AnonymBruker Skrevet 4. august 2010 #1 Skrevet 4. august 2010 Vet ikke om det er riktig å legge denne under bryllup, men siden det handler litt om det, prøver jeg meg her. hadde vært kjempetakknemlig om noen ville hjelpe, og visste! Problemet er som følger. Vi har bestilt bryllupsreise, og dum som jeg var bestilte jeg i det som blir vårt felles etternavn når vi gifter oss. Problemet er at det tar 10 virkedager å få nytt pass, og nytt pass må jeg jo ha når jeg skifter etternavn. Vi har bare 9 virkedager på oss fra bryllpet til bryllupsreisen. Jeg ser jo da at løsningen blir å skifte navn FØR bryllupet, og dermed bestille nytt pass før bryllupet. Og det er greit for meg. Utenom det faktum at vi ikke er samboere, så jeg vet ikke om jeg har den "retten" til å ta hans etternavn. Jeg søkte på gulesider og da kom det opp bare 130 med dette etternavnet, og grensen for å bare "ta" et etternavn er visst at det er minst 200 som har det. Er barn også regnet med, de står vel ikke på gulesider? For å endre etternavnet til hans måtte visstnok vielsesattest vedlegges, men den har jeg jo ikke før vi er viet, og da har jeg IALLEFALl ikke tid til å både skifte navn, OG få nytt pass. Den andre løsningen, å endre navnet på bestillingen, var visstnok ikke mulig ifølge reiseselskapet. Så jeg står litt fast her... Er det noen som vet hvordan jeg kan løse dette, og hvor lang tid det tar fra man sender inn navneendringsskjema, til man får et skriv (ja, hva får man egentlig?) på at man har fått nytt navn? mvh litt forvirret! ps: beklager langt, og spør hvis problemstillingen er helt uforståelig formulert! på forhånd - takk for svar!!!
LindaM Skrevet 4. august 2010 #2 Skrevet 4. august 2010 Uff da, skjønner at du er litt stressa. Vet ikke om dette hjelper, men går det ikke å få en kopi av den godkjente prøvingsattesten eller noe? Den er jo et bevis på at dere skal gifte dere. Er ikke sikkert det er nok, men verdt å spørre kanskje? Eller så blir det nødpass i dte nye navnet ditt. dt koster jo litt, men det får du veldig raskt. Har forsåvidt erfaring med at pass ofte kommer før 10 virkedager, så det kan hende alt ordner seg uten noe styr Du kan jo bare bestille nytt pass, og hvis det ikke har kommet innen 7 dager, så går du for et nødpass.
Kamikatze Skrevet 4. august 2010 #3 Skrevet 4. august 2010 Hva sier de når du ringer reisebyrået og politiets passkontor, da?
AnonymBruker Skrevet 4. august 2010 #4 Skrevet 4. august 2010 Uff da, skjønner at du er litt stressa. Vet ikke om dette hjelper, men går det ikke å få en kopi av den godkjente prøvingsattesten eller noe? Den er jo et bevis på at dere skal gifte dere. Er ikke sikkert det er nok, men verdt å spørre kanskje? Eller så blir det nødpass i dte nye navnet ditt. dt koster jo litt, men det får du veldig raskt. Har forsåvidt erfaring med at pass ofte kommer før 10 virkedager, så det kan hende alt ordner seg uten noe styr Du kan jo bare bestille nytt pass, og hvis det ikke har kommet innen 7 dager, så går du for et nødpass. Takk for svar Men: Jeg kan jo ikke bestille nytt pass dagen etter bryllupet, for mandagen etter bryllupet må jeg jo sende inn navneendringsskjema, med vedlagt vielsesattest, også tar vel dét litt tid å få tilbake også, gjør det ikke? huff og huff, vet ikke hva jeg skal gjøre
leana Skrevet 4. august 2010 #5 Skrevet 4. august 2010 Og, virker det med nødpass uansett, hvis jeg står der, og har biletten i mitt nye navn, gammelt pass og annen legitimasjon i mitt gamle navn, og en vielsesattest (og en mann med sitt navn - mitt nye navn, ved min side :gjeiper: ) ? Vil politiet da skrive ut et nødpass i samme navn som på biletten, selv om jeg enda ikke har fått navneendringsattest fra likningskontoret? hjelp hjelp hjelp
Gjest Mahareth Skrevet 4. august 2010 #6 Skrevet 4. august 2010 Først: Det er garantert flere som har etternavnet enn de som er registret på gule sider. Søk her heller. Kommer det da opp mer enn 200 kan du sende navneendringsskjemaene nå. Midlertidig vigselsattest skal være bekreftelsen på navneendring, så vidt jeg har skjønt
Barcelone Skrevet 4. august 2010 #7 Skrevet 4. august 2010 [quote name='Mahareth' date='04 august 2010 - 23:46' timestamp='1280958393' post='8283969' Midlertidig vigselsattest skal være bekreftelsen på navneendring, så vidt jeg har skjønt
Gjest Mahareth Skrevet 4. august 2010 #8 Skrevet 4. august 2010 Her er forresten en gammel tråd med samme tema http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=381973&st=0
leana Skrevet 4. august 2010 #9 Skrevet 4. august 2010 Dumme, dumme, dumme meg! Jaja, jeg får ringe reiseselskapet imorgen da, og prøve å gråte meg til å endre billetten til pikenavnet mitt. Dette andre her blir for avansert og utrygt! Forstår bare ikke hvorfor det skal være så vanskelig å endre navn på den reisende etter at det er bestilt. personnummer og alt slikt er jo det samme... Håper inderlig jeg møter noen velvillige mennesker på telefonen imorgen, for det står klart i reglementet til reiseselskapet at det ikke går an.. men de er jo mennesker de óg, får håpe på det beste!!! *ønske!!!*
leana Skrevet 4. august 2010 #10 Skrevet 4. august 2010 (endret) dobbelpost Endret 5. august 2010 av leana
leana Skrevet 5. august 2010 #11 Skrevet 5. august 2010 De på reiseselskapet sa det var umulig å endre navnet mitt. Utrolig! Så da lurer jeg på noen flere ting. Han på reiseselskapet forsto problemstillingen, men sa at siden reisen var innen europa trodde han at det ikke var noe problem om vi hadde med oss vielsesattest. 1.Får man vielsesattesten med det samme man er gift? 2.Går det an å få vielsesattest på både norsk og engelsk? 3.Stemmer det, som jeg har hørt, at man kan sende inn navneendringsskjema sammen med attest for prøving av ekteskap, slik at navneendringen trer i kraft når vi har sagt "ja"? Isåfall får jeg trolig akkurat nok tid til å få nytt pass. (eller nødpass) 4.Utstedes nødpass også i helger og på helligdager? Takker så mye for svar. Ble litt frustrert nå. Alternativet er at vi må betale hele min del av reisen på ny. :/
Gjest Ruccola Skrevet 5. august 2010 #12 Skrevet 5. august 2010 Tipper på at det ikke er fredet det navnet du fekk 130 treff på på gulesider Gå inn her, så finner du det ut Du kan heilt sikkert skifte navnet før bryllupet http://www.ssb.no/navn/
leana Skrevet 5. august 2010 #13 Skrevet 5. august 2010 Tipper på at det ikke er fredet det navnet du fekk 130 treff på på gulesider Gå inn her, så finner du det ut Du kan heilt sikkert skifte navnet før bryllupet http://www.ssb.no/navn/ Her hadde navnet 169 personer. Tror du det er flere enn det, eller er ssb oppdatert? Ellers, hva er forskjellen på en midlertidig vielsesattest og en vielsesattest? Om vi får endret navnet så det står hva jeg skal hete etter vielsen, på prøvingsattesten, og dette trer i kraft under vielsen, så jeg legalt sett heter det nye navnet når vi presten har erklært oss for rette ektefolk, er ikke da den midlertidige vielsesattesten nok dokumentasjon for å få utstedt et nytt pass? Det eneste som da ikke er registrert i folkeregisteret da er vel at vi er gift, er det ikke? Da er det vel registrert i folkeregisteret at jeg endret navn under vielsen, så om jeg går på politistasjonen mandagen etter vielsen og ber om nytt pass, er den midlertidige vielsesattesten da nok til å få bestilt et nytt pass? Hvis altså da navnet trer i kraft i vielsesøyeblikket? Har jeg rett her? eller feil? vær så snill,noen som vet? eller kanskje ikke mange som er så ukloke at di bestilte bryllupsreisen i "feil" navn
AnonymBruker Skrevet 5. august 2010 #14 Skrevet 5. august 2010 Du kan sende inn navneendringsskjema sammen med prøveattesten, da trer navneendringen i kraft med en gang. Du får ringe politiet og spørre om dokumentasjon for pass.. jeg holdte på å gjøre samme feil som deg men bestilte heldigvis reisen i mitt gamle navn. Så jeg vet ikke noe mer.
Gjest Mahareth Skrevet 5. august 2010 #15 Skrevet 5. august 2010 1.Får man vielsesattesten med det samme man er gift? 2.Går det an å få vielsesattest på både norsk og engelsk? 3.Stemmer det, som jeg har hørt, at man kan sende inn navneendringsskjema sammen med attest for prøving av ekteskap, slik at navneendringen trer i kraft når vi har sagt "ja"? Isåfall får jeg trolig akkurat nok tid til å få nytt pass. (eller nødpass) 4.Utstedes nødpass også i helger og på helligdager? 1. Ja. 2. I utgangspunktet får du bare vielsesattesten på norsk 3. JA 4. Vet ikke, men om du har 10 dager fra vielse til du reiser så kan du gå til politiet mandagen etter vielsen og snakke med dem da.
Angélique Skrevet 6. september 2010 #16 Skrevet 6. september 2010 (endret) Hei du. Nå kommer dette svaret lovlig sent, men dersom du allerede har giftet deg så kan det kanskje være til hjelp for andre i samme eller lignende situasjon. Jeg har jobbet med å utstede pass og gir deg følgende råd: Det første du bør gjøre er å ta med alle papirer ang vielse, navneendring osv og stille opp på politistasjonen første virkedag etter vielsen har funnet sted. Kom så tidlig som mulig etter at de har åpnet for da teller den dagen med som en virkedag. Forklar siuasjonen, de er som regel ganske medgjørlige og forståelsesfulle. De vil da ta imot søknaden din som en vanlig passsøknad og råde deg til å "gamble" på at passet kommer til deg i rett tid. Det der med 10 virkedager er et MAX-tak de har på leveringen. Som regel har man passet i posten etter 4-5 dager. Men skulle du over all formodning IKKE ha fått passet en dag eller to før du skal dra, vil jeg anbefale deg å ta turen til politiet atter en gang. Forklar situasjonen og be om å få utstedt et NØDPASS! NØDPASS koster kr 450,-, lages på stedet og du får det med når du går. Men HUSK!!! Nødpass er kun gyldig for ÉN reise og må brukes innen ett år! Dvs at dersom man skal gjennom to land, utenom Norge, så kan det by på problemer. Passet skal leveres inn til tollerne på flyplassen eller til nærmeste politimyndighet ved retur til Norge. Tidligere måtte man ha med to bilder om man skulle ha nødpass, selv om det nå er passmaskiner som tar bilder. Dette pga som sagt at passet lages på stedet. Vanlige pass sendes leverandør elektronisk. Så det kan ikke skade å ta med bilder iallefall. Om det ikke lenger er behov for dette så kan du jo gi dem til noen du er glad i Håper dette var til hjelp. Se for øvrig: https://www.politi.no/tjenester/pass/Tema_741.xhtml LYKKE TIL og riktig god tur! ~Angelique~ Endret 6. september 2010 av Angélique
Gjest Blondie65 Skrevet 6. september 2010 #17 Skrevet 6. september 2010 Og, virker det med nødpass uansett, hvis jeg står der, og har biletten i mitt nye navn, gammelt pass og annen legitimasjon i mitt gamle navn, og en vielsesattest (og en mann med sitt navn - mitt nye navn, ved min side :gjeiper: ) ? Vil politiet da skrive ut et nødpass i samme navn som på biletten, selv om jeg enda ikke har fått navneendringsattest fra likningskontoret? hjelp hjelp hjelp Dersom du skal til U.S.A. eller andre steder der de krever disse nye passene tror jeg du må ha pass. Ellers skal vigselsattest sammen med pass holde i massevis. Ta en tur på passkontoret og spør.
Endelig Skrevet 7. september 2010 #18 Skrevet 7. september 2010 Mulig jeg har leste for fort og gått glipp av om det har stått noe om dette allerede... Men bare vent med og bytte etternavn til senere. Det er ikke krise og måtte bestille nytt pass senere. Billigere har pass blitt også.
Gir Skrevet 8. september 2010 #19 Skrevet 8. september 2010 Mulig jeg har leste for fort og gått glipp av om det har stått noe om dette allerede... Men bare vent med og bytte etternavn til senere. Det er ikke krise og måtte bestille nytt pass senere. Billigere har pass blitt også. Hun har allerede bestilt billett i sitt nye navn, men tror ikke at hun rekker å få nytt pass før reisen, det var problemet. Men kjære TS, du får nytt pass! Jeg fikk mitt i posten dagen etter (altså mindre enn 24 timer) at jeg bestilte det. No problem! Nå er det dessuten utenom sesong for passutstedelse, altså kortere kø. Jeg reiste i verden i mange år med pass + navneendringsskjema også, så det er heller ikke noe problem. Ikke stress med dette, det er så mye annet å stresse med rundt bryllupet at det siste man bør gjøre er å la seg sette ut av sånne småting
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå