AnonymBruker Skrevet 4. august 2010 #1 Skrevet 4. august 2010 http://www.digi.no/845180/overvaaker-unges-facebook-bruk Er her snakk om et program som går under navnet social shield. Om jeg tolker det riktig er dette i teorien samme type bakdør som hackere bruker for og samle informasjon om privatpersoner. utdrag: "Bildemotoren saumfarer «millioner av filer hver dag, på jakt etter bilder hvor ditt barn kan gjenkjennes». Poenget er å gi foreldre anledning til å ta affære dersom det legges ut upassende bilder. Vennemotoren samler opp informasjon om barnets «venner» på alle de sosiale tjenestene, og henter inn bakgrunnsinformasjon. Den kan for eksempel avsløre nye venner som ikke har andre felles venner med barnet, eller som har kreditkortkonto eller en oppføring i LinkedIn selv om de utgir seg for å være barn." Utdrag nr 2: Varslingsmotoren analyserer alt som blir samlet opp av de øvrige motorene, og varsler om upassende bilder, mistenkelige venner og problematiske ytringer. Varslene leveres direkte på e-post, og vises også på et eget grensesnitt som foreldre skal forholde seg til jevnlig. Er foreldre så late at de fullstendig gir blaffen i oppdragelse og heller satser på at de i etterkant kan "slette" feilene som barnet deres gjør? Om du ikke har gitt avkommet ditt såpass oppdragelse at du ikke tør det la være i fred på sin egen facebookside er det allerede for sent. Da har du feilet som forelder. Beklager! Hvorfor ikke legge til bastarden din som venn på facebook og følg med på veggen til udyret. Og drive på med social-shield er i mine øyne omtrent det samme som og smuglåne telefonen til ungen og lese gjennom meldingene uten og si ifra om dette. Med andre ord et meget grovt tillitsbrudd. Såklart blandet inn med noe svada om at det "avslører folk som utgir seg for og være barn" aka pedofile. Skulle ungen din plutselig legge til folk h*n ikke kjenner for deretter og plutselig finne ut at h*n vil møte denne andre personen 5 mil fra andre folk? Spar meg! Ha heller en åpen dialog med avkommet angående temaet og la dem prøve og feile på egenhånd sier nå jeg! Dette gjelder så klart i det "ekte" livet akkurat som i nettlivet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå