AnonymBruker Skrevet 3. august 2010 #1 Skrevet 3. august 2010 Jeg leier i sokkelen til noen som ødelegger søvnen til babyen min på sju måneder totalt. Hver eneste kveld babyen er lagt ned og har sovna, begynner bråket. Det er gressklipping, hamring av spiker på terassen min med platting som går rett utenfor soverommet hvor babyen sover, spilling av elektrisk gitar med forsterker, spyling av vegger og vinduer med høytrykk (ja, det bråker noe forferdelig!), slenging av dør som er på samme vegg som soverommet, ene barnet til huseier som ringer på døra og stikker av, samme ungen sparker i inngangsdøra så det smeller og sliping av terassen som bråker såpass at vedkommende selv står der med hørselsvern og jeg sitter med dundrende hodepine... I skrivende stund (23:40) pågår det bråk ut av en annen verden, såpass at alle naboene blir påvirket av dette, og her bor det fullt av småbarnsfamilier. Babyen min har våknet flere ganger skrikende, livredd av de brå og høye lydene, og får ikke sove og h*n vil ikke falle til ro før det er stille igjen. Med det resultat at jeg er utslitt og aldri får gjort det jeg skal på kveldstid. Sitter nå med hodepine og en baby som er utslitt men ikke får til å sove pga bråket. Jeg har sagt ifra to ganger tidligere da huseier har bråket om at her er det en liten baby som må få sove på kveldstid med det svaret at han må få gjøre ferdig det arbeidet han har starta på, her er det null respekt og null hensyn. Huseier har selv små barn som er oppe til klokka ett om nettene, og minste barnet der er to år. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, jeg har gode leggerutiner til babyen min, men hva hjelper det når det alltid blir bråkete på det tidspunktet min lille legges ned. Jeg syns det er helt bak mål å gjøre slikt spesielt når det er en liten baby i hus som må sove. Plenklipping er en ting, men å hamre i spiker rett utenfor soverommet når babyen skal sove sent på kvelden er hensynsløst. Kan jeg kreve noe, eller hva ville dere ha gjort? Det er helt håpløst...
AnonymBruker Skrevet 3. august 2010 #2 Skrevet 3. august 2010 Må legge til at de har hatt tid til dette på dagtid, da de sitter og drikker kaffe på terassen hele dagen, og har sommerfri.
AnonymBruker Skrevet 3. august 2010 #3 Skrevet 3. august 2010 hørtes skikkelig kjipt ut! fins det ikke noe lover eller regler imot dette, så du kanskje kan få støtte fra noen andre? eller kan du snakke med naboene, hvis de også plages av det? Kanskje huseieren tar det mer alvorlig hvis flere tar det opp? Lykke til !
AnonymBruker Skrevet 3. august 2010 #4 Skrevet 3. august 2010 Ja det er utrolig kjipt! Jeg har leid hos mange, men aldri hatt det så bråkete før. Det er ikke isolert og jeg hører alt mulig fra de i etasjen over. Men helt bak mål at de skal foreta seg det mest bråkete arbeidet på kveldstid. Blir så provosert. Har gått igjennom husleiekontrakten men det står intet om tidspunkt det skal være stille.
Gjest Bianca26 Skrevet 3. august 2010 #5 Skrevet 3. august 2010 Jeg leier i sokkelen til noen som ødelegger søvnen til babyen min på sju måneder totalt. Hver eneste kveld babyen er lagt ned og har sovna, begynner bråket. Det er gressklipping, hamring av spiker på terassen min med platting som går rett utenfor soverommet hvor babyen sover, spilling av elektrisk gitar med forsterker, spyling av vegger og vinduer med høytrykk (ja, det bråker noe forferdelig!), slenging av dør som er på samme vegg som soverommet, ene barnet til huseier som ringer på døra og stikker av, samme ungen sparker i inngangsdøra så det smeller og sliping av terassen som bråker såpass at vedkommende selv står der med hørselsvern og jeg sitter med dundrende hodepine... I skrivende stund (23:40) pågår det bråk ut av en annen verden, såpass at alle naboene blir påvirket av dette, og her bor det fullt av småbarnsfamilier. Babyen min har våknet flere ganger skrikende, livredd av de brå og høye lydene, og får ikke sove og h*n vil ikke falle til ro før det er stille igjen. Med det resultat at jeg er utslitt og aldri får gjort det jeg skal på kveldstid. Sitter nå med hodepine og en baby som er utslitt men ikke får til å sove pga bråket. Jeg har sagt ifra to ganger tidligere da huseier har bråket om at her er det en liten baby som må få sove på kveldstid med det svaret at han må få gjøre ferdig det arbeidet han har starta på, her er det null respekt og null hensyn. Huseier har selv små barn som er oppe til klokka ett om nettene, og minste barnet der er to år. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, jeg har gode leggerutiner til babyen min, men hva hjelper det når det alltid blir bråkete på det tidspunktet min lille legges ned. Jeg syns det er helt bak mål å gjøre slikt spesielt når det er en liten baby i hus som må sove. Plenklipping er en ting, men å hamre i spiker rett utenfor soverommet når babyen skal sove sent på kvelden er hensynsløst. Kan jeg kreve noe, eller hva ville dere ha gjort? Det er helt håpløst... Har du snakka med han om det?
AnonymBruker Skrevet 3. august 2010 #6 Skrevet 3. august 2010 Ja, jeg har sagt ifra to ganger og da har jeg fått beskjed om at han må gjøre ferdig det han holder på med og har bare fortsatt.
Gjest Bianca26 Skrevet 3. august 2010 #7 Skrevet 3. august 2010 Ja, jeg har sagt ifra to ganger og da har jeg fått beskjed om at han må gjøre ferdig det han holder på med og har bare fortsatt. For en dritt.
Chiquita Skrevet 3. august 2010 #8 Skrevet 3. august 2010 Frem til kl 23 kan man de fleste steder i landet "bråke fritt". Det er ikke huseiger som har ansvaret for at babyen skal sove. Om han vil spille el-gitar på gårdsplassen på full guffe kan han I TEORIEN gjøre dette frem til kl 23
I.am.me Skrevet 3. august 2010 #9 Skrevet 3. august 2010 Det er jævlig dårlig gjort at huseier ikke viser hensyn til babyen. Dessuten virker det som om at han ikke respekterer deg da du har sagt ifra og ingenting skjer. Han gjør nok ikke dette for å være vanskelig, men det er ganske rart at han virkelig ikke kan gjøre seg ferdig med bråke-arbeidet på morningen/formiddagen. Det er nok sikkert flere enn deg som reagerer på dette. Det verste jeg vet er når folk i nabolaget begynner å spikre, sage eller klippe plenen sent på kvelden! Heldigvis har vi ikke det problemet her. Det syns jeg er ordentlig respektløst, noen voksne sovner jo også før kl elleve. Du bør ta dette opp med han èn gang til og se om det fortsetter. Si at det er såpass ille at dere faktisk er nødt til å bytte leilighet i og med at babyen er det viktigste i livet deres, og den ikke får en ordentlig soverytme p.g.a hans bråk.
AnonymBruker Skrevet 3. august 2010 #10 Skrevet 3. august 2010 Men det er ikke srlig hensynsfullt å holde på sånn. De fleste med litt i toppetasjen gjør bare ikke sånt. Spesielt ikke når de vet at det er små babyer som skal sove...
AnonymBruker Skrevet 3. august 2010 #11 Skrevet 3. august 2010 Man kan ikke lavære å gjøre ting forde leitageren(?) har valgt å få barn. Så lenge man er stille etter 23 så har ikke ts så mye å si. Hun får heller flytte
AnonymBruker Skrevet 3. august 2010 #12 Skrevet 3. august 2010 Det er jævlig dårlig gjort at huseier ikke viser hensyn til babyen. Dessuten virker det som om at han ikke respekterer deg da du har sagt ifra og ingenting skjer. Han gjør nok ikke dette for å være vanskelig, men det er ganske rart at han virkelig ikke kan gjøre seg ferdig med bråke-arbeidet på morningen/formiddagen. Det er nok sikkert flere enn deg som reagerer på dette. Det verste jeg vet er når folk i nabolaget begynner å spikre, sage eller klippe plenen sent på kvelden! Heldigvis har vi ikke det problemet her. Det syns jeg er ordentlig respektløst, noen voksne sovner jo også før kl elleve. Du bør ta dette opp med han èn gang til og se om det fortsetter. Si at det er såpass ille at dere faktisk er nødt til å bytte leilighet i og med at babyen er det viktigste i livet deres, og den ikke får en ordentlig soverytme p.g.a hans bråk. TS her: Når de selv har hatt unger, så må de da skjønne at babyer trenger soverytme! Det virker ikke som at han skjønner det siden hans to små løper oppe til klokka ett på nattestid og tilsynelatende ikke har noen leggerutiner. Angrer på at jeg flytta inn i denne leiligheten. Er utslitt og som alenemor trenger man den tid man kan få til å hente seg inn igjen på. Nå går kveldene med til byssing av gråtende baby og jeg sovner som regel utslitt med en gang babyen endelig har sovna. Men det verste er at det går utover babyen.
Piper Skrevet 3. august 2010 #13 Skrevet 3. august 2010 En liten baby som blir vant til lyder, vil ikke reagere på høye lyder. Det vil si at babyen din burde blitt vant til dette, siden det foregår hver eneste dag. og dermed burde babyen sovet godt, selv om det er bråe lyder. merkelig hvor mange babyer som faktisk tilpasser seg veldig høye lyder. Men venner man babyen til at alt skal være stille, vil babyen reagere på alle lydene. Bare det at du sier at en jente ringer på og løper, sier mye om hvor stille du egentlig vil ha det rundt babyen din. Det at ingen skal lage en eneste lyd, fordi babyen din skal sove, blir et urealistisk krav til omgivelsen din. Og kanskje du overreagerer på lydene, siden du tydeligvis vil ha det helt stille. Til de som mener man skal ta hensyn til babyen, vil jeg si at da bør man sende ut et soveskjema for babyen, for å forsikre seg om at alle er helt stille når babyen skal sove. Regner med at noe av bråket er i en periode, og babyen din vil helt sikkert tilpasse seg lydene etter hvert. Ellers får du snakke pent med de og spørre om de kan være litt stille etter et visst klokkeslett, siden babyen din må få sove. Tar de ikke hensyn, er det kanskje like greit å finne et annet sted å bo. Men man har faktisk lov til å drive hverdagslige sysler, som banking, plenklipping ol til kl. 23.
Piper Skrevet 3. august 2010 #14 Skrevet 3. august 2010 Men det er ikke srlig hensynsfullt å holde på sånn. De fleste med litt i toppetasjen gjør bare ikke sånt. Spesielt ikke når de vet at det er små babyer som skal sove... Og små babyer sover halve døgnet, skal amn da ikke få lov til å gjøre noe fordi mor har bestemt at det skal være helt stille når babyen hennes sover? Som jeg skrev i mitt andre innlegg, babyer tilpasser seg helt utrolig, for selv tvillinger reagerer til slutt ikke når den andre hylskriker. De blir så vant til lydene, at de sover like godt. Spilelr man musikk, har tv må med litt høy lyd, telefon som ringer mens babyen sover, så vil man venne babyen til å sove selv om det er lyder rundt den. Det verste man gjør, er å venne en liten baby til at det må være helt stille. Enkelte foreldre er slik, at ingen får lov til å ringe på dørklokken etter babyen er lagt, man sender meldinger til folk som skal komme på besøk, og ber de gå stille inn i stedet for å bruke ringeklokken. Omtrent ingen lyd på tv-en, for hjelpe og bære om babyen skulle våkne. Nå sier ikke jeg at ts er slik, men det høres nesten slik ut, siden hun også nevner ringeklokken.
AnonymBruker Skrevet 3. august 2010 #15 Skrevet 3. august 2010 Og små babyer sover halve døgnet, skal amn da ikke få lov til å gjøre noe fordi mor har bestemt at det skal være helt stille når babyen hennes sover? Som jeg skrev i mitt andre innlegg, babyer tilpasser seg helt utrolig, for selv tvillinger reagerer til slutt ikke når den andre hylskriker. De blir så vant til lydene, at de sover like godt. Spilelr man musikk, har tv må med litt høy lyd, telefon som ringer mens babyen sover, så vil man venne babyen til å sove selv om det er lyder rundt den. Det verste man gjør, er å venne en liten baby til at det må være helt stille. Enkelte foreldre er slik, at ingen får lov til å ringe på dørklokken etter babyen er lagt, man sender meldinger til folk som skal komme på besøk, og ber de gå stille inn i stedet for å bruke ringeklokken. Omtrent ingen lyd på tv-en, for hjelpe og bære om babyen skulle våkne. Nå sier ikke jeg at ts er slik, men det høres nesten slik ut, siden hun også nevner ringeklokken. Har du barn Piper? Det virker ikke sånn. Tilmed babyer er forskjellige, akkurat som oss voksne. Noen sover tungt, andre sover lettere. Dessuten sover ikke en baby på sju måneder halve døgnet.
AnonymBruker Skrevet 3. august 2010 #16 Skrevet 3. august 2010 TS her. Ingen baby eler voksen vil kunne sove til det bråket som hamringa i terassen ga. Og hva med å gjøre slikt arbeid på dagtid slik som normale mennesker gjør?
Fluffe Skrevet 3. august 2010 #17 Skrevet 3. august 2010 TS her. Ingen baby eler voksen vil kunne sove til det bråket som hamringa i terassen ga. Og hva med å gjøre slikt arbeid på dagtid slik som normale mennesker gjør? Normale mennesker jobber på dagtid.
livesen Skrevet 3. august 2010 #18 Skrevet 3. august 2010 Om det er så ille tror jeg jeg ville flytta , du kommer nok ingen vei med å snakke med huseier . Når det er sagt så sover vel 7 mnd gamle babyer en del på dagen og ? Det stemmer og at det er lurt å venne de til bråk. Når mine var små lå de om dagen i vugga i stua , eller såklart rundt omkring der vi var . De er vant til bråk og sover selv om brannalarmen går (ikke så greit da...) Men barn er heller ikke like , en venninne av meg har gjort det samme , og hun er minst like bråkete som meg , men hennes datter er uansett veldig var for lyder . det er vel bare Ts som vet hvordan henne baby er her . Mitt råd er at du prøver å finne en ny leilighet .
Antlers Skrevet 3. august 2010 #19 Skrevet 3. august 2010 Det som blir helt feil her er at du føler at huseier må innrette seg etter din babys døgnrytme. Selvsagt forståelig at du som mor er opptatt av barnets beste, men ingen skal måtte ta urimelige hensyn pga. at andre har valgt å få barn. Etter 23:00 skal det være stille, så der har du full rett til å si fra, men ikke kom med unnskyldningen om at barnet må sove, det er svært lett å vri seg unna det med begrunnelsen "babyen kan da umulig ønske det". Si heller at det er de faktiske reglene for stilletid, og at det er slitsomt med bråk etter dette tidspunktet. Noe av det du nevner er litt over grensen, men jeg synes faktisk du er overdrevent følsom. Det er mange med barn som selv gjør slike ting sent på kvelden. Min mor vasket, støvsuget og ryddet hele natten, ofte til musikk, uten at det plaget meg som baby. Man venner seg til lyder, med mindre det er over smertegrensen. Tåler dere ikke normal støy må dere heller kjøpe eget hus, eller forsøke å leie hos en eldre mann/kvinne.
AnonymBruker Skrevet 3. august 2010 #20 Skrevet 3. august 2010 Normale mennesker jobber på dagtid. Hvis du leser nøye gjennom tråden, så ser du at de har ferie nå...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå