ikønn Skrevet 4. august 2010 #21 Skrevet 4. august 2010 Problemet er at man kan ikke vite på forhånd hvordan barnet ditt kommer til å forvalte pengene når de blir 18. Det er for sent den dagen kontoen er tom og pengene er festet bort. Da er det bedre å ikke ta sjansen. Ingen barn tar skade av å ikke få tilgang til en sparekonto ved 18 år, men heller plutselig ved boligkjøp bli overrasket med en sum til egenkapital, men mange har nok heller angret på at de sløste bort penger. Som sagt, du kan ikke vite hvordan barnet vil bli så det er bedre å være på den sikre siden. Enig.
Gjest Awsome Skrevet 5. august 2010 #22 Skrevet 5. august 2010 Eg har ingen barn ennå, men eg ser for meg at vi vil prøve å legge mesteparten (om ikkje heile) barnetrygden på ein egen konto hver mnd som barnet vil få tilgang til når vi syns det er passende (f.eks sertifikat på bil eller moped, kjøpe leilighet, studier) så pengene ikkje ender opp med å bli drukket bort eller brukt på tull og fjas. Hadde egen konto sjøl som eg fikk tilgang til når eg fylte 18, var rundt 20 - 22 000 på den, og det meste blei brukt på... Tja, eg veit ikkje hva. Brukte rundt 5000 på ny sofa (3+2 seter), 2500 på eit klesskap og 1000 på eit bord. Resten blei brukt på tull; alkohol, røyk, kontaktkort. Og det angrer eg på. Skulle ønske kontoen blei holdt hemmelig til eg virkelig trengte peng til noe viktig.
Vibi Skrevet 6. august 2010 #23 Skrevet 6. august 2010 Javel.. Smart sagt. Du vet vel ingenting om hva slags holdninger jeg har til penger, og heller ikke min familie. Jeg sløste ikke bort alle pengene jeg heller, for jeg måtte betale lappen selv, kjøpe mine egne møbler og mye annet jeg hadde bruk for som student. Men mye ble brukt på tull. Så javel, du var flink med dine penger som attenåring, men det gjelder vel ikke alle. Jeg har nå fått min erfaring, og jeg velger å gjøre det annerledes med mine barn. Nå snakket jeg vel ikke akkurat bare til deg, selv om du så ut til å ta deg skrekkelig nær av det. Og hvis du brukte 70 000 kroner på møbler, lappen og diverse, så kan du ikke ha sløst bort så forferdelig mye, hvilket underbygger poenget mitt. Som sagt så sparer vi 250 kr i måneden til gutten vår. Over 18 år så er det 54 000 + renter. Hva han velger å bruke de på er helt og holdent opp til han selv. Vil han reise for dem, så syns jeg det er fint. Tar han lappen og kjøper bil er det finere. Går de med i sluket på leilighet syns jeg det er supert. Fester han dem bort synes jeg det er idiotisk, men hans valg. Kanskje kan det bidra til å lære noen av livets harde realiteter, og litt om pengenes verdi. Satser på at det ikke blir nødvendig.
ikønn Skrevet 7. august 2010 #24 Skrevet 7. august 2010 De var mitt innlegg du kommenterte, og da velger jeg å svare på det Og ja, det provoserte meg for det var så langt fra sannheten som det kunne komme. Og jeg så ikke poenget med å skrive noe sånt som du gjorde heller. Men da har du din er erfaring og jeg min, så får vi vel bare gjøre det beste ut av det....
mousepad Skrevet 7. august 2010 #25 Skrevet 7. august 2010 Vi har vurdert å spare penger til barna eller egentlig å hjelpe barna økonomisk en eller annen gang når de skal ut av redet , men har enda ikke funnet ut hvordan vi skal gjøre dette siden vi ikke vet hvor mange barn vi kommer til å få totalt eller hvordan egentlig fremtiden vil se ut med tanke på feks om utdannelse fremdeles vil være gratis , vil egenandelen for helsetjenester bli mye større enn idag , boligsituasjon etc . Til nå har vi nøyd oss med å rett og slett bare ha ganske høy sparing , så får vi se hva disse pengene eventuelt går til , men barna og deres behov etterhvert som de vokser til vil selvfølgelig ha veldig høy prioritet når man tar stilling til dette .
AnonymBruker Skrevet 8. august 2010 #26 Skrevet 8. august 2010 Mama og pappa sparte penger for meg. Det var stort sett barnetrygden min det var snakk om + litt til. Pengene ble spart i mitt navn og jeg hadde så og si fri tilgang til dem. Må legge til at jeg alltid har vært meget fornuftlig, og at å bruke opp pengene på tull og tøys aldri har vært noe alternativ. Jeg har en storesøster som han hatt omtrent samme greie, men jeg og henne er helt forskjellige når det gjelder økonomi, så i dag har jeg et stort bankinnskudd + masse egenkapital i bolig, mens søstern min er litt annerledes stillt. Rådet mitt er derfor at dere rett og slett må se ann barnet. Tror ikke nødvendigvis en overraskelse på 18 årsdagen er det beste, er like greit at barnet får vite at dette er noe dere har spart hardt og lenge for, og la barnet følge med å utviklingene og hvordan sparekontoen øker. Når det gjaldt pengene jeg fikk av mamma og pappa hadde jeg i utgangspunktet valget mellom å spare eller sette de på en konto hver måned, og jeg valgte å spare hver måned, men det er klart dette ikke funker på alle barn. De som ikke forstår det når de er 18 forstår det nok ikke senere. Jeg har venner som studerer og ikke skjønner vitsen min å jobbe i sommerfeien fordi de "får jo feriepenger". Det at det er kjekt å spare opp litt egenkapital ofrer de ikke en tanke...
Vibi Skrevet 8. august 2010 #27 Skrevet 8. august 2010 De var mitt innlegg du kommenterte, og da velger jeg å svare på det Og ja, det provoserte meg for det var så langt fra sannheten som det kunne komme. Og jeg så ikke poenget med å skrive noe sånt som du gjorde heller. Men da har du din er erfaring og jeg min, så får vi vel bare gjøre det beste ut av det.... Bare fordi mitt innlegg tilfeldigvis var under ditt trenger ikke det å bety at det var deg jeg siktet til, sånn i utgangspunktet er det vel mer naturlig å tro at det var TS sitt jeg kommenterte, siden det var hun som åpnet tråden, men samme kan det være. Uansett var det jo flott at det var langt fra sannheten. Poenget mitt var bare at "alle" her sier at man ikke bør overlate en stor sum penger til en 18-åring, fordi de ikke vil kunne håndtere det, og det syns jeg blir litt vel generaliserende. Det er stor forskjell på 18-åringer, men som en over her sier går det jo an å se dem an litt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå