Nøtteliten Skrevet 30. september 2003 #1 Del Skrevet 30. september 2003 Hjelp, skjønner ikke hva som skjer med sønnen min. I går var han på butikken og stjal sjokolade sammen med en gutt på 7.. Og han har gjort så mye annet galt i løpet av den siste uka at jeg ikke har hatt tid til andre ting enn å prøve å ordne opp. Skjønner ikke hva jeg gjør galt heller, har prøvd å snakke med han, har prøvd med husarrest, fjerne leker fra rommet. Men han vil bare ikke høre.. Vet ikke hva jeg skal gjøre lenger, jeg må jo tenke på at han bare er 5 år, så jeg kan jo ikke ta i for hardt heller. Er redd for at han skal få varige men, eller bli enda værre. En av årsakene er nok at vi har flyttet til nytt sted, og at det er mye nytt med ny barnehage, nytt rom og nye venner. Men jeg vet liksom ikke hva jeg skal gjøre for å få han til å høre på meg.. Håper noen her har et råd eller to til meg før jeg blir gal.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 30. september 2003 #2 Del Skrevet 30. september 2003 Du har sikkert rett i at flyttingen kan ha satt ham ut av balanse, men han er akkurat såpass gammel at han nok vet at dette er galt. Har du prøvd en alvorlig samtale sånn litt før leggetid, når han er rolig? Gjerne på sengekanten, hvis han ikke er for trøtt? Hvis du stiller enkle spørsmål, og lar ham svare med egne ord, så kommer det kanskje ut noe som du kan bruke. Hvis du tar fatt i det med stjelingen, så kan du jo spørre om han vet hva det heter når noen tar noe som ikke tilhører dem, eller tar noe i en butikk uten å betale. Barn på 5 år kan alt om ord som "stjele" og "tyv", men det er neppe noe de vil bli forbundet med selv. Når det så er enighet om at dette er stjeling, at den som stjeler er en tyv, og at det ikke er bra å være en tyv (voksne tyver setter man til og med i fengsel), kan du prøve å få ham til å sette ord på hvorfor han finner på sånne ting. Gjør det tydelig at du blir lei deg og skuffet når han gjør sånt, det gjør ofte inntrykk. Jeg vil ellers anbefale at du tar ham med tilbake til butikken, der han må be om unnskyldning til butikksjefen og evt. gi tilbake det som ble tatt (hvis det ikke er oppspist forlengst), eller betale for det, helst med egne penger fra sparegrisen. En 5-åring kan klare å skyve fra seg konsekvensene av en handling, men det blir vanskeligere etter en så tydelig demonstrasjon. Lykke til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Quinden Skrevet 30. september 2003 #3 Del Skrevet 30. september 2003 Ja, skal vel ikke skylde alt på flytting heller, har flyttet 20 ganger til jeg var 20 og jeg kan ikkehuske jeg stjal. Men en av grunnene kan være at 7-åringen er helten i hans liv, hvis han som er så "stor" stjeler, kan det være at din gutt ser på ham som sin nye kamerat og følger med ham uansett hva han gjør, som er hans forbildet akkurat nå. Kan hende han ikke har funnet lekekamerater enda på sin egen alder. Hvis 7-åringen ikke har så mange kamerater på sin alder, er kanskje 5-åringen som er innflytter et lett bytte inntil han kommer på bedre tanker. Godt at du er obs på dette, han er enda så ung at det går an å få ham på rett kjøl. Snakk med foreldrene til 7-åringen, ikke sikkert de er klar over det. Lykke til!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pocahontas Skrevet 30. september 2003 #4 Del Skrevet 30. september 2003 Slike ting er aldri lett.Men det er vel noe dem fleste barn har gjordt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pocahontas Skrevet 30. september 2003 #5 Del Skrevet 30. september 2003 Dette kom vist to ganger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå