Gå til innhold

Skjønner ikke disse guidene på skatteetaten sine sider

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøver å finne ut om jeg har for lavt skattetrekk (vil slippe baksmell til neste år), og har prøvd disse "fyll-inn-veilederene" på skatteetaten sine sider. Problemet er bare at de er for "store" for meg, altfor mange poster, og jeg vet ikke hva jeg skal skrive de ulike stedene.

Jeg er student, og jobber fulltid om sommeren + litt som ekstrahjelp resten av året, og kommer til å tjene ca 100 000 kr i år. Har ikke gjeld, annet enn studielån, og det gjelder vel ikke i disse beregningene? Sparer maksbeløpet på BSU per år, og har en sparekonto med ca 150 000 kr på. Da jeg fylte ut en slik "beregner" da jeg skulle bestille skattekort fikk jeg opp at jeg skal betale 7,5 % i skatt, så det er det jeg gjør per nå. Men dersom det er feil vil jeg jo gjerne bytte ASAP.

Så spørsmålet mitt er; virker dette riktig? Bør jeg endre trekket? Hvorfor er dette så komplisert?! :fnise: Hadde blitt veldig takknemlig om noen hadde giddet å dytte meg litt i riktig retning :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøvde kalkulatoren på skatteetaten sine sider og fylte inn opplysningene du oppgav. Jeg fikk frem at du skal betale kr. 14 181 i skatt - kr 4000 BSU = kr. 10 181 i skatt dvs. ca. 10.1 % skattetrekk.

Denne beregningen er gjort med forbehold om feil.

Link:

http://www.skatteetaten.no/Applikasjoner/Enkel2010_26032010.htm

Jeg er pleier å fylle ut:

Side 1: Ugift og årstallet jeg er født.

Side 2: Lønnsinntekt, renteinntekt, (gjeld) og bankinnskudd.

Side 3: Fradrag - BSU

Side 4: Hvor mye jeg har betalt i skatt hittil i år

Resultat: Hvor mye skatt som er til gode eller for lite.

Status: Student, ugift, ingen barn, ingen boliglån, ingen billån, etc etc. Du må ikke fylle ut alle feltene på de fire sidene.

For min del er beløpet på sum beregnede skatter og avgifter ganske nøyaktig på det jeg faktisk betaler/får igjen på skatten.

Lykke til! :danse: