AnonymBruker Skrevet 3. august 2010 #1 Skrevet 3. august 2010 Vi har nettopp forlovet oss og drømmer om sommerbryllup neste år. Men det står på pengene. Vi har ingen egenkapital per dags dato. så klart skal vi spare, men klarer vi å spare alt innen den tiden? hvordan har dere finansiert bryllupet?
AnonymBruker Skrevet 3. august 2010 #2 Skrevet 3. august 2010 Jeg har vært "flink" i mange år, spart feriepenger og skattepenger og spart litt hver mnd. Sparte aldr til noe spes, og så møtte jeg har jeg skal gidte meg med, (som også har en helt grei økonomi, og saprt litt) og tilsamen så har vi egenkapitalen vi trenger, og vel så det.... Men det er oss. Jeg vet om flere som får hjelp fra foreldre/slekt, tar opp lån, eller har spleisebryllup..... (lån til brullup er ofte forbrukslån, og kan ha skyhøy rente. Anbefales ikke! Og: En jeg kjenner bestemte seg forå ta opp drøye 120 000 i lån på et eller annet kjøpekort, for å kunne finansiere bryllupet. Ekteskapet røyk etter et halvt år, og han er nå samboer, med nytt barn på vei, og betaler på det forrige bryllupet, noen år etterpå.... kjipt!)
AnonymBruker Skrevet 3. august 2010 #3 Skrevet 3. august 2010 Vi er heldige og har fått en del penger i forskudd på arv fra samboers besteforeldre. I tillegg har vi spart litt. Vi skal kunne finansiere alt selv, men våre foreldre vil hjelpe oss litt i tillegg. Noe som gir oss en bedre bryllupsreise
Anglofil Skrevet 3. august 2010 #5 Skrevet 3. august 2010 (endret) Jobber mye for å spare penger. I sommer har jeg jobbet ekstra mye, noe som igjen gjør at vi kan ha bryllup neste år. Jeg har satt opp en detaljert spareplan jeg følger nøye. Mvh Yvonne Endret 3. august 2010 av Yvonne
Cæmis Skrevet 3. august 2010 #6 Skrevet 3. august 2010 Vi har spart siden vi forlovet oss, så ca 1,5 år. Vi har lagt penger unna på lønninger, lagt unna noe av bonuser, noe av sommerpengene og noe av skattepengene. Vi var hele tiden enige om at vi skulle ha det bryllupet vi hadde råd til, for oss var det uaktuelt å ta opp lån for å finansiere dette. Et unntak måtte ha vært at dette ble en kriseløsning slik at vi måtte ta et hastelån på 10.000 fordi vi fikk noen uforutsette kostnader på tampen. Vi satt opp et budsjett og plusset på 20%. Det har blitt faktisk veldig reelt ut i fra det vi ser av regnskap i dag. Det er uansett lurt å kartlegge hva dere har råd til først, og så se hvor mange dere kan be ut i fra det. Om dere starter med gjestelisten kan det ofte være ungt å måtte stryke noen fordi dere i ettertid ser at det koster for mye.
Anglofil Skrevet 3. august 2010 #7 Skrevet 3. august 2010 Vi har gjort det på veldig lik måte Cæmis. Veldig godt å ha litt penger ekstra i tilfelle det skulle komme en uforutsett ekstrautgift. Mvh Yvonne
MiniBill Skrevet 3. august 2010 #8 Skrevet 3. august 2010 I stedet for å spare litt vær måned, har vi kjøpt litt og litt av det vi trenger i løpet av det året vi nå har vært forlovet. Også bruker vi årets feriepenger og skattepenger. Vi er så heldige at mine foreldre betaler maten og hans bryllupsreisen (ca.12k hver seg).
Heart7086 Skrevet 3. august 2010 #9 Skrevet 3. august 2010 Første rådet jeg har er ihvertfall å begynne tidlig! Finn ut hva slags bryllup dere vi ha, sette opp budsjett, sjekk hva alt koster, alternativer, osv. Jeg begynte ca et år før den store dagen, og kjøpte inn litt etter litt. Alt fra duker, alkohol, pynt, osv. Når vi dro til Sverige kjøpte vi inn litt alkohol, kjøttet kom i hus 8-9 mnd før dagen, osv. Tenk også alternativer, f.eks vil det være billigere å lage egne invitasjoner/bordkort/takkekort? Kan noen lage brudekjolen? Sko må ikke kjøpes på brudesalong, dere MÅ ikke ha åpen bar, middag på et hotell, osv. Vi har nettopp gifta oss, jeg laga alle kort selv, vi laga borddekorasjoner selv(plukket villblomster), kjolen ble laga av ei i familien(betalte vel til sammen ca 1600,- for alt stoff, tråd, pose, osv. 350,- for sko, og 600,- for underskjørt(underskjørte kan ihvertfall selges. Det samme kan egentlig skoene, men de er ikke typisk brudesko, og kan dermed brukes ved andre anledninger) Vi sparte også noen tusen på å kjøre til Sverige for å kjøpe alkohol. Vi lagde til kjøttet på forhånd, slik at på dagen så varmet kokken dette, og kokte gr.saker, potet og saus. (Vi hadde lagt av ca 18kg elgkjøtt, og betalte 450,- for det. ca 1500,- for hele middag til 40-50stk) Ellers la vi til side litt hver mnd, kunne vi legge tilside 2000,- en mnd gjorde vi det, neste var det kanskje bare et par hundelapper.
Optimist6 Skrevet 3. august 2010 #10 Skrevet 3. august 2010 Sett opp budsjett og en frist for nå det målet. Mål kan gi retning til videre arbeid og styre utviklingen mot målet. Det vil også holde deg motivert
Supramundane Skrevet 3. august 2010 #11 Skrevet 3. august 2010 Vi sparte rett og slett. Så fikk vi igjen gode beløp på skatten begge to som vi kunne bruke fritt, pluss at vi visste vi ville få pengegaver fra foreldrene på begge sider.
Rødtoppen86 Skrevet 3. august 2010 #12 Skrevet 3. august 2010 Bare å spare så tidlig som mulig. Samboer fridde i slutten av mars, og er gammeldags på det området at man skal helst gifte seg innen et år etterpå, ikke noe særlig lenger. Vi har satt bryllupet i slutten av juli, for da har vi en del mnd å spare på, og i tillegg har feriepenger kommet og sannsynligvis også skattepenger. Man må bare være streng og spare det man kan. Det betyr som regel at man ikke kan kjøpe seg masse nye klær og sko, dra på konserter og andre ting som koster. Bare å tenke på at hver krone som brukes på slike ting, kunne gått til bryllupet, så får man se hva samvittigheten sier.
AnonymBruker Skrevet 3. august 2010 #13 Skrevet 3. august 2010 Vi hadde tenkt å finansiere bryllupet med forbrukslån. Dessverre gikk forbrukslånet med til å betale en ekstrem sur restskatt, men heldigvis fikk vi god hjelp fra generøse foreldre.
Thinkerbelle Skrevet 3. august 2010 #14 Skrevet 3. august 2010 Sparer! Vi kommer til å være forlovet i ca 1 1/2 år når vi gifter oss (litt llengre enn "vanlig") men det må til for å klare å spare pengene vi trenger.. Vi setter av 15 000 hver mnd, og nå er vi endelig snart ferdig å spare:)
Barcelone Skrevet 3. august 2010 #15 Skrevet 3. august 2010 Sparer litt (har jobbet ekstra i sommer) og får hjelp av pappa. I tillegg ønsker vi oss penger til bryllupet for vi har allerede kjøpt oss hus og alt inventar vi trenger =o) Og så gjør vi det lite og intimt.
Rabadamtimtim Skrevet 3. august 2010 #16 Skrevet 3. august 2010 Vi har nettopp forlovet oss og drømmer om sommerbryllup neste år. Men det står på pengene. Vi har ingen egenkapital per dags dato. så klart skal vi spare, men klarer vi å spare alt innen den tiden? hvordan har dere finansiert bryllupet? Sparer. Sparte over halvparten av det vi tjente i over et halvt år. Tok også innkjøp litt etter litt, og kuttet på alt som kunne kuttes i forhold til bryllupet. Ingen bryllupsreise, tilbake til leiligheten etter festen osv. Ikke reiser vi noe sted eller lever noe særlig flott før bryllupet heller. Mange bruker penger på helt unødvendige ting og klager over at de ikke har råd, for.eks kjører en bryllupsreise til 50-60 000 mens en mener at 10 000 for mye for vin til gjestene.
Sapree Skrevet 3. august 2010 #17 Skrevet 3. august 2010 Vi skulle gifte oss innen 5 år fra vi ble forlovet, i 2012 vil det bli 5 år så da er det bare blitt sparing:p Ganske menge år kan man si med litt og litt..
ffjellrev Skrevet 4. august 2010 #18 Skrevet 4. august 2010 Begge betalte alt for mye skatt, så vi bruker restskatten. Pluss litt vi har spart og litt fra foreldre. Men det blir ikke store budsjettet. Var litt fortvilt i starten, men synes vi har funnet mange smarte og rimlige løsninger. Ikke minst har jeg senket kravene endel (bruker sko og undertøy jeg hadde fra før, gjør hår og sminke selv, kamerat til å ta bilder, lager maten selv, blir enkel pynting av bordene, uten blomster osv). De fleste gjestene er samme sted som oss i livet, økonomisk sett, og har forståelse for at det blir enkelt. De får mye mat og drikke og de mest fantastiske menneskene i verden rundt seg, hva mere trenger de?
¤flicka¤ Skrevet 4. august 2010 #19 Skrevet 4. august 2010 Vi tjener godt begge to og kjøpte ting etterhvert som vi trengte dem. I tillegg fikk vi hjelp både fra mine og hans foreldre (uten at vi hadde budsjettert med det). Sånn i ettertid vet vi ikke helt hva bryllupet endte opp med å koste, bare at det var veldig artig
Solstrålejenta Skrevet 4. august 2010 #20 Skrevet 4. august 2010 Vi gjorde som de fleste andre her -brukte forlovelsestiden til å spare. Begynte med å sette opp et budsjett på hva vi trodde ting ville koste og satt opp en spareplan etter det. På spareplanen la vi på kanskje 30 % mer enn hva vi trodde det kostet. Vi sparte begge en månedlig sum, i tillegg til å spare feriepenger, skattepenger o.l. Vi brukte da halvannet år på å spare oss opp. I tillegg så fikk vi bidrag fra våre foreldre på ca 1/3 av bryllupet, noe vi selvfølgelig satte stor pris på og som da gjorde at vi satt igjen med penger til bryllupsreise i etterkant av bryllupet. Men i utgangspunktet så sparte vi altså opp til å betale hele bryllupet selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå