Mady Skrevet 4. august 2010 #1 Skrevet 4. august 2010 Sett en leilighet til 1 400 000 + 100 000 i fellesgjeld som vi har lyst på.. Vi har minimalt i EK, kanskje 50 000, han får 25 000 utbetalt i måneden, jeg er student og ferdig med god utdannelse om to år. Tro du vi får lån til å klare dette? Er det realistisk å tro det? Vet at de fleste/ alle bankene nå krever 10 % EK, det blir vanskelig for oss, men kan hende vi kan klare 100 000 med litt hjelp. En ting til, vet at leiligheter med fellesgjeld ikke er så lurt, men når denne bare er rett over 100 000 er det vel ikke så farlig? Månedlig betaling av den er 3500.
Gjest SmallTalk Skrevet 4. august 2010 #2 Skrevet 4. august 2010 Jeg tror (uten å synse altfor mye) at dere ikke vil klare å få lån til denne. Med 25 000 utbetalt, så har man en inntekt på rundt 400.000 i året. Ettersom bankene har 3x bruttoinntekt som tommelfingerrelgel på hvor mye de kan låne ut, så vil dere sannsynligvis ikke få mer enn 1,2 mill. Et annet problem er egenkapital. Bankene har ikke lov til å gå mer enn 90% finansiering, og dere har altfor lite egenkapital.
Britt Banditt Skrevet 4. august 2010 #3 Skrevet 4. august 2010 Hvis dere har kausjonist kan det kanskje gå, ellers er det lite trolig. Bankene vil ha minst 10% sikkerhet, dvs. kausjonist eller egenkapital.
Illuminati Skrevet 4. august 2010 #4 Skrevet 4. august 2010 Fellesgjeld er en helt vanlig finansieringsform og med en så liten andel som her skal du ikke bekymre deg. Det som man burde sjekke er at ikke noen leiligheter i borettslaget har høy fellesgjeld og noen lav, men det er stort sett i nye borettslag hvor dette kan inntreffe.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2010 #5 Skrevet 5. august 2010 Vi får lånt 100% av kjøpesum i banken vår, sparebanken vest. Betingelsen er at man har BSU konto der
AnonymBruker Skrevet 5. august 2010 #6 Skrevet 5. august 2010 Fellesgjeld er en helt vanlig finansieringsform og med en så liten andel som her skal du ikke bekymre deg. Det som man burde sjekke er at ikke noen leiligheter i borettslaget har høy fellesgjeld og noen lav, men det er stort sett i nye borettslag hvor dette kan inntreffe. Hvordan sjekker man dette, får man innsyn i sånt? Trodde alle leilighetene i samme blokk f.eks, hadde like fellesgjeld og utgifter?
lillemia Skrevet 5. august 2010 #7 Skrevet 5. august 2010 Jeg tror (uten å synse altfor mye) at dere ikke vil klare å få lån til denne. Med 25 000 utbetalt, så har man en inntekt på rundt 400.000 i året. Ettersom bankene har 3x bruttoinntekt som tommelfingerrelgel på hvor mye de kan låne ut, så vil dere sannsynligvis ikke få mer enn 1,2 mill. Et annet problem er egenkapital. Bankene har ikke lov til å gå mer enn 90% finansiering, og dere har altfor lite egenkapital. Jeg og min samboer klarte å få 1,3 millioner i lån, og dette var mens vi begge studerte. Dvs at kun hadde studielån (som ikke regnes som noe høy inntekt) og samboer hadde deltidsjobb i tillegg (2-3000 ekstra i måneden). 25000 per måned er jo relativt høy inntekt, så burde ikke være noe problem å få lån på 1,4 mill. Jeg vil heller tro at manglende/lav egenkapital kan være utslagsgivende i dette tilfellet, slik at de kanskje ikke får lån, på tross av gode betjeningsmuligheter.
Illuminati Skrevet 5. august 2010 #8 Skrevet 5. august 2010 Hvordan sjekker man dette, får man innsyn i sånt? Trodde alle leilighetene i samme blokk f.eks, hadde like fellesgjeld og utgifter? Nei, i borettslaget kan der være ulikheter. Men slikt vet megler, så det er bare å spørre.
Illuminati Skrevet 5. august 2010 #9 Skrevet 5. august 2010 Vi får lånt 100% av kjøpesum i banken vår, sparebanken vest. Betingelsen er at man har BSU konto der Det hører til untakene at man får det etter nye regler fra det offentlige. Men når det er sakt, så er det ennå mulig.
Mady Skrevet 5. august 2010 Forfatter #10 Skrevet 5. august 2010 Jeg synes det er litt synd at man må ha så mye i EK. Jeg vet at vi med god margin vil klare et lån som dette, og da er det litt synd at det skal stå på egenkapitalen. Han har inntekt på 25 000 i måneden og jeg har 6500 i studielån + 3-4000 i inntekt i måneden, det utgjør 35 000 i måneden, noe som gjør at vi egentlig kan betjene et mye større lån siden vi har minimalt med utgifter ellers. Jeg håper virkelig det ordner seg... Hvilke banker kan dere anbefale? Trenger vel en med god rente og som helst er litt "snille" siden vi ikke har så mye EK.
Illuminati Skrevet 5. august 2010 #11 Skrevet 5. august 2010 Myndighetenes førsøk på å kontrollere markedet går desverre utover førstegangsetablerere o.l. Håper dere finner en løsning.
lulle Skrevet 5. august 2010 #12 Skrevet 5. august 2010 Jeg tror dere vil kunne få et lån på den størrelsen. Jeg tror bankene vil se på at du er under utdanning og utsiktene til jobb/betalingsevne er gode. Dere vil bare øke i inntekt - og er helt på bunnen nå. Kanskje dere må ha kausjonist til du er i lønnet jobb... Hør med banken du... hadde vært kjekt om du fortalte hvordan det gikk:-)- og lykke til.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2010 #13 Skrevet 5. august 2010 Hvilke banker kan dere anbefale? Trenger vel en med god rente og som helst er litt "snille" siden vi ikke har så mye EK. Vil anbefale dere en bank i nærområdet der dere kan ha personlig kontakt med en fast rådgiver. Med et tettere kundeforhold kan det være lettere å refinansiere dersom det blir aktuelt, for eksempel. I tillegg kan mindre banker være ivrigere på å få dere som kunder og gir derfor gode betingelser. Dette er litt generaliserende, men det er i hvert fall min erfaring.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå