AnonymBruker Skrevet 2. august 2010 #1 Skrevet 2. august 2010 Jeg vurderer å melde meg på et Grete Roede kurs nå i høst og lurer på om noen av dere har erfaring med kursene? Jeg har aldri slanket meg før, så vet ikke helt hva jeg går til (veier 104 kg, så det er definitivt på tide å gjøre noe, satser på å havne på 75-80 til slutt). Spesielt kunne det være nyttig å høre erfaringer fra noen som har testet Grete Roede, og som det ikke fungerte for (og hvorfor det ikke fungerte). Og kan man f.eks spise brød til frokost og lunch? (jeg takler ikke varm mat før rundt middagstider )
AnonymBruker Skrevet 2. august 2010 #2 Skrevet 2. august 2010 Absolutt alle jeg kjenner som har tatt Grete Roede kurs har gått ned i vekt - og lagt på seg til gangs i ettertid. De jeg kjenner som har fulgt Fedon sine prinsipper, ser ut til å ha lykkes bedre, men alle er forskjellige Husk at du skal ikke slanke deg, du skal legge om livsstilen din! Det er eneste måten å holde vekten nede i det lange løp
AnonymBruker Skrevet 3. august 2010 #3 Skrevet 3. august 2010 TS her igjen. Takk for svar, men jeg er litt skeptisk til maten i Fedon-opplegget (og lavkarbo generelt) . Når jeg har sett på oppskrifter er det mye kjøtt, egg og liknende, som ikke akkurat er favorittmaten min. Hadde sikkert fungert i en periode, men er jo ment å være langvarig dette Og kurset hos Fedon er grisedyrt (4700 kr). Jeg vet man ikke må ha kurs, men jeg tror det blir lettere å holde seg motivert da
AnonymBruker Skrevet 3. august 2010 #4 Skrevet 3. august 2010 Jeg har gått på Grete Roede og er utrolig fornøyd!! Det er ikke et slankekurs, men et kurs i livsstilsendring, som hjelper deg å holde vekten i det lange løp. Hvert kurs varer i åtte uker, og da har man ukesamling en gang i uken. Her møtes de samme 8-12 menneskene hver gang, og du får møte andre i samme situasjon som deg selv, noen nybegynnere og noen som har holdt på en stund. Alle kurslederne i GR har selv gått kurs på GR, har tatt av og holdt vekten, og vet derfor hvordan du har det, og hvilke utfordinger du møter. Kursleder hjelper deg å regne ut hvor mange kacl du bør ha hver dag, og hvordan du skal endre dette etterhvert som du går ned eller endrer aktivitetsnivået ditt. Hvert møte begynner med at man veier seg når man kommer (vekten opplyses ikke til andre, den blir mellom deg og din kursleder), og så tar man en runde på hvordan uken har vært, utfordinger og tips til hverandre. Mange som har de samme uvanene, og som kan finne glede i å hjelpe hverandre til å endre vaner. Samlingene er motiverende, og med på å holde fokuset på rett sted. Jeg har tatt to vanlige kurs, og har nå meldt meg på internettkurs. Da registrer jeg maten min på nettet, og sender inn kursrapport til kursleder hver uke, og får tilbakemelding av henne. I tillegg kan jeg sende henne meldinger på nettet om det er noe jeg lurer på, og hun kommer med tips og råd til meg utifra hva hun ser jeg spiser, hva jeg ønsker å gjøre noe med, og selvfølgelig på det jeg sier at jeg sliter med. Jeg er dermed medlem av vektklubben.no, og registrer all mat og trim her. Det er en god måte å holde oversikt på, og jeg kan gjøre dette uansett om jeg er hjemme eller på jobbreise. I tillegg har de diskusjonsforum der man kan møte andre, få inspirasjon og spørre om det man trenger. Vet at noen syns vektklubben.no virker tungvindt, men det går kjapt når du først blir vant til det. Når det gjelder mat er prinsippet med GR at man kan spise alt, men ikke i uante mengder. De har delt maten inn i ja, litt og nei mat. Ja-mat kan man spise ubegrenset av uten at det påviker vekten (f.eks grønnsaker), litt-mat kan man spise en del av men ikke ubegrenset (brød, pålegg, middag, frukt osv) og nei-mat er mat som ikke bør spises for ofte og i moderasjon. Du lærer å få rett sammensetning av maten slik at du får i deg både protein, karbohydrat, fett, vitaminer, frukt, melk og grønnsaker. I tillegg er det viktig å drikke godt med vann. Jeg har ikke savnet noe etter at jeg begynte med kostholdet til GR, tvert i mot har jeg fått et mye mer variert kosthold enn jeg noensinne har hatt! Ofte er det behov for å gå mer enn et kurs for å nå målet sitt på vektredusksjon. Da har du mulighet for å beholde samme kursleder om dere ha god kjemi, evt bytte hvis du ønsker en annen. Når du har nådd målet ditt kan du også gå på kurs for å få hjelp til å holde vekten og ikke gå opp igjen. Det varierer hvor mye man går ned i vekt, de fleste har stor vektnedgang de første ukene, for så å ligge på 0,5-1 kg i uken. Det høres ikke mye ut, men er det som er anbefalt for kvinner for å hindre at kroppen går i "sulteposisjon" og holder igjen på fettet. Vektnedgang som går over tid har bedre sjanse for å holde. Jeg har flere venner og kolleger som har gått på GR, og ingen av dem har gått opp igjen der de var. Hun over her må enten ha møtt folks om ikke eier viljestyrke til å holde på det de har lært, eller som bare har gitt faen. Det tar 2-3 år fra du når din trivselsvekt til vekten er stabil, og kroppen ikke jobber med å få vekten opp igjen der den har vært. Å gå på GR er ikke en kortvarig prosess, men en livsstilsendring som du skal kunne bruke resten av livet. Lykke til uansett hva du velger, det er bare å spørre her om det er noe du lurer på!
AnonymBruker Skrevet 3. august 2010 #5 Skrevet 3. august 2010 Takk for svar Vektklubben.no så jo veldig praktisk ut (bortsett fra at jeg ikke har noen som helst oversikt over antall kalorier i maten jeg spiser, hehe, men jeg får vel lese litt tabeller og regne ut). Ligger det en oversikt på vektklubben om ja, litt og nei-mat forresten? Jeg klarte ikke å finne den, og det kunne vært nyttig å ha. Jeg har bestemt meg for å gi Grete Roede en sjanse da Uansett om det funker eller ikke så skader det jo ikke å prøve.
Jade Skrevet 3. august 2010 #6 Skrevet 3. august 2010 Når du først får oversikten over kaloriene i maten du spiser så blir det mer lettvindt. Er litt pes i begynnelsen Og så får du mer oversikten over hvilken mat som er de store kalorisynderne! Og hvor mye kalorier en kjeks er i forhold til sunn, mettende men god mat! Jeg har kun vært medlem på vektklubben.no, men det gikk kjempebra! Har ikke vært så flink siden, men har klart å holde meg noenlunde stabilt pga tingene jeg lærte (gått liiitt opp).
Elensire Skrevet 3. august 2010 #7 Skrevet 3. august 2010 (endret) Jeg vil absolutt anbefale deg å begynne på Grete Roede Jeg begynte forrige høst, hadde en liten pause nå i sommer, og har meldt meg på kurs igjen nå i september! jeg har gått sakte men sikkert ned (sykdom gjør det tyngre), men jeg har oppdaget masse god og sunn mat, en livsstil jeg liker, jeg har mer overskudd enn før, kroppen har det bedre, og ikke minst sykdommen min holdes enda bedre i sjakk enn tidligere Når jeg har motgang så får jeg masse god støtte hos kurslederen, og det er absolutt en fordel å kunne snakke med de andre på kurset. På den måten har vi delt masse gode ideer, støttet hverandre og delt oppskrifter, etc. Det som er så bra med det er at det ikke er et slankeprogram, men en livsstilsendring. skal vekten holde seg der en vil så må en jo tross alt ofte endre kostholdet i det store og det hele. oversikt over kalorier får du fortere enn du skulle tro. Bøkene du får er gode og oversiktlige, og når du er kursdeltager så får du tilgang til registrering av mat på vektklubben og. Og der regner siden ut kaloriene for deg og. så det er veldig enkelt og det står også hva som er ja og nei mat når du legger det inn på vektklubben. I tillegg står det i bøkene du får, så du kan lett slå opp om du lurer:) så go for it! anbefaler det virkelig! ps. hud, hår og negler har blitt myyyye finere etter at jeg begynte på GR og Endret 3. august 2010 av Elensire
Zzyzx Skrevet 4. august 2010 #8 Skrevet 4. august 2010 Jeg er ikke fornøyd i det hele tatt. Det er delvis fordi jeg ikke passer til å telle kalorier, for jeg klarer ikke å ha det konstante fokuset på mat, delvis fordi jeg oppfattet kurslederen som noe belærende og full av "sannheter". Da snakker jeg om ting som at jeg fikk beskjed, flere ganger, om at hvis jeg ikke spiste frokost kom jeg definitivt til å gå opp i vekt. Hvis jeg ikke drakk melk måtte jeg ta kalsiumtilskudd, og hun trodde ikke på at det går an å få i seg nok kalsium uten å drikke melk. Man spiser jo gjerne andre melkeprodukter og grønnsaker og slikt... Det gikk heller ikke an å variere på kcal, slik at om dagsplanen min var på 1600 så mente hun at jeg ødela for vektnedgangen hvis jeg en dag spiste 1500 og en annen dag 1700. Problemet mitt er i all hovedsak at GR, som det meste annet, overhodet ikke er tuftet på det vi vet om hvordan kroppen fungerer, men heller på gamle overbevisninger om hva som er bra for en. Det oppfordres i det uendelige til å gå for lettvarianter av alle ting for å redusere kcal-inntaket, noe jeg egentlig ikke synes noe om i det hele tatt. GR er ikke lenger like hysterisk redd for fett som de var, men det er likevel svært få fullfettprodukter i anbefalingene. Jeg fikk egentlig ikke noe ut av hele greia og det var bortkastede penger for min del. Jeg skal ikke legge all skyld på kurslederen, men hun var nok en medvirkende faktor til lav motivasjon. Og så er det jo det at jeg ikke passer til å være pedant på slike ting. I'm on the seafood diet. I see food, I eat it... (PS. Jeg går stadig nedover i vekt, men ikke pga GR-kurs. Heller det at sunn fornuft rekker veldig langt i seg selv. )
AnonymBruker Skrevet 4. august 2010 #9 Skrevet 4. august 2010 De jeg kjenner som har prøvd GR har gått opp igjen. Det de oppgir som årsaken er at det blir altfor stort fokus på mat, at de får lyst å kaste kjøkkenvekta ut vinduet og at de føler det handler for mye om moralprekener og fy-fy. Jeg synes ikke det blir rettferdig å si at disse som ikke lykkes med GR har mindre selvdisiplin enn andre. Det er bare ikke alt som passer for alle. Jeg mener at valg av kosthold grovt sett kan deles inn i to grupper: Liker du mager mat og masse grønnsaker bør du velge GR eller annen lavkalorivariant. Liker du fet mat og masse kjøtt/fisk bør du velge en lavkarbodiett. Det er utrolig vanskelig (for ikke å si umulig) å holde seg til en diett resten av livet om man ikke synes maten smaker godt. Jeg har selv prøvd GR og følte jeg hele tida savnet noe. Jeg ble mett av maten, for all del. Men jeg syntes ikke maten var noe særlig god. Nå går jeg på lavkarbo og føler at jeg har funnet min vei der jeg kan gå ned i vekt og fortsatt kose meg med den maten jeg synes er god. Og til deg som mente man manglet selvdisiplin om man ikke lyktes med GR: Jeg har null problemer med å holde meg unna potet, chips, pasta, brød, sjokolade osv på lavkarbo. Det er ikke fordi jeg brått har fått bedre selvdisiplin, men fordi dette kostholdet passer for meg. Hver av oss må finne den metoden som passer oss. Marietta
AnonymBruker Skrevet 4. august 2010 #10 Skrevet 4. august 2010 Jeg er veldig fornøyd med Grete Roede! Men jeg brukte kun kjøkkenvekten på første kurset mitt, og ved å føre det inn i arbeidsboken på nett ble kaloriene regnet ut av seg selv. Nå tar jeg på øyemål hvor mye jeg spiser, og brukes kun vekten hvis jeg går opp, slik at jeg kan se hva det blir for mye av. Jeg spiser heller ikke bare lettprodukter, men en del lettprodukter smaker like godt som vanlige, bare med mindre fett. F.eks syns jeg norvegia lett er like god som norvegia, og mager creme fresh smaker like godt som den vanlige. Jeg har aldr likt melk, og drikker ikke melk å heller. Jeg spiser en youghurt for dagen i steden, evt har en youghurt i smoothien, og det passer fint. Mange dietter/kurer/kosthold sier også at du ikke kan spise frukt pga sukkeret i frukten, men jeg er veldig glad i frukt og kunne aldri opparbeidet meg gode vaner der det var kuttet ut. Jeg syns ikke fokus på kostholdet er for stort, det er tross alt kostholdsvansker og mangel på trim som har gjort at de fleste av oss kommer på kurs. Når du først blir vant til måten å tenke på, så går det veldig greit. Jeg opplever det heller ikke som fy-fy og masse moral og press, tvert i mot. Jeg opplever støtte både fra kursledere og med-deltakere, og at vi hjelper hverandre til målet. Zzyzx skriver at GR ikke er bygget på hvordan kroppen fungerer, vel det er jeg ikke enig i. Studier i utlandet viser at kostholdskurs som er basert på variert og sunn mat er det som har størst sjanse for å holde i det lange løp (prøvde å finne undersøkelsen på nett nå, men google er ikke min venn i dag). Jeg har venner som bruker både lavkarbodietter i ulike former og sverger til Fedon med masse fett i maten og trives med det. Kjekt for dem, men jeg vil ikke ha deres blodårer om 20 år. Jeg vil absolutt anbefaler GR-kurs. Hvis man finner ut at det ikke er noe for seg, så er det bare å slutte etter de første 8 ukene. Men husk som nevnt tidligere, det tar noen år før kroppen venner seg til den vekten du har slanket deg ned til, og hvis du "kaster kjøkkenvekten ut gjennom vinduet" som beskrevet før her, så kommer du til å gå opp igjen når du spiser hva du vil. (Selvfølgelig, det var jo derfor man ble overvektig i utgangspunktet)
Zzyzx Skrevet 4. august 2010 #11 Skrevet 4. august 2010 Zzyzx skriver at GR ikke er bygget på hvordan kroppen fungerer, vel det er jeg ikke enig i. Studier i utlandet viser at kostholdskurs som er basert på variert og sunn mat er det som har størst sjanse for å holde i det lange løp (prøvde å finne undersøkelsen på nett nå, men google er ikke min venn i dag). Jeg har venner som bruker både lavkarbodietter i ulike former og sverger til Fedon med masse fett i maten og trives med det. Kjekt for dem, men jeg vil ikke ha deres blodårer om 20 år. Det var ikke akkurat diettypen jeg snakket om, jeg er tilhenger av variert og sunn mat (det var derfor jeg valgte GR i utgangspunktet). Det jeg mener er at det ikke kan underbygges at det betyr noe å spise frokost som de er veldig opptatt av og at det skal ha noe å si om man varierer på kcal fra dag til dag. Energiunderskudd er energiunderskudd, det. Variasjon på 200 kcal fra dag til dag har ikke noe å si i den store sammenhengen (hvis det hadde, så hadde folk som har spisedager gått på en alvorlig smell). Jeg går ikke med på kategoriske påstander om at man får kalsiummangel av å ikke drikke melk og at vektnedgangen hemmes dersom jeg ikke ligger på nokså nøyaktig 1600 kcal hver eneste dag.
AnonymBruker Skrevet 4. august 2010 #12 Skrevet 4. august 2010 Takk for enda flere erfaringer Jeg synes også det virker forferdelig styr å telle kalorier, men på den andre siden spiser jeg jo ikke så mye forskjellig mat, så når man først har begynt å huske antall kalorier i et par ingredienser satser jeg på at det blir enklere etterhvert. Lavkarbo passer absolutt ikke for meg nei, blir kvalm bare ved tanken på maten man må spise Men jeg har hørt om flere som har gått ned i vekt med lavkarbo, men de har gjerne vært glad i den typen mat fra før av og. Jeg tror maten i GR stemmer ganske bra overens med det jeg liker/spiser til vanlig (minus godteri, hehe), så sånn sett tror jeg ikke det blir så ille. Zzyzx: Angående frokost, jeg trodde det var viktig for å få opp forbrenningen etter man hadde stått opp? Er det jeg alltid har hørt iallfall, uten å ha sett noen vitenskapelige resultater om temaet.
Zzyzx Skrevet 5. august 2010 #13 Skrevet 5. august 2010 Zzyzx: Angående frokost, jeg trodde det var viktig for å få opp forbrenningen etter man hadde stått opp? Er det jeg alltid har hørt iallfall, uten å ha sett noen vitenskapelige resultater om temaet. Nei, nettopp. Ingen har vel egentlig sett det. Jeg leste nettopp en artikkel om dette her, uten å huske hvor akkurat nå, der det sies at det meste av forsking ikke kan påvise veldige variasjoner i forbrenningen. Jeg skal lete litt. Jeg takler ikke frokost, hvis jeg står opp tidlig så må det gå minst et par timer før jeg spiser, ellers får jeg ikke ned noe. Det var en periode jeg prøvde og det funket noenlunde greit, bortsett fra at jeg spiste like mye resten av dagen. Og hva skjedde? Joda, det var flere kilo opp på ganske kort tid.
Essie_ Skrevet 5. august 2010 #14 Skrevet 5. august 2010 Jeg har gått på fire GR-kurs og gikk ned ca 15 kg der. Det fungerte fint for meg, jeg syns jeg lærte en del om å ha et sunt kosthold på kursene. Likevel kjente jeg at jeg også ble provosert av det Zzyzx skriver om. Kursleder var veldig belærende og ble nesten sur hvis man ikke fulgte opplegget til punkt og prikke. Og spesielt hvis jeg likevel gikk ned i vekt. Denne irritasjonen hos meg vokste underveis, og ødela motivasjonen min under det siste kurset - og gjorde at jeg kun gikk ned noen hundre gram på åtte uker. Når jeg sluttet var jeg derfor umotivert, men heldigvis klarte jeg å finne den igjen et sted. 1,5 år etter at jeg sluttet på GR har jeg gått ned enda 15 kg (ved å spise sunt og trene - men uten for mange regler). Jeg vil anbefale å prøve GR, men å slutte hvis man ikke liker opplegget/ikke får noen god kontakt med kursleder.
Lærerinna Skrevet 7. august 2010 #15 Skrevet 7. august 2010 Jeg har gått på Grete Roede siden i fjor høst, og har nå gått ned 15 kg. I begynnelsen tenkte jeg at det var helt på trynet å betale nærmere 2000kr for å gøre at jeg måtte spise mindre og bevege meg mer. Jeg har også et ganske avslappet forhold til opplegget - i begynnelsen veide jeg alt og telte kaloriene nøye, men nå tar jeg det meste på øyemål. Jeg er fortsatt ikke flink til å telle alkoholenheter eller la være å ta altfor mange sjokoladebiter, men siden dette er et livsstilendring-opplegg, mener jeg det er viktig å leve stort sett som vanlig, selvfølgelig med noen modifikasjoner. Selvom jeg ikke følger opplegget til punkt og prikke, har jeg altså gått ned 15kg. Og jeg føler ikke at jeg har gitt avkall på noe som helst. Men jeg har begynt å bruke hodet mer. Jeg er kjempefornøyd med vektreduksjonen min, men jeg opplever jo at andre på kurset går mye raskere ned enn det jeg gjør. Men så følger de også opplegget mye mer nøye. Jeg hasr f.eks. opplevd flere som har gått ned 15 kg på mye kortere tid enn meg. Men så er jeg heller ikke flink til å trene som jeg skal, eller stå over kakebiten i bursdagsselskapet. Jeg tror det viktigste er å være "flink" i begynnelsen, og evt moderere etterhvert. Jeg er også ganske sikker på at det å fysisk komme til et kurs, møte andre mennesker og ha det sosialt har vært avgjørende for at jeg har gjennomført over så lang tid. Det er rett og slett hyggelig å gå på kurs. Jeg er sikker på at det nytter å gå på Grete Roede-kurs. Men du kan ikke regne med at du kan gå tilbake til gamle uvaner når du har nådd vektmålet ditt - da går man selvfølgelig opp igjen. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 9. august 2010 #16 Skrevet 9. august 2010 Hei Nå er det en god stund siden jeg har gått GR-kurs, og jeg vet de har endret litt på opplegget etter dette. Men jeg var utrolig fornøyd. Og når det første stresset la seg med kaloritelling, så gikk det veldig grei. Ei skinkeskive veier det samme mandag som lørdag Selv gikk jeg den gang ned 18-20 kilo, og de er fortsatt borte. Hadde imidlertid en del kilo til som skulle av, og de har jeg blitt kvitt på annen måte. Jeg følte nemlig for min del at det ble for mye karbohydrater. Jeg har derfor tatt det beste fra GR og det beste fra (moderat) lavkarbo , og fortsatt vektnedgangen. Tror de fleste bare er nødt til å finne sin balansegang mellom karbohydrater, proteiner og fett. Selv fant jeg min etter mye prøving og feiling Jeg ville absolutt gitt GR en sjanse.
PecanPie Skrevet 9. august 2010 #17 Skrevet 9. august 2010 Hei! Jeg har fulgt flere GR-kurs og er ikke helt fornøyd. Rett og slett fordi det ble for mye karbohydrater for min kropp. Jeg ble ikke mett og holdt på å falle sammen av lavt blodsukker 1-2 timer etter lunsj. Jeg gikk ned 4 kg over nesten ett år, og det syns jeg er dårlig uttelling. På en annen side var det veldig fint å sitte å snakke om kosthold med andre. Lærte en god del om kostholdslinjen GR følger, mat og treningsvaner. Jeg lærte å bli kjent med hvordan kroppen min reagerer på forskjellige typer mat. Det at noen andre hver uke så hva vekten din var gjorde det lettere å holde stø kurs. Vi diskuterte mye forskjellige løsninger vi kunne bruke når vi skulle på fest, på ferie etc. Lærte å planlegge måltider. Jeg vil absolutt anbefale et GR-kurs selv om det ikke fungerte for meg, og da først og fremst et "vanlig" kurs, og ikke internettkurs. Jeg har prøvd det også, og det ble for upersonlig for meg, det var litt å se at de "personlige" mailene var ferdigproduserte. Om du er ung vil jeg i tillegg anbefale deg et kurs for yngre dersom de har det nær deg. Jeg var på et vanlig kurs og det ble for mange "gamle kjerringer" for meg som slet med overgangsproblemer og slike ting. Ikke akkurat aktuelt for meg som var 18-19 da jeg gikk på kurs.
marsy Skrevet 13. august 2010 #18 Skrevet 13. august 2010 Det beste med GR for meg var de ukentlige veiingene - og det presset det førte med seg, og at man blir mer bevisst på kosthold, vaner og trening. Jeg synes det var veldig til pes å skulle veie maten sin, og droppet det ganske så fort. Det ble også sykt mye brødmat, noe som førte til at jeg bare ble oppblåst. Jeg følte meg heller ikke spesielt vel :/ Basert på dette (og andre erfaringer) tester jeg nå lavkarbo, for å se hvordan kroppen reagerer på dette. Må også nevne at jeg ikke likte kurslederen vi hadde, og synes hun var ganske nedlatende med en gang noen kom med spørsmål. Det ble litt vel "propaganda".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå