Gjest Far Skrevet 2. august 2010 #1 Skrevet 2. august 2010 Datteren min har fått utslett på ryggen som ser ut til å spre seg litt. Tror hun har hatt dette en uke nå. De prikkene som er blitt til sår, ca 9 stk tydelig på bildet er ca 3-4 cm bredt. Noen som lett gjenkjenner hva dette kan være? http://img443.imageshack.us/img443/8739/utslettryggskalert.jpg
Gjest Gjest Skrevet 2. august 2010 #3 Skrevet 2. august 2010 Få legen eller helsesøster til å se på det.
Gjest Gjest Skrevet 2. august 2010 #4 Skrevet 2. august 2010 Har 2 barn selv. Hadde de fått slikt utslett hadde jeg tatt en tur til lege /legevakt med de ;-) Er bedre å gå 1 gang for mye en 1 gang for lite til legen med barna ;-) Stakkars liten, ikke greit når det klør. Kanskje legen kan gi en salve eller komme med råd for å roe ned kløen en del. Er vanskelig å si hva utslettet er, for det finnes så mange typer utslett og like mange variasjoner på hvordan en skal behandle de riktig. Derfor er det det smarteste du gjør som far og ta en tur til legen med datteren din. P.S jeg drar av og til til legevakten om det er lang tid for å få time hos legen med barna. (Å vente 3-4 dager til opp til en uke blir for mye om barnet plages fert)
Rødtoppen86 Skrevet 2. august 2010 #5 Skrevet 2. august 2010 Må nok en lege til for å finne ut av det Altfor mange ting det kan være, og barn får jo ofte utslett. Håper ihvertfall dere bruker vaskemiddel og slikt uten parfyme.
AnonymBruker Skrevet 2. august 2010 #6 Skrevet 2. august 2010 Smør på Eurax eller Hvitvask dersom det klør, og gi datteren di en tabl Zyrtec (alt reseptfritt på apotek). Utslett er ikke farlig, og går som regel over av seg selv.
Lady Stardust Skrevet 2. august 2010 #7 Skrevet 2. august 2010 Smør på Eurax eller Hvitvask dersom det klør, og gi datteren di en tabl Zyrtec (alt reseptfritt på apotek). Utslett er ikke farlig, og går som regel over av seg selv. Men selv om selve utslettet ikke er farlig, er det greit å vite hva det er. Så kan man forhindre at det eventuelt kommer tilbake senere. Jeg vil anbefale TS en tur til legen med datteren sin.
Gjest Gjest Skrevet 2. august 2010 #8 Skrevet 2. august 2010 Smør på Eurax eller Hvitvask dersom det klør, og gi datteren di en tabl Zyrtec (alt reseptfritt på apotek). Utslett er ikke farlig, og går som regel over av seg selv. En skal ikke bare gi barn allergi tabletter eller annen type medisiner uten å forhørt seg med lege først. Enkelte ting går over av seg selv uten medisiner også. Medisinerer en ALT slik en "tror" kan en fort ende opp med at en blir imun eller får medisin allergi. Ta en tur til legen først du,, så er du sikker TS. Hilsen en som har fått det problemet nettopp pga. feilbruk av medisinering i ung alder.
tineline Skrevet 2. august 2010 #9 Skrevet 2. august 2010 Det ligner litt på helvetesild (herpes zoster), uten at jeg har hatt det selv - og en lege er jeg ikke! Men venninna mi hadde det, og det så slik ut. Men det bør du i så fall absolutt ta til legen, da det er smittsomt og krever en viss hygiene.
Sugerøret Skrevet 2. august 2010 #10 Skrevet 2. august 2010 kan være eksem ,det kan være mye "rart" huden ser ikke særlig tørr ut men det kan være eksem med mollusker eller det kan være dermatitis herpetiformis Få legetime og få sjekket barnet.Ta med bilde du la ved her så legen kan se Lykke til
Disturbed Skrevet 2. august 2010 #11 Skrevet 2. august 2010 Jeg ville også sjekket hos lege for å være på den sikre siden. Det kan jo være hva som helst av type utslett evt framkalt av allergi. Ellers kan det ut i fra bildet ligne på det sol-/varmeeksemet jeg får. Det klør som rakkern, starter med små prikker som etterhvert blir til vabler og bittesmå blemmer. Klør jeg veldig på disse blir det til små sår. Jeg kan få det over hele kroppen, men særlig der huden er tynn (oppå føttene, på hendene, på ryggen er veldig normalt). Jeg har hatt slikt utslett siden jeg var liten. Holder det i sjakk med å smøre meg med høy faktor, unngå for mye sol og varme over lang tid og smøre med reseptfrie legemidler for eksem og utslett. Det hjelper å smøre med kløedempende kremer, kjøle ned når det klør som verst og være opptatt med noe annet.
AnonymBruker Skrevet 2. august 2010 #12 Skrevet 2. august 2010 En skal ikke bare gi barn allergi tabletter eller annen type medisiner uten å forhørt seg med lege først. Enkelte ting går over av seg selv uten medisiner også. Medisinerer en ALT slik en "tror" kan en fort ende opp med at en blir imun eller får medisin allergi. Ta en tur til legen først du,, så er du sikker TS. Hilsen en som har fått det problemet nettopp pga. feilbruk av medisinering i ung alder. Zyrtec går helt fint an å ta uten å forhøre seg med lege (ellers hadde de ikke solgt det reseptfritt), og det kan hjelpe til med å ta kløen av utslettet, og også dempe utslettet i seg selv i mange tilfeller. Det handler ikke om feilmedisinering og og at det ikke skal gis medisiner for alt, en Zyrtec om dagen i en dag eller to kan lindre det hele. Ingen vits i renne ned dørene hos legen før man har fosøkt det man kan selv først. (Ja,det er mange som gjøre det og nei, det er i de fleste tilfeller helt unødvendig). Det er dessuten sjelden å få helvetesild som barn, og da har man som regel mer allmenne symptomer i tilegg. Helvetesild smitter heller ikke, men væskene i blemmene kan påføre andre vannkopper dersom det renner ut puss og dette kommer i kontakt med andre.
liv Skrevet 2. august 2010 #13 Skrevet 2. august 2010 Jeg synes det ligner på mollusker, men det klør kanskje ikke
Gjest SmallTalk Skrevet 2. august 2010 #14 Skrevet 2. august 2010 Elveblest? Jeg får ihvertfall utslett som ser sånn ut når jeg er borti noe jeg ikke tåler. Dersom det er allergisk utbrudd, så er det ikke noe en lege får gjort noe med. Sannsynligvis ei heller finne ut hva det er. Dersom det er første gang det dukker opp, så er det naturlig å tenke igjennom hva slags nye ting jenta har vært borti. Har dere byttet vaskemiddel nylig, skyllemiddel, shampo, dusjsåpe, hudkrem, solkrem, vært på tur i skogen og vært borti noen nye planter? Uansett, smør på Eurax for å dempe kløen. De går sannsynligvis bort igjen om en liten stund.
tette-nette Skrevet 2. august 2010 #15 Skrevet 2. august 2010 Syntes også det ser ut som molusker. Niesen min har de. De klør veldig og hun kan til tider klø seg til blods. Men smart å få sjekket det ut hos lege.
tette-nette Skrevet 2. august 2010 #16 Skrevet 2. august 2010 Syntes også det ser ut som molusker. Niesen min har de. De klør veldig og hun kan til tider klø seg til blods. Men smart å få sjekket det ut hos lege.
Kenneth199 Skrevet 2. august 2010 #17 Skrevet 2. august 2010 Fuglelopper? http://nhi.no/sykdommer/hud/kloende-lidelser/fuglelopper-14547.html
Rødtoppen86 Skrevet 2. august 2010 #18 Skrevet 2. august 2010 Jeg har elveblest, og det ser ikke slik ut. Da er det en hvit prikk i midten og et rødt, gjerne hovent område rundt det hvite området. Mollusker kan det være, og da er det isåfall helt ufarlig og må som regel gå over av seg selv, men igjen, lege er det beste
Gjest soleie Skrevet 2. august 2010 #19 Skrevet 2. august 2010 Molluskene til mitt barn så ikke ut som det i det hele tatt, de var hvitaktige knopper som ikke klødde. (Er jo en slags vorter.)
Gjest Emera Skrevet 2. august 2010 #20 Skrevet 2. august 2010 Zyrtec går helt fint an å ta uten å forhøre seg med lege (ellers hadde de ikke solgt det reseptfritt), og det kan hjelpe til med å ta kløen av utslettet, og også dempe utslettet i seg selv i mange tilfeller. Det handler ikke om feilmedisinering og og at det ikke skal gis medisiner for alt, en Zyrtec om dagen i en dag eller to kan lindre det hele. Ingen vits i renne ned dørene hos legen før man har fosøkt det man kan selv først. (Ja,det er mange som gjøre det og nei, det er i de fleste tilfeller helt unødvendig). Neineinei! Zyrtec tabletter er "unntatt fra reseptplikt," som det heter. Inntil 30 tabletter kan da altså kjøpes uten resept. Reseptfritt er noe annet. Zyrtec er et reseptpliktig legemiddel, og må brukes deretter. Dessuten skal de ikke brukes av barn under 6 år. De er også kun registrert for behandling av allergi og elveblest. Så ikke bruk Zyrtec på den måten AB beskriver her!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå