Gå til innhold

Sex uten kondom

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg og kjæresten min tenker at vi skal prøve å ha sex uten kodom, noe vi aldri har hatt før. Er uaktuelt uten noen form for prevansjon. Jeg vet ikke helt om jeg har lyst til å begynne på p-piller.

Gjør det så mye at jeg tar EN angrepille da? eller burde jeg heller starte med p-piller?

Videoannonse
Annonse
Gjest Airi Chikako
Skrevet (endret)

Det kommer til å bli MEGET dyrt om du skal bruke angrepille som prevensjon... Skjønner at du bare mener at du vil ta den én gang; den gangen dere prøver uten kondom, men likevel. En angrepille er nødprevensjon, derav navnet. Den inneholder også stort sett det sammen som p-piller, bare i større mengder, for å gi et eventuelt befruktet egg en "sjokkdose". Noen mener at den mest sannsynlig virker 5 dager etter at den ble tatt, men sånne ting varierer, så ikke sats på det. Dra til fastlegen din og få en resept på p-piller.

Men for all del; du kan godt prøve én gang uten kondom og ta en angrepille etterpå... Men uansett tror jeg du vil komme fram til at p-piller er verd det i lengden.

Endret av Airi Chikako
Skrevet

Angrepiller er ikke helt sikkert heller.

Skrevet (endret)

Begynn heller på p-piller. Angrepiller er ikke til for å brukes i andre tilfeller enn som nødprevensjon. Husk også at det blir sagt at virkningen på angrepillen minker for hver gang du tar en. Hvis det da er flere ganger i senere tid du trenger det, og har kastet vekk piller fordi du ikke gadd å bruke p-piller, så kan det hende at angrepillen ikke har virkning.

Edit: Hvorfor vil du ikke begynne på p-piller?

Endret av GUNS
Skrevet

Begynn heller på p-piller. Angrepiller er ikke til for å brukes i andre tilfeller enn som nødprevensjon. Husk også at det blir sagt at virkningen på angrepillen minker for hver gang du tar en. Hvis det da er flere ganger i senere tid du trenger det, og har kastet vekk piller fordi du ikke gadd å bruke p-piller, så kan det hende at angrepillen ikke har virkning.

Edit: Hvorfor vil du ikke begynne på p-piller?

Jeg vet ikke helt om jeg orker stresset med å huske å ta p-piller hver eneste dag. Uansett så føler jeg meg mer konfertabel med å bruke kondom.

Men er det like liten sjangse å bli gravid da man bruker kondom som da man går på ppiller?

Gjest Airi Chikako
Skrevet (endret)

Jeg vet ikke helt om jeg orker stresset med å huske å ta p-piller hver eneste dag. Uansett så føler jeg meg mer konfertabel med å bruke kondom.

Men er det like liten sjangse å bli gravid da man bruker kondom som da man går på ppiller?

Det er mindre sjanse for å bli gravid med p-piller. Kondom kan for eksempel sprekke eller brukes feil. Hormonell prevensjon er generelt tryggere. Det tryggeste, og det som anbefales om man ikke er i fast forhold, er hormonell prevensjon OG kondom. Du trenger ikke ta p-piller, det er masse alternativer. Selv bruker jeg p-ring - setter den inn i skjeden, har den inne i tre uker, én ukes pause, og så inn igjen. Så slipper jeg å huske det hver dag, bare en gang i måneden.

Endret av Airi Chikako

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...