Gå til innhold

Hvor mye før man er "overvektig" ?

Anbefalte innlegg

Gjest Atanih2
Skrevet

I dag påpekte min mor at jeg kanskje ikke skulle spise så mye godteri, fordi jeg hadde lagt på meg.. (takk for den, ja).

Jeg har alltid hatt litt kulemage, men jeg har aldri kalt meg selv overvektig. Jeg er usikker på hvor mye jeg veier, for vekt har vi desverre ikke i hus. Jeg er ca. 1,48 høy, og målte rundt magen nettopp, målebåndet sier 83cm. Vil dere si dette høres overvektig ut? (Kanskje litt vanskelig å dømme siden jeg ikke har noe vekt å komme med, men tror ikke jeg veier så mye mer enn mellom 48-52kg).

Jeg må si jeg ble litt fornærma da hun plutselig sa jeg kanskje burde slutte med å spise godteri da jeg satt å suttet på et Marianne-drops...

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva synes du selv når du ser i speilet da? Det som teller.

Skrevet

Det tror jeg er veldig individuelt. det er vel 90 cm rundt magen som regnes for farlig, for en person på 170 cm.

For meg går grensen ved å måtte gå opp i str M i klær,, for vennninnen min noe helt annet, hun kan legge på seg 10 kg uten at noe synes.

Hvis du følte deg vel før din mor kom med den kommentaren så syns jeg heller du skal holde tak i den følelsen :klemmer:

Skrevet

Det er selvfølgelig vanskelig å si når vi ikke vet hvordan kroppen din er satt sammen. På generelt grunnlag kan jeg jo si at kvinner ifølge WHO bør ha en livvidde på under 80 cm. Og for å bruke meg selv som eksempel er jeg 32 cm høyere enn deg, noen cm mindre rundt livet og ligger på grensen til å være overvektig ifølge BMI. (Jeg er en tydelig pæreform, og du er sannsynligvis eple siden du alltid har hatt kulemage?)

Kan du ikke oppsøke en vekt og finne ut hvor mye du veier da? Jeg har selv opplevd at jeg ikke merket at jeg la på meg før ti kilo og vel så det hadde sneket seg på...

Når det er sagt må jeg jo også si at mammaen din burde være veldig forsiktig med å påpeke at du burde slutte å spise godteri, har lagt på deg osv. Det er virkelig et tema man bør ta opp på en veldig forsiktig og gjennomtenkt måte, og ikke som en slengbemerkning mens du sitter i stua og spiser godteri. :klem:

AnonymBruker
Skrevet

ikke la andre ødlegg selvbilde og selvfølelsen din!!

å det sier jeg som ER overvektig.

jeg vil så gjerne ta av, men er så sliten så ensom så lei. å da blir det å låne masse bøker å handle inn no å trøstespisetil!

sant skal sies også at medisn bruk tidlier og er no skyld i ekstra kilo. og at er veldig stillesittenes grunna helsa.

men det er skikkelig sårt å få det slengt i fjeset at en er overvektig. veit med meg selv at jeg prøver å prøver. men er ikke sterk nok.

tar gjerne imot tips å gode motiverens råd til å bli sterk til å gjør noe me vekta mi

Gjest Nanne70
Skrevet

ikke la andre ødlegg selvbilde og selvfølelsen din!!

å det sier jeg som ER overvektig.

jeg vil så gjerne ta av, men er så sliten så ensom så lei. å da blir det å låne masse bøker å handle inn no å trøstespisetil!

sant skal sies også at medisn bruk tidlier og er no skyld i ekstra kilo. og at er veldig stillesittenes grunna helsa.

men det er skikkelig sårt å få det slengt i fjeset at en er overvektig. veit med meg selv at jeg prøver å prøver. men er ikke sterk nok.

tar gjerne imot tips å gode motiverens råd til å bli sterk til å gjør noe me vekta mi

Jeg vet at mange som sliter med ekstra kilo pga sykdom og medisiner, har oppnådd gode resultater med et lavkarbokosthold, kanskje det er noe for deg? Går ikke på lavkarbo selv, men klikk deg inn på lavkarbo.noog les litt der, kanskje du blir inspirert til å forsøke?

Til TS: Hvis du føler deg vel med deg selv og ellers har et normalt sunt kosthold og er litt i fysisk aktivitet, så synes jeg ikke at du skal bry deg om hva moren din sier.

Skrevet

Totalt upassende av din mor å kommentere vekt på den måten, selv om det skulle vise seg at du nå er på et vektnivå åsom er skadelig for helse og framtid. Da sier man ifra på andre måter, enkelt og greit, så den synes jeg du bare skal ta på tabbekontoen hennes.

Om du er nesten håpløst for oss å si basert ut fra ett eneste mål, med mindre det målet er såpass høyt at det ligger langt utenfor standardavvik. Det du heller bør se på forholdet mellom hofte og livvidde (waist to hip ratio), og evt en BMI. Husk at BMI kun er nyttig for å stadfeste om du er over- eller undervektig, igjen ekstremene, og ikke hvor normalvektig du er. Til det er BMI altfor upresist. Fordi du er lav i høyde, så skal det lite før det gir store utslag på målinger, rett og slett fordi kilo har mindre høyde å fordele kiloene på. Å ha veldig store bryst vil kunne tippe en lav, men ellers helt normalvektig person over i overvektigkategorien, noe som ikke stemmer. Samme svakheten kan man finne i målinger av livvidde; har man et bredt pelvis (bekken) så vil livvidda også bli større. Dette kan gi inntrykk av at man er altfor rund, men en sammenligning av forholdet mellom hoftebredde og livvidde kan vise noe helt annet.

Det viktigste er at du spiser sunt, og sørger for å være så aktiv som mulig. Hvis du har "ren" samvittighet der, og vet at du behandler kroppen din bra så bra som mulig, samt at vekt er stabil, så ser jeg ikke noe galt i å gumle på drops nå og da :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...