Gjest Gjest Bårdsen Skrevet 3. august 2010 #1 Skrevet 3. august 2010 Hei. (poster den i denne kategorien da jeg ikke har tilgang til gravid posten) Min samboer er gravid i snart 3 måned. Hun gjør ikke noe husarbeid og fint lite annet heller. Jeg godtar det fordi jeg har jo ikke vært gravør før og tenker at jaja hun er jo gravid, så da får jeg gjøre alt selv. Jeg jobber en del og er borte i perioder, når jeg da kommer hjem ser huset ut som en slagmark, så da må jeg ta på meg og rydde/vaske/stelle hage og alt det hun har rotet de siste ukene. Er dette greit? Skal jeg bare la henne få bære frem kjærlighetsbarnet vårt og la det gå med det, eller skal jeg ta litt tak i det. Takk for alle svar. GB
Havbris Skrevet 3. august 2010 #2 Skrevet 3. august 2010 Hei. (poster den i denne kategorien da jeg ikke har tilgang til gravid posten) Min samboer er gravid i snart 3 måned. Hun gjør ikke noe husarbeid og fint lite annet heller. Jeg godtar det fordi jeg har jo ikke vært gravør før og tenker at jaja hun er jo gravid, så da får jeg gjøre alt selv. Jeg jobber en del og er borte i perioder, når jeg da kommer hjem ser huset ut som en slagmark, så da må jeg ta på meg og rydde/vaske/stelle hage og alt det hun har rotet de siste ukene. Er dette greit? Skal jeg bare la henne få bære frem kjærlighetsbarnet vårt og la det gå med det, eller skal jeg ta litt tak i det. Takk for alle svar. GB Med mindre hun er veldig plaget av kvalme eller andre svangerskapsplager, så er det ingen grunn til at en gravid kvinne ikke skulle kunne leve "normalt" så tidlig i svangerskapet. Litt ekstra hensyn er det jo viktig å ta - men det å klare å holde hus/leilighet sånn nogenlunde på stell skulle ikke være noe problem. Men var hun litt "sløv" på den måten før hun ble gravid også?
Piper Skrevet 3. august 2010 #3 Skrevet 3. august 2010 Gjrø hun ikke noe husarbeid, bare fordi hun er gravid? Eller er hun for dårlig til å gjøre noe husarbeid? Stor forskjell på de to tingene der, for å være gravid er ikke det samme som at man automatisk har lov til å bli lat. Men er hun drålig, og føler at hun ikke klarer å gjøre så mye, er det noe helt annet. Men rydde etter seg må gå an uansett, for man skal være sengeliggende for å ikke kunne rydde opp etter seg selv.
Modic Skrevet 3. august 2010 #4 Skrevet 3. august 2010 (endret) Hva har hun pleid å gjøre av husarbeid tidligere? Og hvordan er formen hennes? Disse to spørsmålene er ganske vesentlige for å kunne svare på spørsmålet ditt, synes jeg. Du skriver ingenting om formen til din samboer, men dersom den er god, ser jeg ingen grunn til at ikke hun skal kunne gjøre det samme som før. Jeg er selv gravid i 2. måned. Selv er jeg i god form - ikke kvalm, ikke svimmel, ingenting, og da er det en selvfølge å fortsette som tidligere. Graviditet er en tilstand, ikke en sykdom. Er hun imidlertid veldig plaget med f.eks. kvalme, svimmelhet og tretthet, blir saken en annen. Da er det nok ikke mye hun orker. Endret 3. august 2010 av Modic
Bloody Mary Skrevet 3. august 2010 #5 Skrevet 3. august 2010 At huset ser ut som en slagmark er ikke akseptabelt, å rydde etter seg klarer man hvis man vil. Selvfølgelig kommer det an på formen hennes, men hun er ikke fritatt for alt ansvar på hjemmebane fordi hun er gravid. Er hun gravid og ikke veldig plaget med kvalme o.l, så er hun gravid og ikke syk, og har ingen unnskyldninger for å ikke gjøre noe. Ikke er hun langt på vei heller, så hun kan ikke skylde på å være stor og tung.
Rosalie Skrevet 3. august 2010 #6 Skrevet 3. august 2010 Graviditet i seg selv er ingen sykdom, og fritar ikke den gravide fra å utføre kjedelige oppgaver som husarbeid.
Gjest Hmmm Skrevet 3. august 2010 #7 Skrevet 3. august 2010 Hei. (poster den i denne kategorien da jeg ikke har tilgang til gravid posten) Min samboer er gravid i snart 3 måned. Hun gjør ikke noe husarbeid og fint lite annet heller. Jeg godtar det fordi jeg har jo ikke vært gravør før og tenker at jaja hun er jo gravid, så da får jeg gjøre alt selv. Jeg jobber en del og er borte i perioder, når jeg da kommer hjem ser huset ut som en slagmark, så da må jeg ta på meg og rydde/vaske/stelle hage og alt det hun har rotet de siste ukene. Er dette greit? Skal jeg bare la henne få bære frem kjærlighetsbarnet vårt og la det gå med det, eller skal jeg ta litt tak i det. Takk for alle svar. GB Nå kan ikke jeg svare for din kone/kjæreste, men jeg hadde hypermesis i begge svangerskap. Det vil si at jeg spydde rundt om 12 ganger om dagen og var KONSTANT dritkvalm. I tillegg hadde jeg til tider bekkenløsning, slet med alt for lavt blodtrykk og og. Og jeg vasket for det...ryddet etc. Jeg tok ikke klesvask da jeg hadde lavt blodtrykk, men resten gjorde jeg i laaaaang tid, så det kan nok tenktes at hun er litt slapp til vanlig også ? Jeg er veldig dreven hva angår rydding og vasking og står aldri å ser på at det hoper seg opp, så jeg tenker at dette kanskje kan gjenspeile litt den hun er til vanlig. Kanskje ingen ryddenazi ? Og da føles det nok for henne ok å la det ligge nå. Hun har sikkert sine grunner, folk er forskjellige, men det går an å sette seg fast i et "jeg skal aldri gjøre noe da jeg er gravid" spor. Jeg merket etter jeg fikk andremann at jeg aldri løftet ting ut av bilen, selv ETTER hun var født. Måtte ta meg selv i det, da jeg bare hadde blitt så vant til at jeg ikke skulle løfte og bære på ting hehe ! Da lo jeg godt ! Lykke til
Gjest Kråkaa Skrevet 3. august 2010 #8 Skrevet 3. august 2010 Nå har jeg aldri vært gravid...men å f.eks sette på en klesvask kan vel ikke kreve så mye energi..? hva om dere gjør mer av husarbeid sammen når dere har anledning til det?
Gjest Trådstarter Skrevet 3. august 2010 #9 Skrevet 3. august 2010 Takk for alle gode svar. Hun var litt lat før også, men nå tar hun helt overhånd. Hun har knapt nok vært kvalm de første 10 ukene, etter det har hun vært kvalm jevnlig, men hun har gått på jobb hver dag 8-15 så det er jo veldig positivt. Når jeg tenker på det, så var hun faktisk litt sløv før hun ble gravid også, men ikke sånn totalt gi faen. Når jeg vasker huset,klær og i tillegg lager middag hver dag til hun kommer hjem, så blir jeg litt sint når hun gir så totalt f... Når jeg kom i går så var det nesten en halv meter høy gresplen, blomsterbeddet krevde 2 timer instens førstehjelp for å få på stell og på verandaen var det masse rot, og bilen var full av rot og hun hadde kjørt flere dager uten å oppdage at fronten tok nedi bakken... Tror vi må snakke litt sammen om verdier. Dette var skuffende. Ser at foreldrene duller med henne, de sier. Du trenger jo ikke å gjøre ditt og datt, du er jo gravid... PS. Hun er i midten av 30 årene.
gnagsaar Skrevet 3. august 2010 #10 Skrevet 3. august 2010 Selv om man er gravid så blir man vel ikke så slapp at man ikke kan gjøre NOENTING vel? Synes du skal ta tak i det nå. Ellers så kan det jo bli veldig festlig når ungen kommer og du må rydde opp etter dama i tillegg til ungen.
AnonymBruker Skrevet 3. august 2010 #11 Skrevet 3. august 2010 Takk for alle gode svar. Hun var litt lat før også, men nå tar hun helt overhånd. Hun har knapt nok vært kvalm de første 10 ukene, etter det har hun vært kvalm jevnlig, men hun har gått på jobb hver dag 8-15 så det er jo veldig positivt. Når jeg tenker på det, så var hun faktisk litt sløv før hun ble gravid også, men ikke sånn totalt gi faen. Når jeg vasker huset,klær og i tillegg lager middag hver dag til hun kommer hjem, så blir jeg litt sint når hun gir så totalt f... Når jeg kom i går så var det nesten en halv meter høy gresplen, blomsterbeddet krevde 2 timer instens førstehjelp for å få på stell og på verandaen var det masse rot, og bilen var full av rot og hun hadde kjørt flere dager uten å oppdage at fronten tok nedi bakken... Tror vi må snakke litt sammen om verdier. Dette var skuffende. Ser at foreldrene duller med henne, de sier. Du trenger jo ikke å gjøre ditt og datt, du er jo gravid... PS. Hun er i midten av 30 årene. Kanske hun sliter med psykiske plager ? Mange gravide opplever å få vanskelige tanker under graviditeten , som bekymringer og angst . Å slite psykisk kan være like utmattende som å være fysisk syk . Mulig hun sliter med dette , uten å prate med noen om dette .Er mange ting som kan gi bekymringer når man er gravid .Eks om man vil klare fødselen ? Om man vil klare å bli en god mor ? Om man vil trives med det nye livet som forelder ? Noen t.o.m angrer på at de ble gravide og sliter med slike tanker Etc .Frykt for det ukjente og forandringer . Dette er vanlig og normalt for svært mange gravide , har jeg lest i hvertfall . Det er ikke bestandig så enkelt å gå gravid - som det kan se ut som ...For mange kan dette være en tung tid både psykisk og fysisk . Mulig hennes tanker er så konsentrert om dette , at hun helt glemmer av husarbeidet .
Harlekin Skrevet 3. august 2010 #12 Skrevet 3. august 2010 Du skriver jo at hun jobber fullt. Da synes jeg ikke det er riktig at hun skal gjøre "alt forefallende". Jeg var totalt utslitt etter jobb da jeg var gravid og klarte bare å sove resten av dagen så tidlig i svangerskapet. Gressplen, blomsterbed og så videre er kanskje ikke så veldig viktig nå? Det høres ut som dere har stort hus med hage, da kan det være en utfordring å få skikk på, selv når man ikke er gravid.
Wildy Skrevet 3. august 2010 #13 Skrevet 3. august 2010 Men nummer en var jeg så trøtt de første månedene at jeg kunne sovne stående. Det var rett og slett fysisk vondt å være våken på ettermiddagene! Og nei, det ble ikke gjort mer husarbeid en hva som var strengt tatt nødvendig og knapt det. Gressplen og blomsterbed grodde godt, ja, men det er jo faktisk ingen krise. Jeg mer eller mindre sov meg gjennom de første månednene, kun avbrutt av å sjangle gjennom dagene på jobb med fast spy-økt hver morgen rundt klokken ni. Da jeg ble gravid med nummer to gråt jeg mine modige tårer, kunne ikek fatte at jeg virkelig skulle gjennom dette enda en gang.Det gikk litt bedre da, selv om fast spy-tid også hørte med der til langt ut i svangerskapet. Men den overmannende trøttheten var ikke like kraftig eller langvarig.
Shade Skrevet 3. august 2010 #14 Skrevet 3. august 2010 Hagen ville jeg gitt helt blaffen i med god samvittighet hvis jeg hadde vært samboeren din, jeg var også veldig trøtt i den perioden og brukte mesteparten av de kveldene og formiddagene (når størstemann var i barnehagen) jeg ikke jobbet på sofaen, hvis hun er kvalm i tilegg føler jeg med henne. Men å rydde opp etter seg selv synes jeg hun burde klare.
AnonymBruker Skrevet 3. august 2010 #15 Skrevet 3. august 2010 Man skal vel helst unngå tunge løft når man er gravid, men vanlige ting som matlaging og oppvask bør hun vel greie selv om hun ikke plages ekstremt mye med svimmelhet og kvalme? Den med hagearbeid skjønner jeg, men det andre høres litt mer...slapt ut. Blir jo mye med slitsomt når magen vokser og ikke minst når barnet kommer, så er vel greit å ta en liten prat om dette nå mens det er såpass tidlig. Kanskje finne litt rutiner på det sånn at det ikke blir så mye å ta hver gang, kan kanskje være lettere å ramle sammen på sofaen hvis det uansett flyter overalt. Gratulerer med det forestående barnet, dere har en spennende tid i møte
Jade Skrevet 3. august 2010 #16 Skrevet 3. august 2010 Hagearbeidet synes jeg du skal ta deg av. Gressklipping er tungt, og jordbakterier er vel ikke det beste for gravide. Når det gjelder husarbeidet, så må dere kunne dele det slik at ikke du må gjøre alt. Det er slitsomt å være gravid, greitt, men da kan hun få velge ut gjøremål som hun greier, og så gjør hun det. Det ER ikke tungt å vaske klær og brette dem og legge dem på plass! Middag kan hun lage de dagene hun ikke er kvalm.
Harlekin Skrevet 3. august 2010 #17 Skrevet 3. august 2010 Man skal vel helst unngå tunge løft når man er gravid, men vanlige ting som matlaging og oppvask bør hun vel greie selv om hun ikke plages ekstremt mye med svimmelhet og kvalme? Den med hagearbeid skjønner jeg, men det andre høres litt mer...slapt ut. Blir jo mye med slitsomt når magen vokser og ikke minst når barnet kommer, så er vel greit å ta en liten prat om dette nå mens det er såpass tidlig. Kanskje finne litt rutiner på det sånn at det ikke blir så mye å ta hver gang, kan kanskje være lettere å ramle sammen på sofaen hvis det uansett flyter overalt. Gratulerer med det forestående barnet, dere har en spennende tid i møte Jeg var faktisk mye mer sliten og trøtt i begynnelsen av svangerskapet, det er ganske vanlig. Så det kan godt hende at TS' samboer får mer energi om noen måneder. Husarbeid bør vel heller ikke være første pri når barnet kommer, for du har rett, det er ofte mye mer slitsomt
AnonymBruker Skrevet 3. august 2010 #18 Skrevet 3. august 2010 Høres litt ut som meg dette... De 3 første månedene av svangerskapet tilbrakte jeg stort sett sovende. Gikk på jobb, kom hjem å lagde middag, sov 2-3 timer på sofaen, lagde kveldsmat og gikk og la meg. De få timene jeg var våken var jeg totalt utslitt, har aldri før opplevd å være så trøtt og sliten. Denne tiden ble husarbeidet tatt ganske lett på, og mye ble liggende til min samboer kom hjem og kunne hjelpe til med gulvvask o.l. MEN heldigvis, etter 13-14 uker opplevde jeg at energien kom mer om mer tilbake slik at jeg orker enkle ting igjen.
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2010 #19 Skrevet 3. august 2010 da jeg var gravid var det et sant helvete. til tider orka jeg ikke en gang stå opp av senga. enten var jeg hinsides trøtt eller vanvittig kvalm og bare spøy. all mat jeg fikk i mg gikk rett opp igjen så der var det hekller ikke mye energi å hente. så jo, den minste ting kunne være et ork
AnonymBruker Skrevet 3. august 2010 #20 Skrevet 3. august 2010 Syntes samboren din burde gjøre noe hjemme selv om hun er gravid. De fleste som ikke sliter kjempe mye har en jobb de går til og tjener penger, ikke sitter hjemme og syntes syndt på seg selv. Tenkt om hun ikke hadde deg? åssen hadde huset sett ut da? Håper for din skyld hun ikke er lite lat når ungen kommer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå