Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp flyttet ut av en leilighet jeg har bodd i i ett år. Og utleier har sett over for overtakelse. Leiligheten er møblert og det er vel sånn sett beløp de kan trekke fra skatten? Jeg har kjøpt ny overmadrass til senga som sto der og vasket.

Fikk tilbakemelding om at det gjensto å rense ett teppe. Tenker også på dusjforhenget som har blitt mørkere nederst. Men hva kan forventes av vanlig slitasje og hva står jeg snavarlig for? Og kan jeg trekkes fra depositum ettersom jeg bruker tid utenfor det jeg har betalt leie på å rense teppet?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde kjøpt nytt dusjforheng og nytt teppe (det spørs hva slags og prisnivå selvfølgelig) Det hender det ikke lønner seg å sende det til renseriet. Skal du rense det selv? da må de nesten bli fornøyde med resultatet. Men husk at tid er penger også?

Skrevet

Jeg hadde kjøpt nytt dusjforheng og nytt teppe (det spørs hva slags og prisnivå selvfølgelig) Det hender det ikke lønner seg å sende det til renseriet. Skal du rense det selv? da må de nesten bli fornøyde med resultatet. Men husk at tid er penger også?

Jeg hadde tenkt å rense teppet selv - har ikke bil til å frakte det til noe renseri, samme gjelder om jeg kjøper teppe. Lånte bil til flyttelasset, men har ikke råd til mer nå. Det er ikke akkurat veldig skittent, det er bare det at det er hvitt, så hvert støvkorn som har gått inn i fibrene synes.

Når man leier ut med dusjforheng så tenker jeg at det er jo ikke laget for å vare i årevis, så det er normal slitasje som utleier må ta seg av. Men tar jeg feil?

Hadde jeg hatt nok penger og bil skulle jeg gjerne kjøpt begge deler bare for å bli ferdig med det..

Skrevet

Har du forsøkt å vaske dusjforhenget i vaskemaskinen? :)

Skrevet

Dusjforheng kan vaskes i maskin i lag med noen håndkler. Da blir det gullende rent :)

AnonymBruker
Skrevet

Du skal vaske såpass mye at utleier ikke trenger å vaske noe før neste leietaker flytter inn. Tepper, gardiner osv. inkludert. Slitasje er greit. Du skal ikke erstatte et slitt dusjforheng, men kjør det i vaskemaskinen og stryk det med strykejern dersom det ikke er av typen 100% plastikk. Burde det byttes ut så skal utleier gjøre det. Det koster ikke nok til å være verdt krangelen uansett.

Husk at dersom du har skikkelig depositumskonto så får ikke utleier ut noe av depositumskontoen uten din tillatelse! Når du krever at banken utbetaler så har utleier 1 mnd. på seg til å reise sak dersom han ønsker det.

Skrevet

Dusjforhenget er vasket i maskin og ikke skittent, men blitt farget nederst fordi det stort sett har vært fuktig det siste året (det når litt lenger ned enn gulvet, om dere forstår og materialet råtner jo). Jeg ser jo at jeg skulle ha renset teppe - ren forglemmelse fra min side. Depositumskontoen er ordentlig, men jeg har ikke en måned, skal betale depositum på neste leilighet den 18.. så jeg ønsker bare å bli ferdig med alt nå i kveld slik at vi kan signere for utbetaling hos banken i morgen.

Lette etter om det fantes noe klart om nøyaktig hva som forventes av flyttevask ved møblerte leiligheter, og hva som regnes som normal slitasje, men finner ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Du har fått gode svar. Selv hadde jeg renset teppet enkelt og greit. Om du har vasket dusjforhenget, så har du gjort det du kan.

Om huseier ikke er fornøyd med renholdet når dere gikk gjennom leiligheten, så skal du få mulighet til å utbedre det. Han skal da ikke trekke noe av depositumet.

Skrevet

Du har fått gode svar. Selv hadde jeg renset teppet enkelt og greit. Om du har vasket dusjforhenget, så har du gjort det du kan.

Om huseier ikke er fornøyd med renholdet når dere gikk gjennom leiligheten, så skal du få mulighet til å utbedre det. Han skal da ikke trekke noe av depositumet.

Takk for gode svar fra alle.

Siste avsnittet her var vel det jeg trengte å høre ;) takk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...