Gå til innhold

Kontakt med eksen rett etter brudd?

Anbefalte innlegg

Gjest Huffsa
Skrevet (endret)
:sjenert: Endret av Huffsa
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du absolutt ikke kunne tenkt deg å noengang bli sammen med han igjen, er det best å gjøre det veldig tydelig og klart så han ikke får noen forhåpninger, for nå kommer han til å ville gjøre alt for å få deg tilbake så lenge han følte det så sterkt som han gjorde.

Jeg har opplevd det selv, men det var jenta som ville bli sammen med meg, mens jeg egentlig i starten ikke hadde noen spesielle følelser for henne, men det utviklet seg og jeg ble utrolig glad i ho. Men etter at jeg hadde driti meg ut et "par" ganger for mye grunnet rusproblemer som førte til at jeg ble paranoid og sjalu, orket hun ikke lengre.

Problemet var at hun ville ha pause først, og så slo opp kort tid etter, men hun klarte aldri å gi meg et ordentlig svar på hva som ville skje, og har fortsatt ikke gjort det. Så med tanke på min egen erfaring med dette ville det beste vært å si til han "dra til helvette". Da blir alt mye enklere.

Gjest Huffsa
Skrevet (endret)
AnonymBruker
Skrevet

Syns ikke det er noe problem å være der for hverandre, også etter et brudd.

Men ja, det er viktig å sette grenser med en gang, så ikke han tror at dere kan ha et forhold igjen.

Hadde selv veldig god kontakt med min ex etter bruddet. Vi var der for hverandre og hjalp hverandre. Eneste grunnen til at vi ikke prater så mye nå lengre er fordi jeg har en samboer, og han respekterer det ved å ikke "være i veien" hele tiden, men vi prates ofte på Facebook, og sms`er en gang i blandt.

Skrevet

Da er det vel ikke dumt å holde kontakten. Det går alltids ann å være venner, men jeg tror ikke han glemmer så lett, selvom du har gitt et klart svar. Men alle er forskjellige og takler ting annerledes. Og så regner jeg med at du fortsatt er glad i han, dere har jo opplevd en del ting sammen.

Gjest Huffsa
Skrevet (endret)
Skrevet

Jeg kan fortelle om mine 2 erfaringer:

På begynnelsen av året gjorde jeg det slutt med kjæresten. Vi hadde vært sammen av og på i ca 4-6mnd. For han var dette et av de første ordentlige forholdene han var i. Så han ble knust og prøvde flere ganger og spørre om han hadde gjort sånn eller sånn om det hadde hjulpet. Til han sa jeg også at jeg ville være der for han om han trengte noen å prate med. Han tok ikke kontakt med venner for å snakke ut om bruddet. Selvom jeg mente at det ville hjelpe han. Snart 6 mnd etter bruddet, mener han at det hjalp han at vi hadde kontakt og pratet sammen etter bruddet.

Men min erfaring når jeg blir knust etter bruddet, er at jeg trenger avstand. Gråte alene, få det ut alt sammen, snakke med andre mennesker, komme meg ut og finne på ting. Eksen min ringte meg hver dag og spurte hvordan det gikk. Jeg gråt mye på tlf. Etter en stund måtte jeg be han om å la være og ringe meg. Jeg kom meg ikke videre ved å ha kontakt med han. Det tok meg over 6 mnd å komme ordentlig over han. Da hjalp det å bare være litt alene, jobbe helt vanlig osv. Bare bli vant til å være alene igjen.

Skrevet

Det er greit å være forståelsesfull og hyggelig, men det er ikke lurt å holde nær kontakt rett etter et brudd, han vil ikke komme seg videre før han får deg på avstand.

Skrevet

Vel, jeg har andre erfaringer. Jeg og min X er veldig gode venner nå, og var også det rett etter det ble slutt, da er det snakk om en dag eller to etter det endelige bruddet. Har vært slutt en gang før, og da var vi uvenner. Så for meg fungerer det mye mye bedre å ha god kontakt. Og kontakten mellom oss er verken klein eller rar. Men så skal det sies at vi ble enige begge to også :)

Gjest Huffsa
Skrevet (endret)
AnonymBruker
Skrevet

Jeg slo opp med kjæresten i går, etter 3 år sammen. Han ble helt knust, og gråt i flere timer. Han klarer ikke forstå hvorfor jeg gjorde det slutt, og han er helt ødelagt rett og slett.. Jeg har sagt til han at jeg alltid kommer til å være der for han (og det mener jeg). Idag har han ringt meg flere ganger og grått og grått og spørt om jeg ikke kan ta han tilbake og sagt at han føler at jeg bare kaster han til side og at jeg bare er ferdig med han. Han ringte meg for litt siden, mye roligere, og sa unnskyld for at han oppførte seg dårlig og maset på meg. Jeg sa (igjen) at det bare var å ringe meg hvis han trengte å gråte, kjefte eller prate. Uansett når det var eller hva det gjalt. Han har et par halveis gode kamerater, og et par venninner. Bortsett fra det er det bare "fest"-venner og "hei"-venner. Så han har egentlig ingen å prate med, ikke foreldrene heller.

Men er det dumt å holde kontakt med han? Er det noen som har erfaringer med å støtte eksen etter brudd? Jeg tar dette utrolig tungt jeg også, selv om det var mitt valg, men jeg har jo flere venninner som holder meg opptatt og søstre og kompisser, så jeg har folk å prate med i motsetning til han. Jeg vil at han skal ha det lettest mulig, og hvis det hjelper han å komme over meg ved at jeg er vennen hans, så gjør jeg gladlig det.

Vet jo at det er forskjellig fra person til person, men vil gjerne høre hva dere andre som ikke kjenner meg tenker.. skjønner at det kan være værre for han (og meg) å holde kontakt, men det kan vel hjelpe han også?

Haha, nå har jeg hørt det også! Så du som gjorde det slutt med han skal være der for han i tilfelle han trenger å gråte, kjefte eller prate? Tror ikke du er den rette støtten for han nå, i og med at du selvfølgelig er årsaken til hans smerte. Hvor høy tror du egentlig at du er???

Du kan ikke være "vennen" hans når du har gjort han så vondt å ende forholdet deres! Du er jo den som har forårsaket smerten, og dermed langt fra en venn.

Så ta konsekvensen av det du har gjort, og la han være i fred. Din innblanding i sorgprosessen kan aldri være som en venn, men som den som gjorde han vondt.

Så dropp venntankene, du er ikke en venn og vil aldri bli det.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg må jo også komme meg over han. Jeg har jo fortsatt følelser for han, og han betyr jo ubeskrivelig mye for meg. Men siden jeg har tatt denne beslutningen og har tenkt på det en stund, er det enklere for meg enn han som elsker meg himmelhøyt og som så for seg en framtid med meg..

[/quo

Hvorfor gjorde du det slutt med han om han betyr så mye for deg??

Skrevet

For hans del tror jeg det er best at du ikke har så mye kontakt i en periode. For å komme over DEG, kan han ikke prate med DEG. Det blir litt bakvendt at det skal være du som trøster han. Hvis han er desperat også har han sikkert falske forhåpninger i hodet sitt på grunnlag av at du ikke BRYTER. Det kalles ett "brudd" for en grunn.

Du kan ikke både spise kaken, og beholde den på samme tid.

Mulig at du ikke er klar over det, men dette er mind games som ikke er sunnt for noen. Du føler kansje at du er en god samaritaner som vil hjelpe han uten venner, men du gjør han en bjørnetjeneste.

Om du på død og liv skal prate med han, oppmuntre han til å gjøre andre ting enn å sitte inne og syns synd på seg selv. Livet er ikke over bare fordi at ett forhold er over, er ikke altid at det å "dulle" med noen er det beste. Dere har helt sikkert felles venner, eventult eventuelt om du kjenner noen av hans venner kan ta heller å høre om ikke de kan dra bort og prate litt med han.

HVIS dere skal være venner etterpå. Er det noe som eventuelt må komme i etterkant når han er 100% over deg. Her snakker vi måneder eller år.

Dette er spesielt fordi at slik du fremla saken virket bruddet som ensidig, og da er det umulig for deg å være rundt han og samtidig få han til å komme over deg.

Skrevet

Så du har kastet bort tre år av hans liv, og sønderknust hans fremtidsdrømmer, og så er du så konfliktsky at du kaller deg en venn? Dropp krokodilletårene. Er du så glad i fyren, lemper du ham ikke på dør. Slem hufse!

Håper han finner kjærligheten når han en dag skjønner hva som traff ham i bakhodet, og at du ikke har skapt en kvinnehater.

Gjest brutal_mann
Skrevet

Har dere arn sammen? Hvis ikke, kutt han ut fullstendig. Ingen grunn til å kaste vekk enda mer av hans liv. Gi fyren en sjanse til å bruke sitt korte liv på ei som vil ha han.

Gjest brutal_mann
Skrevet

Ja, jeg må jo også komme meg over han. Jeg har jo fortsatt følelser for han, og han betyr jo ubeskrivelig mye for meg. Men siden jeg har tatt denne beslutningen og har tenkt på det en stund, er det enklere for meg enn han som elsker meg himmelhøyt og som så for seg en framtid med meg..

Bestem deg. Enten så liker du ikke fyren og dumper han brått og brutalt, eller så betyr han noe for deg og du legger sjela di i å ha et forhold til fyren. Dette våseriet med ubeskrivelig mye og ennå følelser er piss fra ende til annen. Hadde han virkelig betydd noe for deg hadde du aldri dumpet han. Nå fremstår du bare som en halvpsykopatisk kjerring med et usunt oppmerksomhetsbehov.

Skrevet

Har dere arn sammen? Hvis ikke, kutt han ut fullstendig. Ingen grunn til å kaste vekk enda mer av hans liv. Gi fyren en sjanse til å bruke sitt korte liv på ei som vil ha han.

Enig med brutal_mann her.

Han kommer ikke til å komme over deg før han får deg og forholdet deres på avstand, å stille opp som 'venn' for han nå gjør ting bare vanskeligere slik jeg ser det.

Skrevet

Du bør ikke være den personen som hjelper han å komme over deg, det blir helt galt. Du bør ikke være den skulderen han kan gråte på.

Ubevisst vil han hele tiden klamre seg fast til håpet om at du onbestemmer deg, og alt du sier eller gjør som venn vil tolkes slik han helst vil tolke det.

Du gjør både han og deg selv en bjørnetjeneste ved å treffe han nå.

Skrevet

Da det ble slutt med typen min og jeg var den knuste sa jeg til han at jeg ikke orket kontakt rett etter bruddet, for det gjorde bare vondt verre. La han være. Uansett om han ikke har så mange gode venner så tror jeg det er bedre enn å få trøst av deg, for ærlig talt du er jo ikke en såå god venn du heller, hvordan kan du være det nå som du har knust hjertet hans? Jeg sier ikke at du er et dårlig menneske eller noe, og om du ikke har følelser for han så skal du selvfølgelig ikke være sammen med han (selv om du skriver det, så blir litt forvirret..) Men du kan ikke være en venn som andre kan, du er en eks nå, la det være med det.

Han må komme gjennom dette uten deg, fortsetter du å holde hånden han kommer han hvertfall aldri til å komme over deg. Du forlenger bare sorgprosessen hans.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...