AnonymBruker Skrevet 4. august 2010 #1 Skrevet 4. august 2010 ...men vet ikke hvordan jeg skal gå frem?! Her er saken: Jeg og min samboer er for tiden begge uten fast jobb. Dvs at vi jobber når det trengs, men det er jo en veldig usikker inntektskilde.. Så ingen av oss har noe som helst som holder oss "fast" i byen vi bor i, og vi er begge VELDIG klare for å flytte på oss. LANGT bort fra kalde nord og begynne på nytt en helt annen plass. Til vakre Stockholm faktisk! Dette er ikke noe impulsivt som har kommet over oss - jeg personlig har vært klar lenge før jeg møtte ham, men torte ikke å bare flytte sånn helt alene..(pingle-meg) Nå har det seg slik at jeg kjøpte meg en fin og sentral leilighet for 5 år siden, som jeg har hatt avdragsfritt alle disse 5 årene. Begynner å betale avdrag nå i august, noe som kommer til å bli hardt mtp at jeg foreløpig ikke har fast jobb.. Og heller ikke samboern min (han har bodd sammen med meg i 2 år) Hva er egentlig alternativene våre nå når vi har bestemt oss for å komme oss bort så fort som mulig, mens ingenting holder oss igjen? Hva vil være det mest fornuftige, og ikke minst GJENNOMFØRBARE? Har forstått det slik at man også kan motta dagpenger om vi flytter til Sverige - uten at DET er et langsiktig alternativ altså. Men tenker at det kanskje vil være best å finne seg en leilighet vi kan trives i, for så å finne seg jobb der.. For hvor ellers skal vi bo hvis vi FØRST får oss jobb? Og det er jo ikke sikkert vi får oss jobb samtidig heller så.. Uff, vanskelig å finne ut hvilken ENDE man skal begynne i... Kan noen komme med forslag så blir jeg hjertelig glad altså?! Kanskje noen har vært i en tilsvarende situasjon? Hva gjorde isåfall du/dere? Vil jo nødig gå på en smell her.. Jeg vil gjerne bare selge leiligheten og flytte, men et salg er jo ikke gjort i et jafs, så alternativt må jeg bare leie ut i første omgang.. Hva ville du/dere gjort?
*Mocca* Skrevet 4. august 2010 #2 Skrevet 4. august 2010 er ikke arbeidsledigheten i Sverige skyhøy nå da? Tenkte, greit å vurdere hvordan faktisk jobbmarkedet er for dere der også, slik at dere ikke står enda verre i det etterhvert? uansett synes jeg det er flott at du/dere følger drømmene deres. bare vær obs, og undersøk slik at det ikke blir enda verre for dere å få jobb. Lykke til!
Rosalie Skrevet 4. august 2010 #3 Skrevet 4. august 2010 I Sverige er arbeidsledigheten mye høyere enn her, ja. Boligprisene i Stockholm er også rimelig stive etter det jeg har forstått, og lønningene i Sverige saftig mye lavere enn i Norge. Så mitt råd: Bli Norge til dere faktisk har skaffet dere jobb i Sthlm.
AnonymBruker Skrevet 4. august 2010 #4 Skrevet 4. august 2010 Tusen takk, *Mocca* Ja, det er jo akkurat det... Det tryggeste er vel å finne seg en jobb først. Vet bare ikke helt hvordan man da skal gjøre det med pakking+flytting+utleie eller salg av leilighet hvis man skulle være så heldig å få seg jobb raskt - og ikke minst; hvor skal man BO der NEDE?? Og så er det jo dette med jobbintervju da.. I den økonomiske situasjonen vi er i nå, har vi jo ikke akkurat råd til å reise nedover ens ærend for et jobbintervju, og så hjem igjen.. Ikke for å være pessimist, men kanskje får man ikke jobben og må ned på et nytt intervju osv.. Det blir fort dyrt. Og så er man vel kanskje litt mer attraktiv om man faktisk BOR der nede..?!
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2010 #5 Skrevet 4. august 2010 1) legg leiligheten ut for salg 2) ikke selg med tap, dere trenger penger i banken - ikke baser dere på dagpenger hvis dere kan klare dere selv (jeg gidder ikke slite for folk som burde klare seg selv) 3) vær innstilt på lavere lønn, høyere utgifter til bolig -> mer nøktern levestil 4) jobb så mye som mulig, mens dere søker jobb i Stockholm (hvilke type jobber søker dere?) 5) research samtidig utleiemarkedet, regner med dere må bo i kollektiv den første tiden inntil dere har fått fast ansettelse begge to og føler dere trygge på den, før dere kan begynne å drømme om å kjøpe bolig i Stockholm (dyr by)
Gjest miagy Skrevet 5. august 2010 #6 Skrevet 5. august 2010 Hvis det er husbankfinansieert bolig kan du søke om bostøtte, hvis du tjener under en viss sum i året.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2010 #7 Skrevet 5. august 2010 Hvis det er husbankfinansieert bolig kan du søke om bostøtte, hvis du tjener under en viss sum i året. Dette forsto eg ikkje. Meiner du at ho kan søke bostøtte for å leige i utlandet?
AnonymBruker Skrevet 6. august 2010 #8 Skrevet 6. august 2010 Hvis dere kaller Stockholm for sørover, så betyr det at dere bor i Nord- Norge i dag, da eller? Hvis det er snakk om Tromsø, så er det vel ganske vanskelig å selge leilighet der for tiden... Vil du få det til å gå rundt med utgifter på leiligheten hvis du leier den ut? I så fall ville jeg nok valgt den løsningen. Hvem vet, om noen år finner dere kanskje ut at Stockholm ikke var tingen likevel, og da er det greit å ha noe å komme hjem til + at det er dyrt å selge og kjøpe bolig. Jeg trodde du måtte bo i Norge for å motta dagpenger, men det kan du sikkert sjekke med NAV. Arbeidsledigheten i Sverige er på vei nedover hørte jeg på svensk radio i dag, så det må jo være gode nyheter. Hva er deres kompetanse, har dere utdanning? Regner du med at dere har større mulighet til å få brukt kompetansen deres i Stockholm? Kan det være et alternativ å ta noen type utdanning/videreutdanning den første tiden i Stockholm? Da får dere en mer "svensk" og aktuell kompetanse, lærer litt "svorsk" (svensker har ofte vansker med å skjønne norsk, det kan nok være et handicap ift å få seg jobb), og kan kanskje finne en deltidsjobb samtidig. Bare noen tanker. Stockholm er en flott by, men personlig synes jeg svensker er ganske reserverte og vanskelige å komme inn på. Nesten verre enn nordmenn. Men alt kommer jo an på hva man gjør det til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå