Gå til innhold

Fra vaskehall til vaskebrett til vaskehall igjen

-Englefjes-

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei Prudence! :vinke:

Jeg måtte plutselig revurdere hele treningsopplegget mitt, siden jeg rett før jul oppdaget at jeg har en ny mageboer. :hjerte:

Opplegget begynner å ta form, og enn så lenge har jeg i dag innledet gravidtreningsregimet med 40 minutter langkjøring. Jeg kommer til å ha mer fokus på utholdenhet, både siden jeg ikke kan trene så tung styrke nå, og fordi jeg har lyst til å bedre kondisen min. I tillegg er det supergunstig for formen etter fødsel å også trene kondis gjennom svangerskapet (bloddopingeffekten), samt at kondisjonstrening spesielt i starten av et svangerskap er ekstremt gunstig for størrelsen på morkaken og hvor god blodgjennomstrømning det blir i den. :nigo:

Hovedtanken er å kjøre kombinderte utholdenhets- og styrkeøkter; kardio først og styrke etterpå med fokus på baseøvelser. Siden jeg ikke kan ta meg like mye ut på styrkesiden, blir det helkroppsprogram, og ingen isolerøvelser av små muskelgrupper.

Jeg håper jeg klarer å holde koken sånn noenlunde oppe i dette svangerskapet også. :)

Endret av -Englefjes-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaa, så gøy!!! :klemmer: Liker hvordan du tenker å legge opp treningen, virker gjennomtenkt. Husk å trene bekkenbunnen skikkelig også, både for å unna bekkenløsning og lekkasjer når det nærmer seg slutten ;)

Yey for baby!! :babysmokk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

• 3 uker senere...

Hei molo! :vinke:

Imogen! Jeg har lyst på viiiiiiiiin!!!! :grine:

:fnise:

Her er det fullstendig stillstand for tiden. Svangerskapet har slått meg helt ut, og jeg har ikke hatt energi til å gjøre noen verdens ting siden jul. Akkurat nå er jeg sykmeldt fordi batteriet er flatt, og jeg plages en del av svimmehelt. Det er ikke unaturlig at det skjer de første ukene, men pokker så irriterende likevel. :sur: Jeg kjenner imidertid at disse dagene hjemme har gjort meg godt, og er spent på om formen generelt er på vei opp.

Jeg gleder meg sånn til å begynne å jobbe igjen og få trent litt. Jeg får vondt i ryggen når jeg ikke trener styrke, og jeg kan virkelig ikke fordra å være så lite aktiv som jeg er nå. Om det blir som sist, så skjer det noe magisk med energinivåene mine etter rundt tre måneder, så det finnes håp! :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Man må starte i det små, og selv om jeg fortsatt er sykmeldt, tenker jeg å prøve meg på en rolig økt på ski i morgen. Trening er så viktig for meg, og kanskje spesielt under svangerskap. Jeg må nemlig jobbe ganske målbevisst (tror jeg) for å unngå fødselsdepresjon nok en gang, og er det noe som kan bidra til det er det trening. Jeg burde virkelig fått trening på blå resept når jeg er gravid. Kroppen min er nemlig superflink til å være gravid, men huet er det verre med. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ajajaj, energien er kommet delvis tilbake! :strix: Fortsatt sykmeldt, men nå bare 50 %. Og jeg orker å trene. Trene er alfa og omega for energinnivået mitt, så da har jeg ingen skrupler med å trene selv om jeg er delvis sykmeldt. Jeg tror det kan få meg kjappere tilbake i jobb igjen.

I går ble det 1,5 mil på ski i rolig tempo. Ble sliten nok av det, gitt. :ler:

Dagens økt var en rolig 4x4 med 2 minutters pause mellom dragene i stedet for tre (jeg kan jo tross alt ikke presse på skikkelig nå uansett) etterfulgt av styrke på hele kroppen.

- Knebøy

- Strakmark

- Brystpress m/hantler, skråbenk

- Sittende roing, bredt grep

- Div. mage

Super økt! :strix: Jeg hadde glemt at treningsprogrammet mitt hjemme, og greit var det, for da ble jeg ikke sur over å se hvor mye mer jeg tok i de ulike øvelsene før. Det er nesten to måneder siden siste styrkeøkt (ok, halvannen), og jeg kan ikke kjøre med buktrykk og til failure nå. Samt at jeg bør ligge på 8-10 reps. Det betyr vedlig mye lavere vekter. Men jeg fikk trent! :hoppe:

Nå har jeg slurpet i meg en digg smoothie av tjukkmjølk, appelsinjuice, frosne jordbær, frossen banan og valnøtter, samt litt agavesirup. Smakte fortreffelig! :nigo:

Endret av -Englefjes-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Jeg glemte visst av å trene fornthev i dag. Jaja. Sånn går det når man glemmer treningsporgrammet hjemme. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har visst glømt å vært innom for å si GRATULERER med nytt barn i magen :)

Synes du er flink. Hvis eg noen gang klarer å bli gravid, skal eg la meg inspirera av treninga di! Og eg trur du har heilt rett i at trening hjelper mot sjukemelding.

Har ofte stooor glede av å glømma programmet mitt. Ofte mye artigare då ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! :)

Jeg blir vanligvis kjempesur om jeg glemmer programmet, fordi da ser jeg jo ikke hva jeg tok sist økt, og da kan jeg jo ikke optimalisere økten jeg trener akkurat da. :fnise: Men akkurat i går var det bare bra å ha glemt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torsdag:

Planen var å løpe ca 30 min på mølla først før helkroppsstyrke, men det fikk jeg rett og slett ikke tid til siden jeg kom meg litt for sent fra jobb (sjempelett å jobbe bare 50 % altså :roll:). Så det ble vanlig oppvarming, og så helkropp:

- Markløft

- Nedtrekk, v-håndtak

- Skulderpress med hantler

- Kabelkryss bryst

- Mage

Trente sammen med mannen, det var kjekt å gjøre igjen. :hjerte: Han er veldig "off styrke" for tiden, holder seg mest til løping, ski og sykling, men han vil gjerne forsøke å få igjen motivasjonen for litt styrke igjen. Uansett kjekt å trene sammen. Og jeg fikk fine korrektiver på et par øvelser som jeg har slurveslumset litt med teknikken på i flere måneder. :sjenert:

Å trene markløft uten buktrykk er ganske umulig, sånn egentlig. Jeg lurer litt på hvor lenge jeg gidder å trene det siden det blir enda mer suboptimalt enn f.eks knebøy. Jeg får tenke på saken. Og så er jeg så teit at jeg føler meg litt dum som plutselig legger på så mye mindre vekt på stanga. Jeg er jo vant til å putte på 80-90-100 kg, og da slår dusteenglefjes til igjen og tenker at alle må tenke at jeg er supersvak. :roll:

Uansett, det var godt å få trent. Jeg var kjempekvalm og veldig trøtt da jeg gikk inn på Sats, men kvalmen blir ofte borte mens jeg trener. Magisk. :hjerte: Så jeg er glad jeg kjørte på og gjennomførte økta likevel.

Endret av -Englefjes-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bra trening i går, forholdene tatt i betraktning. Testet ut å kjøre både knebøy og markløft på samme økt, det kan jeg ikke gjøre lenger, for å si det sånn. :fnise: Akkurat det kom jo ikke som et sjokk. Som sist, merker jeg at kroppen på ingen måte har samme yteevne under trening, og jeg blir mye kjappere sliten i musklene. I tillegg er restitusjon langt tyngre enn vanlig. Jaja, sist var jeg veldig fortvilet over dette, men nå vet jeg iallefall at jeg kommer meg tilabke i form etterpå. Ganske mye mindre stresset denne gangen, gitt. Sist hatet jeg å legge på meg, sist hatet jeg å se at den topptrente kroppen min ble dvaskere. Det er rett og slett ekstremt godt å ha såpass avslappet forhold til det denne gangen. Jeg vet jo at det blir bra igjen etterpå. :nigo:

Tilbake til gårsdagens økt: trente sammen med mannen, så kjekt det er å trene sammen igjen! :hjerte: Jeg skulle egentlig løpe 4x4 før styrke, men jeg var rett og slett for treg til å komme meg fra jobb. Jaja. Men kjapp og effektiv økt, slike økter liker jeg. Jeg får så enormt mye mer ut av styrketreningen når jeg holder meg under en time!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Det er så lenge siden sist jeg oppdaterte her at tråden var gått ut av mine innlegg. :rulle:

Fakta er at jeg har fått trent svært lite, faktisk omtrent ingenting. Formen var ekstremt dårlig frem til slutten av februar, og da den endelig kom seg i mars, hadde jeg så mye å gjøre på jobb at jeg jobbet litt for mye og dermed ikke orket å trene. Motivasjonen var lav, og det er noe med det å falle ut av en vane og starte på nytt igjen. Da bekkenvondtene i tillegg meldte seg for noen få uker siden, ble jeg bare ekstremt demotivert. Det betydde at jeg ikke kunne løpe.

Men i går fikk jeg lurt meg selv avgårde på trening igjen! :tommelsmil: Kjørte en helkroppsøkt og forsøkte å ikke la meg demotivere av at jeg av mange årsaker ikke kan legge på særlig med vekter nå. Det var ekstremt godt å trene, og jeg kommer nok til å kjenne dette svært godt i kroppen ila. dagen. :ler: Målet mitt nå er å trene to dager i uken, og da styrke helkropp. Det holder i bøtter og spann nå; det viktigste er å holde tralten i gang. Men jeg tenker på å bytte ut den ene styrkeøkten med spinning etterhvert. Jeg hater egentlig spinning, men jeg skal gi det en ny sjanse. Evt. så legger jeg det inn som en tredje økt om jeg ser at jeg orker det. Må føle meg litt frem.

Det jeg imidlertid klør meg litt i huet over er hvordan jeg skal få trent rumpa skikkelig. Jeg kan ikke ta særlig dype knebøy lenger (blir for hardt for bekkenbunnen), og det samme gjelder for benpress. Dermed må jeg kanskje over på den totalt dysfunksjonelle maskinen der man står på en fot og svinger den andre bakover (jeg husker ikke hva det heter). Jeg virkelig hater øvelser som ikke er funksjonelle. :fnise: Enda verre er det når det er ufunksjonelle øvelser som også bare tar en arm/en fot/en whatever av gangen. Enarms roing har f.eks aldri vært noe for meg (ikke at den øvelsen er ufunksjonell). Uansett - beinsvingsaken kan iallefall hjelpe meg å begrense muskelsvinnet i gluteus, så jeg får vel bare bite tenna sammen. Etter forrige fødsel hadde jeg nemlig svært saggy rumpe, lekkert. :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei, gratulerer! Jeg var på en relativt sjelden tur innom "Nye innlegg", og der dukket det opp en spennende overskrift! Så morsomt med en til!

Jeg er som alltid dødsimponert over treningen din, jeg som er storfornøyd bare jeg får nesa innom inngangsdøra på treningssenteret en gang eller to i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne du tenker på, -Englefjes-? Kan eventuelt også utføres i kabel. Sånne øvelser hater jeg også, så du er ikke aleine der. ;)

Håper formen blir litt bedre framover, slik at du får trent litt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...