AnonymBruker Skrevet 4. august 2010 #1 Skrevet 4. august 2010 ...men vet ikke hvordan jeg skal gå frem?! Her er saken: Jeg og min samboer er for tiden begge uten fast jobb. Dvs at vi jobber når det trengs, men det er jo en veldig usikker inntektskilde.. Så ingen av oss har noe som helst som holder oss "fast" i byen vi bor i, og vi er begge VELDIG klare for å flytte på oss. LANGT bort fra kalde nord og begynne på nytt en helt annen plass. Til vakre Stockholm faktisk! Dette er ikke noe impulsivt som har kommet over oss - jeg personlig har vært klar lenge før jeg møtte ham, men torte ikke å bare flytte sånn helt alene..(pingle-meg) Nå har det seg slik at jeg kjøpte meg en fin og sentral leilighet for 5 år siden, som jeg har hatt avdragsfritt alle disse 5 årene. Begynner å betale avdrag nå i august, noe som kommer til å bli hardt mtp at jeg foreløpig ikke har fast jobb.. Og heller ikke samboern min (han har bodd sammen med meg i 2 år) Hva er egentlig alternativene våre nå når vi har bestemt oss for å komme oss bort så fort som mulig, mens ingenting holder oss igjen? Hva vil være det mest fornuftige, og ikke minst GJENNOMFØRBARE? Har forstått det slik at man også kan motta dagpenger om vi flytter til Sverige - uten at DET er et langsiktig alternativ altså. Men tenker at det kanskje vil være best å finne seg en leilighet vi kan trives i, for så å finne seg jobb der.. For hvor ellers skal vi bo hvis vi FØRST får oss jobb? Og det er jo ikke sikkert vi får oss jobb samtidig heller så.. Uff, vanskelig å finne ut hvilken ENDE man skal begynne i... Kan noen komme med forslag så blir jeg hjertelig glad altså?! Kanskje noen har vært i en tilsvarende situasjon? Hva gjorde isåfall du/dere? Vil jo nødig gå på en smell her.. Jeg vil gjerne bare selge leiligheten og flytte, men et salg er jo ikke gjort i et jafs, så alternativt må jeg bare leie ut i første omgang.. Hva ville du/dere gjort?
Illuminati Skrevet 4. august 2010 #2 Skrevet 4. august 2010 Jeg ville fikset jobb først! Husk at det er mye høyere arbeidsledighet i Sverige enn i Norge.
AnonymBruker Skrevet 4. august 2010 #3 Skrevet 4. august 2010 Tusen hjertelig, Illuminati. Ja, det er jo akkurat det... Det tryggeste er vel å finne seg en jobb først. Vet bare ikke helt hvordan man da skal gjøre det med pakking+flytting+utleie eller salg av leilighet hvis man skulle være så heldig å få seg jobb raskt - og ikke minst; hvor skal man BO der NEDE?? Og så er det jo dette med jobbintervju da.. I den økonomiske situasjonen vi er i nå, har vi jo ikke akkurat råd til å reise nedover ens ærend for et jobbintervju, og så hjem igjen.. Ikke for å være pessimist, men kanskje får man ikke jobben og må ned på et nytt intervju osv.. Det blir fort dyrt. Og så er man vel kanskje litt mer attraktiv om man faktisk BOR der nede..?!
Illuminati Skrevet 4. august 2010 #4 Skrevet 4. august 2010 Ja, det er et dilemma. Hvis du selger leiligheten vil du ha litt til overs? Men er du villig til å satse disse pengene i så fall? Fallhøyden er desverre stor. Har dere tenkt på skolegang i Sverige kanskje?
Kanutte Skrevet 5. august 2010 #6 Skrevet 5. august 2010 Sånn jeg ser det har du to valg. Enten så selger du leiligheten først og reiser på lykke og fromme til Stockholm. Da har du ikke noen økonomiske forpliktelser i Norge som gjør at du må ha jobb. Den andre muligheten er å skaffe seg jobb først og så selge leiligheten. Jeg ville ikke reist til Stockholm uten en jobb å gå til hvis jeg eide en leilighet her i Oslo hvor lånet måtte betjenes. Jeg lurer forøvrig på hvorfor du har valgt å jobbe strøjobber i stedet for å ha en mer fast jobb og betale tilbake på lånet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå