finnes det løsninger...du kan be arbeidsgiver om å si deg opp. Du må uansett få time hos legen snartest og drøfte problemstillingen. En søknad om arb.avkl. tar tid å behandle og det er ikke gitt at du får utbetalinger mens du venter, spesielt gjelder dette hvis nav ser søknaden som noe tynn. Da jeg søkte i fjor var det 3 mnd behandlingstid...og da er det sosialhjelp som er alternativet.

Du kan imidlertid søke om bostøtte :)

Lykke til, nå er det bare å brette opp ermene.

3 mnd?? Whoa, da jeg søkte i mai tok det ikke ei uke engang før vedtaket var klart! Fikk nesten litt dårlig samvittighet nå, hvis det er så stor forskjell på behandlingstid :(

Hvis du ble syk før fylte 26 kan du også søke om ung ufør, men det krever utredning fra spesialist.

Skrevet

Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt en tur ned på NAV og tatt en lang prat med en av saksbehandlerene der. De kan hjelpe deg med alle rettigheter og muligheter du har.

Lykke til ihvertfall :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nettopp gåt den veien du nå går. Sykemeldt i 12 mnd, hadde gjevnlig kommunikasjon med arbeidsgiver og NAV. NAV kom på banen etter jeg hadde vært sykemeldt 16 uker eller noe slikt, og etter det hatt 2 oppfølgningsmøter, 1 hos arbeidsgiver og et der jeg fikk inkallelse til NAV. Da jeg hadde vært sykemeldt i 10 mnd var det jeg var på møte hos NAV, og da skrev vi søknad om arbeidsavklaringspenger, kom jeg meg tilbake i jobb, så ville hun mankulere den, hvis ikke så ville den bli behandlet. Jeg gikk ut mine 12 mnd, og mottok avklaringspenger etter det. Husk å skaffe deg PIN koder til å kunne sende meldekort når du kommer så langt! Se her Trykk på knappen for minid, og få dem til å sende deg PIN koder med en gang, så har du dem til når du skal begynne å skrive meldekort.

Jeg også sjekket husbanken for bostøtte, men jeg hadde for høy inntekt, om enn 66,6% av inntekt. Så her var det inget annet å gjøre enn å redusere på forbruk.

Skrevet

Sør for å få vite hva de forventer en søknad skal inneholde, for min del holdt det ikke med at fastlegen anbefalt at jeg gikk over til rehab/attfør. Måtte innom spesialister og div utredninger for å få den godkjent.

AnonymBruker
Skrevet

Om du ikke har råd til huslån m.m. dersom du må over på AAP så råder jeg deg til å ordne det slik at du får råd. Dvs, kutte ut all ekstra utgifter du kan kutte ut og leve på minimalt. Det er nemlig det fleste av oss må gjøre, uansett om vi vil eller ikke.

Jeg tolker deg som at du ikke kan leve med jobben fordi du ikke liker jobben. Korrekt meg om jeg tar feil, det er bare at det er slik det kan tolkes utifra hvordan du skriver det.

Dersom du KAN jobbe, så jobber du. Det finnes jobber. Selvom det kanskje ikke er noen drømmejobber, så finnes det jobber, så KAN du jobbe - så gjør du det.

AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke bare skaffe deg en ny jobb, da??????

AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke bare skaffe deg en ny jobb, da??????

"Bare skaffe meg en ny jobb".

-DET var smart! DET har jeg ikke tenkt på før!!

HALLO...jeg har søkt jobber i et år nå, men de vokser ikke på trær her i området. Her er det mer nedleggelse av bedrifter enn ledige stillinger omtrent.

*TS*

AnonymBruker
Skrevet

Om du ikke har råd til huslån m.m. dersom du må over på AAP så råder jeg deg til å ordne det slik at du får råd. Dvs, kutte ut all ekstra utgifter du kan kutte ut og leve på minimalt. Det er nemlig det fleste av oss må gjøre, uansett om vi vil eller ikke.

Jeg tolker deg som at du ikke kan leve med jobben fordi du ikke liker jobben. Korrekt meg om jeg tar feil, det er bare at det er slik det kan tolkes utifra hvordan du skriver det.

Dersom du KAN jobbe, så jobber du. Det finnes jobber. Selvom det kanskje ikke er noen drømmejobber, så finnes det jobber, så KAN du jobbe - så gjør du det.

Jeg skjønner jo såpass at man må kutte ned på forbruk osv!

"det er nemlig det de fleste av oss må gjøre"

-Hva vet du om hva jeg tjener? Kan fortelle deg at jeg har 15000 utbetalt hver mnd. Da kan du trekke fra huslån, billån, mat, strøm, øvrige regninger og ting som er nødvendige til livets opphold. Det eneste jeg kanskje kan kalle sløsing er treningsabo. mitt på 300,-/ mnd.

Ikke har vi noe flott hus, ingen fet bil, går aldri ut og spiser, skjelden på byen, er på shopping tre ganger i året.

Sorry, men syns kommentaren din var ganske frekk.

Ja du har rett i at jeg ikke liker jobben min. Jeg HATER den faktisk. Jeg ble tibydt, og takket ja til en ny stilling internt i firmaet, som viser deg å være ganske annerledes enn først sagt.

Skulle ikke gå ned i lønn: - gikk ned ilønn.

Skulle være på kontoret: -Kan være bare noen timer i uken på kontoret, resten ute å jobbe med noe jeg absolutt ikke fikser eller er konfortabel med. Noe jeg heller aldri har ønsket å jobbe med.

jeg var for naiv med sjefen min og stolte på det han først sa. Fikk ikke noe skriftlig tilbud som jeg kan bruke i noe forbund e.l.

Dette i tillegg til personlige problemer som blir forværret av en uholdbar arbeidssituasjon. Derfor er jeg delvis sykmeldt. Jobber de timene jeg har kontortid.

Dersom jeg liksom blir frisk den dagen sykepengene stopper kommer det til å gå helt på ræva med meg. Da har jeg heller ikke noen mulighet til å sykmeldes da jeg må vente i min. 6 mnd. for å ha krav på sykepenger.

Prøver å skaffe meg annen jobb, og har gjort det lenge, men i mange potensielle arbeidsgiveres øyne er jeg "verpeklar" hvert øyeblikk somhelst, og jeg antar det er derfor det lar vente på seg med noe nytt. I tillegg til et vanskelig arbeidsmarked.

Er det noe jeg vil så er det å jobbe!!! Ha en sikker jobb med sikker inntekt og arbeidsoppgaver som jeg trives med og mestrer.

Det er mitt høyeste ønske for tiden.

Blir temmelig frustret over NAV som behandler meg som om jeg har vært 100% sykmeldt i et år. Har vært delvis i jobb hele tiden. Delvis borte fra mars til november.Fra november til april prøvde jeg å jobbe 100%, for så å bli delvis borte igjen.

Skal imøte med NAV neste uke, så skal legge alt på bordet til dem....

*TS*

Skrevet

Men hvor og hvordan søker man om bostøtte? Blir man skyldig penger til en eller annen etat dersom det blir innvilget?

Kan man søkeom det når man har samboer? og kan man få det om man går på arb. ledighetstrygd?

Alle kan søke om bostøtte, det er inntekten din som avgjør om du får det. Når du er samboer regnes begge deres inntekter med.

Meg og samboeren min går begge to på AAP, og vi tjener faktisk til sammen for mye for å få bostøtte.

AnonymBruker
Skrevet

En annen ting:

Hverken i den første eller den nåværende sykm. perioden har jeg fått oppfølging fra hverken NAV eller arbeidsgiver.

Kun fått brev nå om at sykepengene stopper i slutten av neste mnd.

En arbeidsgiver som jeg kjenner fortalte at da en av hans ansatte var lenge sykmeldt fikk han masse purringer om møter fra NAV, samt krav om plan om tilrettelegging for denne personen som var syk.

Skal det være forskjell på folk også?

Har ikke sett eller hørt noe om dette så lenge jeg har vært borte...

Er dette noe jeg kan bruke mot NAV?

*TS*

AnonymBruker
Skrevet

"Bare skaffe meg en ny jobb".

-DET var smart! DET har jeg ikke tenkt på før!!

HALLO...jeg har søkt jobber i et år nå, men de vokser ikke på trær her i området. Her er det mer nedleggelse av bedrifter enn ledige stillinger omtrent.

*TS*

Den sarkastiske tonen kan du spare oss for.

Om du ikke finner jobber der du bor, så flytter du. Det var jeg nødt til å gjøre, og jeg er ikke den eneste. Jeg har forstått det slik at enkelte bedrifter gir tilbud om flyttehjelp, og om du kan vise til jobbtilbud tror jeg også du kan få hjelp til flytting fra NAV.

Skrevet

En annen ting:

Hverken i den første eller den nåværende sykm. perioden har jeg fått oppfølging fra hverken NAV eller arbeidsgiver.

Kun fått brev nå om at sykepengene stopper i slutten av neste mnd.

En arbeidsgiver som jeg kjenner fortalte at da en av hans ansatte var lenge sykmeldt fikk han masse purringer om møter fra NAV, samt krav om plan om tilrettelegging for denne personen som var syk.

Skal det være forskjell på folk også?

Har ikke sett eller hørt noe om dette så lenge jeg har vært borte...

Er dette noe jeg kan bruke mot NAV?

*TS*

Det er saksbehandlerne det er forskjell på.

Men hva er det du vil bruke det mot de for?

Regner med at hvis du gir beskjed til NAV at du ikke har fått noen oppfølgning så vil du få det, men du kan nok ikke bruke det som noe pressmiddel, hvis det var det du tenkte på.

AnonymBruker
Skrevet

Den sarkastiske tonen kan du spare oss for.

Om du ikke finner jobber der du bor, så flytter du. Det var jeg nødt til å gjøre, og jeg er ikke den eneste. Jeg har forstått det slik at enkelte bedrifter gir tilbud om flyttehjelp, og om du kan vise til jobbtilbud tror jeg også du kan få hjelp til flytting fra NAV.

Du kan heller la være å svare meg enn å prøve å irettesette meg.

Så faen om jeg FLYTTER fra alt jeg har opparbeidet meg.

Det kan ingen forvente eller kreve.

Er ikke noen jævla nomade heller.

*TS*

Skrevet (endret)

Det er saksbehandlerne det er forskjell på.

Men hva er det du vil bruke det mot de for?

Regner med at hvis du gir beskjed til NAV at du ikke har fått noen oppfølgning så vil du få det, men du kan nok ikke bruke det som noe pressmiddel, hvis det var det du tenkte på.

Endret av Skrika
AnonymBruker
Skrevet

Du kan heller la være å svare meg enn å prøve å irettesette meg.

Så faen om jeg FLYTTER fra alt jeg har opparbeidet meg.

Det kan ingen forvente eller kreve.

Er ikke noen jævla nomade heller.

*TS*

Hva er det for slags tull. VIL IKKE FLYTTE. Selvfølgelig må du det dersom du er frisk nok til å arbeide, men ikke finner en jobb som tilfredsstiller deg der du bor. NAV kan ikke opprette en arbeidsplass for deg. Alle må ta eget ansvar for inntekt så fremt man er frisk. Kanskje du bør endre litt på holdningen din til din nåværende arbeidsgiver. Han har faktisk gjort sitt med å omplassere deg i en annen jobb innenfor bedriften. Man må alle yte det beste, og godt arbeidsmiljø er ikke noe en kan sitte å vente på. Her må man yte selv.

Verste jeg vet er folk som sitter på gjerdet og forventer andre skal ordne opp for dem. Og synes du ikke det er generøst at samfunnet(vi skattebetaleerne) har betalt deg lønn full lønn i et helt år på grunn av at du er syk(ikke leiker jobben din).

Skjerp deg og kom deg ut i arbeid der du er nå eller i på en annen plass i Norge.

At ventetiden er noe forskjellig fra NAV kontor til NAV kontor kommer sikkert av at det er forskjel på når de ble dannet. Forståelig nok blir det lengre ventetid i de fylkene der NAV kontoret nylig er opprettet.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...