AnonymBruker Skrevet 2. august 2010 #1 Skrevet 2. august 2010 Jeg har lyst til å lage meg en blogg, men kan ingenting om HTML-koder og slikt så jeg ønsker å begynne med en en ferdig mal hos en bloggside. Så langt står det mellom blogg.no vs blogspot.com. Hva er fordelene og ulempene med disse to? Finnes det flere tilsvarende steder som kan være verdt å teste ut?
Eske Skrevet 2. august 2010 #2 Skrevet 2. august 2010 Jeg har brukt dem begge, men har nå landet på wordpress.com. Her trives jeg veldig godt, jeg føler at muligheten for en litt mer "seriøs" blogg (ikke det at den ER seriøs, med kjedelig hverdag og pakker i posten og slikt...), i alle fall mot den jeg hadde på blogg.no. På blogg.no er det dog mye enklere å få kommentarer, men det er virkelig kvantitet, og ikke kvalitet. De aller fleste kommentarene er fra jenter mellom 10 og 13 som skriver "Besøk bloggen min?", og slike klarer jeg meg uten. Da er det bedre å må "fortjene" kommentarer på en annen plattform. Blogspot var jeg godt fornøyd med, og husker egentlig ikke hvorfor jeg ikke valgte de sist, men jeg tror jeg var så sær at jeg ikke likte .blogspot.com i bloggadressen min, men syntes wordpress og blogg klang bedre... Hvor gammel er du, og hvilken "sjanger" kommer du til å blogge i? (Beklager dårlige formuleringer, er visst ikke min dag idag)
AnonymBruker Skrevet 2. august 2010 #3 Skrevet 2. august 2010 TS her! Wordpress har jeg såvidt hørt om, og det ble da omtalt som en noe mer "avansert" blogg enn blogspot.com og blogg.no. Jeg fikk inntrykk av at man burde kunne en god del html for å lage en fin blogg der. Stemmer dette? Jeg er nemlig helt nybegynner, og selv om jeg gjerne lærer meg det grunnleggende har jeg ikke tid og energi til å gå særlig grundig til verks. Jeg er i midten av tyveårene og har tenkt til å blogge om "alt mulig". Hobbyene mine (håndarbeid), kosthold, samfunn, klær, og en god del kjedelig hverdagsgreier. Det blir ingen typisk rosa moteblogg, men heller ikke grå og kjedelig husmorsblogg.
I.am.me Skrevet 2. august 2010 #4 Skrevet 2. august 2010 Jeg kan ikke komme med for og imot på begge stedene, men jeg liker generelt blogspot bedre enn blogg.no. Bare av de simple grunner at det ser mye mer oversiktlig ut, mindre reklame, mer profesjonelt, mindre "moteblogg"-preg, og lett å bruke.
Eske Skrevet 3. august 2010 #5 Skrevet 3. august 2010 Jeg trodde det samme om Wordpress, helt til jeg oppdaget at forskjellen ligger i om det er .org eller .com. Wordpress.COM har mange forhåndinnstilte maler, har ingen krav til HTML og slikt, men likevel (som jeg kan se foreløpig) mange muligheter for personlig tilpassing. Wordpress.ORG er derimot, for meg, fullstendig uaktuelt, og mer på det jeg vil påstå er Mensa-nivå. (Greit, det var en overdrivelse, men jeg har verken sjans eller lyst til å plages med sånt for øyeblikket) Jeg bruker altså wordpress.com, og er foreløpig godt fornøyd. Har ikke vært der lenge, men jeg føler allerede at bloggen min er finere, ryddigere og en anelse mer... "proff"?, enn den var på blogg.no. I tillegg må jeg si meg enig i det I.am.me sier, heller Blogspot enn Blogg, så fremt en ikke er 13 eller veldig god i HTML, slik at en kan tilpasse det meste selv.
hanne_ Skrevet 3. august 2010 #6 Skrevet 3. august 2010 Må si meg enig i det de andre har sagt. Wordpress.com er noe av det beste som er der ute (for blogg). blogspot.com har litt reklame, mens blogg.no har MAAASSE reklame. Liker det dårlig. Du kan jo prøve deg fram da, og se hva du liker best. Krever litt mer tid, men bedre at du finner utav det nå enn etter at du har etablert bloggen din.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2010 #7 Skrevet 6. august 2010 Som LESER foretrekker jeg helt klart blogspot over blogg.no. Arkivfunksjonen til blogg.no er til å grine av, ihvertfall for en som meg som liker å lese eldre innlegg også..
AnonymBruker Skrevet 8. august 2010 #8 Skrevet 8. august 2010 Takk for tilbakemeldinger. Da står det mellom blogspot og wordpress, foreløpig! Hvordan er arkivfunksjonen til sistnevnte da? I likhet med deg som skrev sist, liker jeg blogger hvor man kan arkivere og finne frem eldre innlegg. Jeg vil også ha muligheten til å kategorisere innlegg som senere kan hentes frem via en tematisk meny.
Eske Skrevet 11. august 2010 #9 Skrevet 11. august 2010 Nå har ikke jeg lagt merke til at Blogg.no har en forferdelig arkivfuksjon, så jeg vet ikke om mitt svar "gjelder", men jeg synes da arkivet på Wordpress er helt ok? Har aldri reflektert over det, men heller aldri hatt problemer med det.
Skylines Skrevet 13. august 2010 #10 Skrevet 13. august 2010 Wordpress! Enkelt å bruke, lett å designe. Nederst på siden får du "eldre innlegg", så du trenger ikke å lete deg i hjel i arkiv slik som på blogg.no. Blogg.no er det verste jeg har vært borti, aldri mer! Kategorifunksjon på WP er også helt kurant.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå