Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Jeg lurer på hvor lenge rekruttperioden varer, og om none vil dele erfaringer om å ha kjæreste i militæret. I tillegg vil jeg gjerne vite hvordan det er med rom og slikt, hvor mange deler rom?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke vært i Ing. Bat., men sånn generelt:

Rekruttperioden kan være 4-6 uker. Det kommer helt an på hvem som er ansatt i avdelingen han er kommet til, ettersom de har ansvaret for utdanningen hans.

Rom har som regel 6 senger. Det er ikke alltid man fyller opp rommet, det er vanlig å bare ha 3-5 stykker på rommet, men i begynnelsen (rekrutten) har de ofte 5-6 stk. på hvert rom.

Hvis jeg husker rett, så er vel Ing. Bat. en av de få bataljonene som har unisex rom, altså gutter og jenter på rom, men det kan jeg ikke bekrefte.

Min erfaring som soldat er at de fleste kjærestene slo opp med soldatene fordi de ikke ville vente.

Skrevet

Min kjæreste er i militæret nå - ikke på Skjold, men på Setermoen. Han har vært der oppe i over 1,5 år, og vi er fortsatt sammen! :)

Å være den som sitter hjemme og venter er ikke alltid like kult, og jeg vet at jeg er veldig flink til å glemme at han faktisk bor på rom sammen med andre gutter, og at det ikke alltid passer å ha intime samtaler med kjæresten sin. Det verste for min del er ventingen, og det å leve et vanlig liv uten kjæresten sin tilstede..

Gjest vernepliktig
Skrevet

Hei. Er gutt. Vært et år selv i skjold! Skal prøve å tegne opp et omriss.

Varierer litt i de forskjellige avdelingene, men:

Rektrutten varer ca. 6 uker. Da er man opptatt med tjeneste fra tidlig morgen til sen kveld. Det er mye nytt og slitsomt. Er ikke lett å holde kontakt med omverdenen. Vi hadde ingen private gjenstander da, ikke PC/internett og slikt. Kanskje du bare får ei kort melding iblandt. Det er isåfall normalt.

Etterhvert normaliserer ting seg med kvelds og helgefri kan forlate området etc.

Er seksmannsrom ja. Kan være heldig å bli litt færre etterhvert.

De gutta som hadde kjæresete (ikke hatt selv) satte veldig stor pris på jentene sine! Mange av jentene hjemme slo opp da... Ble sikkert sammen med en tjenesteudyktig eller noe... Hvis det er en gutt du har er det lite fare for at han finner på noe tull. Er ca. 50gram kvinnfolk per persjon deroppe....

Skrevet

Hei. Er gutt. Vært et år selv i skjold! Skal prøve å tegne opp et omriss.

Varierer litt i de forskjellige avdelingene, men:

Rektrutten varer ca. 6 uker. Da er man opptatt med tjeneste fra tidlig morgen til sen kveld. Det er mye nytt og slitsomt. Er ikke lett å holde kontakt med omverdenen. Vi hadde ingen private gjenstander da, ikke PC/internett og slikt. Kanskje du bare får ei kort melding iblandt. Det er isåfall normalt.

Etterhvert normaliserer ting seg med kvelds og helgefri kan forlate området etc.

Er seksmannsrom ja. Kan være heldig å bli litt færre etterhvert.

De gutta som hadde kjæresete (ikke hatt selv) satte veldig stor pris på jentene sine! Mange av jentene hjemme slo opp da... Ble sikkert sammen med en tjenesteudyktig eller noe... Hvis det er en gutt du har er det lite fare for at han finner på noe tull. Er ca. 50gram kvinnfolk per persjon deroppe....

Tromsø er jo et steinkast unna (Nord-Norge skala)...

• 2 uker senere...
Skrevet

Kjæresten min skal også i ingeniørbataljonen på Skjold. Han dro fra Sessvollmoen i dag, så nå føles det litt tomt og rart. Gleder meg veldig til han får permisjon ihvertfall :)

Er det noen som vet hvordan det er med pakker og brev? Er den noen adresse dette er mulig å sende til?

Skrevet

Jeg hadde selv kjæresten min i ingeniørbataljonen i Skjold for 2-3 år siden, og kan fortelle litt om mine erfaringer. Jeg husker godt at det var vanskelig for meg som satt hjemme, og ikke fikk sett kjæresten min så ofte. Var tungt for han også, men siden han hadde mye å gjøre fikk han andre ting å tenke på, noe som gjorde det litt enklere for han. Jeg hadde jo også skolen å tenke på, så satt ikke å tenkte på han hele tiden.

Rekrutten var nok den værste perioden, da det ikke alltid var like enkelt å få kontakt med kjæresten min, og det var den første perioden hvor vi var borte fra hverandre over lang tid. Men dette ordner seg etter hvert som de får ha pc-ene sine, osv.

Som flere her sier, så er det mange jenter som slår opp med kjærestene sine mens de er i militæret på grunn av at de ikke orker å vente osv. Jeg og kjæresten var ett av få par som holdt ut hele tiden, og jeg er selvfølgelig glad for det. Dessuten har jeg fått inntrykk av at det er få gutter som slår opp med jentene sine når de er i militæret, så det tror jeg iallefall ikke du skal tenke på.

Ellers så lærte vi mye, og forholdet ble forsterket i den tiden han var i militæret, så for oss var førstegangstjenesten hans en positiv ting for forholdet vårt i allefall! Dessuten er det ekstra godt når han kommer hjem på perm! ;)

Skrevet

Kjæresten min skal også i ingeniørbataljonen på Skjold. Han dro fra Sessvollmoen i dag, så nå føles det litt tomt og rart. Gleder meg veldig til han får permisjon ihvertfall :)

Er det noen som vet hvordan det er med pakker og brev? Er den noen adresse dette er mulig å sende til?

Dette kan du vel finne ut på nette eller ta en telefon til Skjold?

Skrevet

Dette kan du vel finne ut på nette eller ta en telefon til Skjold?

Jeg finner det ikke på nettet, så jeg får nok ta en telefon hvis kjæresten ikke finner det ut selv da ;)

Er det forresten noen som vet sånn ca når førstegangstjenesten i ingeniørbataljonen avsluttes (når fikk dere som evt har vært der dra hjem for godt)?

Skrevet
:) Takk for mange gode svar. Lurte på det med pakker og brev selv! Skriv det gjerne inn her hvis du finner ut av det! Vet dere hvordan det er med første perm og hvor lenge denne varer?
Skrevet

Det kan jeg gjøre :) Jeg tror soldatene må bli "nummerert" først, og dette nummeret må man sannsynligvis også skrive på brev og pakker, så det tar nok litt tid før vi får vite det. Angående perm så er det først 4-6 uker rekruttskole og i denne perioden får man vanligvis ikke perm etter det jeg vet. Har bare fått snakket kort med kjæresten i dag, og han hadde dessverre ikke noe info å gi meg, men får forhåpentligvis snakket lenger med han i morgen :)

Gjest Troppsjefen
Skrevet

Tips folkene deres på Skjold om mulighetene til postboks på bensinstasjonen.

For noen år siden var det hvertfall gratis. La en person åpne postboksen. Bruk så denne adressen i hele troppen. Går mye fortere enn om dere sender posten til leiren.

• 3 uker senere...
Gjest jente19sk
Skrevet

har selv kjæreste som er nå i maskin avdelinga i ingeniørbataljonen nå. og når dere sier at det er ofte jentene som slår opp fordi de ikke orker ventinga. men har faktisk fått vite at mange av gutta som har kjæreste ,driter i dama og er klar når de kan dra litt ut for å få seg et ligg. det er kanskje en tankegang om hvorfor noen slår opp..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...