Gjest Tone Skrevet 2. august 2010 #1 Skrevet 2. august 2010 Dere som sparer til barna deres: Hvor mye sparer dere og hvordan er disse pengene "øremerket"? Selv fikk jeg en god slump penger når jeg ble 18 og disse forsvant i øl og fanteri i studietiden, ikke akkurat noe jeg er stolt av, men øltørsten vant over fornuften... Mor og far hintet vel om at jeg skulle bruke pengene til leilighet eller noe fornuftig, men sånn ble det altså ikke. Og det skal sies at de pengene vel bare gjorde at jeg drakk og sløste enda mer enn jeg ville gjort hvis jeg ikke fikk dem. Vi tenker å spare 250 kroner måneden til småtten vår, men 250 kr i mnd x 12 mndr x 18 år = 54000 + renter + bursdagsgaver og andre ting som blir spart opp gjennom årene. Det blir MYE penger og bare få den dagen man fyller 18... Da tenker jeg at vi likegodt kan la være Vi kan jo "øremerke" det eks. til bolig, men det er jo ikke sikkert han vil kjøpe seg no før han er langt opp i 20 åra, eller at han, som meg, treffer noen som allerede har nedbetalt hus. Selv reiste jeg et år etter studiene, og DA kunne jeg tenkt meg pengene, men skal vi si da at du får pengene den dagen vi syns du har noe fornuftig å bruke de på? Det vil jo min mann (økonomen) og jeg (kunstneren) isåfall aldri bli enige om hva er... Setter pris på andres tanker rundt dette
Supramundane Skrevet 2. august 2010 #2 Skrevet 2. august 2010 Det går jo an å se an 18-åringen man har den dagen man kommer så langt også. Eventuelt kan dere beholde pengene til den dagen der barnet skal kjøpe sin første bolig kommer, og gi det da, som egenkapital.
Tralla la Skrevet 2. august 2010 #3 Skrevet 2. august 2010 Vi blir snart foreldre for første gang, og har tenkt å spare barnetrygden i en konto i vårt eget navn. Denne kontoen skal ikke barnet få vite noe om før hun skal etablere seg for seg selv, da tenkte vi å overraske henne med å si at vi har satt til side penger for henne, forutsatt at de brukes til bolig. Da tenker vi på egenkapital ved boligkjøp, eller kanskje til å kjøpe møbler og annet inventar for. Det er uansett ikke aktuelt å gi dem til henne som "lommepenger" på noe som helst tidspunkt.
Gjest AnneShirley Skrevet 2. august 2010 #4 Skrevet 2. august 2010 Vi sparer også kun i eget navn. Barna vil få penger vi har spart til dem på et tidspunkt vi finner riktig. Trolig en god del senere enn på 18 års dagen. F.eks når de kjøper sin første bolig, trenger bil, har et studielån der rentene begynner å løpe eller lignende.
Jerle Skrevet 2. august 2010 #5 Skrevet 2. august 2010 Jeg sparer 400 kr til hver av ungene hver måned. Jeg har ikke tenkt på hva de skal brukes til enda, men jeg ser ikke det som en selvfølge at de skal få de opp i hånda når de er 18 år. Kanskje de da heller skal ha disse pengene til å ta lappen for? Eller at jeg bruker litt fra disse kontoene når de skal ha bunad til konfirmasjonen feks.?
AnonymBruker Skrevet 2. august 2010 #6 Skrevet 2. august 2010 Jeg har tenkt til å spare penger til mitt/mine barn, men absolutt ikke slik at de får det i hånda den dagen de fyller 18. Da blir det sparepenger i mitt og samboers navn som evt settes over på en BSU-konto, hjelper til med lappen, store uforutsette utgifter eller lignende. Og jeg vil nok heller at sparepengene skal gå til første boligkjøp enn studielån, siden studielån er såpass gunstig (i den grad lån er gunstig) i forhold til i forhold til boliglån, og hvor vanskelig det kan være å komme inn i boligmarkedet. Mine foreldre hadde ikke muligheten til å spare til meg, men de hjelper meg når jeg skal kjøpr bolig ved å stille som kausjonister for det jeg evt mangler etter BSU og annen sparing. Dette er jo også en mulighet, såfremt man stoler på at ungene klarer å betjene et lån da.
Gjest Gjest Skrevet 2. august 2010 #7 Skrevet 2. august 2010 Noen ganger kan det være bedre å spare i eget navn. Hva er f.eks. grensa for å IKKE få stipend hos Lånekassa. ? Er det ca 60.000 som gjør at en kan miste tusenvis i stipend ?
Leanne Skrevet 2. august 2010 #8 Skrevet 2. august 2010 vi sparer 200 kr i måneden til barna - så de vil få 200x12x18 = 43200 + renter og evt. pengegaver til bursdager osv. Planen vår er at barna skal få bruke pengene til førerkort eller noe annet fornuftig (opplevelse reiser, leilighet, privatskoler, etc) . Ønsker de å drikke seg fulle helg etter helg får de heller skaffe seg en jobb for å ha penger til det I tillegg til dette har mine svigerforeldre opprettet en sparekonto til hver av sine barnebarn, hvor de får 1000 kr til hver bursdag og hver jul. Da hun opprettet konto til vår eldste datter kunne man opprette konto som var sperret til barnet fyller 21 så det er den, men da minsten ble født var det nye regler - den kunne i sperres lenger enn til 18år (for da er man jo myndig..) Men det har vi ikke tenkt å si noe om... Tanken til besteforeldrene er jo at barn er mer modne når de er 21 enn 18, så minsten må nok vente han og.. ellers vil han jo få penger 1år før storesøster
Leanne Skrevet 2. august 2010 #9 Skrevet 2. august 2010 Noen ganger kan det være bedre å spare i eget navn. Hva er f.eks. grensa for å IKKE få stipend hos Lånekassa. ? Er det ca 60.000 som gjør at en kan miste tusenvis i stipend ? Vi sparer i barnas navn, grovt utregnet vil de ha ca 85.000 totalt fra oss foreldre + besteforeldre som også har opprettet konto i barnas navn. Jeg regner med at lånekassa vil forandre policien sin lenge før barna mine skal studere, de er 3 og 5 nå.. Og hvis ikke, så får de avslutte sparekontoene sine og overføre pengene til oss foreldre. Så kan vi "passe" på de mens barna studerer.
Bing Skrevet 2. august 2010 #10 Skrevet 2. august 2010 Jeg sparer til dem på konto i mitt navn. Men har ikke bestemt når og hvordan pengene skal brukes. Men BSU er vedig lur sparing.
Gjest AnneShirley Skrevet 3. august 2010 #11 Skrevet 3. august 2010 Men BSU er vedig lur sparing. Bare de årene barnet har skattbar inntekt. Ellers faller skattefordelen bort og man mister muligheten til å bruke den senere.
Gjest ikønn Skrevet 3. august 2010 #12 Skrevet 3. august 2010 Mine foreldre sparte opp penger til meg som jeg fikk på 18 års dagen. Det var ca 20 000. I tillegg fikk jeg 50 000 fra bestefar som var øremerket studier. Men noe skjer i hjernen til en 18åring når en plutselig sitter med 70 000 kr på konto.. Er ikke mye igjen på den i dag gitt, så det beste hadde vel vært om de pengene hadde kommet litt senere. Har nå etablert meg, og merker at de pengene mangler. Jeg veit hvertfall at jeg skal spare penger til mine fremtidige barn, men de skal ikke få de før de virkelig har behov for de. Bestemor har spart penger til meg også, og de har jeg ennå ikke fått, og det er jeg glad for.
Vibi Skrevet 3. august 2010 #13 Skrevet 3. august 2010 Både jeg og søsteren min arvet en del penger etter farmoren min, som vi fikk tilgang til når vi ble 18. Sammen med konfirmasjonspenger som var satt på sperret konto opp til denne datoen. Pengene gikk rett til bil og leilighet, og vi har ikke sløst bort noe av det, selv om det ikke var øremerket. Det er da slett ikke alle 18-åringer som gjør det? Handler kanskje om hva slags holdninger man har fått med seg hjemmefra? Vi sparer 250 kr i måneden til gutten vår som han skal få på 18 års dagen. Så håper jeg at vi har klart å oppdra han slik at de går til noe fornuftig, og ikke bare til øl og fanteri. Men hvis ikke er det hans valg, og noe han får ta lærdom av selv. Dyr lærdom kanksje, men dog.
Hedda-78 Skrevet 3. august 2010 #14 Skrevet 3. august 2010 Bare de årene barnet har skattbar inntekt. Ellers faller skattefordelen bort og man mister muligheten til å bruke den senere. Når barnet en gang får skattbar inntekt, kan man jo flytte penger fra sparekontoen og over på BSU, for å hjelpe barnet til å spare maksimalt på BSU-kontoen. Det er jo en enkel måte å gi de oppsparte pengene til barnet på, og samtidig øremerke dem til boligkjøp. (Forresten er det heller ingen vits i å sette fullt sparebeløp inn på BSU-kontoen hvis man ikke har noe særlig skatt. Ingen vits i å få 3000 i skattefradrag hvis man ikke skal betale mer enn 2000 i skatt. Da er det lurere å redusere sparebeløpet det året, slik at man kan ha BSU-kontoen lenger.)
effy Skrevet 4. august 2010 #15 Skrevet 4. august 2010 Vi sparer 250,- av barnetrygden hver mnd. Pengene settes inn på konto i vårt navn. I tillegg har vi satt inn penger fra bursdag/ navnedag. Så i en alder av 1 år har han allerede ca 5000,- på konto. Meningen er jo at pengene skal gå til bolig/ bil etc. Veldig bra forslag å føre over deler av beløpet på BSU når poden begynner å jobbe og betale skatt. Da får han jo skattefradrag + at mamma og pappa ikke trenger å bekymre seg for at alle pengene blir festet bort:)
ikønn Skrevet 4. august 2010 #16 Skrevet 4. august 2010 Både jeg og søsteren min arvet en del penger etter farmoren min, som vi fikk tilgang til når vi ble 18. Sammen med konfirmasjonspenger som var satt på sperret konto opp til denne datoen. Pengene gikk rett til bil og leilighet, og vi har ikke sløst bort noe av det, selv om det ikke var øremerket. Det er da slett ikke alle 18-åringer som gjør det? Handler kanskje om hva slags holdninger man har fått med seg hjemmefra? Vi sparer 250 kr i måneden til gutten vår som han skal få på 18 års dagen. Så håper jeg at vi har klart å oppdra han slik at de går til noe fornuftig, og ikke bare til øl og fanteri. Men hvis ikke er det hans valg, og noe han får ta lærdom av selv. Dyr lærdom kanksje, men dog. Javel.. Smart sagt. Du vet vel ingenting om hva slags holdninger jeg har til penger, og heller ikke min familie. Jeg sløste ikke bort alle pengene jeg heller, for jeg måtte betale lappen selv, kjøpe mine egne møbler og mye annet jeg hadde bruk for som student. Men mye ble brukt på tull. Så javel, du var flink med dine penger som attenåring, men det gjelder vel ikke alle. Jeg har nå fått min erfaring, og jeg velger å gjøre det annerledes med mine barn.
AnonymBruker Skrevet 4. august 2010 #17 Skrevet 4. august 2010 Jeg sløste ikke bort alle pengene jeg heller, for jeg måtte betale lappen selv, kjøpe mine egne møbler og mye annet jeg hadde bruk for som student. Men mye ble brukt på tull. Så javel, du var flink med dine penger som attenåring, men det gjelder vel ikke alle. Jeg har nå fått min erfaring, og jeg velger å gjøre det annerledes med mine barn. Det er jo det som er hele poenget hun kom med - alle 18-åringer er ikke like. Det er dermed ikke en universell tankegang blant dem om at "Oi, sparekonto med masse penger, da blir det fest til helgen!" er første tanke når de får hendene på så mye penger sånn plutselig. Er selv 17, og disponerer en sparekonto med ca. 270.000,- på. Har ikke rørt en krone av dem, og kommer heller ikke til å gjøre det før jeg skal kjøpe meg leilighet om ikke så alt for mange år. For meg virker det helt absurd å ikke tenke lengre enn til neste helg når man får så mye penger.
AnonymBruker Skrevet 4. august 2010 #18 Skrevet 4. august 2010 Problemet er at man kan ikke vite på forhånd hvordan barnet ditt kommer til å forvalte pengene når de blir 18. Det er for sent den dagen kontoen er tom og pengene er festet bort. Da er det bedre å ikke ta sjansen. Ingen barn tar skade av å ikke få tilgang til en sparekonto ved 18 år, men heller plutselig ved boligkjøp bli overrasket med en sum til egenkapital, men mange har nok heller angret på at de sløste bort penger. Som sagt, du kan ikke vite hvordan barnet vil bli så det er bedre å være på den sikre siden.
AnonymBruker Skrevet 4. august 2010 #19 Skrevet 4. august 2010 TS her: Tusen takk for så mange innspill!! Sant som flere sier at det er vanskelig å si hvordan barna blir: Selv er jeg barn av to økonomer (og nå også gift med en), så foreldrene mine forventet vel at jeg også skulle være flink til å forvalte penger, og at jeg var ansvarsfull nok da jeg fylte 18 til at jeg ville gjøre noe fornuftig med dem. Det var jeg altså ikke!! Holdningene jeg hadde med meg hjemmefra var det ingenting i veien med, og foreldrene mine gjorde "alt riktig", men jeg er en rastløs kunstnersjel og pengene brant i lomma. Ville ikke vært no forskjell på 10.000 og 1.000.000. Jeg var rett og slett ikke klar for å kjøpe meg leilighet eller ta lappen da jeg var 18, det var realiteten, jeg trenger ikke forsvare meg for noen, sånn var det bare... Det var først etter å ha reist jeg følte tiden var inne for å slå seg til ro, men det var ene og alene fordi jeg møtte mannen min. Tror nok jeg hadde reist enda om jeg ikke hadde møtt han... Takk igjen for gode innspill!!
Duracella Skrevet 4. august 2010 #20 Skrevet 4. august 2010 Vi har sparekonto til datra, men den er ikke bare forbeholdt at hun skal få en sum penger når hun er voksen, men er også for å bruke på dyre ting hun trenger oppigjennom årene. Slik hun kan få diverse ting, selv om vi evt. har tider med dårlig råd. Har allerede hatt god bruk for den, siden jeg er student (ikke alltid særlig god råd). Satt inn penger i de tider vi har godt med penger, bruker litt av dem om hun trenger noe vi ikke har råd til. Kjøpte blant annet et huskestativ til henne nå i sommer. Hun er 1,5 år, og vi har vel fått innpå 20.000 til henne så langt, men satser på i alle fall 250,- mnd fremover. Jeg synes det er galskap å slenge alle pengene på barna når de er 18. Bruk det heller om/når det trengst i oppveksten! Eller som andre her sier- gi det når det er snakk om f.eks. bil- eller boligkjøp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå