Gå til innhold

Sangfritt bryllup...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

DÈT kunne jeg ha tenkt meg!

Det jeg kommer fra er det vanlig å ha et sanghefte, gjerne på 15-20 sider (I ett tilfelle var det et kompendium på 50!), litt haltende nødrim og utalelser om at "nå tar vi den gule sangen dere, og på oddetallsversene reiser mennen seg, og parallsversene reiser damen seg"!

Vi er litt sånn "det er vårt bryllup, og vi som bestemmer" og foreldrene våre har nesten klart å akseptere det!

Men hvordan er det med reten av KG'erne her? Sang/ikke sang i deres bryllup?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke sang! I hvert fall ikke på den måten som du sier. Jeg vil heller at de som føler for det kan si noen ord, men påtvunget synging som ofte blir halvflaut... det vil jeg ikke ha! :ler:

Skrevet

Har ikke tenkt så mye på den dagen jeg skal gifte meg, men blir nok å gå for sangfritt bryllup jeg og.

Eller, jeg vil nok ha en solist som kan synge et par fine sanger, i motsetning til onkel Edgar som overdøver hele festen med sine hjemmelagde viser.

For all del - det er koselig at noen tar seg tid og omtanke til å lage en sang til brudeparet, men da vil jeg heller ha et personlig brev eller et lite dikt. Slike sanger blir jo bare sunget og glemt.

AnonymBruker
Skrevet

Vi ønsker heller ikke sanger. Kan vel ikke akkurat nekte noen å lage det, men helst ikke!! Setter mer pris på at det blir sagt noen ord.

Skrevet

I vårt bryllup var vi tydelige på at vi ikke ønsket sanger. Halvpinlige sanger med dårlige rim er bare flaut, og forsterkes av at et mindretall av gjesten kan syneg :ler:

Skrevet

Vi hadde ikke sanger, og det var ingen som sa noe på det. Men det er klart at vi hadde blitt glade visst noen hadde skrevet en sang til oss :)

Skrevet

Vi sa "vi skal ikke ha sanger i bryllupet", og det var igrunnen det. Vi hadde en fantastisk bryllupsdag, og ingen sa noe om at de savner sangene.

Skrevet

Vi hade inte planerat för någon sång i vårt bröllop eftersom vi var så få (12 vuxna och en handfull barn). Dessutom tycker jag sällan det blir så bra.

Vi fick en sång sjungen för oss/mannen av hans syskon som var jättefin och uppskattad. Egen text till känd melodi.

Sedan hade våra mammor ordnat med ett sånghäfte för de tyckte vi skulle ha sång till kaffet. Det var inget de frågat oss om inför, jag antar att det var en sådan självklarhet att de tyckte vi skulle sjunga. För min skull hade det varit lika fint utan sånghäftet men jag förstår att de gjorde så. Det var bara att acceptera

Skrevet

Huff nei, slike fellessanger syns jeg det er like greit å styre unna. Bestemødre som prøver seg på en opra-lignende versjon, bestefedre som tar bassen, og tanter som er så tonedøve at de tar en helt annen melodi. For å ikke snakke om at noen har lagd rim av mine pinlige historier fra oppveksten. *grøss*

Har noen venner som er flinke sangere så overlater det til dem.

Skrevet

Vi trodde ikke vi skulle ha noen sanger, men viste seg at en vennegjeng hadde laget en sang i overraskelse til oss. Og det var bare utrolig morsomt - en veldig god sang, uten nødrim :ler:

Men vi hadde ikke lagt opp til noe selv, nei.

Gjest Spinell
Skrevet

Synes det er hyggelig med etpar sanger, jeg :) Men alt med måte! Det er forskjell på 2-3 "ordentlige" sanger som passer til anledningen (f.eks med originaltekster og ikke hjemmelagede nødrim) og 10++ rosa og gule sanger med innlagte fysiske innslag.

Jeg forstår jo at de gjerne er skrevet i beste mening av tante Gunda og onkel Gunnar som selv synes de er sååå flinke og treffende, men slike ting blir litt for mye for meg.

Skrevet

Vi hadde ingen sanger, og var fornøyde med det. Våre gode unnskyldning var at vi hadde flere forskjellige nasjonaliteter og språk blant gjestene, så om det hadde blitt en sang på norsk, hadde halvparten av gjestene sittet der uten å kunne synge.

Men underholdning ble det jo likevel! I tillegg til taler sang vår niese og nevø en sang for oss som de hadde skrevet selv (med litt hjelp fra foreldrene), og familien min hadde leid inn en profesjonell sanger som sang tre flotte sanger for oss under middagen - en kjempeflott overraskelse! Og min onkel sang både i vielsen og under middagen.

Skrevet

En endeløs rekke av sanger med nødrim synget av dårlige stemmer er mer som et mareritt. Jeg ønsker heller ikke sanger i mitt bryllup. Hvis noen derimot ønsker å fremføre en egenkomponert sang er de velkomne til det. Husker med gru på et bryllup med 14 sanger i et lite hefte. Middagen tar lang nok tid om man ikke skal drøye den med sanger også. Jeg setter mer pris på at noen sier noen holder en liten tale.

Skrevet

Ingen i våres familier liker å synge noe særlig, så hos oss er sanger nedprioritert med vilje.

Noe av det flaueste jeg vet er momling gjennom 4 vers hvor alle er like pinlig berørte :ler:

Hos oss blir det bare 1 stk sang og det er pappas tale til meg og min kjære da han ikke ønsker å holde tale.

Utenom det har jeg ikke hørt noe, så da regner jeg vi er home-free enn så lenge :jepp:

Skrevet

Vi hadde 4-5 sanger. Synes det er fint at de som har lyst til å bidra med noen ord men ikke tør å holde tale, skal få uttrykket seg igjennom en sang som alle er med på å synge. Ingen av sangene var pinlige. Men koselige og med fine minner og bilder fra barndommen.

Jeg hadde sikkert tenkt annerledes om det var 50 sanger :)

Skrevet

Ingen sanger og bare pappaen min skal holde tale for han ble så skuffet da vi sa at vi ikke ville ha noen taler.

Skrevet

Vi hadde heller ikke noe sanghefte. Jeg synes ikke noe om disse dårlig rimte sangene som noen på død og liv alltid må ha med i forskjellige settinger. Vi sa klart fra til alle på forhånd at vi ikke kom til å ha noe sanghefte. Om folk ønsket å lage en sang og fremføre den selv, ja -det var det selvfølgelig fritt frem for, men ingen allsang.

Vi hadde istedenfor musikalsk underholdning som vi hadde leid inn og det fungerte supert :)

Skrevet (endret)

Vi hadde 5 sanger, masse taler, og syntes det var helt topp!! :) Blant annet hadde jeg skrevet sang til min kjære, siden jeg er ute av stand til å holde tale i slike sammenhenger, men ønsket å uttrykke følelsene mine.

Sangtekstene har vi jo nå i ettertid, mens talene ikke er nedskrevet. (Mulig de finnes på videopptakene vi ikke har fått enda.)Alle sangene var skrevet for anledningen, og det var ingen tåpelige selskapssanger hvor folk måtte ha tallerkner på ørene, el.l.

Har vært i ett eneste bryllup hvor det ikke var verken taler eller sanger under middagen, og syntes det var gørr kjedelig!(50 siders sanghefte, derimot, hadde nok vært i overkant...)

- Men hver sin smak! ;)

Endret av Modic
Skrevet

Vi hadde ikke sanger i vårt bryllup. Jeg synes det bare er pinlig med disse sangene.. så jeg satte ned foten da mange ABSOLUTT ville ha sang (i stedet for tale). Jeg sa det rett ut, at jeg har tenkt hver gang jeg har vært i et bryllup at; hvis jeg noen gang gifter meg skal jeg IKKE ha disse sangene. Og slik ble det. (mannen min var enig heldigvis).

Noen ble kanskje litt betuttet, men jeg sa at enten fikk de ha en kort tale eller et dikt, sang var uaktuelt.

Under middagen gikk det kjempefint, vi hadde mange som holdt flotte gjennomtenkte taler. Jeg tror ingen savnet de påtvungne sangene. :)

Det "manglet" heller ingenting, vi sparte heller tid ved middagsbordet og fikk mer tid til å mingle med alle gjestene etterpå. :) (middagen varte ca 4,5 time)

Jeg synes dere skal gjøre akkurat hva dere selv har lyst på jeg. Det er DERES dag, ikke tante Gerda som gjerne vil skrive en halvpinlig sang, hehe.

Skrevet

Kan være koselig med en eller to sanger, skrevet av noen nære og kjære som de har lagt litt sjel i som en overraskelse. Men sånne typiske selskapssanger med tallerkener på øra, kaffelars osv står jeg glatt over.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...