Gå til innhold

Reiseforsikring gjelder ikke hjemreise?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi kom hjem fra ferie på lørdag, og etter en del trøbbel med overbookede fly, ombooking for oss til en annen flyplass landet vi endelig uten bagasjen vår. Flyselskapet hadde ettertrykkelig forsikret oss om at bagasjen også ble ombooket. Det gjorde den ikke, og den ble igjen der vi fløy fra.

Da vi i dag kontaktet forsikringsselskapet vi har reiseforsikringen hos, fikk vi beskjed om at forsikringen vår ikke gjelder hjemreise.

I forsikringsavtalen står det at reiseforsikringen gjelder "på reiser i hele verden - med utgangspunkt fra bostedsadressen i Norge."

Nå virker jeg kanskje litt dum, men gjelder virkelig ikke forsikringen vår her? Vi har jo måttet kjøpe inn toalettsaker samt litt tøy. Det innebærer jo en ulempe for oss, og flyselskapet har ikke dekket innkjøp av toalettsaker og tøy for oss med den ulempen de forårsaket oss, de har dekket reiseutgifter og matutgifter.

Videoannonse
Annonse
Gjest Vitaminbjørn
Skrevet

Merkelig.

Min gjelder fra øyeblikket jeg står utenfor døra...evt eiendommen.

Varierer vel fra byrå til byrå?

Skrevet

Meg bekjent er det et helt vanlig vilkår at ved forsinket bagasje når man er på ferie får man noen tusenlapper for å kjøpe inn det mest nødvendige frem til bagasjen er på plass, men hvis bagasjen er forsinket på hjemreisen så får man ikke dette. Det forventes da man har så man klarer seg hjemme. For de fleste skal det ikke være nødvendig å kjøpe inn nye klær hvis bagasjen er en dag eller to forsinket hjem, man har jo normalt ikke med seg hele garderoben på tur.

Hvis bagasjen ikke dukker opp så får du nok helt sikkert dette dekket. Noe annet ville være meget rart.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Merkelig.

Min gjelder fra øyeblikket jeg står utenfor døra...evt eiendommen.

Varierer vel fra byrå til byrå?

Dette varierer veldig fra forsikringsselskap til forsikringsselskap og fra avtale til avtale.

Jeg har forsikring fra Europeiske og kunne velge mellom å ha dekning fra jeg går ut utgangsdøra mi til jeg går inn igjen uten at det må være overnatting eller flyreise imellom eller en som må ha en overnatting eller flyreise for å være gyldig.

AnonymBruker
Skrevet

Meg bekjent er det et helt vanlig vilkår at ved forsinket bagasje når man er på ferie får man noen tusenlapper for å kjøpe inn det mest nødvendige frem til bagasjen er på plass, men hvis bagasjen er forsinket på hjemreisen så får man ikke dette. Det forventes da man har så man klarer seg hjemme. For de fleste skal det ikke være nødvendig å kjøpe inn nye klær hvis bagasjen er en dag eller to forsinket hjem, man har jo normalt ikke med seg hele garderoben på tur.

Hvis bagasjen ikke dukker opp så får du nok helt sikkert dette dekket. Noe annet ville være meget rart.

Nei, vi hadde ikke akkurat med hele garderoben, men vi måtte ha en ekstra overnatting pga ombookingen. Dermed trengte vi litt toalettsaker og et klesskift. Vi hadde jo ikke trengt det hvis ikke koffertene hadde blitt igjen der vi fløy fra?

Skikkelig irriterende situasjon egentlig, spesielt når det ikke er snakk om at vi prøver å lure forsikringsselskapet til å betale en ny garderobe, bare irriterer oss over at de ikke er "villige" til å dekke den ekstra 1000-lappen vi måtte ut med her.

Gjest Vitaminbjørn
Skrevet

Dette varierer veldig fra forsikringsselskap til forsikringsselskap og fra avtale til avtale.

Jeg har forsikring fra Europeiske og kunne velge mellom å ha dekning fra jeg går ut utgangsdøra mi til jeg går inn igjen uten at det må være overnatting eller flyreise imellom eller en som må ha en overnatting eller flyreise for å være gyldig.

ahh, skjønner.

AnonymBruker
Skrevet

det jeg har hørt er at du må ringe før du stopper bilen/bussen hjemme hos deg. RInger du hjemmeifra er du ikke lenger på reise.

Så da må man ringe på flyplassen, eller i transporten på vei hjem. Da SKAL visst reiseforsikringen fungere.

Er ikke 100% sikker, men har hørt flere historier om dette.

Gjest Constanze
Skrevet

Vi kom hjem fra ferie på lørdag, og etter en del trøbbel med overbookede fly, ombooking for oss til en annen flyplass landet vi endelig uten bagasjen vår. Flyselskapet hadde ettertrykkelig forsikret oss om at bagasjen også ble ombooket. Det gjorde den ikke, og den ble igjen der vi fløy fra.

Da vi i dag kontaktet forsikringsselskapet vi har reiseforsikringen hos, fikk vi beskjed om at forsikringen vår ikke gjelder hjemreise.

I forsikringsavtalen står det at reiseforsikringen gjelder "på reiser i hele verden - med utgangspunkt fra bostedsadressen i Norge."

Nå virker jeg kanskje litt dum, men gjelder virkelig ikke forsikringen vår her? Vi har jo måttet kjøpe inn toalettsaker samt litt tøy. Det innebærer jo en ulempe for oss, og flyselskapet har ikke dekket innkjøp av toalettsaker og tøy for oss med den ulempen de forårsaket oss, de har dekket reiseutgifter og matutgifter.

Reiseforsikringen gjelder ikke om bagasjen blir forsinket på veien hjem. Jeg snakket med Europeiske om dette idag, da jeg opplevde forsinket bagasje da jeg kom hjem fra utlandet i helgen.

Skrevet

Man kan jo tolke det slik at man ikke er på hjemreise før de reiser hjem fra det siste hotellet de måtte ligge på? Tenk om de skulle på rundtur i hele verden, når defineres hjemreisen? Når de har kommet halvveis? De må jo ha klær og toalettsaker når de ikke er hjemme enda?

AnonymBruker
Skrevet

Man kan jo tolke det slik at man ikke er på hjemreise før de reiser hjem fra det siste hotellet de måtte ligge på? Tenk om de skulle på rundtur i hele verden, når defineres hjemreisen? Når de har kommet halvveis? De må jo ha klær og toalettsaker når de ikke er hjemme enda?

Jeg reiste hele jorden rundt for å komme meg hjem, og da var det første innsjekk i en rekke av fem for å komme hjem som gjaldt som begynnelse på hjemreisen. Kofferten min ble ødelagt på veien, og det ble dekket av sas som var siste selskapet jeg reiste med, selv om det sannsynligvis var første selskapet jeg reiste med som ødela den i jakten på narko. Forresten helt vanlig at man ikke får penger til å kjøpe seg nødvendigheter fra forsikringsselskapet på hjemveien, dersom man blir ombooket med ekstra overnatting før man ta det med i vilkårene for å si ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...