Gjest *dragoon* Skrevet 3. august 2010 #1 Skrevet 3. august 2010 (endret) Jeg og min forlovede (begge 21 år) leier leilighet sammen men vil nå gjerne kjøpe bolig og virkelig begynne på livet sammen. Men jeg lurer på om vi i det hele tatt har sjangs til å få boliglån. Dette er situasjonen: Han har fast heltids stilling og tjener ca 20.000kr i måneden. Jeg er pga psykisk sykdom uten arbeid og mottar AAP penger fra NAV, ca 11.000kr i måneden. Vi har absolutt ingenting i egenkapital siden alle penger vi har klart å spart opp har gått til reperasjon av biler som tilstadighet ryker. (bor utpå landet så er totalt avhengig av å ha bil) Men har ingen billån, studielån eller annen gjeld fra før. Har vi mulighet til å få lån? Har også et tillegs spørsmål: Har skjønt det slik at om vi hadde fått lån, så må foreldre evt stille opp som kausjonister for å få dekt hele summen vi trenger. Hva skal til for at foreldre kan stille opp som kausjonister? Må dem f eks har betalt ned hele sitt eget boliglån først? Må de ha så så mye i inntekt? Håper noen kan gi meg et svar på dette. På forhånd takk Endret 3. august 2010 av *dragoon*
Illuminati Skrevet 3. august 2010 #2 Skrevet 3. august 2010 Grovt sett kan du regne med å få 3 x inntekten i lån (mer ved høy inntekt, lavere ved lav inntekt). Foreldre kan avgi realkausjon hvis de har friverdi i bolig, dvs lavere belåning enn verdigrunnlaget på boligen.
FantasDick Skrevet 4. august 2010 #3 Skrevet 4. august 2010 Vi har under 30K i mnd, men klarer fint et boliglån på ca. 1 mill og billån i tillegg. Jeg tror de fleste banker krever (minimum?) 10% i EK, så den bør dere vel skaffe på en eller annen måte.
Britt Banditt Skrevet 4. august 2010 #4 Skrevet 4. august 2010 Vi har under 30K i mnd, men klarer fint et boliglån på ca. 1 mill og billån i tillegg. Jeg tror de fleste banker krever (minimum?) 10% i EK, så den bør dere vel skaffe på en eller annen måte. Dette stemmer ikke helt. Bankene krever minimum 10% egenkapital ELLER annen sikkerhet. Derfor kan dere ha mulighet til lån hvis dere har noen som kan være kausjonist
Rabadamtimtim Skrevet 4. august 2010 #5 Skrevet 4. august 2010 Jeg og min forlovede (begge 21 år) leier leilighet sammen men vil nå gjerne kjøpe bolig og virkelig begynne på livet sammen. Men jeg lurer på om vi i det hele tatt har sjangs til å få boliglån. Dette er situasjonen: Han har fast heltids stilling og tjener ca 20.000kr i måneden. Jeg er pga psykisk sykdom uten arbeid og mottar AAP penger fra NAV, ca 11.000kr i måneden. Vi har absolutt ingenting i egenkapital siden alle penger vi har klart å spart opp har gått til reperasjon av biler som tilstadighet ryker. (bor utpå landet så er totalt avhengig av å ha bil) Men har ingen billån, studielån eller annen gjeld fra før. Har vi mulighet til å få lån? Har også et tillegs spørsmål: Har skjønt det slik at om vi hadde fått lån, så må foreldre evt stille opp som kausjonister for å få dekt hele summen vi trenger. Hva skal til for at foreldre kan stille opp som kausjonister? Må dem f eks har betalt ned hele sitt eget boliglån først? Må de ha så så mye i inntekt? Håper noen kan gi meg et svar på dette. På forhånd takk Selvfølgelig får dere lån! Vil anta at dere får et lån på rundt 3 millioner, visst ikke dere får det i første bank gå til neste Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 4. august 2010 #6 Skrevet 4. august 2010 Selvfølgelig får dere lån! Vil anta at dere får et lån på rundt 3 millioner, visst ikke dere får det i første bank gå til neste Lykke til! 3 millioner med en inntekt på 20000 + 11000 i mnd?? :O Galskap
Britt Banditt Skrevet 4. august 2010 #7 Skrevet 4. august 2010 Selvfølgelig får dere lån! Vil anta at dere får et lån på rundt 3 millioner, visst ikke dere får det i første bank gå til neste Lykke til! Det tror ikke jeg 1-1,5 millioner er nok mer sannsynlig
Illuminati Skrevet 4. august 2010 #8 Skrevet 4. august 2010 Selvfølgelig får dere lån! Vil anta at dere får et lån på rundt 3 millioner, visst ikke dere får det i første bank gå til neste Lykke til! Ha, ha!
Gjest *dragoon* Skrevet 7. august 2010 #9 Skrevet 7. august 2010 Takker for svar. Det er altså ikke helt håpløst. Men ennå ingen som har svart på om det er noen betingelser for å være kausjonist?
Illuminati Skrevet 7. august 2010 #10 Skrevet 7. august 2010 Takker for svar. Det er altså ikke helt håpløst. Men ennå ingen som har svart på om det er noen betingelser for å være kausjonist? Som jeg sa, de må ha friverdi i bolig.
I.am.me Skrevet 7. august 2010 #11 Skrevet 7. august 2010 Dere har helt klart stor sjans til å få boliglån dersom dere ikke har noen betalingsanmerkninger og kan bevise at dere ikke får noen problemer med å betale lånet deres. Husk at her i Norge er det ikke som i USA hvor bankene eier huset og sitter med problemet dersom låner ikke kan betale. Her er det deres problem hvis dere plutselig ikke kan betale lånet. Hvis dere kan henvise til en BSU-konto med litt penger på er jo det det beste. Reglene ble forandret i april(?) i år når det gjelder egenkapital. Du kan ikke lenger låne hele 100% av kjøpesummen, dersom dere er førstegangskjøpere. For å være det må det være den første boligene begge av dere kjøper. Dere kan låne inntil 90% av kjøpesummen på boligen, dersom banken tllater det. Resten må dere enten komme opp med selv, eller ta sikring i noe annet av verdi, eller du kan låne via et annet lån de pengene du trenger til egenkapitalen. Det er absolutt mulig Jeg har svært gode erfaringer med Sparebank1 og vet at i hvert fall de legger til rette for førstegangskjøpere. Men det tror jeg virkelig at de andre bankene også gjør. Men dere må jo til banken uansett å snakke med dem, begge to sammen, og da kan det være lurt å være forberedt. Skriv ned noen spørsmål med ting du lurer på og spør om det da.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2010 #12 Skrevet 9. august 2010 For tre år siden tok vi opp huslån. Da hadde vi en inntekt på 26000 i mnd tilsammen. Vi fikk 1,4 i lån (100% finansiering). Det var MAX av det vi kunne få. Da vi gikk i banken sa de blankt NEI. Men så var vi på visning og megler satte oss i kontakt med et selskap som heter e-finans. De sjekket alle bankene for oss og ordnet hele lånet, og vi endte faktisk opp i den banken som hadde sagt nei til oss da vi møtte opp. Vi har ikke kausjonist. Men tror det er vanskelig å få 100% finansiering idag. Da renta var på topp betalte vi ca 10 000 i mnd. Det var litt tøft.. Men dere burde helt klart klare å få lån, vi har jo mindre inntekt enn dere, idag har vi til og med billån utenom på 200 000 til.. (Vi tjener ca 6000 mer i mnd idag).. Men klarer helt fint og betjene disse lånene, med dagens rente ca 11 000 i mnd i lån.
Gjest Melina* Skrevet 10. august 2010 #13 Skrevet 10. august 2010 De 3500 vil bli regnet med som faste månedlige utgifter. Jeg vil derfor anta at summen blir vel høy siden dere har så lav egenkapital. Mulig at det hjelper dersom foreldre stiller som kausjonister, men husk at de også ser på deres betjeningsevne. Mange tror at så lenge man har egenkapital er det nok, men man skal faktisk ha inntekter nok til å kunne betjene lånet også. Da er vel tommelfingerregelen at man får innvilget 2,5-3 ganger inntekt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå