Gå til innhold

Egen mobil til barnet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Barnet (9) har fått egen mobil til bursdagen sin og er nå i full gang med å teste den nye duppedingsen. Vi har satt opp noen regler og rutiner, men lurer jo på hvilke regler andre har.

Her er beskjeden at det ikke er lov å ta bilder av andre eller seg selv for å sende rundt. Erting er ikke lov. Dersom det kommer slemme meldinger skal disse vises til meg. Telefonen vil bli fylt opp for 100kr pr mnd. Dersom dette brukes opp må barnet bruke egne penger ("ukelønn" for diverse husarbeid). Ny ringetone max en gang pr mnd. Ikke lov å laste ned spill/bilder etc uten min bistand (samme regel som vi har for nettbruk).

Barnet vet at jeg når som helst kan gå inn på telefonen å sjekke bevegelse og er ellers et pliktoppfyllende og "lett" barn som er flink til å overholde regler og forteller meg om både gode og vonde ting som skjer i hverdagen. Telefonen vil i første omgang ikke bli tatt med på skolen, men måtte hentes hjemme før barnet evt skal til venner/ ut å leke etter skoletid.

Hvilke regler har dere for mobilbruk og oppbevarin etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nå har ike jeg barn, men vil bare si at jeg synes reglene dine/deres høres veldig fornuftige ut, ikke for strengt og ikke for løst. :) Skulle til å kommentere at 100 kr er veldig lite, men til et ni år gammelt barn er det slettes ikke det. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De 100 kr kan jo etterfylles- men da med barnets egne penger. Vil at barnet skal lære seg at det koster penger å bruke telefonen og at penger ikke vokser på trær men må tjenes (barnet har faste oppgaver i hjemmet som det tjener penger til snop/blad/sparing). Lærer barnet opp i å stadig sjekke ringekonto slik at det lærer seg å følge med på utgiftene...

Skal hjelpe barnet litt. Skal det i kontakt med meg kan barnet ringe og legge på slik at jeg ringer tilbake. Det samme gjelder selvfølgelig pappaen, tante og besteforeldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganke likt hos dere - men her er det ikke lov å laste ned noe som helst som koster penger. Men har fikset det slik at han bruker min spotify-bruekr - og har fått lastet ned sin spilleliste så den kan brukes offline, og så er det en del spill som kan lastes ned gratis så lenge han er på et wi-fi-nett, og det er ok. Han får ikke bruke 3G-nettet, for det koster skjorta på kontant-abo. Fyller på kontantkortet innimellom - men han bruker mindre enn 100 kr pr mnd, så det er ikke noe problem. Har full tilgang til alt på telefonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Eneste jeg ville lagt til er at den skal være avslått og ligge f.eks på stua om natta. Da er en 9 år gammel jente i seng og hjemme uansett, og har ikke noe behov for å ha telefon på rommet. (Det var forøvrig en regel jeg fikk når jeg fikk mobil 15 år gammel ;) )

Ellers flotte regler, godt at h*n lærer mobilvett og om penger allerede nå. Jeg vet om alt for mange barn som bruker mobilen fritt, og som har høyere regning enn jeg har som 30-åring..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Meg som er anonym over igjen: Jeg vil bare legge til at det at jeg måtte ha telefonen avslått ute av rommet gjorde at jeg ikke er så avhengig av mobiltelefon som mange er, og klarer meg uten over perioder. Og det er jo bare positivt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mine har kontantkort og jeg står som eier.Begge numre er sperret for innholdstjeneste (kortnummer og slike send Hallo til 1290 )

Av ukepengene eller penger de får av besteforeldre,må de spare opp til påfyll av kontantkortet.

De får ikke lov til å låne bort mobilen med mindre det er veldig viktige beskjeder som må gies.Mobilen er avskrudd på dagtid/skoletid og avslått om natten

Fri familie er knallbra for oss.Vi ringer mye til hverandre/tekster og da er dette et flott abonnement.

Vi voksne har pinkoder og kan sjekke mobilene når vi måtte ønske.Til nå har vi ikke funnet noe vi reagerer på eller som bryter mot avtalen vi hadde med barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...