AnonymBruker Skrevet 3. august 2010 #1 Skrevet 3. august 2010 Hei Jeg prøver å regne ut ca. hvor mye jeg kommer til å tjene i måneden, men er ikke så god på tall osv, så jeg håper noen kan hjelpe meg. Jeg tjener 128,98 kr i timen, og kommer til å jobbe ca. 40 timer i uka. Ifølge Google er en måned på 4,35 uker (og ikke 4 som mange tror). Regnes dette som riktig i arbeidssammenheng? Forstår jo at det varierer litt fra måned til måned, men må ha et ca. tall. Da stemmer det vel at jeg kommer til å jobbe 174 timer i måneden og derav tjene 22 442,52 i måneden? Eller er det noen faktorer jeg har glemt å ta med?
Jade Skrevet 3. august 2010 #2 Skrevet 3. august 2010 Det høres jo riktig ut Regner med du har tenkt over at det trekkes skatt (og kanskje foreningskontingent, kantinepenger og andre ting), og at du ikke får lønn i ferien, men feriepenger istedet for.
AnonymBruker Skrevet 3. august 2010 #3 Skrevet 3. august 2010 Det høres jo riktig ut Regner med du har tenkt over at det trekkes skatt (og kanskje foreningskontingent, kantinepenger og andre ting), og at du ikke får lønn i ferien, men feriepenger istedet for. Takk Ja, har tenkt over det, har jobbet i denne bedriften lenge men har nettopp begynt i fulltidsstilling i stedet for deltid som jeg hadde før. Det er brutto lønn som er viktig nå, for vi vurderer nemlig å kjøpe hus. Og da bryr jo ikke banken seg om hva vi betaler i skatt Ingen andre som har noe å peke ut, som jeg kan ha gjort galt her? Stoler virkelig ikke på mine egne matematiske egenskaper.
Furstina Skrevet 3. august 2010 #4 Skrevet 3. august 2010 Vissa månader har 168 dagar eller färre. Har du fast timlön och jobbar 40 timmar i veckan/uken kommer du att tjäna olika mycket olika månader. Tänk på att helgdagar innebär att det blir färre timmar att arbeta en månad. I april i år försvann 3-3½ dagar kring påsken, i maj försvann 3 dagar (kristihimmelfärd, 17:e maj och pingst/pinse), då var dessutom 1 maj på en lördag, jag har inte heller räknat med att fredagen efter kristihimmelfärd kan vara ledig för vissa. Maj hade altså 18 arbetsdagar i år: 40 timmar i veckan = 8 timmar om dagen och 18 dagar * 8 tim = 144 timmar * 128,98 = 18.573,12 kr Juli: 22 dagar * 8 = 176 *128,98 = 22.700,48 Jag tror att man beräknar månadslön utifrån en genomsnittlig arbetstid på ett år, och sedan delar med 12. Ungefär. din bank borde kunna ge dig ett bra svar hur de räknar.
Jade Skrevet 3. august 2010 #5 Skrevet 3. august 2010 (endret) Men så lenge helligdager er på en arbeidsdag, så får hun jo betalt for de når hun har full stilling. Endret 3. august 2010 av Jade
Branna Skrevet 3. august 2010 #6 Skrevet 3. august 2010 (endret) Glem det, regnet feil. Endret 3. august 2010 av Branna
Furstina Skrevet 3. august 2010 #7 Skrevet 3. august 2010 Men så lenge helligdager er på en arbeidsdag, så får hun jo betalt for de når hun har full stilling. Är det så? Det vet jag inget om. Men är inte just en timlön, med en uppskattad ca arbetstid på 40 timmar just en löneform som ger lön bara för de timmar man arbetar? Så var det i alla fall i Sverige när jag jobbade med timlön. Har man månadslön (i Sverige) eller årslön får man samma belopp varje månad, och därmed mindre betalt per arbetad timme en lång månad.
Gjest annemor30 Skrevet 3. august 2010 #8 Skrevet 3. august 2010 Vissa månader har 168 dagar eller färre. Har du fast timlön och jobbar 40 timmar i veckan/uken kommer du att tjäna olika mycket olika månader. Tänk på att helgdagar innebär att det blir färre timmar att arbeta en månad. I april i år försvann 3-3½ dagar kring påsken, i maj försvann 3 dagar (kristihimmelfärd, 17:e maj och pingst/pinse), då var dessutom 1 maj på en lördag, jag har inte heller räknat med att fredagen efter kristihimmelfärd kan vara ledig för vissa. Maj hade altså 18 arbetsdagar i år: 40 timmar i veckan = 8 timmar om dagen och 18 dagar * 8 tim = 144 timmar * 128,98 = 18.573,12 kr Juli: 22 dagar * 8 = 176 *128,98 = 22.700,48 Jag tror att man beräknar månadslön utifrån en genomsnittlig arbetstid på ett år, och sedan delar med 12. Ungefär. din bank borde kunna ge dig ett bra svar hur de räknar. Her i Norge er mnd på 28,30 eller 31 dager;-)
Gjest Lille-pus Skrevet 3. august 2010 #9 Skrevet 3. august 2010 Ta en titt på timelønn-kalkulatoren på DinSide
Medlem Skrevet 3. august 2010 #11 Skrevet 3. august 2010 Men så lenge helligdager er på en arbeidsdag, så får hun jo betalt for de når hun har full stilling. Er du sikker på det? Siden TS tydeligvis lønnes på timebasis og ikke har fast månedslønn.
Jade Skrevet 3. august 2010 #12 Skrevet 3. august 2010 Ja, nå måtte jeg google litt. Det er visst bare 1. og 17. mai som bedriften er nødt til å betale lønn, ellers står de visst fritt. Kommer også an på hva som står i evt. tariffavtalen til bedriften.
AnonymBruker Skrevet 3. august 2010 #13 Skrevet 3. august 2010 Er du sikker på det? Siden TS tydeligvis lønnes på timebasis og ikke har fast månedslønn. Hei, TS her. Ja, jeg får betalt hvis vakten min faller på en helligdag, så det trenger jeg heldigvis ikke bekymre meg for Takk for alle svar. Da virker det som om alt ordner seg, skal i møte med banken i overimorgen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå