Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

de begynte å sverme rundt her etter jeg drøyde oppvasken noen dager. Tok den, og vi vaska kjøkken og stue, men de vimser rundt her fortsatt, og i går glemte folk å kaste vannmelon, så den sto på benken helt tildekket av disse jævlene! :spy: er det noe jeg kan gjøre? Jeg blir sinnsyk av å vifte de vekk! :kjefte:

Endret av cyanid
Videoannonse
Annonse
Skrevet

har fått samme problemet her. Studentfellesskap hvor jeg har vært alene hele sommmeren, med en gang en av mannfolka kom tilbake begynte bosset å fyllet seg, oppvask å stå på benken, mat kastes og nå vrimler det av bananfluer :S

Det som har hjulpet her er:

Ta oppvask med en gang

Tøm bosset oftet, spesielt om det kastes mat (ikke vent til det er fult).

Vask alle flater etter matlaging så det ikke ligger noe igjen

Ikke la kluter o.l. ligge vått, heng til tørk med en gang

Fjern potteplanter med våt jord, den våte jorden er eggleggingsparadis

Spray bosset med kjøkkenspray en gang i ny og ne, da drepes en god del av de fluene som eventuelt befinner seg der.

Jeg hadde også en dag hvor det var så ekstremt mye babanfluer i vinduet. Opnet vinduer og brukte en klut til å nermest dytte de ut. Fikk sikkert bort nermere 20 fluer og de hjalp veldig her de neste dagene!

Enkelt og greit, fjern det som bananfluene liker; fukt og mat og du kommer langt.

Finnes også en drøss av kjærringråd på nettet, kanskje øke og se om du finner noe der? Her er problemet etter en uke nesten helt borte, så jeg har ikke gått så langt enda :)

AnonymBruker
Skrevet

Har prøvd alt jeg.. blir fader ikke kvitt dem

Skrevet (endret)

Ta litt eplecider-eddik i et glass eller en skål, og bland inn med litt zalo-vann, og plasser det der de vanker mest. Det tar noen dager, så er det rimelig tomt for banan-fluer.

Flytt på skålen/glasset med noen dagers mellomrom, så man får alle "svermene", evt. sett ut flere "feller".

De liker eplecider-eddik, og zalovannet fjerner hinnen på edikken, så de ikke kan gå på den. Dermed drukner de...

Endret av Raven Emerald
Skrevet

Og har du ikke eplecidereddik, er de også veldig glad i ufortynnet fruktsaft, f.eks. husholdningssaft eller solbærsaft. Bland med zalo, og vips! Eller også øl og vin, men det er jo ikke noe man skusler med på samme måten.

Skrevet

Ta litt eplecider-eddik i et glass eller en skål, og bland inn med litt zalo-vann, og plasser det der de vanker mest. Det tar noen dager, så er det rimelig tomt for banan-fluer.

Flytt på skålen/glasset med noen dagers mellomrom, så man får alle "svermene", evt. sett ut flere "feller".

De liker eplecider-eddik, og zalovannet fjerner hinnen på edikken, så de ikke kan gå på den. Dermed drukner de...

Signerer, dette funker som fjell! :) Jeg pleier å blande inn litt vann og ha i glass, setter det på kjøkkenbenken og innen et døgn eller så er alle døde :lur:

Skrevet

Signerer også eplesidereddik og zalo - funker som bare det :)

Gjest gjestdeluxe
Skrevet (endret)

Det som har hjulpet her er:

Ta oppvask med en gang

Tøm bosset oftet, spesielt om det kastes mat (ikke vent til det er fult).

Vask alle flater etter matlaging så det ikke ligger noe igjen

Ikke la kluter o.l. ligge vått, heng til tørk med en gang

Med andre ord minstekrav for basis kjøkkenhygiene? :)

Endret av gjestdeluxe
Skrevet

I min og din verden, men ikke hos alle ;)

Gjest Imsdal
Skrevet

Vi hadde besøk av disse eklingene sist sommer. I tillegg til de andre tipsene du har fått her må du passe på å skylle etter med vann dersom du har slått ut noe i vasken (melk, juice osv.). Vi tømte litt salmiakk ned i sluken hver kveld også, det hjalp. Ikke ha frukt eller annen mat stående fremme.

Skrevet

skylling og vasking hjalp ikke, men kjøttetende plante hjelper :D 50 kroner på plantasjen, nusselig er den og :)

Skrevet

Jeg har også prøvd eplecidereddik og saft med zalo, men om det så gikk med et par fluer der, var det flust igjen på kjøkkenet. Det som gjorde susen var å bytte ut eddiken med rødvin. Da ble jeg faktisk kvitt mine. Ja, det er dyrere, men jeg synes definitivt det er verdt det! Har jo bare litt i glassene, resten av flaska kan vi drikke og kose oss med.

La også plastfolie med hull i over glassene for å fange fluene.

Skrevet

Huff Jeg hater disse bananfluene! :kjefte: Går ikke ann å la noe mat stå ute. Da er de på det med en gang. Holder på å bli sprø. Jeg hadde vært så dum å latt en hvitvinsflaske stå på benken uten korken på. Jeg hadde glemt å ta på korken. Da jeg skulle helle det oppi glasset var det fult av de fluene oppi. Noe så kvalmt. Jeg hadde ikke drukket halvparten av vinflasken. Så den måtte jeg helle ut:(

Men nå i de siste dagene har de endelig begynt å forsvinne. Takk gud for det

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...