Gå til innhold

Fra vaskehall til vaskebrett til vaskehall igjen

-Englefjes-

Anbefalte innlegg

Onsdag

Markløftøkt i går! Jeg er fortsatt langt unna der jeg en gang var (og jeg kjører flere reps nå enn før pga. tilvenning til styrketrening igjen), men jeg klarte iallefall å kjøre 70 kg x 8 på det midterste settet. Det var ikke så verst, synes jeg. Et stykke igjen til 95 kg x 6, men pytt pytt. Det går fremover, til tross for at treningen går i rykk og napp, kronisk underskudd på søvn og suboptimal spising mtp. treningen. Ikke lett å spise på riktig tidspunkt før trening f.eks når alt avhenger av at jeg klarer å koordinere snuppas soving med åpningstidene på minisats (så små barn vil de helst at skal sove).

-----

Jeg har fryktelig lyst til å trene intervall på mølle i dag (det blir første gang siden september i fjor!), men det ser ut til at det utgår pga. den overnevnte koordineringen mellom sovetid og minisatsåpningstider. Eventuelt kan jeg vekke henne nå, selv om jeg ikek akkurat liker å vekke en sovende baby. :ler: Det er pissvær i dag, så løping ute med vogn utgår iallefall foreløpig. Jeg synes det er helt fint å løpe i regn, men det er litt guffent med vogn. Vi får se. Det er meldt oppholds i ettermiddag, så kanskje jeg drar ut på løpetur med vogna da i stedet for. Snuppa må ha seg en lur på den tiden uansett, så da er det jo fint å kombinere det med litt løping.

Endret av -Englefjes-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Torsdag

Det ble en god løpetur med vogn i dag! Tre kvarters pesing når man dytter rundt 25 kg foran seg river bra. :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På styrkeøkten på onsdag fikk jeg forøvrig kjørt min favorittmageøvelse (om man kan si at noe slikt finnes); foroverrulle med vektstang. Ett år siden sist, og du verden som den river. :tommelsmil:

Kondisjonsmessig så må jeg si at formen min ikke er så på trynet som jeg hadde regnet med at den kom til å være etter svangerskap. Jeg fikk ikke trent mye kondis i svangerskapet av div. årsaker, men det er tydelig at bloddopingeffekten svangerskap gir hjelper på. Til meg å være var jeg i supergod løpeform da jeg ble gravid, og selv om jeg bare når gamle meg selv opp til knehasene kondisjonsmessig nå, er det ikke så ille som jeg hadde trodd det skulle være. Hah! :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig! :smilbla:

Men bloddoping? Nå ble jeg nysgjerrig! Er det noe sånn trenger-ikke-sove-mye-flyger-rundt-etter-bleier-og-vasker-klær-og-er-alltid-sliten-forebyggende? Derfor må man ha litt ekstra energi, så kroppen bidrar med litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe sånn trenger-ikke-sove-mye-flyger-rundt-etter-bleier-og-vasker-klær-og-er-alltid-sliten-forebyggende? Derfor må man ha litt ekstra energi, så kroppen bidrar med litt?

Hehe, det hadde vært noe! :tommelsmil:

Med forbehold om at jeg husker dette korrekt:

Bloddopingeffekten er rett og slett en konsekvens av at blodvolumet øker med rundt 40 % når man er gravid. Men selv om blodvolumet øker, øker ikke tilsvarende blodets evne til å frakte oksygen ut til cellene, man frakter mao. mindre O2 per ml blod. Dermed må hjertet pumpe hardere (mer blod) for å klare å frakte stor nok oksygenmengde ut til cellene, noe som gjør at hjertet øker sin kapasitet siden det faktisk vokser (som enhver annen muskel som blir utsatt for økt arbeid). Når ungen er ute, synker blodvolumet igjen, men hjertet er fortsatt litt større, og har dermed større arbeidskapasitet/større slagvolum. Har man i tillegg trent under svangerskapet, er effekten enda større.

Det er pga. dette mange kvinnelige toppidrettsutøvere gjør det kanonbra den første sesongen etter svangerskap; de har gjerne trent mye under svangerskapet, økt slagvolumet betraktelig, og stiller derfor med et superhjerte når de skal trene seg opp igjen etterpå. :tommelsmil:

Det økte blodvolumet, og blodets dårligere evne til å frakte oksygen, er en del av grunnen til at man blir langt fortere andpusten som gravid. Man blir langt mer sliten på lavere puls, og man hverken klarer i samme grad (eller bør, for den saks skyld) presse seg opp mot makspuls. I tillegg synker gjerne blodtrykket, spesielt i starten av svangerskapeyt, siden et hormon som jeg ikke husker navnet på i farten, gjør at blodbanene blir slappere og dermed øker noe i tverrsnitt. Dette merker man gjerne ganske kjapt etter at man er blitt gravid, og jeg merket faktsik litt til det før jeg fikk positiv test (men jeg skjønte jo ikke at det var grunnen, jeg trodde formen hadde gått en del ned).

Blablabla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det økte blodvolumet, og blodets dårligere evne til å frakte oksygen, er en del av grunnen til at man blir langt fortere andpusten som gravid. Man blir langt mer sliten på lavere puls, og man hverken klarer i samme grad (eller bør, for den saks skyld) presse seg opp mot makspuls. I tillegg synker gjerne blodtrykket, spesielt i starten av svangerskapeyt, siden et hormon som jeg ikke husker navnet på i farten, gjør at blodbanene blir slappere og dermed øker noe i tverrsnitt. Dette merker man gjerne ganske kjapt etter at man er blitt gravid, og jeg merket faktsik litt til det før jeg fikk positiv test (men jeg skjønte jo ikke at det var grunnen, jeg trodde formen hadde gått en del ned).

Blablabla.

Shit, kanskje det er en sånn test jeg burde ta. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tirsdag

Knebøyøkt. Det går fremover med knebøyen, og på det tyngste tar jeg nå det jeg tok som oppvarming da jeg var på topp i fjor sommer, bare litt færre reps. :hoho: Men det går fremover!

Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal kjøre mtp. reps fremover. Min faste spotter (mannen) har kastet inn håndkleet når det kommer til styrketrening for tiden, så da tør jeg ikke kjøre til failure/kjøre blodtungt på øvelser som f.eks knebøy. Jeg må ha en reddende engel bak meg, liksom. Så nå føler jeg det blir litt sånn halvveis. Hm. Må gruble litt og diskutere med mannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Marla Singer

:legger til lista:

Hvordan synes du det er, dette med trening og kropp nå i en ny tilværelse? Føles det ok, eller blir du frustrert over å ikke få trent som før? Merker du at det hjelper med treninga for formen ellers? Tenker du annerledes om trening og slikt nå enn før?

Med hilsen nysgjerrig-Petrine :ler:

(du svarer selvsagt bare på det du vil, hvis du vil, men det vet du!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne boka er brakk fordi treningen min er brakk om dagen. :sur: Det er virkelig ikke lett å kombinere skikkelig trening når nattesøvn og dagsøvn på snuppelure er elendig, så jeg har ikke fått trent på tre uker. Men nå ser det ut til at det blir litt bedre sovetider fremover, så jeg håper å komme i gang igjen. :)

Hvordan synes du det er, dette med trening og kropp nå i en ny tilværelse? Føles det ok, eller blir du frustrert over å ikke få trent som før? Merker du at det hjelper med treninga for formen ellers? Tenker du annerledes om trening og slikt nå enn før?

Jeg synes faktisk at det har vært veldig vanskelig. Det høres kanskje rart ut, men når man går fra en livsstil der man ånder og lever for trening, man er vant til å prioritere trening foran det meste, til å faktisk måtte tilrettelegge alt rundt en annen person, sier det seg selv at overgangen blir litt heftig. For mange er det sikkert ikke et problem i det hele tatt, men det ble det visst for meg. Jeg har måttet jobbe mye med å innse at det er greit å ikke trene seks ganger i uken, og at jeg ikke bestemmer alt selv lenger, rett og slett.

Når det er sagt, så har jeg et langt mer avslappet forhold til både kropp og trening nå enn før. Jeg vil gjerne være godt trent, ha en trent kropp og alt det der, men nå er det ikke viktig å absolutt skulle ta 100 kg i knebøy. Det viktigste er at jeg får tatt knebøy, og trent skikkelig når jeg trener, om du skjønner? Jeg har også firet veldig på kravet til antall treninger. Målet nå er fire ganger i uken når jeg har overskudd til det, men er jeg gåen, tar jeg meg heller en lang tur med vogna. Den helsemessige effekten med trening har mao. blitt viktigere for meg. Jeg kan heller ikke tillate meg å bli sur fordi jeg går glipp av en økt etter fire, slik jeg før kunne bli. :sjenert:

Når det kommer til det kroppslige, så savner jeg den omtrent topptrente kroppen jeg hadde i fjor sommer, men for å være ærlig, så ser den ikke så verst ut nå heller. Jeg har riktignok ikke knallhard mage (men ganske synlige magemuskler), ikke skikkelig sprettrumpe, jeg har mindre muskelmasse og puppene henger litt. Selv om jeg innimellom synes det er kjipt, så bryr det meg egentlig mindre enn hva jeg på forhånd trodde det skulle gjøre. Det jeg tenker nå er at jeg ønsker å holde meg sterk, men jeg har nok ikke mulighet og overskudd til å trene meg supersterk med det første. Jeg trenger det jo heller ikke, og jeg kan godt trives med å være litt mindre og nettere også, tror jeg.

Hm, dette ble ikke så strukturert, egentlig. :fnise: Men jeg håper jeg fikk frem litt av det jeg tenker. Dette er egentlig et tema som engasjerer meg mye, så det kommer nok mer tankespinn rundt det etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*følger med*

Syns du får trent mye jeg, her var jeg superfornøyd forrige uke når det ble to uker på treningssenteret, og en av de var en mor og barn time :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 måneder senere...

Gudbedre. Månedsvis siden sist innlegg. Sier vel litt om hvordan treningen min har vært siden i høst. :fnise:

Jeg børster herved støv av denne boken, og lover dyrt og hellig overfor meg selv og de som skkulle titte innom at den skal bli flittig brukt i tiden som kommer. :husarbeid:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sporty! :vinke:

Det har vært perioder med brukbar trening siden i høst, men jeg har hatt evinnelig mange start'er og stopp'er. :ler: Jeg synes også at det har vært vanskelig å definere meg mål med treningen min, siden jeg må tenke såpass nytt nå. Egentlig ønsker jeg å fokusere mest på løping nå, siden det er sommer og løping er så tilgjengelig som treningsform. Men for at jeg skal kunne løpe, må jeg trene tung styrke en gang i uken (spesielt knebøy) for at kneet mitt skal holde. De kvalitative målene i første omgang er noe slikt som følger:

- få tilbake mer overskudd

- bli fortrolig med å prioritere treningen ordentlig igjen

- bli fastere i fisken

- få bedre kondis

De kvantitative målene må jeg tenker mer på. Jeg har en tendens til å sette dem for høyt, så nå skal jeg være litt mer foriktig. Samtidig må det ikke være pinglemål jeg setter meg heller, for det strider mot personligheten min. :ler: I tillegg har jeg ikke like mye tid til trening lenger, eller jeg kan iallefall ikke prioritere det like høyt. Treningen må f.eks foregå på kvelden (evt. før jobb) i ukedagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enigma! :vinke:

Jeg har fortsatt ikke klart å kvantifisere målene mine, men det kan jo ikke hindre meg å komme i gang igjen. Ideelt sett ønsker jeg å over en toukersperiode trene styrke tre ganger (helkropp, tungt, få reps) og løpe fire ganger, men jeg må tenke litt mer på det. Jeg vet av erfaring at om jeg ikke når treningsmålene mine mht antall ganger per uke går jeg lei. :sjenert:

I perioden fremover blir det uansett helkroppsprogram (baseøvelser). Synes det er greit i dene fasen. :) Løpemessig ser jeg for meg en miks mellom lang langkjøring, krotere langkjøring (hurtigere) og 4x4-intervall. Må tenke litt på oppsett. Men jeg tror uansett det er smart av meg å se på treningsmengde over to uker fremfor én. Jeg må bare innse at enkelte uker blir det vanskelgi å få trent noe særlig, og da er det fint å kunne "ta igjen" neste uke uten at det går så mye utover målet. Ulogisk logikk. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...