Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har jo skjønt at man ikke får lånt 100% for tiden, men må ha minst 10% egenkapital. Jeg har en BSU-konto med endel penger på, men siden den ikke er fylt opp ønsker jeg selvfølgelig ikke å åpne denne for å bruke pengene ved evt lelighetskjøp nå. Vil heller spare fullt og betale ned 150 000 (+renter) på en gang om noen år. Men regnes pengene som står der allikevel med som egenkapital ved leilighetskjøp før denne tid?

Sambo eier leiligheten vï bor i nå, og om noen måneder har jeg forhåpentligvis fast 100% inntekt også, slik at vi kan begynne å tenke på noe større. Sambo får nok ikke mer lån alene, så de ekstra pengene er det min inntekt som må skaffe. Tviler på at han får så mye gevinst på salg. Så det jeg lurer på er vel egentlig om jeg burde la være å spare i BSU i år og tidlig neste år (tilsammen 40000), og heller kun spare pengene på en konto jeg har tilgang til. For meg er det jo klart mest gunstig å spare i BSU (skattefordel, bedre rente ++), men hvis disse pengene da ikke gjelder som egenkapital når vi ønsker å kjøpe er det jo ikke så lurt allikevel? :klø:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Egenkapital er midler du fysisk spytter inn i kjøpet selv.

Skrevet

Åpne BSU kontoen før du kjøper, spar ved siden til egenkapital og start BSU sparingen etter kjøpet.

Skrevet

Åpne BSU kontoen før du kjøper, spar ved siden til egenkapital og start BSU sparingen etter kjøpet.

Hæ? Man kan jo ikke starte en ny BSU-konto etter å ha brukt pengene man allerede hadde der inne? :klø:

Tingen er at hvis jeg setter inn 20000 i år og 20000 tidlig neste år har jeg nok penger på BSU til å dekke 10% + av den lånesummen jeg trenger. Men jeg har ikke lyst til å bruke BSU-pengene siden jeg kan spare i BSU 3-4 år til (kanskje mer hvis summen økes igjen i løpet av denne tiden) og spare masse i skatt og få gode renter.

Jeg kan la være å spare penger i BSU i år og neste år slik at jeg kan bruke disse sparepengene umiddelbart, men da går jeg jo glipp av 8000 i spart skatt disse to årene. Får selvfølgelig dette igjen senere siden jeg uansett rekker å fylle opp BSU-kontoen før jeg blir for gammel, men det er penger som kommer mye bedre med første året i jobb og med kjøp av ny leilighet enn det de hadde gjort senere. Det er selvfølgelig sure penger, men hvis ikke banken er villige til å motta BSU-pengene som en slags "lovnad på egenkapital" om 3-4 år (pengene kan jo ikke brukes på annet enn bolig, så banken har jo sånn sett en garanti på at de får dem) må jeg jo bare forsøke å skrape sammen så mye egenkapital som mye utenom BSU. Noe som kan bli vanskelig siden jeg har vært student og puttet alle sparepenger bortsett fra en liten buffer inn på BSU. Men nå vet jeg jo i alle fall at jeg ikke skal låse bort enda 40000 som ikke kan brukes som egenkapital! :)

AnonymBruker
Skrevet

Dere kan låne 100% av kjøpssummen dersom dere har kausjonister.

Banken kan ikke kreve pengene som står på en BSU-konto som egenkapital. Hvis dere har nok egenkapital utenom, eller får noen til å stille opp som kausjonister, kan du fortsette å spare i BSU så lenge du kan og vil. Hvis dette er ditt første boligkjøp, så kan de "bruke" BSU-kontoen din for å gi deg best mulig rente, men du må allikevel ikke bruke pengene som står der.

Som Illuminati skriver er det nok at du har en BSU-konto med et minimumsbeløp på for å få best mulig lån i banken, men du er ikke pliktig å bruke disse pengene før du selv ønsker det.

Jeg hadde foreldre som stilte opp som kausjonister og fikk dermed lånt 100% av kjøpssummen. Kommer til å spare maks på BSU så lenge jeg kan, for å få maks ut av skattefordelene, og den dagen kontoen er full og jeg ikke lenger kan spare / får fordeler kommer jeg til å betale inn hele summen på boliglånet.

Skrevet

Beklager, leste ikke godt nok.

Skrevet

Dere kan låne 100% av kjøpssummen dersom dere har kausjonister.

Banken kan ikke kreve pengene som står på en BSU-konto som egenkapital. Hvis dere har nok egenkapital utenom, eller får noen til å stille opp som kausjonister, kan du fortsette å spare i BSU så lenge du kan og vil. Hvis dette er ditt første boligkjøp, så kan de "bruke" BSU-kontoen din for å gi deg best mulig rente, men du må allikevel ikke bruke pengene som står der.

Som Illuminati skriver er det nok at du har en BSU-konto med et minimumsbeløp på for å få best mulig lån i banken, men du er ikke pliktig å bruke disse pengene før du selv ønsker det.

Jeg hadde foreldre som stilte opp som kausjonister og fikk dermed lånt 100% av kjøpssummen. Kommer til å spare maks på BSU så lenge jeg kan, for å få maks ut av skattefordelene, og den dagen kontoen er full og jeg ikke lenger kan spare / får fordeler kommer jeg til å betale inn hele summen på boliglånet.

Bankene bestemmer selv hva de godtar som egenkapital. De kan stille som en forutsetning for å få lån at BSU-kontoen må brukes, men i de fleste tilfellene blir det godtatt tilleggssikkerhet (realkausjonist). Mange tror feilaktig at de kan kreve å beholde BSU-kontoen, men i mange tilfeller må disse pengene brukes til boligkjøpet. Dette er noe som blir vurdert i hvert enkelt tilfelle. I min hverdag som finansrådgiver blir det prøvd så langt det er mulig å la BSU-kontoen få stå, spesielt på unge kunder som har mange år igjen å spare, men det er ikke alltid vi får til det. Ingen er pliktig til å bruke BSU pengen, men vil du ikke bruke de kan det være at du får avslag på lånesøknaden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...