blå Skrevet 4. august 2010 #1 Skrevet 4. august 2010 Jeg er kanskje den dårligste kokken jeg vet om, men jeg har pågangsmot og det skal ikke stå på viljen. Jeg har masse kald svinestek som jeg ønsker å lage en supergod gryterett av. hvordan gjør jeg det? Jeg har ikke lyst til å bruke posegryterett, men vet ikke helt hva jeg gjør når jeg ikke har noe kraf fra kjøttet Noen gode kokker som kan hjelpe meg??
AnonymBruker Skrevet 4. august 2010 #2 Skrevet 4. august 2010 Mmm, det som er så godt både som pålegg og romtemperert med poteter, grønnsaker og saus... Kan du lage brun saus fra bunnen? 2-3 ss marg/smør smeltes 4 ss hvetemel has i og røres i middels sterk varme helt til fargen blir mørk brun, men ikke brent. Has i ca 5-7 dl nesten kokende vann. 1-1,5 terning buljong (samme hvilken type) par skvier brunost (kan sløyfes) 1 finhakket løk litt soya eller soppsaus (valgfritt) Gjerne paprikapulver 1 fedd hvitløk om du vil Litt sitron (kan sløyfes) Pepper, smak til med salt La sausen småkoke på svak varme i 15-30 min. Mens den begynner å småkoke kan du ha i gulrot, purre i tynne skiver, og f.eks. brokkoli, grønn eller rød paprika de siste 5-10 min. Til slutt tilsetter du kjøttet i terninger og lar det bare varmes maks par minutter. Du kan også steke sopp og ha i sammen med kjøttet. Server med ris (gjerne brun ris), pasta eller poteter/potetmos og tomater skjært i båter. Rørte tyttebær er godt tilbehør hvis du liker det. Smak deg frem til hva du liker. Bruk gjerne tid på sausen og ikke tilsett for mye av noe før du har smakt deg litt frem. Lykke til. Kanskje noen andre har noe mer spennende enn dette, men denne kan du egentlig ikke feile med bare du husker å røre i stekepanna så ikke jevningen (melet og smøret)blir brent. Jeg tenkte straks på tomatsaus, men de jeg kan lage passer ikke så godt med svinestek synes jeg. Denne brune sausen passer egentlig også sammen med stekt karbonadedeig, men har ikke forsøkt med kyllingkjøttdeig, tror jeg ville tilsatt andre kryddersorter og kanskje laget sausen litt sterkere da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå