Effi Skrevet 4. august 2010 #1 Skrevet 4. august 2010 Hei! Jeg elsker å løpe/ gå, både ute og på tredemølle. Løpingen har av ulike årsaker ligget død en stund, og jeg savner det. "Problemet" er at jeg er ganske slank. Vil ikke bli tynnere enn nå. Jeg vil derimot stramme opp litt og øke kondisen. Hva kan jeg gjøre for ikke å bli tynn? Er det lurt å kombinere løping og styrke? Og hva må jeg tenke på når det gjelder kosthold? Håper noen kan hjelpe meg.
bergans Skrevet 4. august 2010 #3 Skrevet 4. august 2010 Det er egentlig et ganske enkelt regnestykke; du må innta mer energi enn du forbruker, og helst ligge litt i pluss over tid siden du ikke vil miste mer vekt. Det beste er om du i en hel uke noterer ned ABSOLUTT ALT du spiser. Da kan du beregne ditt gjennomsnittlige daglige inntak per dags dato, og ikke minst se hvor det er du kan legge til mer mat. Du må i de nye beregningene ta med både den ekstra energien som skal inn til å dekke treningen, i tillegg til at du har balansert inntaket litt i pluss, trening eller ei. For noen så passer det best å øke på med inntak av fisk og hvitt kjøtt, for andre så må de opp i uløselig fiber og dermed mer frukt&grønt, mens andre ligger lavt i inntak av gode fettkilder som fet fisk, oljer og nøtter/mandler. Skal du ha overskudd og energi nok til å trene såpass mye utholdenhet så må du sørge fr at glykogenlagrene dine er kurante før trening, og at du etter trening inntar både karbohydrat og protein. Balanser det daglige inntaket ditt først, og så legg til for det du forbruker gjennom trening. Hvor mye dette vil utgjøre i kcal/kJ, avhenger helt av hvor ofte, hvor hardt og hvor lenge du trener.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå