Gå til innhold

Er Norge et dyrt land?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

På norske flyplasser koster en liten smal baguette med et stykke brie og et par Mozzarelleskiver 75 kroner på Peppes Pizza, som har åpnet sjapper flere steder i det siste.

http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/mattilsynet-fant-uhygieniske-forhold-paa-oslo-lufthavn-2914049.html Er den lille baguetten verdt prisen?

Narvesen-kiosker og 7-Eleven selger 0,5 l brus eller juice til 25 kr.

På Rimi koster et lite beger med Kesam m/vaniljesmak 20,80 kroner. Er det lille begeret verdt så mye?

En liten gulost fra Synnøve koster 54,60 kroner. Er den verdt sin vekt i gull?

En Stratos sjokolade (150 gram) koster 25,70 kroner.

En pose Sørlandschips koster hele 19,70 kroner. Er det verdt så mye?!

Norske restaurantpriser og alkoholpriser: et mareritt for utlendiger (og nordmenn)?

Nordmenn smiler bredt og casher ut hva det enn skulle være?

Hvor mye skal noe koste før norske forbrukere vil reagere kraftig?

Hva tenker dere?

Videoannonse
Annonse
Gjest Pucifer
Skrevet

Syns du ikke at norske forbrukere reagerer?

Jeg syns jeg ikke hører om noe annet...og svenskehandelen sier vel også sitt, når omsetningen på Nordby og andre steder rundt i Svinesund/Strømstad området bare øker og øker med millioner hver eneste år.

AnonymBruker
Skrevet

Kiwi, Rimi og Coop har en god del dyre produkter: kyllingfilét, laks, røkelaks, Kesam, brus, sjokolade, bacon, toalettpair, tørkerull, bind, etc. ICA og Meny har selvsagt ennå flere dyre varer og Helgø topper det hele med svært urimelige priser.

Er en på reise, er ute og flyr eller tar toget og skal kjøpe maten "på veien" blir det veldig dyrt: alt man har er bensinstasjoner, Narvesen, 7-Eleven, etc. og der er prisene skyhøye for mat og drikke. Kvaliteten står ofte heller ikke i stil til prisen.

Ingen klager...alle bare betaler og godtar alt.

AnonymBruker
Skrevet

Gjennomsnittsnordmannen bruker 10% av lønna på mat. I 1958 var andelen brukt på mat nær 40%. Land lenger ned i Europa har billigere mat, men også lavere lønninger jevnt over.

Jeg sier ikke at matvareprisene ikke er et problem, for det er det jo for dem med svært lave lønninger/trygdede/arbeidsledige. For dem med vanlige inntekter er klaging over matvareprisene imidlertid utelukkende syt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For dem med vanlige inntekter er klaging over matvareprisene imidlertid utelukkende syt.

Selv om man skulle tjene gjennomsnittlig eller mer, kan man altså reagere på en flaske vann koster 25 kroner og en liten baguette 72 kroner i kiosk. Syns du det er rimelige priser?! En familie på 4 som vil ha baguette og en flaske vann til hver må i en kiosk betale 388 kroner! det er drøyt...

Selv om en tjener godt, er det på sin plass å reagere på at 0,5 l brus koster 17 kroner på Rimi! :kjefte: Prisene på mat og drikke er generelt for høye her til lands..

Skrevet

Gjennomsnittsnordmannen bruker 10% av lønna på mat. I 1958 var andelen brukt på mat nær 40%. Land lenger ned i Europa har billigere mat, men også lavere lønninger jevnt over.

nemlig!

Klart norge er dyrt sammenlignet med land der lønningene er langt lavere en her, det ville ikke gått rundt dersom en matvare skulle koste akkurat det samme uansett hvor i verden du handlet den.

så joda, mat i norge er da alltids dyrt, men så er lønningene i norge generellt tilsvarende høye også.

Og man KAN helt fint få basismat uten å bruke enorme summer på mat i norge.

Det å kjøpe mat "på veien" er dyrere ja, men så har de fleste av oss muligheten til å planlegge reiseveien vår mer en som så, dersom vi ikke synes det er verd å kjøpe underveis. Til tross for at vi før i tiden brukte en større prosent av inntekten vår til mat, så var vi likeve mer fornuftige en idag, vi spurte mer matpakker, tok med oss niste dersom vi skulle på reise. Idag kjøper vi alt, om vi er tørste kjøper vi drikke, er vi sultne kjøper vi det på veien.

Skrevet

Norske forbrukere reagerer. Jeg mener at matvareprisene iforhold til lønna, er helt overkommelig. Candy og chips, alkohol og tobakk er kanskje dyrt. Men de gir penger til felleskassa, OG om prisene hadde vært lavere ville vi hatt flere livsstilssykdommer enn det allerede er idag. Prisene hjelper oss til å se hva vårt eget beste egentlig er. Norge bruker MASSE PENGER på å behandle kolspasienter, fedme og leverskader. I tillegg fører det til at fler blir sittende hjemme og da kommer ikke inntektene til staten, som skal brukes på og forbedre velfrdsstaten. Så jeg sier, prisene er der de bør være, og kan gjerne høynes i forhold til alko, sjokolade og tobakk.

Skrevet

Selv om man skulle tjene gjennomsnittlig eller mer, kan man altså reagere på en flaske vann koster 25 kroner og en liten baguette 72 kroner i kiosk. Syns du det er rimelige priser?! En familie på 4 som vil ha baguette og en flaske vann til hver må i en kiosk betale 388 kroner! det er drøyt...

Selv om en tjener godt, er det på sin plass å reagere på at 0,5 l brus koster 17 kroner på Rimi! :kjefte: Prisene på mat og drikke er generelt for høye her til lands..

klart man kan reagere, men det er jo ingen som MÅ kjøpe en flaske vann til 25 kroner eller en liten baguett til 72.

En familie på fire vet stort sett i forkant at de kommer til å bli sultne underveis, det GÅR an å gjøre det billigere. Kjøp og smør selv, mat kan man ha med gjennom sikkerhetskontrollen så lenge den ikke er flytende. Vannet i norge er drikkbart, jeg har sett flere som har med seg tomme flasker gjennom sikkerhetskontrollen og fyller flaska si på toalettene igjen etterpå, så lenge de er i norge.

Vi MÅ ikke kjøpe maten og drikken i de overprisede kioskene, det er ett valg mange tar til tross for at det er dyrt. Derfor er det dyrt, folk kjøper det til tross for prisene, og til tross for at det ikke er et must på noen som helst måte. Vi betaler for å slippe å smøre og planlegge selv.

Skrevet

Jeg skjønner at utlendinger klager på prisene i Norge, og jeg liker selv å dra til utlandet fordi alt da er så billig. Men, som flere sier, mat er ikke så dyrt når man ser på hva folk flest tjener.

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes land som har høyere lønninger enn Norge (Danmark, USA m.fl) som likevel har vesentlig rimeligere priser på mat og drikke overalt, kiosker inklusive. :)

Gjest Bianca26
Skrevet

På norske flyplasser koster en liten smal baguette med et stykke brie og et par Mozzarelleskiver 75 kroner på Peppes Pizza, som har åpnet sjapper flere steder i det siste.

http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/mattilsynet-fant-uhygieniske-forhold-paa-oslo-lufthavn-2914049.html Er den lille baguetten verdt prisen?

Narvesen-kiosker og 7-Eleven selger 0,5 l brus eller juice til 25 kr.

På Rimi koster et lite beger med Kesam m/vaniljesmak 20,80 kroner. Er det lille begeret verdt så mye?

En liten gulost fra Synnøve koster 54,60 kroner. Er den verdt sin vekt i gull?

En Stratos sjokolade (150 gram) koster 25,70 kroner.

En pose Sørlandschips koster hele 19,70 kroner. Er det verdt så mye?!

Norske restaurantpriser og alkoholpriser: et mareritt for utlendiger (og nordmenn)?

Nordmenn smiler bredt og casher ut hva det enn skulle være?

Hvor mye skal noe koste før norske forbrukere vil reagere kraftig?

Hva tenker dere?

DET ER SINNNNSYKT DYRT i Norge. Man ser jo hvor vanvittige forskjeller det er sammenlignet med andre land. Hadde jeg vært fra et annet land og kommet hit og sett prisene, hadde jeg fått slag

AnonymBruker
Skrevet

Da er man jo litt dum og dårlig til å planlegge hvis man må kjøpe baguetter og drikke til hele familien på flyplassen. Hørt om matpakke, eller spise før man drar? Som andre her sier så er ikke maten dyr i Norge ift lønnsnivået. Og hvorfor skal brus være billig? Det inneholder jo bare dritt og er ikke noe man trenger å bruke penger på.

Gjest Bianca26
Skrevet

Da er man jo litt dum og dårlig til å planlegge hvis man må kjøpe baguetter og drikke til hele familien på flyplassen. Hørt om matpakke, eller spise før man drar? Som andre her sier så er ikke maten dyr i Norge ift lønnsnivået. Og hvorfor skal brus være billig? Det inneholder jo bare dritt og er ikke noe man trenger å bruke penger på.

Huff får makk av den innstillingen der: Brus skal være dyrt for det er ikke bra for deg. Den Norske stat trenger ikke å bruke dyre priser som unnskyldning for å passe på helsa vår ved å øke prisen for at vi ikke skal kjøpe ting. Det er bare tull. Folk vet at brus er usunt. De hadde ikke drukket mer eller mindre av den selv om den kostet mindre. Colaavhengige drikker fortsatt cola uansett pris. Dessuten vann er tom dyrere enn brus som makes no sence.

Og det skulle ikke være nødvendig at ting er så dyre at man er nødt til å smøre seg en kjip matpakke.

Og mat er ikke billig i forhold til lønna, folk bruker lite penger på mat i forhold til lønna, fordi norske folk ikke er opptatt av å kjøpe mat, vi er mer opptatt av å kjøpe ting. Mat har aldri vært viktig for nordmenn generelt, dermed prioriterer vi ikke pengene på annen mat enn det som er nødvendig vanligvis. I motsetning til mange andre land hvor mat er en del av kulturen.

AnonymBruker
Skrevet

Som nevnt er ingen nødt til å handle mat i kiosker og på bensinstasjoner. Disse går rundt på tross av prisene, fordi folk likevel er villige til å betale.

Jeg tenker vel også at diskusjonen rundt matvarepriser er en diskusjon om man ønsker landbruk i Norge eller ikke. Bøndene har jo også krav på en anstendig lønn, slik at de kan kjøpe nødvendige varer og tjenester. Det blir vanskelig dersom maten skal koste like lite som den gjør i utlandet. Bønder i Norge er generelt ikke rike, og det er en grunn til at en stor andel må ha arbeid i tillegg til gårdsdriften.

Dersom man ikke ønsker landbruk i Norge er vel saken grei (?) da er det bare å importere alt man trenger fra utlandet. Selv om det ikke lenger er en stor andel som jobber direkte som bønder i Norge er det likevel en del som jobber med videre foredling, eller leverer varer og tjenster til jordbruket. Skal alle disse få seg noe annet å gjøre? Sier ikke at jeg har noen fasit på dette, men spørsmålet dreier seg fort om mer enn kun prislappen på melka i butikken...

AB 22.10

Gjest Bianca26
Skrevet (endret)

Som nevnt er ingen nødt til å handle mat i kiosker og på bensinstasjoner. Disse går rundt på tross av prisene, fordi folk likevel er villige til å betale.

Jeg tenker vel også at diskusjonen rundt matvarepriser er en diskusjon om man ønsker landbruk i Norge eller ikke. Bøndene har jo også krav på en anstendig lønn, slik at de kan kjøpe nødvendige varer og tjenester. Det blir vanskelig dersom maten skal koste like lite som den gjør i utlandet. Bønder i Norge er generelt ikke rike, og det er en grunn til at en stor andel må ha arbeid i tillegg til gårdsdriften.

Dersom man ikke ønsker landbruk i Norge er vel saken grei (?) da er det bare å importere alt man trenger fra utlandet. Selv om det ikke lenger er en stor andel som jobber direkte som bønder i Norge er det likevel en del som jobber med videre foredling, eller leverer varer og tjenster til jordbruket. Skal alle disse få seg noe annet å gjøre? Sier ikke at jeg har noen fasit på dette, men spørsmålet dreier seg fort om mer enn kun prislappen på melka i butikken...

AB 22.10

Det er dyrt i dagligvarebutikker og. Spesielt hvis du skal ha kvalitetsmat ikke noe dritt fra toro. Og da må man i spesialbutikker og der er det dyrt

Pluss det er ikke bare mat som er dyrt. Det er alt annet også. Alt er liksom dobbelt så dyrt som i andre land uansett hva det er.

Og restauranter. Herregud. Er det nødvendig at det skal koste 300 kr for et måltid til EN person?. Det er nesten folketomt i norske restauranter. Hva med å tjene penger på mange kunder istedet for noen få? De får jo ikke tilstrekkelig med kunder på dette viset.

Endret av Bianca26
Skrevet

Ja, Norge er dyrt!

Skrevet

I motsetning til mange andre land i Europa så er Norge et veldig dyrt land å spise i ja! For å nevne noen av de landene jeg har vært i; England, Sverige, Polen, Frankrike og Italia, så er det mange tusen kroner billigere å spise ute her i lengden. Det er jo all den momsen og tollen som gjør at mat blir dyrt. Jeg spiser omentrent aldri ute, ikke av økonomiske årsaker, men når jeg gjør det reagerer jeg ofte på prisene. Jeg kan huske så godt da vi var i Krakow, og vi var 6 jenter som var ute på en fin restaurant. Vi spiste stor hovedrett og en dessert etterpå og drakk store 0,8 L glass brus. Når vi fikk regningen hadde vi forventet oss ganske mye, men det hele kom på rundt 300kr eks. tips. Det er jo bare utrolig forskjell fra Norge! Nå er selvsagt Polen utrolig billig på mat, restaurant og den type drift, men likevel.

Å handle matvarer på matbutikk her i Norge er pyton fordi du putter 8-10 ting i handlekurven og må betale mange hundre kroner. For å betale mange hundre kroner i England er handlekurven totalt full av matvarer og det er ikke bare snakk om billige ting. I hvert fall var det slik da jeg var der.

AnonymBruker
Skrevet

Staten (vi) må også få ha muligheten til å dekke inn noe av de sterkt økende kostnadene som usunn livsstil (røyk, alkohol, cola og feit mat) påfører helsebudsjettet.

Gjest Bianca26
Skrevet

Staten (vi) må også få ha muligheten til å dekke inn noe av de sterkt økende kostnadene som usunn livsstil (røyk, alkohol, cola og feit mat) påfører helsebudsjettet.

Staten benytter den virkelig til det FULLE drag. Det får da være måte på hvor mye som skal dekkes inn da

AnonymBruker
Skrevet

Dersom staten ikke henter inn tilstrekkelig midler til å dekke de ekstra helseutgiftene til livsstilsykdommer vil dette føre til store underskudd. Hvordan skal disse underskuddene dekkes inn i så fall? Høyere skatter for alle, eller en avgift direkte på de varene som bidrar til faenskapen? Ingen av delene? Oljefondet? Det er jo lurt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...