-Englefjes- Skrevet 2. august 2010 #1 Del Skrevet 2. august 2010 (endret) Muligens noe ambisøs tittel på treningsdagboken, men det kan jo hende jeg kan lokke frem vaskebrettet igjen? Snuppa kom i april, og etter å ha fomlet en del med treningen nå i starten, føler jeg nå at motivasjonen er på vei tilbake. Målet mitt er først og fremst å trene for helsas skyld og fordi jeg liker å være i god form, samt at trening i seg selv er verdifullt for meg og humøret mitt. Vektmessig er jeg tilbake der jeg var før jeg var gravid, men det er ikke til å legge skjul på at fettprosenten er noe høyere nå og muskelmassen ditto lavere. Planen er å i utgangspunktet få til fire økter i uka; to styrke og to kondisjon. Styrkeøktene er nå to helkroppsøkter (to ulike program) med fokus på de store muskelgruppene. Nå ligger jeg på 8-12 reps, rett og slett fordi kroppen min trenger litt tid til å bygge opp senere og muskelfester skikkelig igjen. Jeg trente en del styrke ila. svangerskapet, men ikke nok til at jeg kan forsvare å trene tung styrke med en gang. Etterhvert går jeg nok ned til 4-6 reps, spesielt på baseøvelsene. Kondisjonsmessig blir det nå i første omgang løping med og uten vogn, men når minisats har mer åpent igjen etter sommeren (og når det aerobe grunnlaget er godt nok), legger jeg nok inn en intervalløkt i stedet for løping ute. Ellers blir det mye turer med vogn. Jeg regner ikke det som trening i seg selv, men om turen er lang nok og tung nok, gjelder det for meg som en koseøkt, som gir treningsstjerne i kalenderen. Mitt tidligere treningsnivå på 5-6 harde økter i uka kan jeg bare glemme til å begynne med. Våkenetter og mindre overskudd gjør at det ikke er akutelt i første omgang. Men hvem vet hva som skjer etterhvert? Endret 30. januar 2012 av -Englefjes- Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Englefjes- Skrevet 2. august 2010 Forfatter #2 Del Skrevet 2. august 2010 Lørdag: Løpetur sammen med mannen, han tok vogna. Ca 45 minutter, relativt rolig tempo. Søndag: Styrke, økt 2 - Markløft - Skulderpress med hantler - Crunch på ball, hofteløft på Bosu, skrå crunch, planken - Flyes i kabelkryss - Sittende roing - Triceps; pushdown i kabeltrekk Triceps la jeg på fordi jeg hadde tid og ork. Rene armøvelser er ikke noe jeg "må" ha med, siden armene trenes godt via baseøvelser. Sittende roing komer jeg til å bytte ut; jeg blir ikke fortrolig med romaskinen på senteret jeg trener, og føler at jeg ikke får tatt skikkelig. Tipper jeg legger inn stangroing i stedet for. Ellers en helt ok økt. Jeg jobber mye med å tørre å ta i skikkelig igjen; under svangerskapet kunne jeg ikke trene med buktrykk, og heller ikke kjøre på for hardt. Nå må jeg faktisk venne meg til å trene med buktrykk igjen. Men det går helt klart fremover. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chan Skrevet 2. august 2010 #3 Del Skrevet 2. august 2010 Her blir det morsomt å følge med! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chan Skrevet 2. august 2010 #4 Del Skrevet 2. august 2010 Virker forresten som om vi har ganske likt treningsopplegg nå. Jeg har også to-tre fullkroppsøkter i uka (det blir mest to, I must admit ) med ulike programmer for hver økt. Fokus på baseøvelser. Funker knallbra, kjempefornøyd! Det er igrunnen veldig deilig å trene så variert, og ikke bare styrke. Det har vel du gjort tidligere også etterhvert som jeg har skjønt, da, bare jeg som er litt treg. Og en ting jeg har lurt på: er det greit å løpe med vogn? Jeg synes det virker helt genialt. Under en sykkeltur i marka på en såkalt "trillesti" (les: jævlig lang og tett skog uten sti) møtte vi forøvrig to foreldre med to unger i hver sin vogn etter syklene. Ble imponert! Det går visst hvis man vil (med tanke på trening/aktivitet og barn, altså)! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Englefjes- Skrevet 5. august 2010 Forfatter #5 Del Skrevet 5. august 2010 (endret) Chan! Artig at vi kjører litt likt opplegg. Jeg liker også slike program, også fordi jeg synes det er rimelig kjedelig med jåleøvelser. Og jeg liker relativt korte styrkeprogram, personlig er det de jeg får best utbytte av. *anabol* Og en ting jeg har lurt på: er det greit å løpe med vogn? Jeg synes det virker helt genialt. Under en sykkeltur i marka på en såkalt "trillesti" (les: jævlig lang og tett skog uten sti) møtte vi forøvrig to foreldre med to unger i hver sin vogn etter syklene. Ble imponert! Det går visst hvis man vil (med tanke på trening/aktivitet og barn, altså)! Jeg synes det er greit, men man får jo en litt statisk holdning i overkroppen, så løpteknisk er det ikke akkurat suverent. Vi løper nå med vanlig barnevogn, som også er av det tunge slaget, men planlegger å kjøpe en babyjogger som er optimalisert for løping. Da blir det fart på sakene! Endret 5. august 2010 av -Englefjes- Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Englefjes- Skrevet 5. august 2010 Forfatter #6 Del Skrevet 5. august 2010 (endret) Det ble ikke trening hverken mandag, tirsdag eller onsdag; både mandag og tirsdag bar preg av timesvis med trasking med vogn, så jeg orket rett og slett ikke legge ut på løpetur med vogn på ettermiddagen. I går var jeg bare supertrøtt og orket ikke trene; lite søvn til tross for at snuppa slo til med å sove 19-03, mat, og så 03.30-06.30. Av en eller annen merkelig grunn fikk jeg ikke sove. I ettermiddag planlegger jeg imidlertid å løpe meg en tur med vogna. Det må nesten bli mellom 16 og 17; sover snuppa senere enn kl 17 er hun spill våken ved leggetid (kl 19). Neste uke har minisats normale åpningstider igjen, så da blir det litt enklere å trene styrke og evt. intervall på mølle. Jeg er avhengig av å kunne ha henne der på formiddagen; å levere inn på ettermiddagen er en umulighet siden det er mye sutring fra halv seks og utover. Sånne småttiser vil de helst ha sovende, og det er jo fullt forståelig. Endret 5. august 2010 av -Englefjes- Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Englefjes- Skrevet 6. august 2010 Forfatter #7 Del Skrevet 6. august 2010 Torsdag: Løpetur med vogn. Særdeles amputert siden jeg la ut fem minutter før alle himmelens sluser åpnet seg, så innimelloom måtte jeg vente under bruer etc. pga. vogna. Har jo regntrekk og alt det der, men det regnet så mye innimellom at jeg ikke helt hadde samvittighet til å kave rundt i vannet. Men det ble rundt 45 minutter tilsammen, og om ikke den fysiske effekten var enorm, så noteres det som trening siden jeg trosset været. Egentlig elsker jeg å løpe i varmt sommerregn, men med vogn var det nok ikke helt hensiktsmessig. Fredag: Styrkeøkt, helkropps: - Knebøy - Strak mark - Brystpress med hantler - Nedtrekk, omvendt grep - Sidehev med hantler - Div. mage Styrkeøktene blir litt lagt opp etter hvilke øvelser jeg anser som viktigst. Faren for å bli avbrutt er jo relativt stor. Men i dag ble jeg ikke det. Bra økt, og knebøymessig er jeg vel på omtrent samme nivå som jeg var på høsten 2007. Eller noe sånt. Jaja. Det kommer seg vel! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Englefjes- Skrevet 6. august 2010 Forfatter #8 Del Skrevet 6. august 2010 Matmessig kjører jeg på ingen måte noe hardt regime. Jeg vil ned i fleskeprosent, men pga. amming er det uaktuelt å ligge veldig lavt på karbs, og dessuten er det greit å ha litt ekstra å tære på når man ammer, synes jeg. Men litt småjusteringer i denne periodem anser jeg som helt ok. Så jeg spiser lite raske karbohydrater, tenker "hel mat" (dvs. ikke farser el.l., unntaket er karbonadedeig), og masse grønnsaker og en del frukt (som jeg er for dårlig til å spise). Dessuten har jeg skjært kraftig ned på snopinntaket, som var litt høyt en periode. Inntaket av alkohol regulerer seg egentlig selv siden jeg ammer, men den "en øl hver kveld"-greia jeg har holdt på med i perioder er også kuttet nå. Og uansett så er dette et kosthold som gir meg mer overskudd. Det kan jeg trenge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Englefjes- Skrevet 10. august 2010 Forfatter #9 Del Skrevet 10. august 2010 (endret) Ingen trening i helgen, vi var hos svigers og knipset med tærne. I går ble det med en lang trilletur. Tirsdag: Styrkeøkt 2: - Markløft - Skulderpress med hantler - Flyes i kabelkryss - Stangroing - Crunch på ball, full crunch, sidehev, planken - Hammercurl Markløft og skulderpress begynner å komme seg! Stangroing sugde skikkelig, men noe annet er ikke å forvnete siden jeg ikke har kjørt øvelsen siden jul. Da måtte jeg stoppe siden magen begynte å komme i veien. Jeg byttet ut sittende roing med stangroing på programmet nå, siden jeg ikke fikser sittende roing på romaskinen på senteret jeg trener. Jeg klarer ikke å få kontakt, føler jeg. Det sto feil tidspunkt for minisats på hjemmesiden til senteret, så jeg kom til stengt barnepass. Men de snille satsmenneskene passet snuppa likevel, siden det sto at det var åpent på hjemmesiden. Enda bra jeg hadde varmet opp på forhånd (jogging med vogn); selve styrkeøkten ble på under 40 min, så det ble ikke så lenge de måtte passe henne. Endret 10. august 2010 av -Englefjes- Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Imogen Skrevet 10. august 2010 #10 Del Skrevet 10. august 2010 Her vil jeg også følge med! Jeg har satt årsbeste med seks økter forrige uke, så nå må jeg bare suge til meg all inspirasjon som finnes kan for å holde på motivasjonen. Godt å være i gang igjen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sekretæren Skrevet 11. august 2010 #11 Del Skrevet 11. august 2010 Følge med! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Annikken Skrevet 12. august 2010 #12 Del Skrevet 12. august 2010 Følge med her ja :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yoga Skrevet 13. august 2010 #13 Del Skrevet 13. august 2010 (endret) Her vil jeg også følge med. Endret 13. august 2010 av yoga Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Englefjes- Skrevet 18. august 2010 Forfatter #14 Del Skrevet 18. august 2010 Sporty, Annikken og yoga! Så koselig med besøk. Jeg har satt årsbeste med seks økter forrige uke, så nå må jeg bare suge til meg all inspirasjon som finnes kan for å holde på motivasjonen. Godt å være i gang igjen? FlinkeImogen! Vi får inspirere hverandre. Det er deilig å værei gang igjen, selv om trenigen går litt i rykk og napp grunnet lite søvn/ikke alltid like lett å planlegge treningen osv. Men det er unektelig deilig å løfte litt på manualer igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Englefjes- Skrevet 18. august 2010 Forfatter #15 Del Skrevet 18. august 2010 Jeg har vært i hjembyen min en uke, og det ble med en økt. Men snuppa fant det for godt å være særdeles urolig nattestid, samt at hun mente at det var morgen 05.15 de fleste dagene, så jeg var rett og slett for trøtt. Men det ble noen skikkelig lange trilleturer; ikke trening i seg selv, men jeg satt iallefall ikke på rumpa hele tiden. Mandag ble det iallefall en knebøyøkt (øktene mine er omdøpt til knebøyøkta og marløftøkta ), og det går sakte, men sikkert oppover med knebøyen min igjen. Ellers kan jeg nevne at jeg begynner å bli feit. Jeg må rett og slett spise mindre. Jeg spiser forholdsvis sunt, men jeg kan nok med fordel kutte litt mengder. Mtp. at muskelmassen min er noen kg lavere (antar jeg) nå enn for ett år siden, bør jeg veie mindre enn jeg gjorde da. Men jeg veier mer. Nå er det ikke slik at jeg forventer at kroppen skal være slank igjen fire måneder etter fødsel, altså, men det langsiktige målet mitt er å bli litt mindre myk i formene enn jeg er nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Englefjes- Skrevet 19. august 2010 Forfatter #16 Del Skrevet 19. august 2010 Hjelpe meg, jeg lurer på hvordan det skal gå med treningen fremover. Snuppa roter sånn med sovingen på natten fra kl to og utover, at jeg ikke kan skjønne hvordan jeg skal få overskudd til å trene noe særlig nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Enigma* Skrevet 19. august 2010 #17 Del Skrevet 19. august 2010 Her må jeg jo følge med! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kónguló Skrevet 19. august 2010 #18 Del Skrevet 19. august 2010 Jeg vil gjerne også følge med her! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Englefjes- Skrevet 23. august 2010 Forfatter #19 Del Skrevet 23. august 2010 Denne treningsdagboken er noe forsømt, siden treningen har vært litt forsømt de siste to-tre ukene. Snuppa har våknet såpass mye på natta at noe over halvannen time med sammenhengende søvn har vært luksus. Nå ser det imidlertid ut til at hun har fått litt orden på sovingen igjen, så da kommer det nok litt overskudd til trening også. Det ble derfor bare med en økt i helgen; løpetur med mannen. Jeg kjenner at det er vanskelig å mentalt innstille seg på at treningen ikke kan være optimalisert lengre, og at jeg ikke kan trene så ofte jeg ønsker. Jeg er dessverre litt "enten 5-6 treninger i uken eller ingen" og "enten hardtrening eller ingen trening". Nå forsøker jeg å leve etter mottoet "det er bedre å trene to ganger i uken enn ikke fem" og "det er bedre med en rolig løpetur enn å bli sittende i sofaen". Det høres litt merkelig ut, men det er slik det er nå. Omstillingsprosessen tar tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prudence Skrevet 24. august 2010 #20 Del Skrevet 24. august 2010 Spor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå