Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Serena
Skrevet

Leker litt med å bruke høyere spf, bruker jan marini spf 30 og er veldig fornøyd med den. Men jeg har angst for å se ut som en heks når jeg er 35, og vil heller være melkehvit og rynkefri enn Donatelle Versace oransj og rynkete.

Men hvilke merker har solkremer over spf 30 som er trygge på ingrendienser?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De som har solfaktor høyere enn 30, er visst villedende. Dvs. spf 50 er ikke spf 50. Den er sikkert bedre enn 30, uansett, men ikke 50. Det går jo an å smøre seg oftere.

Skrevet

SPF-faktoren angir bare UVB-beskyttelsen, dvs. mot de strålene som gjør oss solbrent. Ifølge EU-reglement, skal UVA-beskyttelsen være lik SPF/enten 2,5 eller 3, slik at en krem med spf50+ gir UVA beskyttelse (PPD) på ca. 20. UVA-strålene trenger dypest ned i huden, og gir vevsskader og forårsaker aldring av huden og i verste instans hudkreft. Derfor bør man lete etter kremer med høyest mulig UVA-beskyttelse.

Men hva mener du med "trygg"? De beste solkremene kommer ikke fra merker man får i hudpleiesalonger. Decleor har, for eksempel, fått kritikkk for for dårlig UVA-beskyttelse i solkremene sine.

De kremene som gir best UVA-beskyttelse får man på apotek, fra merker som Avene, La Roche-Posay og Vichy. Jeg har også testet en solkrem fra Bioderma med høy UVA-beskyttelse, men husker ikke hvilken nettbutikk jeg kjøpte den fra. Neste testkandidat ut er for min del Synchroline.

For å få høyest mulig UVA-beskyttelse, må kremen inneholde kjemiske solfiltre, som absorberer stråling. Fysiske filtre kan ikke gi høyere beskyttelse (alene) enn ca spf30, og de gir heller ikke særlig god UVA-beskyttelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...